Problem med circlinggame...
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min häst är en LBE, de flesta lekarna fungerar hyfsat tycker jag online men just circling är ett problem. Han är ganska dominant i övrigt och just cirklarna verkar locka fram detta hos honom extra mycket. Vi jobbar bara online än så länge. Han stannar, kommer in mot mig med bogarna, om jag skickar ut honom tar han ett halvt varv och sen kommer han igen, driver jag honom kan han börja bocka och dra iväg, springer och ruskar med huvudet och så kommer han in igen…
Lite svårt att förklara men ungefär så, är medveten om att jag skulle behöva hjälp av någon och jag ska på en träning på söndag, inte Parelli dock men liknande, skulle ändå vilja höra om ni har några tips och förslag på hur man jobbar med detta.
Är det enklare att jobba med cirklarna med det längre repet, alltså det som är 7.2? Tacksam för råd och lite tips.
Trevligt forum föresten är helt ny här 
Jag har också en LBE som jag har problem med i circling game. Han gör ungefär som din, och när han lessnar så tar han sitt pick och pack och går. i skritt, trav eller galopp. Precis vad som passar herrn så jag får släppa ledrepet.
Har itne tränat circling sedan i vintras och har lagt mer krut på att få andra moment att fungera hjälpligt.
jag upplever med min att han är lättare att kommunicera med ju längre rep jag har för då kan jag också hinna "häva" hans "nu-går-jag-attityd" genom att förflytta mig och be om något annat kvickt som attan.
Tar också gärna emot tips på hur jag ska gå vidare innan jag ger mig på circling igen. :)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Om just cirling game lockar fram dominans så kanske man helt enkelt ska hoppa över den leken? I allafall en period och göra andra lekar som är mer intressanta för en LBE.

Antingen så har han inte förstått varför han ska göra det eller så tycker han bara det är tråkigt. Men en LBE måste man hitta balansen mellan att han måste göra som du säger och att han får leka som han vill. Du kanske kan göra det lite intressantare? Lägg dit olika obstacles (koner, pressenning, ett hinder, tunnor, bommar osv), gör cirklarna i en backe, i skogen på ojämn mark. Skicka ut honom bara ett halvt varv och stanna honom igen, backa på cirkeln, byt varv ofta. Gör andra lekar emellan, gör sideways på cirkeln, byt gångart ofta.
Testa, du har 50-50 chans att lyckas :-)
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se