Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: träningstips
Läst 1377 ggr
Zaphix
0

Smällande ljud önskas

Blev lite frustrerad igår när sonen i huset där min häst står på betet inte tänkte sig för och kastade en smällare sju-tio meter bakom Dacke. En sån som smattrar högt ett par sekunder..

Han är sju-åtta år typ, och gjorde det såklart inte med mening, skämdes jättemycket sedan, men trots att det inte var med mening förstörde det mycket.

Dacke var rädd så fort det lät ngot bakom honom igår, så jag stod och klappade händerna runt omkring honom tills det gick bra. Trodde att det räckte med den träningen, för idag tyckte han inte handklappandet var läskigt.

Men när vi var nere i paddocken och det lät lite en bit bort ifrån, bakom honom, så for han iväg i galopp ett par meter framåt. Han var lös så han behövde inte känna sig trängd, kom tillbaka direkt till mig utan att jag bett om det.

Men jag insåg att jag måste träna mycket på ljud bakom honom nu, jobbigt med en körhäst som är bakskygg..

Nån som har tips på ljud som låter som smällare? Eller andra höga direkta ljud?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Anna452
0

Har du ingen ringvält att tillgå? Den låter högt! Nej, skämt åsido…. Men vanliga draglinor i hampa har ju en avslutande del med kätting, eller om du har någon kedja hängades…. Låter iaf lite.

Zaphix
0

Fast dom smäller ju inte.. Han gick att köra idag, och min vagn kan låta endel, men det var han inte rädd för. Men så fort nåt smällde till så blev han rädd.

Finns det knallpulverpistoler numera?

Min och Dackes blogg

anyberg
0

Kolla teknikmagasinet, dom har nog en hel del som smäller

FeliciaS
0

Inför nyår tränade vi på smällande ljud med en av mina parellitränare. Hon har någon slags piska som låter precis som smällare och tom. fyrverkerier om man får till snärten ordentligt.

Anne (Gyllir) kanske vet mer om den.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Zaphix
0

Kanske skulle köpa ett par paket ballonger, blåsa upp och smälla efter varandra..

Men iofs.. Efter jag blåst upp alla så hade jag nog inte orkat träna häst. :)

Men kolla gärna upp vad det är för piska. :)

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

En crack whip? Ganska kort skaft, lång läder flärp som smäller som attans när man gör rätt. Väldigt amerikanskt :-) Google crack whip så ser du hur den ser ut. Kan nog funka bra att träna med, för det smäller duktigt!

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Zaphix
0

Jag tänker ox-piska?

Jag är iofs rätt duktig på att få till snärten och kan få till bra ljud med longerpiskor, ska nog låna en av någon i stallet och prova.

Tack för tipset. :)

Min och Dackes blogg

Elshira
0

Det går lika bra med en longerpisk att få till snärten! Dock får de inte vara de där som är jättestela och überplastiga, utan de som är mer mjuka och "tyg"-aktiga i själva snöret. Och så är det viktigt att det är något längst ut som tar emot lite, så köper du ett nytt spö, se till att tuffsa till änden lite (någon cm kanske).

Det är säkert smidigare med ett kortare skaft (och en hand) då man till longerpisk oftast behöver två händer för att få till det riktigt högt och bra. Men en longerpisk går ju att hitta på granngården för 2-300 kr i den kvalité som behövs :P

Men annars så ja - knallpullvrpistoler finnes fortfarande! Om inte bland skjutvapenavdelningen på teknikmagasinet så finns det kanske bland leksakerna för maskerad osv.

Hakuna matata!

LinaN
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

saker som smäller…. jadu…

du kan slå i plasthinkar det kna låta rätt illa. sen så kan du slå i metallhinkar mm. ju mer oväsen dess bättre. ha någon som sitter och blåser upp ballongerna åt dig och smäll dem. :) mycket bättre än att blåsa upp dem själv ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.