Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettutrustning
Läst 1138 ggr
FeliciaS
0

Rädd för ny string!?

Nu var det ett tag sedan jag tittade in, men det måste jag ändra på :P

Vår NH-träning går framåt och mitt sto Hekla har verkligen förändrats från tveklös RBE till mer och mer LBE. Men hon faller lätt tillbaka i vissa situationer, som den jag ska beskriva nu.

Jag fick en ny carrot stick häromveckan, med en kritvit string. Förut (eller ja, jag har den ju fortfarande förstås) har jag haft en i olika bruna nyanser. Jag tog med den nya sticken vid en träning och skulle börja med lite lugn friendly game med sticken. Hekla fullkomligt flög iväg när hon såg sticken! Det gick bättre och bättre under passet, men hon var verkligen inte så lugn som hon brukar när jag bara stryker med sticken längs kroppen. Häromdagen gjorde jag ett nytt försök, men hon reagerade likadant. Då hämtade jag den gamla sticken med den bruna stringen. Till en början såg hon lite skärrad ut när jag höjde den för att klappa henne med den, men lugnade sig snabbt och var sitt "vanliga" jag igen. Därefter bytte jag string, så den nya carrot sticken fick den gamla, bruna stringen. Det blev ingen förändring utan vi kunde fortsätta som vi brukar.

Nu funderar jag på att färga den nya stringen eller om jag ska vänja henne vid den nya färgen (?). Hon är trots allt 21 år och jag kan tänka mig att hon upplever kontrasterna tydligare i och med att synen blir sämre, vilket gör att den vita stringen blir mer skrämmande än den bruna. Kan även tillägga att den vita eltråden hör till bland det värsta hon vet.

Är det någon som har varit med om samma sak förresten?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

viktoria91
0

Hästar ser faktiskt brunt och grönt lättare än vitt. Hon kanske inte ser dne vita ordentligt och undrar vad det är som rör henne?

FeliciaS
0

#1 Jaså? Jag läste någonstans att de har svårare att skilja mellan grönt, rött, brunt osv. men att bl.a. vitt "sticker ut" mer.

Men hon ser den ju på så väldigt långt håll (spetsar öronen, höjer huvudet och ryggar tillbaka) och spänner sig innan den ens är i närheten.

Mvh Felicia

Zaphix
1

Se det som nyttig miljöträning, man måste ju ha nåt att träna på, då kan man ju lika gärna träna på det där. :)

Visst är det en islänning du har? 21 äe väl ingen ålder för en sån..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

FeliciaS
0

#3 Jao, visserligen. Snart är den väl grå ändå när den dragits runt i paddocken.

Stämmer bra ;)

Mvh Felicia

Gyllir
0

Låter som att det är dags för MER friendly game. Du kanske bara har tråkat ut henne med din gamla carrot stick? Sätt på en plastpåse nästa gång och testa avspärrningsband (sånna rödvita plastremsor) eller något annat spännande du hittar hemma (hos Anders.) Testa att göra friendly game på olika sätt, olika zoner, olika höjder, när du är högt upp eller sitter ner, och sen med alla nya leksaker du skaffat dig. Du har kommit förbi den fasen där du klappar hästen med sticken, använd fantasin!

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

FeliciaS
0

#5 Det är inget problem att göra så med den gamla sticken, men så fort jag lägger till den nya stringen blir det jätteläskigt :P Okej, vi får se det som ett nytt föremål att leka med då :)

Mvh Felicia