Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettutrustning
Läst 2890 ggr
EvelinaS-L
0

rengöra borstar

Vill ha tips på hur man rengör sina rykt-borstar på bästa sätt.

Det är så svårt att få port all pälls, man och svans från borstarna…

Ska få en shettis på foder och vill gärna ha någolunda rena borstar, så jag slipper köpa nya… + att borstana måste ju rengöras någon gång ^^

_Kram Evelina
_

viktoria91
0

Jag fyller en hink med hett vatten och tvål sen slängar jag i borstarna där och låter det vaar ca ett dygn. Sen tar jag upp och spolar av dem samtidigt som jag gnuggar borsten med händerna så att all skit kommer bort. Sedan tar jag ett gummiband runt stråna på borsten så att dte håller formen och lägger dme på handdukar för att torka. Gör dte ca 2ggr per år och efetr 5år ser mina borstar fortfarande ut som mya.=)

EvelinaS-L
0

#1: Okej :) Har hört att man kan ha salt i också, är det bra?

Försvinner allt hår också, eller måste man ta bort det innan?

Ska göra det nu med detsamma!

_Kram Evelina
_

EvelinaS-L
0

Har börjat rengöra dom nu, men dom är jätte smuttsiga, och sen ser det typ ut som "mögel" på dom:/.. Så får se sen hur dom blir när dom torkar..

Får nog köpa nya.. Jag som värkligen älskar mina borstar… fast om man inte haft dom sen i April får man skylla sig själv..

_Kram Evelina
_

Jummie
0

För att få ur man och svansstrån ur rotviskor och sådant brukar jag använda en bredtandad kam, eller hårborste och försöka borsta ur håren. Som #1 nämnde så kan man låta borstarna dra i vatten, problemet med vissa borstar som har trähandtag är att handtaget sväller och blir förstört, det har hänt för mig. 

Diskborste, grönsåpa och varmt vatten brukar hjälpa för att få bort det som liknar mögel på borstarna, bara att skrubba efter varmvattenbadet så brukar de bli som nya.

Mycket päls lossnar när du badar borstarna, håret blir rätt tungt när det blir blött så det brukar gå lättare att få tag på för att dra bort. (ofta kan det hänga små tovor från borsten när det har legat en stund!)  

Salt vet jag inte något om, har aldrig provat det själv. Lycka till!

viktoria91
0

#4 Mina bostar med trä har aldrig blivit förstörda.

Jummie
0

#5 Kan bero på att jag hade ett par billiga skitborstar…Tungan ute

viktoria91
0

Har man diskmaskin kanske dte skulle funka. Oskyldig

Jummie
0

Såvida hästhåren inte kan orsaka problem så tror jag inte att det är en omöjlighet. Jag tvättar mina kepsar i diskmaskinen och det fungerar super Tungan ute

viktoria91
0

#8 Det är baar att rensa den grjen som sitter inne i maskinen. Alla matrester orsakar ju inte problem. Skrattande

Jag ska nog prova dte när jag och sambon flyttar till vår nya lägeneht med diskmaskin=P

Jummie
0

#9 Det är iofs sant Förvånad (jag har alltid diskat av mina grejer först innan jag diskat i maskinen, hähä!)

Blev lite sugen på att testa jag med Tungan ute

viktoria91
0

#10 Kör det inte med finporslinet och silverbesticken bara. Flört

kaka1234567
0

jag brukar slänga i borstarna i en stor hink med vatten och häla i en tesked salt per liter. Och låta de står i jumet vatten i 10 min och sedan ta upp dem och tväta de och låta de torka. Borstar med trärygg ska lika denså addra spelar de ingen roll

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

EvelinaS-L
0

Tack alla för svar :D !
Har badat borstarna, men ska göra det igen och sedan ta grönsåpa som Jummie skrev ;)!

Funderar på om man kan måla borstarna? Fast det kanske blir lite svårt när man kommer "undersidan" där alla strån sitter fast.. Ser kanske lite konstigt ut med en kant..
Någon som kan ge tips på hur man målar och kanske har en bild? :D

_Kram Evelina
_

aldinros
0

Om man gör rent borstarna varje dag efter att man har använt dem så blir de inte så smutsiga. Det är bara att dra bort håret ur dem och så kan man borsta borstarna mot varandra för att få bort det sista :)

EvelinaS-L
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#14: Ne det förstårs :) Jag brukar "borsta" mot boxkanten så att dammförsvinner :) Men det är svårt att få bort hår.. Men brukar ta en mankam-borste och hovkrats att "dra" bort håret med :)

_Kram Evelina
_