Lugn galopp?
Det är så att i skritt och i trav kan han vara lugn och avslappnad och lyssnar jättebra, men när det kommer till galopp så blir det som att han vaknar till liv och blir piggare.
Jag tror att det kan ha och göra med att han kanske inte riktigt orkar, och känner att det är lättare att galoppera lite fortare istället för att ta det lugnt.
Han blir mer "olydig" i galoppen, att göra enkla svängar och liknande blir mycket svårare när det är i galopp. Att öka är inga problem och att jobba i arbetsgalopp är inte heller något stort problem, det är när jag vill att han ska samla sig och jobba långsammare då det blir problem. Han orkar helt enkelt inte. Jag kanske har svarat på min fråga, men ändå. Kanske finns det fler faktorer? Dessutom vill jag ha en häst som är lika lugn i galopp som han är i skritt och trav.
Är det när du galopperar ute som det är probelm? eller är det på ridbanan, ridhus etc? :)
är det en travare du har eller vad är det för häst?
är det en travare så finns det ju förklaring till varför och du vet hur ifrån du ska jobba, men är det en "vanlig" häst (nu använde jag helt fel termer här) så kan det bero på precis som du säger att den inte orkar och springer ifrån bara. Eller är det en medvetenhäst som vet att dethär probelemt har pågått i en längre tid och vet att du vill jobba honom i galopp och han vill inte och då istället springer iväg och då kan jag tänka mig att du saktar av och skrittar eller travar och då får han sin vilja igenom, kan det vara så tror du? :)
men behöver dock få lite mer information så jag kan hjälpa dig!
Träna upp styrkan, ut och klättra och liknande saker.
Galoppfattningar är väl det som jag tror kommer stärka galoppen för din häst mycket, gör en massa galoppfattningar helt enklelt. Fatta galopp, ett par språng, sakta av igen och ta en ny galopp.
Galoppfattningar stäker rygg och rumpa och gör att hästen bär sig bättre i galoppen.

Säger samma som innan, träna galoppfattningar. Inte bara från trav, utan även från skritt, senare halt. När han klarar det så även vid svårare tillfällen, som i slutet av en skänkelvikning, eller vad som helst, som gör att man måste jobba rätt med kroppen. Övade mycket galoppfattningar med min ponny när jag fick honom. Nu kan han utan uppvärmning galoppera stillastående, i skänkelvikning, och gå från stillastående till galopp, hur lätt som helst.
Tack, det ska jag göra allihopa! Han är ingen travare btw.
Men en fråga till bara, det största problemet är att komma in i galopp.
Att fatta höger galopp är ingen konst, det kan vi göra var som helst, när som helst och hur som helst. Det känns bara helt rätt.
Men när jag ska fatta vänster så känns det liksom fel på något sätt. Och det blir det också när jag försöker, antingen så tar han riktigt inte skänkeln och börjar trava snabbare, eller så kanske han fattar höger galopp, eller så blir han mer "upprörd" och bockar, sparkar bakut. Och tillslut så lyckas vi, kanske första gången eller femte gången. Jag vill att det ska vara lika lätt åt båda sidorna.
Hur kan jag få honom att förstå mig? För just nu tror jag att han inte riktigt förstår vad jag vill.

#4 Har du uteslutit att något är fel fysiskt, att han har ont någonstans, eller med hans utrustning?
#5 Hans sadel har blivit kollad på honom av tre olika "sadelproffs" och alla säger att den passar perfekt på honom, och att han har ont någonstans tvivlar jag starkt på.
Så jag tippar mest på att det har med kommunikationen mellan mig och honom det är fel på när det gäller just vänster galopp.
#6 Kan det inte vara att han är mycket starkare i höger sida & spänd eller liknande i vänster? Jag känner igen det där problemet från en häst jag red för ett tag sedan.
Isf kanske det blir en blandning av att han är svag/spänd i vänster sida & att det sedan även blir något "kommunikationsfel" mellan er två?
Tänkte på vänster galopp..
Har du kollat upp dig själv?
Är du sne i kroppen så kan det ställa till med mycket för ridningen. Gå till en naprapat och kolla upp om du har spänningarf och/eller är sne.
Ens egen kropp påverkar en hjälper o ridningen mycket, så värt att kolla upp.