Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: träningstips
Läst 1191 ggr
EvelinaS-L
0

Galoppera på "kommando"

Jag vill lära min shettis valack att galoppera, på "kommando" Glad

Nu, den senaste månaden har min shettis kommit på att man faktigst kan galoppera och inte bara trava när jag springer/går med honom!

Om jag går (och han skrittar) och jag sedan börjar "kasta mig frammot" i galopp sågör han med det, men när jag arbar med honom på linan så tar han hällre traven före galoppen och jag måste lägga all min energi på hans bak och värkligen anstränga mig för att han ska galoppera..
Jag behöver allså tips på hur jag kan få honom att galoppera när han går på en cirkel runt mig och hur jag ska lägga ett komando på det.

_Kram Evelina
_

ComingTogether
0

Du kan låta honom trava in i galoppen och så fort han tar ett steg i galopp så ger du honom eftergift(alltså slutar be om galopp) och låter honom komma in och mysa en stund. Det brukar klicka ganska snabbt för hästen. När den förstått vad den behöver göra för att du ska låta den komma in och mysa kan du börja be om fler och fler steg.

Att tänka på är ju att alla hästar inte gillar att mysa, då får man helt enkelt acceptera det och ge den en paus eller en liten godbit istället. Sen kan det ju vara så att han helt enkelt inte orkar fatta galopp, kanske är det för jobbigt för honom? Du får helt enkelt prova dig fram lite :)

Lycka till!

EvelinaS-L
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1: Tack Glad
Han har fått mer muskler nu och bättre kondition nu än vad han hade när han kom till mig.. När vi springer i skogen som jag skrev, så tar han (oftast) galoppen före traven nu för tiden, så orkar, det gör han Tungan ute

Ska pröva att göra så du sa..!
Men om jag sedan vill ha ett komando på det, hur ska jag göra då?

_Kram Evelina
_

ComingTogether
0

Hurdant kommando vill du ha? Vill du bara ha ett ord som du säger, t.ex "galopp" eller vill du att han ska fatta galopp  när du själv "fattar galopp" i mitten? :)

EvelinaS-L
0

#3: Hmm.. Typ att jag "fattar galopp" Flört

_Kram Evelina
_

ComingTogether
0

Okej, men prova att fatta galopp du, och be honom öka. Om han fattar galopp, det räcker med ett steg i galopp de första gångerna, så avbryter du och berömmer massor. Om han fattar galopp lättare i skogen så kan du ju börja öva på kommandot där? :)

Om du provar fatta galopp och så om han också gör det, avbryter du och berömmer honom. Sen är det bara att prova sig fram och se om han förstår vad det betyder när du fattar galopp :) Det viktiga är att uppmuntra mycket och inte kräva så mycket av honom. Det ska bara vara på skojj!

Lycka till!

Mysaan
0

Tänk på att det är mycket jobbigare för hästen att fatta galopp på volten vid longering än att galoppera på rakt spår ute i naturen :)