Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: träningstips
Läst 722 ggr
ElloAlmer
0

Hjälp med The Friendly Game

För det första ber jag om ursäkt om det redan finns liknande tråd, är lite lost på den här sajten, men hoppas ändå på svar. Håller iallafall nu på med 7 Games samtidigt som jag håller på och klickar in ponnyn. Går superbra, slänger repet kors och tvärs utan att han knappt bryr sig. Till frågan; När han bryr sig, tycker det blir lite obehagligt om det landar konstigt på baken eller vad som helst, och börjar cirkulera. Vad gör jag? Väntar tills han vill vara med mig igen eller "tvingar" jag honom på plats? Låter alltid repet vara slakt som jag läst, och väntar på att han själv vill stanna och pröva igen, är det rätt? Tacksam för alla svar och tips!

Zaphix
0

Jag fortsätter och slutar när han står still, beroende på hur rädd han blir.

Blir han väldigt rädd för något så slutar jag och inser att jag gått för fort fram och backar tillbaka ett steg dit han är mer bekväm. Men är det bara lite läskigt så fortsätter jag, annars befäster man att hästen slipper obehaget när de försöker fly från det.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

ElloAlmer
0

Tack! Det låter som jag är på rätt spår då! Låter honom ju inte smita iväg, alltså avslutar träningen helt, men när han stannat och vill försöka igen, och det fungerar några gånger, då avslutar jag och så fortsätter vi någon annan gång liksom. :)

Det är inte heller som han rusar iväg och är helt förskräckt, utan börjar bara trampa runt mig i skritt