Träna löst
Hejsan, allting går bara bättre och bättre för mig och min häst :)
Vi har tränat en del online (säger man så när man tränar med repgrimma och ledrep?)
Allt har gått bra som sagt, jag har fått fram motivationen och vi är mer samspelta nu. Vi brukar även leka och ha roligt och inte bara arbeta.
Men nu känner jag att jag vill testa på freestyle eller vad det kallas. Alltså när man tränar löst. Har ni kanske några tipps på hur jag kan göra för att vara säker på att min häst kommer följa mig. Och OM hon går iväg, hur ska jag göra då? :)
Tacksam för alla tipps jag kan få!

Att arbeta löst med hästen från marken kallar Liberty. Freestyle är den delen då man rider utan tyglar…
Liberty är inget man "tränar" utran något du får. När du har tränat väl med repet (bara använt det som en absolut sista fas) borde du helt enkelt kunna ta bort det utan att det blir någon skillnad för dig/hästen.
Håll dig i ett litet område först (en stor paddock kanske inte funkar). Om hon går iväg kan du göra olika saker beroende på varför hon gick iväg och Horsenality.
En häst som går iväg Left Brain (uttråkad, enveten, dominant), kan du skicka iväg lite extra och låta springa runt ett tag tills hästen börjar intressera sig för dig igen (som en join up) och då låta hästen komma till dig och vila länge. (funkar väl med lat häst).
Blev hästen rädd är det en annan femma och behöver du få tillbaka hästen på ett mjukare sätt (kanske bara gå efter den ett tag, eller sätta sig ner, mer som en catching game). Desutom behöver du gå tillbaka till online, för blir hästen rädd, är ni inte redo helt och hållet.
Gör sånt som ni tycker är enkelt, det som ni kan, aldrig några nya saker. Det ska vara lätt att göra rätt :-) Lycka till, det är grymt kul att leka liberty!
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
#1 Jaha, jag måste nog har blandat ihop lite där haha, woops.
Okej, jag förstår. Men om hästen går iväg, vad är den vanligaste anledningen till det? Är det att man är tråkig eller att hästen känner att det inte tjänar något till att följa med?
Tack så jättemycket för tipsen :)

Det vanligaste är att hästen inte har lust till det och hellre gör något själv. För att hästen inte ser dig som en bra ledare. Så om man vill kunna göra liberty i stora hagar, så måste många bitar finnas på plats. Kommer hästen till dig i hagen när du hämtar? Tycker den om att vara med dig? Känner den sig trygg i ditt sällskap? Vissa hästar har lättare för liberty, andra tycker det är jättesvårt. Vad har hon för Horsenality?
Anne
#3 Okej, jag förstår :) Mitt sto är en LBI

En LBI är ganska lätt att motivera med vila och godis. Så fort hon lämnar dig, ber du henne trava några varv tills hon börjar be om att få stanna och komma till dig. Då bjuder du in henne till dig och låter henne vila och/eller ger godis. Hon är smart och borde lära sig fort att det är mer komfortabel att vara med dig. Se till att inte ställa höga krav bara när ni leker liberty, så kommer hon att älska det!
Anne
#5 Okej =) Då förstår jag! Tack så jättemycket för hjälpen!