Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettoff-topic
Läst 1334 ggr
Zaphix
0

Stolt och nöjd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Måste berätta om hur duktig min lilla häst har blivit. :)

Körde för första gången helt bettlöst utanför paddocken idag, i bara repgrimman. Har kört nästan bettlöst innan, med repgrimman dragen genom bettringarna, men nu vågade jag mig ut helt utan bett.

Än så länge håller jag mig till skogsvägar utan trafik, ifall att nåt skulle hända. Nu lyssnar han så bra på repgrimman att det nbog inte skulle spela någon roll, men är i slutändan säkrare med bett.

Kände mig modig när vi for fram i snabb galopp utan säkerheten av ett bett, även om han lyssnar bättre på repgrimman än bett. Men hör alla kommentarer om att man alltid ska ha skapt bett, så jag är glad att vi lyckats ta oss ur det traditionella tänket.

Har ni gjort något ni är stolt och nöjd med på senaste tiden?

Berätta. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

EwaAngantyr
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vad roligt!!  Jag blir så påhoppad när jag kör i repgrimma.. 
Jag tror inte det är säkrare att köra med bett utan det som gör körningen säker är ju kommunikation och partnerskap!!  Jag kör mitt russ än så länge bra i skritt och trav men han lyssnar jättefint i repgrimman!

PS. på bilden har han en dålig sele men det är första gången han går i vagn och jag ville kunna koppla loss den snabbt om det skulle behövas. Han gick ett par varv på ridbanan bara.

Zaphix
0

Hade tänkt köpa en kapson att köra med, upplever att det blir tydligare signaler för hästen än med repgrimman. har förut haft repgtimman som nödstopp, rep genom tömringarna till repgrimman på ena sidan och sedan tömamr till bettet.

Så nu när jag tog i ena tömmen så trodde han först att han skulle stanna, då han lärt sig att det betyder det. One Rein stop framför vagnen.

Kör med grimma emellanåt i paddocken, men tycker den glider runt och ligger inge bra..

Komplicerat att hitta ett riktigt bra bettlöst alternativ till körning tycker jag. Har du provat något annat bettlöst?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

EwaAngantyr
0

jag har provat repgrimma med ringar som jag tycker funkar bättre och ger tydligare signaler.  Winzent hade precis vuxit ur den så därför har jag hans vanliga repgrimma på.  Ska beställa en med ringar till honom igen.

Just den här grimman på bilden har dessutom dubbla knutar på nosdelen vilken gör den skarpare. Den finns utan extra knutar oxå.

Rafflan
0

Vad kul :)

Min polle har nyligen lärt sig fatta galopp under ryttare :)