Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 1495 ggr
royale
0

Noll respekt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag antagligen kommit fram till världens största problem..
Hördes tala om NH och tänkte oooh det låter skitspännande! det måste jag prova med min häst! mamma köpte en NH bok till mig (då jag trodde det räckte med en.. har flera st böcker nu) började läsa "Horemanship" av Lisbeth Johnson, Marie Haglund och Ulf Owenede

Då börjar det med en lång inledning som jag läser igenom noggrant 2 ggr..
första steget är att berätta för hästen att jag ska ha mitt egna utrymme.. så ska man börja med att lära hästen hålla avstånd.. flyttar den inte sig ska man snärta lite med repänden på sig själv eller svinga repet i marken så den flyttar sig ifrån dig..
Detta gick då toootaaalt åt skogen då min häst stod å glodde på mej som ett fån med en blick "Vad håller du på med egentligen?" sen flyttade han sig närmre mig och skulle klia sej på mej (JAG VET DOM SKA INTE GÖRA DET! Men det spelar ingen roll om jag: Väder bort huvet på honom, morrar, nyper honom, smäcker honom på mulen eller ngt annat.. han gör det ändå han skiter i vad jag gör?)
Jag struntade då i den delen och gick vidare till steg två då man ska få hästen att backa.. gjorde som det stor och gungade repet mot hästen.. (Normala hästar visar respons bakåt nästan med en gång… men såklart inte min knasboll då.. )
Haha.. misslyckades igen då "gungnigarna" blev lite väl överdrivna och jag la av istället.. Och han bara stod och glodde på mig igen som vanligt som om jag var nått ufo från mars..

Så snälla! Jag behöver hjälp, HUR ska jag få min hästs uppmärksamhet? Det spelar ingen roll om man smäcker honom på mulen står å petar på honom, hänger på honom.. daskar till honom.. det skiter väl han i?

Vore nåt så grymt tacksam om lite tips :D (Och nej jag känner inte till ngn NH tränare i närheten där jag bor och har kollat upp det)

Gyllir
0

Hemligheten är att använda rytm och faser. Börja mjukt (oavsett vad du gör) och öka lite hela tiden, men med samma rytm. Prova att ta en lekpinne (carrotstick eller liknande) och knacka mellan frambenen. Fortsätt tills han skiftar vikten bakåt, lyfter en framhov eller kliver bakåt. Det är viktigt att du inte ger dig tills din häst svarat, annars lär du honom att strunta i det du gör. Så fort han svarat, klappa, belöna massor. Om just backa är svårt, prova med att flytta bakdel eller framdel istället.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

royale
0

Okej.. tack :) ska testa det

kaka1234567
0

Säger som #1

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

royale
0

Yay! Han gjorde stora framsteg igår! *über lycklig*

La ut en presenning med bommar på så den int skulle blåsa iväg.. han brydde sej inte så mycket om den.. men frös fast precis framför den.. tänkte hmm ska testa en grej så jag tog spöet och petade på alla hovar så han lyfte dom.. så petade jag på höger fram och manade honom framåt :D han satte hoven på presenningen.. sen gjorde jag samma sak med vänter nästa hov på presseningen.. Oooh tänkte jag! bad honom gå bakåt samtidigt som jag petade på hovarna vilka han ska flytta.. Så, spanskskritt jag inte långt därifrån det kan han nog lära sig :)

Gyllir
0

Roligt!

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Sandrisch
0

Min medryttarhäst kliar sig också jättemycket mot mig men hade en NH-instruktör ute för att få lite hjälp och hon sa att till en början ska man klia tillbaka men hårdare så hästen inte tycker det är skönt, funkar ganska bra faktiskt :)