Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 2149 ggr
Carrui
0

Vad är Nh?

Hej, jag är inte så jätte insatt i NH. Kan en del men skulle vilja veta vad NH betyder för er.

Det handlar väl rätt mycket om ledarskap osv. Jag var väldigt inne på NH förut men tycker inte att det är så fantastiskt längre. Det snackas om att hästen ska visa respekt, zoner, faser osv. En del går ju ut på tryck (=obehag) för att få hästen att lyda.

Jag är inget fan av obehag & tvång i hästhantering. Jag jobbar med att båda ska bestämma och det ska vara en vänskap inte ledare-följare. Hästar har mycket att lära ut, så dom borde visa oss. Jag är inte mycket för att följa en "mall" eller så heller. Enligt mig är bästa sättet att hanter/umgås med hästar att lära och lyssna på den specifika hästen.

Då varför håller ni på med NH? Fördelar & nackdelar? Något ni inte gillar? Något ni tycker är extra bra? Andra tankar?

Zaphix
0

NH för mig handlar om att prata med hästen på ett sätt den förstår och respektera den för att den är en häst.

Det handlar om att alltid ifrågasätta vad man gör och varför man gör saker, försöka hitta nya sätt att göra saker på och försöka hitta sätt att göra kommunikationen med hästen bättre.

NH för mig är inte ledarskap, utan det är att hitta en ömsesidig respekt mellan mig och hästen. Hitta en väg där vi kan kommunicera på ett sätt som båda trivs med, en väg där vi hittar samförstånd.

Jag håller på med NH därför att jag älskar logiken i det, jag älskar att min tränare alltid vet varför man gör saker. Jag kan numera inte se hur man kan hantera hästar på ett annat sätt, därför att NH för mig är det sättet där hästen och människan kan mötas i samförstånd.

Jag kan inte få hästen att förstå människospråk, så jag måste istället hitta en lösning så att jag kan kommunicera på hästspråk.

Jag gillar inte all NH, likaväl som att jag inte ogillar all vanlig hästhantering heller. Men den typen av hästhantering jag gillar kallas för NH, så det är väl NH jag gillar. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Carrui
0

En sak med NH som jag inte gillar är det där med faserna (tror det heter så). För mig finns det ingen logik i att göra det obehagligt för en häst för att den ska lyda. Varför måste den lyda? Är en fråga som jag skulle vilja ställa till många.

HolyFuck
0

#2 Det handlar inte om att den ska lyda. Det handlar om att båda ska trivas. Det är så hästarna talar om för varandra vad de vill och inte vill. Bara för att du säger till din kompis när denne beter sig på ett sätt du inte gillar, så betyder inte det att du försöker få den att lyda. För att två individer ska trivas ihop så måste man möta varandra, och det är vad NH handlar om.

Zaphix
0

Det blir lite tråkigt om hästen inte gör det jag ber om också, händer inte så mycket annat än att jag får stå och titta på när han äter då.

Jag tävlar i körning, och då underlättar det om hästen gör det jag ber om.

För mig handlar det om att göra så att hästen vill göra det jag ber om, den ska tycka det är roligt. Jag kan inte tvinga min häst till att göra saker, han är inte den typen av häst. Ber jag om något så måste jag efter han har gjort det visa varför han ska göra det, vila och godis/kliande är bra skäl. Det gör att han sedan gillar att göra dte jag ber om.

Skulle jag tvinga honom att göra saker utan att han vann nåt på det, då skulle det sluta med att han blev förbannad och stack ifrån mig.

Kanske själviskt, men jag gillar att köra, jag gillar att tävla i körning. Jag skulle inte tycka det var lika roligt att hålla på med hästar om jag kände att jag inte man be hästen om saker, jag skulle inte tycka det var allt för kul att stå och titta på när han äter.

Så därför vill jag att min häst lyder/gör det ajg ber om, för det skulle bli tråkigt annars.

Min och Dackes blogg

Carrui
0

Mm.. ja alla tänker ju olika. Men varför göra det obehaligt för att hästen ska göra det man ber den om?

Zaphix
0

Hur tränar du själv hästen? Vore spännande att läsa om ditt perspektiv på hästträning. :)

Klickerträning är en metod som går ut på positiv förstärkning, men jag väljer att blanda negativ förstärkning med det, beroende på vad vi ska träna på.

Min och Dackes blogg

[Agilityvovven]
0

NH för mig är att hästen ska respektera människan och tvärtom, utan smärta, men med glädje och tilit.

Carrui
0

Mitt hästtänk: Först, det finns ingen ledare eller följare. Utan i olika uppgifter (korsa en väg, bestämma var det är säkert att gå osv) så bestämmer den som är mest kompetent. Tex jag som människa bestämmer när & hur man ska korsa vägen, medans hästen hittar mycket bättre i skog och mark & vet var man kan och inte kan gå.

Båda ska respektera den andra. Hästen får bestämma (och människan) och dens åsikt blir hörd.

Blev lite kort skriven antagligen mer sedan, har brottom.

annika.g
0

don't gain the world to the price of your soul, wisdom is better than silver and gold

med andra ord; relation före prestation, kunskap före tradition

Zaphix
0

#8: Ser inte varför det skulle gå emot NH-tänket..?

Min och Dackes blogg

Carrui
0

Jag tycker att NH är för mycket obehag, mallar & "regler/riktlinjer". Jag gillar inte det här "gör så annars blir det obehagligt". Sen tycker jag att det verkar vara mest att hästen ska respektera människan inte lika mkt tvärt om. Sen tkr jag också att det är för mycket träning & "bestämma övningar". Hela ledarskap köret håller jag inte med om heller.

Ingen människa kan lära ut hur man bäst ska umgås med hästar, det kan bara hästarna själva göra.

Elshira
0

#11 Om hästen fann det obehagligt så skulle de knappast komma då kan kallar på den, eller som jag nyligen lärt mig göra bra - löslongera (vilket min häst gör gladerligen trots att jag anbvänder en viss del "neggativ poåverkan"). Då skulle hästen sannolikt bara springa iväg.

Att hästen går undan för tryck är ju en sorts "obehag" som den går undan för. Men tanken är ju att du bara ska behöva peka på kroppsdelen sedan i princip för att hästen ska flytta på sig. Du belönar ju också hästen vilket blir possitivt.

Men jag vet inte, om du inte använder skänklar när du rider (neggativ påverkan?) hur gör du då? Både ben och rumpa (och träns) fungerar ju genom neggativ påverkan (tryck).

Men ja… Enligt mig är det inte obehagligt att bli petad på, så jag förstår inte varför hästen skulle tycka det. Visst får man kanske trycka hårdare i början, men du gör det ju inte med ett finger, utan då blir det en hel hand att "knuffa" hästen med istället. Det ger ju bara uppmärksamheten. De enda gångerna jag gör det fyskiskt obehagligt för hästen är när de är fysiskt obehagliga på mig…

Och vad det gäller "lagar oh regler" så gäller allt långt ifrån alla hästar, man måste alltid finna rätt kombination för varje häst.

Hakuna matata!

Anna452
0

NH för mig är vad man gör det till. Det finns nog lika många svar på den frågan som det finns utövare av NH. Det är inget givet begrepp. Det är ens egen filosofie kring hästhantering. Att man kan inspireras av många olika NH-utövare, hästar, författare, psykologer ja va fan som helst visar ju på den mångfald som finns idag och också vad uppmärksamhet NH har fått. Det är oftast de "oinsatta" som tycker si eller så om NH, som vill ha det till svart eller vitt, rätt eller fel men de har inte insett bredden i uttrycket NH, de har inte sett helheten tror jag. Det optimala är ju om man kan delge ens erfarenheter utan att bli nedklankad på. Alla drar nytta av ett erfarenhetsutbyte, för att känna att så vill jag ha det eller kanske så vill jag inte ha det. Handlar ju återigen inte om rätt eller fel utan om insikt.

Gyllir
0

#13 Härligt! Det finns många vägar till Rom…

Något som är typiskt för NH är att det helt avsaknar våld som lösning på ett problem.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Kristall
0

Håller med #13.

Själv kan jag inte definiera mitt förhållningssätt till hästar riktigt, utan jag bildar min egen uppfattning om vad som funkar, vad jag och hästen mår bra av. Däremot hämtar jag mycket inspiration från NH:n i allmänhet, då den har många likheter med min egen hästfilosofi.

För mig handlar NH om samarbete och förståelse snarare än lydnad, och det är det som skiljer NH:n från andra filosofier mest enligt mig.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)