Vad har du gjort idag? Del 2
En ny tråd där ni kan skriva om vad ni gjhort idag, och läsa om vad andra gjort. :)
Idag har jag tagit tag i grundträningen, insett många brister där senaste dagarna.
Fick hjälp av min tränare i fredags, så fortsatte med det vi gjorde då idag.
Började liberty i paddocken, fokuserade på att han skulle vara följsam och lyhörd för mig. Han förstod övningen i fredags, så var inga problem idag utan han såg direkt vad han skulle göra. Visst testade han spelreglerna emellanåt, men när jag fortsatte leken så kom han tillbaka och fortsatte leka. :)
Gjorde friendly game sedan, skrev om det i en annan tråd..
Efter en lång stunds vila eftrer friendly gamet så red jag freestyle. Satt barbacka utan repgrimman på och hade bara sticken till hjälp om det skulle behövas.
Första kvarten så satt jag bara och åkte med, enda kravet var att han skulle hålla igång skritten. Så firt han stannade så bad jag honom att skritta igen, vart han gick spelade ingen roll, bara han skrittade. Var noga med faserna i igångsättningarna, och till sist så lyssnade han på fas 1 och kunde hålla skritten länge.
Övergick till att leka med styrningen. Han fick gå som han ville, bara han höll igång skritten, men om han svängde åt något håll så bad jag honom fortsätta svänga 90 grader till när han svängt klart. Gick bra, efter en stund så behövde jag bara vinkla min höft så svängde han och han blev mycket mer lyhörd för mina signaler än han varit innan. Roligt!
Testade första övningen lite i trav, gick bra och han höll igång traven, men la ned rätt snabbt då jag kände att jag ville ha sadel så jag slapp störa honom så mycket. Blir spänd och då skumpar jag lite, det gillar inte min herre.
Rolig träning idag, kändes som att allt gick lugnt till utan att jag tappade tålamodet som jag brukar göra.
En bra start på ridningen utan repgrimman, inte gjort det så seriöst innan, men ska ta tag i det nu. Är ju ändå grunden till all ridning.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Dagen har varit U N D E R B A R
Började med att jag inte hade någon skjuts till stallet, så tänkte cykla.. Fast sen tänkte jag skita i att åka till stallet då jag inte var på så bra humör, men sen så kom pappa hem och då skjutsade han dit mig. Eftersom att min mobil är trasig (den gick sönder när jag var hos Andrea) så kan ja inte ringa och säga till när de ska hämta mig, så vi bestämde att de skulle hämta mig efter 2timmar.. (det går snabbare nu i stallet då jag inte behöver mocka osv..)
Såfort jag klev ur bilen och ropade ”milli” så hör jag ett häst gnägg och ser han komma i full galopp till staketet. Redan då visste jag att den här dagen skulle bli bra..
Han fick hänga med in i stallet direkt, vilket uppskattades då han brukar få stå vid grinden och vänta tills jag gått in och hämtat/lämnat saker i stallet innan han får komma in.
Ingen var i stallet, och ingen var på gården (tror jag inte.. inga bilar var där iaf..) så jag bestämde mig för att låta milligram få göra en sak som jag länge funderat på att låta han göra, nämligen att få kika på vad han vill i stallet.
Jag släppte han och lät han gå vart han ville i stallet, och jag gick någon meter bakom han. Kan inte förstå att mitt tålamod höll (har jätte lite tålamod och bli lätt irriterad..) för han kollade runt i minst 20min, innan han tyckte att han var klar :) Allt var så lugnt och fridsamt så jag hade ingen tanke typ ”ah, är han klar snart?” utan jag följde lugnt efter honom.
När jag sedan borstade han (i boxen så att han kunde äta) så var boxdörren helt öppen så att hela utgången var ”fri”. Han gick iväg en gång, men då kallade jag lugnt på honom och han kom direkt, efter det stod han still hela tiden, och nu tänker ni säkert ”men han hade ju hö att äta på -.-”, men det var så här att han tog inte ens 1 tugga av höt, utan han stod och halvsov :’) Han ville mysa jätte mycket så mycket mys blev det också ^^
Han blev verkligen super fin och han glänste verkligen, var precis som om jag skulle ha sprutat på 1L pälsglans över hela honom x)
Efter ungefär 1 timmes av utforskande i stallet, borstning och mys så förberedde vi oss för att gå till ridhuset för lite lek.
Milligram var nog lika taggad som mig för han ville trava hela vägen till ridhuset (nu låter det som det är värsta långt, men det ligger precis bredvid stallet).
Jag han bara sätta kameran på en stol och sätta på så den filmade, innan de började blåsa rejält..
Jag hade ju sätt innan vi gick in till ridhuset att det var stora mörka moln på himmelen och fick för mig att det skulle börja åska när jag hörde att det blåste.
Efter ca.20sek efter att det börjat blåsa så började det små regna, jag fick lite små panik och stängde av kameran, slängde ner den i kameraväskan och ”kopplade” Milli. Sen spran vi ut från ridhuset och släkte lampan och joggade in mot stallet.. (hehe, milligram tyckte att det var super kul när vi sprang där, han bocka som f*n…) efter ca.5 sek att vi sprungit ut från ridhuset (hälften av vägen til stallet) så började det spö regna, eller hagla rättare sagt. Har aldrig varit med om något liknande. Det var helt SJUKT! Det var som snöstorm, fast ännu värre, man kunde knappt se, det kom så sjukt mycket att inom 1 min så var det ÖVERALLT..
Det var typ kalabalik då jag + 2 till skulle ta in de hästar som var ute..
Man bara såg hur det blev vitare och vitare ute, men det var samtidigt sjukt mysigt att se i dörröppningen hur haglet dinglade ner..
Det blåste ju sjukt mycket med, tänk er snöstorm (fast med hagel) och blåst.. hehe :)
Efter att alla hästarna var inne så tricktränade jag lite med milligram, i boxen :)
trodde av någon anledning att han inte skulle buga i boxen, då han bara gjort det på gräs, men han gjorde det kanon!
Behövde bara lyfta hans ben, och tänka bakot så gick han ner i buga :D Han låg inte kvar någon enkel stund, men att se han så glad och verkligen la sig mjukt ner , awww :’)
Borstade han igen (eftersom han blev super blöt den korta stunden vi sprang in från ridhuset) efter att han torkat så han blev fin igen.. ;)
Sedan pratade jag lite med alla i stallet och mockade ur de lila kisset och bajset som låg i hans box ^^ Han var kvar i boxen när jag mockade, för första gången och det gick förvånansvärt bra :) (För några månader sen skulle det aldrig ha gått, han skulle skitit på sig om jag gick runt med en läskig ”grep” i boxen…)
Efter ett tag kom mamma och min lillasyster :), visade dom när milligram bugade och sen red alicia (min lillasyster) på honom på väg till hagen, hihi, hon skrattade idag (för första gången när hon red, hon brukar tjuta) :D Hon tyckte det var superkul och vill INTE hoppa av, nejnej! Hon smackade hela tiden och sa ”hoppla hoppla”, haha söt !
*Längtar tills Alicia blir lite äldre och kan tävla honom i hoppning, lalalalal*
Hemma hos mig hade det tydligen inte haglat, det var inte vitt någonstans här, men det hade visst åskat..
HÄLLRE HAGEL ÄN ÅSKA ;)
Trots haglet och allt så har det här varit en underbart mysig dag och det var första gången jag var själv i stallet med milligram på väääldigt länge <3
Tror jag har fått med allt som hände under dagen nu…. :) Hoppas ni har haft en lika bra dag som mig!
Ber om urkäkt för en sån lång text, men hoppas någon orkade läsa :)!
Bild från den 27 April 2011
_Kram Evelina
_
idag har jag inte gjort något, än! för ska dit senare :D men kan ju ta vad som hände igår (;
igår så red vi (jag o mamma) barbacka, (första gången för honom.. han fyller 6 år i år och förra ägaren provade aldrig pga nt intresse typ ;D) och det gick jättebra, var trevlig i båda varven o tränade speciellt i skritten. Tog horsemanship övningar i slutet (kalla in honom, få honom att följa mig, stanna när jag stannar, respektera mina områden, backa osv..) han var super! :D var arbetsvilig och glad, så han var på topp och han har verkligen utvecklats sen dom första gångerna vi tränade :D
har ett videoklipp men tyvärr kan jag inte lägga upp det här ;p det är väldigt roligt, för jag springer runt o han travar efter mig, sen tvärstannar jag och han är inte redigt med så han tvärstannar o gör ett litet hopp haha xD men han backar direkt o respekterar mitt område haha xD ni skulle sätt det (;
en bild från igår --> jättefin jag vet, tagen med iphone 4 xD dessutom rör zaki sitt huvud precis då (;
Jag är hästledig idag men måste berätta om drömmen jag hade inatt. Drömde att jag var på en parelliclinic och Pat och Linda gick på marken medan 2 elever red varsin häst och utanför arenan så stor allure (Lindas stora häst som är en tvättäkta LBE) och jag satt upp på honom barbacka.
red in i arenan, hade ju egentligen inte tillstånd att rida men det gick av bara farten och Pat mest bara skrattade. När vi red omkring där sen så tyckte Allure att allt vart skitskoj, han stegra, bocka och galopperade runt och jag vart på väg av flera gånger. Linda och Pat sa åt mig att om jag blir rädd så får jag sitta av, men jag bara skratta och sa att jag inte var rädd, tvärtom jag känner mig trygg när han gör så(!?)
sen sa Pat något som jag vet var viktigt men inte kan komma ihåg, och sen så gled den drömmen vidare in i en annan….
undrar vad detta kan betyda?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#4 rolig dröm! :D

#4 HAHA! Jag tror att det betyder att du har en fin Parelliresa framför dig! :-P
Idag har jag äntligen fått ett litet genombrott. Fick en Horsenality report för någon vecka sen, men trodde inte att den var så himla bra, så jag läste aldrig den. Men eftersom jag har haft väldiga problem med min pålle, så tänkte jag att det kanske kunde ge mig ngt.
Så idag lekte jag efter rekommendationerna: Touch it och retreat. Så vi lekte först touch it tunt gården, det finns massor med bilar och maskiner och annat skräp att nosa på så det gick ganska bra. Upptäkte att han går när och nosar när jag ber honom om det, men han undersöker inte själv och andas alls! How intresting!? Detta behöver vi göra mer av!!!
Sen tog jag tag i retreaten. I lördags hade han skyggat för allt vi kom nära och saker som aldrig varit problem annars (don´t make assumption!), så vi tog först pressenningen som var mest problem. Drog den bredvid mig och Gyllir gick på 22' linan en bit bakom. Han knatade på ganska bra, framförallt mot hagen, men tillbaka till stallet var svårare, blev några trösklar där som han inte kom över själv. Bytte riktning, men ville fortfarande inte gå mot stallet. Fick gå bredvid honom, då kunde han gå (RBI vill att man håller handen…).
Sen tog jag bollen och rullade den ifrån honom, ingen problem, sprang efter och sparkade på den själv medans jag rullade bort den. Men så fort den kom en cm åt hans håll, blev han osäker. Här har jag mycket att jobba med, men jah har äntligen hittat saker jag kan göra utan att behöva stå och vänta i en halvtimma vaje gång (jag har extremt ont om tålamod!).
Sist tog jag ut Nicke en stund. Sadlade och gick igenom Level 1 online tasks. Han klarade alla utan större problem och mådde riktigt bra av att ta det så lugnt som uppvärmning. Sen red vi en stund, men det blåste och regnade och han var nervig, vilket jag tycker är lite obehanglig fortfarande (ridit honom 3 ggr nu). Så vi höll oss på en volt på fältet och gjorde circling game i skritt. Det gick bra och var lugnt.
Jag är väldigt glad över denna dagen som gick framåt istället för bakåt som det har varit hela sista veckan :-D
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
#6: Härligt att det går framåt igen. :)
Idag så är det egentligen medryttarens dag, men i och med att hovslagaren hittade endel strålröta i fredags så var jag och köpte blåspray idag så jag ville börja fixa med det idag. Inte bara hans strålar blev blå, mina händer också.. Handskar blir det nästa gång.
Medan jag väntade på att blåsprayen torkade innan jag släppte ut herrn i hagen igen så började jag massera honom.
Slutade med en dryg timmas massage, hittade ett par lite spända ställen med efter lite mjukt masserande så slappnade han av där.
Mysigt att massera, tyckte nog Dacke också då han stod och njöt av ompysslandet. Han visar bra när han är spänd någon stans och vill bli mer masserad där och när han släppt spänningen och tyckert man kan massera någon annan stans. Praktisk häst.
På vägen till hagen igen så fcim han backa upp för en liten backe ett par gånger, det gör han direkt man ber honom nu. Han vet definitivt att det väntar godis när han backat upp, tog lång tid med mycket "jag orkar inte, det är ju jobbigt"-attityd från herrn, men numera så gör han det glatt och snabbt. :)
Han fick backa in i en vattenpöl ett par gånger också, han tycker det är läskigt när det är lerigt i vattnet och ville helst gå därifrån snabbt. Men när han väl accepterat läget så stod han där lugnt och undersökte pölen istället för att vilka fly. Framsteg!
Jag har haft en hel dag med författaren till boken "Is your horse a rockstar??"
http://www.horsepersonality.com
Det var verkligen intressant att höra om en massa olika horsenalitys. Det finns ju betydligt fler än fyrra!!!
Jag kan rekommedera boken!!!
Idag red jag en häst som heter Pålis som står i ett stall där min syster har en kompis som står uppstallad där. Jag har varit i det stallet förut och känner därför ägarna till Pålis som säger att jag får rida honom när helst jag vill (när han är ledig från hans medryttare).
Så idag red jag och min syster i I20 skogen (jag bor i umeå). Det skönaste med den vägen är att man hör verkligen inte ett enda ljud från stora vägen och man hör bara hästarna och skogen, är inte det underbart så säg!
Hur som haver så tränade vi lite tempoväxlingar och passagerarridning. Man ska väl egentligen rida barbacka och inte ha något träns men vi improviserade och lade upp stigbyglarna, släppte tyglarna och höll ut armarna, sen var det bara att följa med och låta hästen gå som den ville. Det blev en vinglig färd och många krockar med våra ben, men som tur är så gillar hästarna varandra så det var ingen fara ^^
Det blev en ganska lång ritt på 2 timmar, men det var bra väder och hästarna hade inte så mycket krav på och jobba så de tyckte nog bara det var skönt. Travade också uppför en relativt lång uppförsbacke.
Det som också är otroligt skönt med det här stallet, är att de har en skogsväg som man kan rida efter direkt från gården så man behöver ALDRIG gå efter vägen.
Efter ridturen gjorde jag och Pålis lite yoga och streching. Fick också en kexchoklad från ägaren som tyckte jag var så duktig som rider så långt, haha.
"Do you know why today is called 'present' "
"No, why?"
"Because every day is a gift."
Medarbetare på NH i fokus
Var ute och körde idag, först galoppintervaller på rundbanan nedanför stallet och sedan upp till paddocken och träna på att köra genom portar.
Hade bett på ute, men i paddocken så körde jag i en vanlig grimma som jag spänt åt runt nosen. Inte testat det innan, men insåg att det fungerade bättre än bettet, antagligen för att han fungerar så bra med repgrimman. men repgrimman är inte så bra till körning.
Ska köra mer med grimman i paddocken, men fortsätter med bett och repgrimman som nödbroms ute. När jag får råd ska jag skaffa en kapson att köra med, stadigare och tydligare än grimma. Eller ett sidepull.. Får se.

#10 Skulle inte en repgrimma med ringar i sidoknutarna funka att köra med??
#11 Snyggt det blev! men hålen är jättesmå på slobbersen? Hur ska du få dina mecate tyglar igenom?? Har du nitat ihop dem, eller ser jag fel på bilden… svårt att få det runt bettet annars… Svhysst med ett huvudlag till sen i samma färg :-)
Anne
#11 Vad är det där? :)
_Kram Evelina
_
idag har jag ridit ut på honom, gick jättebra, tog några galoppsprång.. för han skulle inte gå så hårt. Backade också in i stallspiltan, han tyckte det var lite konstigt, men han gjorde som jag sa (: sen stretchade jag honom, backade igenom att dra i svansen och backade snabbt igenom att gå mot honom m.m (: så det blev lite lek och ridning (:
är väldigt nöjd med dagen, riktigt duktig han är! :D
#12: Njaa.. Tveksamt. Den lär ju glida runt när man tar i ena tömmen, och jag tror inte att det blir så tydliga signaler då det inte blir så stabilt.
Dessutom onödigt skarpt när det fungerar med en vanlig bred grimma. När jag kör har jag kontakt med hästen i tömmen hela tiden, det kan man väl säga vad man vill om, men har som sikte att tävla ock då behöver man köra vanligt. Och ska jag ha kontakt hela tiden vill jag inte ha en smal repgrimma, samma sak som att jag väljer att inte ha smala bett när jag kör då det gör ondare på hästen med mindre tryckfördelande yta.

Idag har vi haft det helt underbart bra! Tog med mig alla tre hästar från hagen själv. Gyllir och jag samarbetade bra med att hålla Frodi bakom mig medans vi gick. Gjorde touch it på massor med saker med Gyllir och han nosade verkligen på riktigt. Red ut på Gyllir med Nicke som handhäst, Joanna red på Frodi.
Det gick jättebra! Gyllir var pigg och extrovert, töltade på så fint. Det här är ju min häst! Nicke var snäll som handhäst, bara hängde på i alla farter.
Efteråt gjorde vi lite touch it med Nicke och en pedestal. Han hade aldrig gjort det förut, men klev på när jag bad honom. Sen stod han där i lugn och ro. Puss kan han också. Mysig häst.
Anne
#13 det är slobberstraps som man har till reptyglar och sen en kindkedja i läder som man knyter fast i bettet :D
Idag har jag ridit ut med en stallkompis, planen var att klättra i ett sandtag en bit bort. Men det blev inte så, herrn tyckte det var jobbigt att klättre upp, men det gick bra efter lite övertalning. Nedvägen var sämre, han tyckte det var riktigt jobbigt och tyckte att han skulle springa ned..
Jag hoppade av och ledde honom ned, dumt att springa ned för ett brant sandtag tyckte jag. Och om han nu tyckte dte var en bra idé, då vill inte jag sitta på hans rygg iaf.
Blev ingen mer klättreing, utan vi red lite i en paddock i närheten. Jag lessnade rätt snabbt, var tråkigt och jag var omotiverad.
Väl hemma lekte jag en kort stund on-line i paddocken, sätta under inre bakbenet på volt och sideway. Fick till ett par fina sideway i trav från zon 3 åt båda hållen idag, börjar släppa nu. Förut behövde vi staket, men nu går det bra utan. :)
Avslutade med att mocka hage, som vanligt var Dacke lat och ville inte hjälpa till.. Snarare tvärtom då han krafsade i mina högar..
jag red igår, blev en del pusching passenger och litet spegling. sen tränade vi att ge efter för lateral flexion, men han går emot så in i bängen fortfarande. så jag krävde väldigt litet av honom. däremot fick jag fasa upp till 4 ett par gånger när han vart på väg ut ur paddockens grind/öppning.
sen på vägen hem så lät jag honom gå litet som han ville, vilket slutade på andra sidan ett dike som vi då hoppade över för att komma tillbaka till vägen hem ^^ o där satt jag barbacka med världens halkigaste byxor o HOPPAR! fega jag! :D
jättenöjd med dagens ridtur även om det inte gick helt som man tänkt sig, men det härligaste av allt vart att Harry kom GALLOPPERANDES mot mig i hagen när jag ropade på honom! :D
Idag var vi hoppat!
Fast först blev det en lång pre-flight check i form av en massa on-line. Var tur jag gjorde det då herrn gjorde mycker fina men väldigt osidiga lufthopp ett tag i början. I början av circeling game i trav alltså, innan var han stabil.
När han blivit varm så fick han göra driving game på volt i trav över tre cavalettibommar först, lite subblande med efter några gånger så insåg han väl att bommarna inte flyttar på sig nör han kommer så han höll ordning på sina fötter.
Herrn fick göra samma sak fast med ett litet hinder, då övade vi på att hålla galoppen runt vilket gick bra.
Till slut vågade jag mig upp på hästryggen, kändes säkert. Han var rädd i ena hördet av ridbanan, så fick ägna ett tag åt att traska fram och tillbaka där. Travade sedan över cavalettn lite och hoppade hindret ett par gånger åt båda hållet i trav.
Gjorde några galoppfattningar i båda varven också, i ena varvet tog han dom direkt bara jag bad om det. Aldrig gått så bra innan, ändå har jag inte tränat nåt på det eller ens galopperat ridandes på ett par veckor nu tror jag. Bara övat med vagnen, så det är väl det som gett resultat även när jag rider.
I andra varvet tog han den efter lite slängtrav, men inte så många steg som det blivit innan.
Rolig häst idag, han uppförde sig för det mesta trevligt.
Dock tror jag folk i stallet tycker jag är väldigt knepig i många avseenden, de förstår inte riktigt varför jag berömmer så mycket när herrn tagit sig över hindret trots att han rev. Det betyder inget för mig, bara han tar sig till andra sidan på nåt sätt är jag glad och nöjd då han försöker iaf.
Sedan verkar de anse att jag berömmer för mycket, jag förstår inte riktigt varför jag inte skulle göra det, är ju det som gör herrn positiv till det vi gör.
Idag har vi tagit en långtur i skogen, herrn behöver mer muskler och bli smalare, så klättring var planen.
Då det är brant och stenigt på stigen upp för berget vi skulle ta oss upp för så ledde jag Dacke. Han är otroligt nonchalant med vart han sätter fötterna, ångvältar bara fram och snubblar ständigt, och jag vill inte sitta på då.
Anledningen till hans snubblande och kassa vägval är för att han hela tiden går och letar efter mat, tittar åt ett håll eller smakar på en gran samtidigt som han går på kuperat underlag. Undrar när han ska inse att det är en dum idé, hur många brutna bet kan det behövas..?
Han är rädd för bäckar och geggiga underlag, så jag fick hoppa av och leda honom över sånt. Idag visade han att han fortfarande struntar totalt ni om jag är ivägen, han går gärna rakt in i mig om jag står på ett ställe som han tycker är ivägen för hans vägval.
Blev riktigt irriterad på honom vissa stunder, var länge sedan han var såhär ångvältig nu, men han var tio gånger värre när jag köpte honom i somras så jag får vara glad för lite förbättring iaf..
Avskyr att det går så långt att jag blir ruskigt irriterad på herrn, men ibland är han en aning för jobbig..
I övrigt gick det okej, han blev RBE på ett ställe oxh skulle stcka hem, men One Rein stop löste det och jag kunde snabbt hoppa av och lösa det från marken.
Red vilse också och hade noll koll på hur vi skulle hitta hem, men hittade en stig som ledde hemåt till sist.
Började förresten bra idag, när jag skulle mocka hagen hittade jag Dacke liggandes i hagen så vi satt och myste där länge. Såna stunder gör att jag orkar med herrns jobbiga sidor..
Nån måste ju uppdatera.. Så jag gör väl det då. :)
Idag var jag på stallet på förmiddagen, skönt att vara ensam där och kunna leka utan att bli störd. Var dessutom strålande sol och varmt ute, var skönt det med. :)
Lekte liberty först, övade porcupine och jpjo. Går bättre och bättre!
Hade planerat att öva in driving game till olika saker idag, så jag började med att klicka in att han skulle sätta hoven på en pressenning och sedan hoven i ett däck.
Han fick jaga pressenningen ett par gånger och sätta hoven i däcket några gånger, har lekt med det nån gång tidigare i höstas, så behövde bara repetera ett par gånger idag innan han mindes. Trevligt att han minns saker vi gjort en gång för typ en halvår sedan.. LBI när den är som bäst? ;)
Började sedan göra driving game mellan däcket och pressenningen, gick först brevid ett par gånger och sedan stod jag en bit ifrån still och skickade. Gick hur bra som helst för att vara första gången vi gör det, roligt också att han kunde göra det liberty utan att vi gjort det on-line innan. Börjar fungera bra med liberty nu, är roligt iaf. :)
Hoppade upp och red sedan, först med ett bett jag lånat som jag tänkt testa köra med men ville testa rida med det först, men han gillade dte inte alls så hoppade av och bytte till repgrimman efter ett varv runt paddocken.
Hoppade upp igen och red lite övningar i skritt, gick hyfsat, men han var långsam idag..
Lekte typ en timma idag, men en timma där vi fick mycket gjort. Behöver göra många saker men kort tid på varje för att hålla herrns motivation uppe, och det börjar jag bli bättre på nu.
Hade klickern till hjälp idag, den motiverar herrn, bara han hör hur den skramlar när jag tar upp den ur magväskan så blir han till sig. :)
Fick till film också..

#22 Schysst! Tänk vilka framsteg ni har gjort! Det såg jättebra ut ju :-)
Själv lekte jag med Gyllir idag. Han stog vid grinden och vill emed mig när jag kom, vilket han har varit lite låg med i helgen. Så det började bra :-) Övade på att inte äta gräs och det fungerar väldigt mycket bättre när jag är koncentrerad på det och visar ett tydligt kroppspråk, då var det ingen problem alls, men sk ajag bara släpa med honom från A till B, så tröttnar han fort och hugger ner i gräset. How interesting!
Lekte lite mjukt online först. Har gjort en ny piedestal som han fick stå på, nosade på allt jag hittade i trädgården. Sparka boll, gå på pressening och en skateramp som vi har. Blev lite introvert då då, men när jag tog fram godis så var det problemet borta. Tur att man har en så godisfixerad häst!
Sen red jag med halsring och stick ut i skogen. Samma där med gräset. I början så blev han sur när jag manade honom framåt när han börjat äta, även om jag bara smackade så svischade han med svansen. Men jag fortsatta vara konsekvent och stannade honom själv varje 100 meter kanske så han fick beta. Det blev mycket bättre sen. Superskönt väder och helt underbart i skogen.
Red barbacka med pad och kände att jag hade väldigt bra balans på honom i alla gångarter. Dock märker jag att jag sjunker ihop lite när jag bara har halsring, för att jag är så lat och orkar inte sträcka på min arm hela tiden, och annars når jag inte. Så en bra del av skritt tiden spenderades med sticken bakom axlarna, så jag var tvungen att sträcka på mig.
På bilden Gyllir och hans polare Frodi.
Anne

Idag tog jag ut Gyllir på en liten promenix. Tänkte ta tag i detta med spansk skritt, då han så gärna godis tränar (och jag blev lite inspirerat av Ewas blogg…). Han älskar det! Har bara övat på det stillastående i box hittills och sist var det flera månader sen. Men vi tog nya tag och det gick jättebra! Han var superpepp och gör vad som helst för en godis :-) Fina lyft blev det, inte bara krafsande, som man så ofta ser annars. Han kunde göra kanske fyra steg efter varandra och så gav jag godis. Klickade med klicker i varje steg. Han var super duktig! Ska se om jag lyckas hitta någon som kan ta lite bilder framöver. Vi promenixade till en gräsplätt där han fick beta ganska länge medans jag gjorde friendly game och pratade med mina grannar. En underbar dag som värmde hela mitt hjärta :-D
Anne
Igår var vi ite på en två timmar lång körtur i vårsolen, jättemysigt!
Travade på mycket och galopperade ett par längre sträckor, så när vi stannade på vår motivationsstund (han får alltid stanna och äta innan vi vänder hemåt, det har gjort att han numera glatt lämnar stallet) så var han svettig och rätt trött. Perfekt alltså.. :)
Han var helt underbar att köra idag, han låg inte på alls i traven och höll en bra takt. Kunde hålla en lugnt tempo i galoppen, låg på lite där men inte som han brukar.
Herrn visade sig från sin bästa sida igår, vilket behövdes då han senaste tiden varit lite jobbig att köra.
Var så nöjd med honom igår, och det var så roligt. :)

Suck eller vad ska man säga? Jag är väldigt glad över att ha en orädd väldigt nyfiken ponny men kan bli lite jobbigt som när vi red idag. Skulle hälsa på kossorna med sina kalvar då hon älskar det-lite tråkigt att stå där 10-15 och bara glo tycker jag mendens hon stormtrivs med ca 30 kossor uppställda på rad 1 meter framför henne. Och hon blir sur när man ska därifrån.
Sedan hittade hon en öppning in till ett traktoredskapsförråd där hon börjar klampa in (hur många hästar/ponnyer går frivilligt in i ett mörkt utrymme med konstiga saker där dem aldrig varit innan?)
Red vidare och där var en traktor på vägen och smalt utrymme, självklart ska man klia sig på traktorn också! Tur att bonden är riktigt trevlig att snacka med, och snygg.

#25 Härligt inlägg :-)
#26 Haha, det är bra med schyssta (och snygga) bond-grannar. Mina är bara gamla och inte så värst attraktiva… :-/
Gyllir och jag gjorde sideways box, att rida sideways mellan tunnor där jag lagt lite havre på. Det tog en bra stund innan han kunde sluta tänka framåt (rider bara med två carrotsticks och har inget att hålla i när han går framåt, så jag får backa tillbaka honom varje gång med benen och då har jag tappat min sideways sits och får börja om). Men till slut så fattade han att det var värt att gå rakt åt sidan istället för lite halvt fram och snett.
Efter det blev det cirkling game, fortfarande freestyle. Han var en fröjd på ben! Calm, cool and collected! :-D Fick jättefina cirklar i trav på ett öppet fält, med mina två sticks. han var böjd i kroppen och naturligt samlad. Impulsion feels good! (det här kanske låter enkelt och lätt, men cirklar är verkligen vår svagaste länk…)
Till sist tog vi oss en liten tur ut i naturen där vi mötte rådjur väldigt nära utan att han blev rädd. Idag var min häst precis så som han ska vara, min bästa vän!
Anne
#27: Just rådjur brukar inte hästar vara rädda för. Vi har en rådjursfamilj häromkring som är orädda och kan stå väldigt nära och till och med springa med när man travar. Inte varit med om någon häst som blivit rädd för dom faktiskt. Dom luktar nog ofarligt, inte som älgar..
Idag så har Dacke fått leka med en hästkompis i paddocken, det tyckte han om. Sprang runt och ville busa, kul då han annars mest vill äta. Han drev runt det 28-åriga russet, men lyssnade direkt när hon sa ifrån och då gick han iväg. Bra. :)
Han ville leka med mig sedan, var riktigt fokuserad på mig trots att det var andra människor med och en annan häst, kändes bra. Han kom när jag visslade, följde efter utan problem, kunde backa i över 10 meter löst idag och komma in sedan, gå lite sidvärts och hoppa ett litet hinder när jag sprang i zon 3 bredvid. Var riktigt roligt, och jag kände att vi börjar komma en bit i vår relation nu. :)
Att leka liberty är superkul!

#27 Bonden stängslade så han var varm sa han, var nästan lite sugen att säga till han att jan kunde ta av tröjan.
#28 Min ponny älskar rådjur! Hon var väldigt nära att springa efetr dem upp i berg när jag red, efetr hon gnäggat på dem och hon är inte särskilt verbal av sig.=)

#28 Gyllir har varit rädd för ALLT som hoppar fram oavsett om det är djur eller odjur… Att möta älgar i skogen är alltid underhållande då han stelnar till som en pinne och så fort älgen rör sig, kastar han sig iväg och springer. (om inte jag är snabb som attans och förebygger då…)
#29 Vi behöver mer snygga, varma, unga bönder som stängslar här på Vikbolandet! :-)
Anne

#30 mIn ponny älskar älgar! Red utan göasögon en gång i skogen då jag såg två "hästar" 6-7 meter ifrån såg jag att dte var ju 2 unga älgtjurar, ponnyn fortsatte glatt framåt men jag vändeom. Jga var inte rädd men vi behövde inte utmana dem tyckte jag. Behöver jag nämna att jag aldrig ridit utan glasögon sen dess?=P
Haha, "min" bonde får du inte. Han läspade gulligt också.^^

Idag blev det lek med Gyllir och Frodi. Vi försökte få dem att sparka boll med varandra. Skojsigt! Annars har jag fortsatt med mina Patterns (måste ju göra dem 7 gånger i rad, minst). Circles och Sideways box med två sticks. Det gick bra och var kul!
Anne
Idag har jag varit duktig och tömkört, jag tycker att det är ruskigt tråkigt, men det kan vara bra emellanåt har jag hört..
Satte upp en bana så det skulle bli roligare, slalom mellan komor, halt vid kona, volt med hälp av konor och cavalettibommar som var ojämnt utspridda med en upphöjd.
Gick helt okej, var bara intresserad av att få till styrningen och halterna vilket oftast fungerade. Tömkörde med grimman, det fungerade bra.
När vi lessnat efter ett par varv så gjorde vi det som jag egentligen ville göra, testa pappas och min hemgjorda svängel för att dra tungt med. Började med att gå bakom honom och ruska den, men det tyckte han inte var läskigt alls, så satte fast den och ett däck i svängeln och tömkörde med det ett tag.
I början var han irriterad på draglinorna, men efter en stund så traskade han på obekymrat. Satte fast två däck till sedan och tömkörde med det ute, gick bra även det, han verkade tycka det var roligt att dra däcken.
Vet att draglinjen är kass och att linhållarna är för korta, men ska fixas tills nästa gång. Men han drog på bra ändå trots det. :)
I helgen skulle stallägaren hämta ett traktordäck som han ska få dra, spännande. :)
Kanske ska få en tidaholmsgigg av en bekant till stallägaren, skulle vara roligt att ha till finkörning.
Så han får vänja sig vid att dra mycket olika saker nu, jättentiigt då han kan vara lite bakskygg..
Idag har jag träffat en häst som jag förmodligen så bli halvfodervärd på. Hon är ett 3-årigt halvblodsto. Huur söt som helst! Hon heter Athena och är efter Akribori.
Jag fick iallafall ta en liten sväng med henne på stigen runt stallet för att, ja, lära känna varandra lite på tu man hand. Vi använde repgrimman och ett 4-5 meters leadrope. Hon var väldigt "skvättig" typ fast det var nog mest överskottsenergi pga att hon står just nu för att hon sträckte ena bakbenet på 3-årstestet, så hon markerar där i arbete.
Hur som helst så gick det superbra. Det enda som hände var att hon lyfte framdelen när jag markerade mitt utrymme för att hon var ganska "på". Men efter det gick hon med huvudet lågt och lugnt skrittandes bredvid mig, och inte som på tårna med huvudet högt innan. Vi körde lite "stop&go" som iallafall jag kallar det. När man promenerar med hästen och stannar utan att göra något med röst eller i grimskaftet, utan bara kroppspråket, och hon lyssnade huuur bra som helst! Som om hon inte gjort annat.
Tycker det var en lyckad första dejt och imorrn blir det ett riktigt NH-pass. 
"No, why?"
Idag har vi lekt liberty, börjar tycka det är så roligt så det blir on-line mer sällan nu.. På gott och ont, men viktigaste är ju att vi gör roliga saker. :)
Idag lekte vi med yoyo och sideway mest. Gjorde yoyo över bommar och en pressenning. Använde mig av att han ska sätta en hov i ett däck som vi övat in tidigare, det gjorde motivationen mycket större. Även om han var förvirrad över om han skulle sätta hoven på pressenningen, däcket eller någon av bommarna.. Roligt att se honom gå och fundera och testa sig fram för att se vart jackpoten fanns. :)
Övade sidvärts från zon 1, börjar arta sig nu.
Men det som jag är mest glad över idag var att han vågade göra yoyo genom en stor vattenpöl och dessutom gå sidvärts genom den. han brukar annars undvika vattenpölar in i det sista. Känns så roligt att han klarar av att backa och sånt genom den löst nu.
Red även ut på en kort tur, inte ridit på ett tag nu, och mest skrittat när jag gjort det, så kändes läskigt att komma upp i sadeln igen. Men efter skritturen så vågade jag avsluta med en kort men snabb galopp. Var roligt, om än läskigt.. Måste rida mer så jag slipper gruva mig så mycket innan.
Red en kort stund i paddocken, men Dacke var tvär så gav upp snabbt. Bådas motivation var låg, blev inte bättre av att jag fick en utskällning för att min häst blev sur när ett ekipage red upp mitt framför honom,, Jag blev förbannad då jag ofta får skit från det hållet och gick direkt upp till stallet, sadlade av och for hem. Tråkigt slut och känns elakt att bara lämna Dacke snabbt, men han förstod nog.. Var ju lika förbannadf han. :)
Och nu har jag ångest inför att jag bestämt att rida imorrn, blir bara räddare och räddare för att rida nu när jag gör det så sällan.
Idag tog jag ett riktigt pass med Athena, och eftersom att hon är ung och ny inom NH tog det en stund för hennes lilla hjärna att förstå vad jag ville :) Hon ville mest dock bara stå och pussas och gosa!
Hur som haver så tränade vi på att flytta bakdelen åt höger och vänster. Tog som sagt en liten stund men efter ett tag klickade det. Måste dock också träna på att hon ska ge efter för tryck, för vissa gånger stod hon bara där oavsett hur mycket jag vevade på repet och slog det i marken och på mig själv, haha. Gjorde också lite freestyle-slalom i hennes hage mellan pinnarna som har varit till för att separera de två hagarna som hon nu använder, som en stor hage. Det är såna där vita runda i plast så de är ofarliga.
Det som jag tyckte var roligast var att när vi höll på så skrittade det förbi en tjej som körde sin häst, och Athena stannade upp och kollade på de. Jag ropade på henne både med hennes namn och "kom", sen provade jag vissla, som jag gjort de här två dagarna då jag gått mot hagen och hon ser mig, och till min förvåning så vinklade hon örat mot mig och kom hon på en gång. Känns otroligt bra!
"No, why?"

#36 Vilken läckerbit! 
#37 Ja, hon är hur fin som helst! Tack! :) Blir lite högre dock då hon bara är 3 år :)
"No, why?"

#38 Jag brukar inte gilla "tråkbruna" hästar i vanliga fall men hon var bara wow! 
#36: Roligt med ny häst. :)
Ett tips är väl att öva porcupine (ge efter för tryck) tills det är väl befäst innan du börjar med driving (flytta på avstånd), tror det blir lättare för henne att förstå vad du vill då. :)
#39 Inte jag heller :O Fast jag har lite mer "problem" med hästar som är bruna med svart man och svans, de är så otroligt vanliga. Man ser de ju överallt! :P Det här mörkbruna hästarna tycker jag är hundra gånger finare! Fast bruna med svart man och svans kan också vara väldigt fina! :)
#40 Jo men precis min tanke! :)
"No, why?"
Jag började med att leka liberty även idag, fungerar bättre och bättre, så det är roligt nu. :)
Vi började med att backa över saker (ett led i att han ska lära sig lyfta på fötterna) och till ett däck och sedan komma tillbaka. Gick helt okej för att vara första gången.
Gick lite sideway över en bom och utan en bom ifrån zon 1 också, fungerar hyfsat nu.
Lekte med att gå över ett litet hinder mellan två däck också, i skrtt först och sedan trav. Kul att se hur fokuserad han blir med rätt motivation. :)
Tränade circeling game on-lkine också, gick sådär. Både han och jag blev väl uttråkade, så det gjorde att det blev fel. Fick övergå till liberty igen, och då visade han att han hade energi och sprang runt och bockade glatt några minuter. När han var kalr kom han in med sänkt huvud och såg så lugn ut. :)
Höll väl på och leka i en halvtimma sammanlagt.
Hade bestämd med en stallkompis att rida till ett sandtag, och efter han fått springa av sig så kände jag att jag vågade rida.
Gick bra tills vi kom nästan ändas fram dit vi skulle, var ett par crossar som körde, det var visst herr D rädd för så jag hoppade av. Då blev han lugnare.
De slutade köra innan vi kom fram, så vi var i sandtaget en stund, herrn fick leka i vattnet så jag tog av sadeln. Var dumt, för crossarna börjae köra nära sedan och herrn blev RBE. Jätterädd och kunde inte stå still utan ville bara fly, inte lätt att få på sadeln..
Till slut så gick det och vi gick till en paddock strax brevid där jag lekte för att lugna Dacke, gick bra och jag red lite också innan vi red hemåt. Det gixk kasst då ett par kilalr kom och ledde en cross, Dacke blev RBE och taktade sedan hemåt..
Ska dit imorrn igen för att han ska vara lugn där, hoppas på att det inte är crossar där då. Ska också träna honom med min moped, ett måste för jag vill inte att det ska bli såhär igen.
Film från liberty-leken.
Idag var vi ute på en lång körtur i försommarvärmen, 2,5 timmar var vi ute, superhärligt.
Dacke skötte sig riktigt bra, han var som vanligt tittig, men jag övade mitt tålamod idag genom att låta honom stå länge och titta innan jag abd om att gå framåt. Gick mycket bättre då, jag pressar nog för fort annars.
En gång blev jag tvungen att hoppa ur vagnen och leda honom framåt då han varf rädd för något på sidan av vägen och inte ville gå förbi. Hade nog kunnat löst det ifrån vagnen också, men efter han varit på väg att backa in i en välskött häck så hoppade jag ur. :)
Mycket skritt, men även trav och galopper. Galopperade nästan en kilometer på en sträcka, han fick långa tömmar och fick hitta ett bra tempo själv och sakta av när han blev trött. I början var han snabb, men efter en bit så insåg han väl att ett lugnare tempo varf behagligare. Jag bara satt där och njöt. :)
Hade ny betsling idag, tog det raka bettet och repgrimman. drog igenom sidorna på repgrimman genom bettringarna och satte sedan fast tömmen i öglan som blev. Han lyssnare bättre än han någonsin gjort, behövde knappt ta något. Är ju skarpt, men han verkade trivas bättre än med bara bettet. Ska fortsätta med den betslingen, synd att vi inte får tävla så bara.
Han fick duschas i stallet och övade sedan ligg. Nu väntar han på att jag ska komma fram och ge godis och klia innan han rullar. Framsteg. :)
Och en bild på hur vi betslade idag.

Jag har varit på kurs för Erika Furberg hela helgen. Det var superroligt! Nu är jag full med ny inspiration och lust till att fortsätta. Herregud vad jag älskar min häst! :-D
Anne
#45: Vad roligt med kurs, förstår att du blir inspirerad att träna vidaqre nu. Och låter härligt att du är så nöjd med hästen. :)
Fin bild också!

#46 Det är verkligen att rekommendera, oavsett vad man har får mål. Gå på kurs! Det är ett underbart sätt att få mer savvy. Dessutom har jag kunnat jobba hårt på min solbränna denna helgen :-D Får lägga upp lite fler bilder sen på min hemsida, för dem som vill se hur en Erika kurs ser ut :-)
Anne
#47: Planerar att gå som fotfolk på en kurs i natural dressage i sommar, det hoppas jag på blir min inspiration till ridningen igen. Just nu vill jag bara köra, men får man lite inspiration så blir nog ridningen rolig igen. :)
Tränar för tränare så ofta, så blir aldrig att jag känner att just en kurs behövs.
Idag har jag varit ute på en skrittur, Dacke var tittigare än vanligt då vi var på ställen han inte varit på länge. Men det gick bra, trots att han taktade och spände upp sig endel. Hoppade av ett par gånger då han inte vågade gå framåt.
Vi promenerade på en skogstig en bit, en väldigt kuperad sån, gick faktiskt riktigt bra. Han verkade ha koll på fötterna hyfsat idag, kan vara fär att blåbräs- och lingonriset inte var så gott att äta så han kunde fokusera på annat.
Passade på att övo jojo lite på stigen där det var väldigt stenigt och dessutom uppförsbacka. Trodde inte han skulle vilja backa, men det ville han och trasslade sig upp ett apr gånger. Gjorde lite sigvärts i terröngen utanför stigen, gick bra. :)
Njd över att jag tog tag i att rida idag, även om det kändes sisådär. Inte fått tillbaka suget att rida igen, men fortsätter jag tvinga mig upp så kanske..?

Idag och igår fortsatte jag på helgens tema: att hitta en bra form i cirkling game. Tanken är att han ska söka sig framåt och neråt först och främst. Sedan ska han vara lite böjd inåt och hålla en rytmisk trav. Respect, impulsion, flexion. Det krävs lite tålamod men, efter en stund i trav så frustar han lite och då sänker han huvudet, godis!
Lekte lite i skogen med stockar och stenar och backar. Sen spansk skritt, vilket gick jättebra! Försöker få honom att slappna av lite mera i svansen och munnen, så vi gjorde massor med friendly game där också.
Anne
Idag blåste det en massa ute, så jag vågade inte rida ut och min sele bortlämnad för reparation, så det blev lekar i paddocken istället.
Blev liberty till att börja med och som vanligt när han har överskottsenergi så var han otrevlig i början så jag fick visa honom att jag inte vill att han kommer med en otrevlig energi. Efter en stund hade han rusat av sig och blev den trevliga versionen av sig själv och ville gärna vara med och leka.
Övade på yoyo och driving game på fram- och bakdel varierat med fartigare övningar. Han gillar att byta mellan olika saker, då håller han intresset uppe.
Lekte med att härma hans rörelser för första gången idag, gick med honom i skritten och matchade mina ben med hans framben. Lekte med att svänga, göra halt och backa. Han fattade direkt vad han skulle göra och var med på leken, roligt. :)
Det fartiga idag var att matcha energin och följa med i hans steg även i trav, gick bra även det och han följde med i olika tempon.
Testade om jag kunde få galopp också, och det fick jag så vi övade på galoppfattningar. Han fick vila så fort han tog galoppen första gångerna, utökade stegen allt eftersom och tillslut galopperade han ett helt varv på en stor volt.
Han var inte alltid med på noterna utan provade med att byta varv och lite sånt, men då bad jag honom byta tillbaka igen.
Belöningen idag var mycket vila, höll på i ca. 45 minuter med libertyn och mycket var nog vilande. Gjorde alltå övningarna korta och varierande, passade honom bra.
Då min tränare kommer ut imorrn så ville jag se hur circeling game kändes då det var de vi finslipade sist. Fick bättre utskick än jag brukar, la mer energi i det. Han tröttnade dock efter nåt varv och hittade på egna saker, men vi löste det. Lekte lite med sideway och provade satt härma hans rörelser med rep också.
Han lyssnade och verkade mer harmonisk när jag härmade hans rörelser liberty än on-line, spännande. Han kanske känner sig trängd med repet..
Lekte on-line i 10-15 minuter ungefär.
Avslutade dagen med 20 minuters undemanding time i hagen. Jag är så dålig på den biten då jag blir så uttråkad av att inte göra nåt aktivt, blir så rastlös. Men idag var jag så trött att jag kunde ligga stilla i hagen och halvsova med herrn som stod brevid och lutade sitt huvud mot min panna och halvsov han också.. Säkerhetstänkande är väl inte riktigt vad jag är bäst på. Men mysigt var det iaf, och häftigt att kunna bara ligga still där så länge utan att göra nåt!
Tröttheten underlättade väl.
Långt det blev..

Oh my vilken dag :-) Lekte med Gyllir i hagen online. Började super super långsamt med förflyttningar emot mig (bra för en RBI!). Sen gjorde vi en del Hill Therapy i en liten backe i skogen, han kan nu hålla traven både upp och nerför :-D Sen övade vi på galoppfattningar stick to me, vilket inte alls gick bra, men han blev supertaggad. Så med den energin som jag fick där alldeles gratsi passade jag på att göra sideways från zone 1 snabbt med snabba byten. I varje byte fick jag en stegring och han introversion gjorde nog att det blev små hopp, istället för att han sprang farmåt. Voila så fick jag terre a terre alldeles gratis! Godis! Fick massvis av det och det belönades rikligt :-) Cool häst jag har ibland.
Nu när vi ändå hade massvis med lyft i framdelen letade jag upp en lagom stor stock i skogen för att träna hopp halvvägs över stock. Fick jättefina långsamma lyft med frambenen. Underbart var det att bli bjuden så mycket för några godisar :-D
Anne
#52: Modigt att våga ge godis för sånt hoppande, men vi har iofs olika typer av hästar. Min skulle inte göra annat ät att skutta på bakbenen sedan.. Lite för dominant för det än. :)
Jag har ridit idag, gick helt värdelöst. Red ut en bit först, men det var jobbigt då herrn bara sneglade mot gräset hela tiden och gick direkt dit när jag släppte på tyglarna.. Testade trava för att ser om han glömde bort gräset då, men då blev han bars ur för att jag bad honom trava när han ville äta, så han svarade med nån typ av skuttande/bockande emellanåt.. Han är rätt matfixerad vissa dagar.
Gav upp snabbt och red hem för jag orkade verkligen inte vara envis och konsekvent på det sättet idag. I stallet hämtade jag huvudlaget med bett för att prova rida med bett inför vår dressyrträning i helgen, gick ned till paddocken sedan-
Ska rida för en vanlig tränare (ridit för henne mycket med hästen jag red innan, hon k'nner mig väl och har ett väldigt bra hästtänk, så är inte som en vanlig dressyrtränare ändå..) i helgen, måste få nån annans perspektiv på ridningen. Inte ridit med bett seriöst sedan i början av december, det var första gången med bett, så kändes nödvändigt att prova idag.
Bettet trivs han med, körs med det, och det fungerade bra även i ridningen. Dock fungerade inget annat, han var omotiverad och tvär, jag böev omotiverad och tröttnade efter två minuter. Men gav mig inte utan ville se om jag skulle tycka det blev roligare efter en stund. Det blev det inte, gav upp efter ett tag.
Får jag ingen inspiration till ridningen i helgen så ger jag upp det helt ett tag och satsar på markträningen och körningen. Gillar att rida egentligen, men just nu känns det som det inte fungerar alls och då blir jag mest bara less på det. Kanske kommer inspirationen tillbaka efter en sommar utan ridning, värt att prova iaf..
Dacke fyller 10 år idag, så han firade med morötter och en lång stund av betande ute. Det var ett bra forande tyckte han. :)
Lägger in en bild på Dacke när han firar sin födelsedag, och efter att en stallkompis spökat ut honom lite..

#53 Ja, haha. Min häst är verkligen inte farlig alls, han får hemskt gärna lyfta sig hur mycket han bara vill :-) Dessutom har vi en kanon relation och det är inte en enda annan människa som hanterar honom (och kommer ALDRIG att sälja honom!) SÅ det är lugna puckar där känner jag :-)
Stressa inte upp dig över ridningen. Finns väl ingen anledning att rida om du inte har lust? Slappna av och njut av det du faktsikt tycker är kul att göra.
Tycker det är så många som tror att de måste göra massa saker för att det är normen i hästvärlden. Det är viktigt att komm aihåg att detta är din hobby, det ska vara lustfyllt och roligt annars är det ingen idé. Visst kan det vara kämpigt iböand för att det är mycket ansvar att ha häst och man måste ta hand om den, även om man inte tycker det är kul, men försök ta det lugnt :-)
Låter som en utmärkt plan att köra och leka hela sommaren :-D
Anne
#55: Grejen är väl att jag egentligen gillar att rida, jag får bara inte till ridningen på Dacke och det tycker jag är trist. Jag vill få till det, men vet inte hur och då blir jag omotiverad..
Vill kunna rida ut med andra, vilket inte fungerar så bra som jag önskar i nuläget.
Körningen gillar jag och är väldigt motiverad till, ska tävla snart och har antagligen tävlingar i höst att träna inför. Men jag vill inte köra på turer med andra, Dacke blir stressad av det och jag blir stressad då jag sitter i sparkhöjd för andra hästar.
Och jag vill gärna kunna vara ute på turer med andra, så fär den skulle hade det varit kul om ridningen fungerade.
Ser så okomplicerat ut när andra rider, deras häst går rakt fram när de ber om det, de kan trava ett varv på fyrkantspåret utan att deras häst httar på saker dne tycker är roligare.. Dom gör vad ryttaren ber om. Dacke gör inte vad man ber om ifall han inte tycker det är roligt. Funderar vad jag gör för fel.. Ett fel är väl att jag jämför med andra hästar, och det går inte med en Dacke, han är inte som andra hästar.

Han är inte knäckt nej, det är väl positivt! Visst krävs det massor från din sida, men hellre det än en robot.
Anne
#57: Jo, det är väl så..
En vän och jag pratade just om det igår, att NH-hästar oftast har mycket mer personlighet än andra hästar, just för att de tillåts ha det. Motsatsen till robotar alltså. :)
Dacke får inte bara personlighet, utan han blir också mer och mer kreativ, på gott och ont. Han hittar alltid på en massa olika lösningar på de saker han tycker är problem, såsom att snabbt som attan öppna burklock på alla burkar han ser.. Hinner knappt vända mig om förrän han fått av locket när jag leder honom i stallet. Kreativt, men småjobbigt..
Han är ju rolig iaf, måste väl bara få samma humor som honom igen så jag kan skratta åt hans kreativitet iställwt för att bli frutrerard påd en.
Idag tritsade vi regnet och lekte på ridplanen. Han fick härja av sig så han blev fysiskt trött först, han sprsang, jag tittade på. Sedan övade jag på att matcha hans energi för att lugna ned honom, går bra nu. Så fort jag börjar härja runt när han springer, då tvärstannar han och står lugnt och bara tittar på mig.. :)
Övade galoppfattningar liberty också, gick bra det med.
Tog sedan och övade på att göra honom trygg i vattenpölar, ska tävla i maratonkörning i höst och då är det vattenhinder. Han blir mer och mer bekväm nu, backar i den bra nu, övade driving, porcupine och lite sånt i en stor vattenpöl. Efter en stund så stod han avslappnat och vilade i den.
Tog fram leksaker efteråt, däck, vägkon, pressenning och en tunna. Skickade till däck, traskade utan problem över pressenningen och sedan fick han roa sig själv med tunnan.
Han gillar att roa sig med saker, testade allt möjligt med den, sparkade, krafsade, ställde den mellan frambenen, satte framknät på, hade den under sig o.s.v. Jag tittade bara på och fnissade.. Fick dock avsluta av säkerhetsskäl när han försökte ställa sig på den, dumt val av honom tyckte jag.
Red lite också, övade på att backa till däck, gå sidvärts till däck, ställa sig på pressenning, sparka tunna och sånt.. Den sortens ridning passar han till, det tycker han är riktigt roligt.

Idag hade vi lekdag. Först hos Joannas hästar i Kolmåden, sen hemma hos mig. Tittade på tre hästar att filma level 3 med, vad som behöver fixas innan det sitter. Men det var inte mycket kvar att göra. Det är så lätt att lägga grunden på en häst och lösa problem, men när man väl har kommit till en hög nivå, då är det jättesvårt att ta det upp till en ännu högre nivå. (speciellt när man själv aldrig varit där förut… :-))
Vi körde ner transporten hem till mig för att träna med varmblodet Nicke. Det tog 2 timmar att lasta honom när han skulle hit, så det är dags att träna lite. Låter honom gå över rampen en gång, sen väljer han själv att gå in, helt och hållet. Han är coollugn och verkar inte bry sig alls om att vara där. Så blev det med den lastträningen.
Med våra isisar tränade vi på att trava in, vilket gick jättebra det också. Ska bli kul nu att ha transporten framme hela tiden, så man kan träna lite granna varje gång. Funderar på hur svårt man kan göra det. Kanske sitta på lagårds-taket och skicka in på 45´ linan i galopp…
Anne
Skulle ha tränat ridning idag, men blev inte av så jag tappade inspirationen helt och överlämnade herrn till min stallkompis som fick rida honom. Hon har så bra tålamod med honom och är mycket lugnare än mig, så det gick bra.
Efter all vår vattenpölsträning på sistone så kunde han trava genom en stor vattenpöl idag, kändes bra inför kommande maratontävling. :)
De kunde rida caveltti också utan att han tvärstannade halvvägs över. Dock så drog han sig mot bommarna hela tiden så min kompis fick kämpa en del för att få honom att släppa fokus på bommarna. Han gillar att stå på dom..
De kunde hoppa ett lutet hinder också, nyytigt för mig att se att han kan galoppera utan att gå omkull..
Kändes bra när hon red och hon ska få rida honom mer framöver, både han och jag behöver det just nu..
På eftermiddagen kom jag tillbaka till stallet då jag glömt fixa en sak, men när jag skulle säga hej till herrn i hagen så blev jag leksugen.
Vi traskade till ridplanen och skullevara duktiga och leka "stick to me", det gick inte alls bra som vanligt.
Gav upp och lekte liberty, insåg att det var friendly game som var problemet, så blev en lång stund av det både liberty och on-line innan det gick bra.
Lekte lite annat liberty också, porcupine och driving game för att se hur grunderna satt, det mesta gick bra.
Lekte lite "stick to me" liberty, dock inte riktigt som man ska, utan varvade med att följa honom och be honom följa mig. Det gjorde honom mer vänligt inställd till övningen, han blev nyfiken på vad jag sysslade med. Gick bra iaf.
Avslutade med stick to me on-line, det gick redigt bra. Gjorde som vi försökte i början, gå till olika konor där vi gjorde halt och vilade en stund. Svängde mot honom, det behövs då han gärna tränger en med bogen, så att dra honom emot mig är onödigt just nu.
Avslutade efter sex-sju konor, det kunde inte gå bättre. Första gången vi gjorde stick to me utan irritation, jag tycker det är så tråkigt så blir lätt frustrerad..
Herrn blev mycket aktiverad idag, men han älskar att få uppmärksamhet och göra saker, så han hade nog en rolig dag.
Idag red jag för en tränare, inte min vanliga NH-instruktör alltså.
I början så var Dacke långsam, såg inte vitsen med att göra annat än att skritta långsamt. Skulle öva igångsättningar med hjälp av bara sitsen, det gick inte alls till en början, jag fick inte till det och han förstod inte vad jag menade.
Men efter att ha använt sktringen runt handleden till en fas 4, då fick han till framåtbjudningen och sedan fick jag göra ett par fas 3 med att slå med stringen på min axel. När han väl förstått vad jag ville, då tog han igångsättningar från bara sitsen. Kändes bra. Mitt problem är att jag blir otålig och låter honom inte reagera på sitsen innan jag fasar upp, men vi jobbade med det idag så på slutet så var jag inte lika snabb och då gick det bra.
Vi övade på tempoväxlingar i skritt och trav för att få till en bra takt och få Dacke att lyssna. Fick till ett par bra längningar i traven, bad om små skillnader, men han gav mer vissa gånger. Var roligt. :)
Har problemet att han ställer sig utåt på böjt spår och faller inåt. Fick svaret idag på vad det beror på, han orkar helöt enkelt inte, jag som trott att det varit nåt fel på honom.. :)
Lösningen på det blev att ha honom i ett högre tempo och när han fakller inåt driva på istllet för att sakta ned som jag brukar.
Han ville också vika av från volten till två kpmpisar som stod på sidan, och jag bruakr använda ytterskänkeln och innertygeln då. Men det har inte löst det.. Idag så hittade vi en lösning, driva på mer och använda innerskänkeln för att påverka inre bakbenet, då fick jag titt det utan att förstöra min sits såsom jag brukar göra.
Använde bett på Dacke diag, brukar aldrig rida på det. Men jag skulle likagärna kunnat haft vad som helst på huvudet, min tränare sa hela tiden åt mig att inte använda händerna så folk jag tog i tygeln. Ska ju rida med sitsen.. Enda gångerna jag skulle använda tygeln var om han inte lyssnade på sitsen i avsaktningar och halter.
Det gillade jag, en dressyrtränar som inte förespråkar en massa hände i ridningen
Kändes superbra att träna idag, fick en massa bra hjälp. Hoppas att detta gör att jag får mer sug efter att rida framföver. Ska träna för henne til veckan igen planerade vi, behövs verkligen..

#62 Låter som du hittat en bra och vettig tränare! Kul att höra :-)
Anne
#63: Hittade henne för ett par år sedan, red för henne mycket på förra hästen, men ska träna för henne även på Dacke är det tänkt.
Hon vet hur jag fungerar och kan hjälpa mig utifrån det, vilket är vad jag behöver. Har svårt att koordinera allt man ska göra samtidigt, så behöver någon med tålamod. Har också svårt för att lyssna på tränaren samtidigt som jag rider, och det har jag märkt andra tränare blir frustrerad över, fast jag inte kan hjälpa det. Så denna tränare är perfekt alltså. :)
Det jag gillar allra mest är att hon inte har fokus på hur hästen går eller vad hästen gör, utan allt fokus ligger på hur jag ska ge tydligare signaler till honom så han förstår vad jag vill.
Kändes så bra när tränaren direkt såg att Dacke inte var trög och nonchalant, utan att han helt enkelt intre förstod vad jag ville och var förvirrad. Bara min andra tränare som sett det innan, alla andra säger att han bara inte bryr sig..
Känns som att jag uppdaterar mest, men måste ju hålla tråden levande så att även andra kommer på att uppdatera. Är ju så spännande att läsa vad andra hittar på. :)
Jag har äntligen fått tillbaka mina lädersaker som jag haft inlämnade på lagning, så nu kan vi köra igen.
Jag och herr D har lekt crossar, eller ja, jag var crossförare och han cross.
Vi höll nämligen på att köra där crossarna brukar leka, ett sandtag med massa gupp som de byggt, lite vatten och en gubbig gräsplättt. Även en paddock.. Verkligen varierande underlag alltså. :)
Gick helt okej, har inte kört seriöst i terrängen innan, så jag tycker att det fungerade riktigt bra ändå. Var lite klurigt att hitta bra vägar då min rockard är så låg att jag mest ser en stpr rumpa, men vi välte inte vilket var det viktiga. :)
Vi övade på att göra halter i nedörslut, gick bra efter ett par stycken när han fått till bromsandet i bakselen, var lite klurigt för honom att lista ut vart hans tyngdpunkt skulle vara.
Det gjorde nog att ryggandet gick bra idag, han brukar vara väldigt seg i ryggande med vagn, men idag så gick det bättre.
I övrigt gick det bra, han hade framåtbjudning och emellanåt hade han en bra takt. Han blev lätt springig, men det handlar nog om styrkan.
Galoppfattningar gick bra åt ena hållet, i andra blev han springig och galopperade så snabbt att jag trodde vi skulle völta i kurvan när han inte lyssnade på mitt ptroo'ande. Så vi struntade i det varvet och körde hem.
Körde med repgrimman och bettet idag, han svarade bra på det.
Lyckades filma också, superbra att kunna se hur han reagerar på det man gör. Jag märker inte allt där bak..

Lek lek lek idag. Först hos min kompis med hennes hästar och på kvällen hemma hos mig. Tittade på Level 3 online filmningen för henne, och vad hon behövde öva på. Under tiden hade jag lastat Gyllir och lämnat honom i transporten. Han blir alldeles RBI, men han överlevde.När jag tog ut honom igen jobbade vi på cirklar i trav och galopp i en backe. Traven går jättebra nu, han orkar både upp och nerför. Galoppen orkar han inte nerför än, om jag inte ger honom massa energi och fart. Det kommer. Testade lite flygande galoppombyten när vi ändå höll på. Det har alltid kännts som lite omöjligt på en islandshäst, men det gick inte alls dåligt! Han bytte flera gånger, men vi får jobba på flytet och att han verkligen förstår vad jag vill. Inte långt borta alls! Roligt :-D
Anne
Har släppt hästarna på sommarbete ett par timmar igår och idag. Dacke var jättestressad på vägen upp dit igår, men när jag ledde hem honom därifrån på kvällen så var han jättelugn. Han kom dessutom galopperandes upp till grinden så fort han såg att jag och stallkompisen kom. Det värmde!
Idag så sprang han och hagkompisen längst ned fram och tillbaka när jag hämtade hem honom, blåste en massa och han är inte i komfortzon in den hagen än, så han var RBE och sprang runt och hittade inte stigen upp till grinden. Hagkompisen var lugnare och visade honom stigen, men Dacke lyssnade inte utan sprang bara runt. Fick gå ned och visa honom vart han skulle gå upp, och då kom han glatt travandes efter. Men var väldigt stressad och ropade efter hagkompisen på vägen till stallet.
De ska vänja sig ett par dagar nu, sedan släpps de där för gott i sommar, är skogsbete, så perfekt för min häst som är lite för tjock redan nu.
Igår red jag och en stallkompis ut efter att ha hämtat hem dom från betet, Dacke var riktigt lugn och avslappnad. Precis så jag alltid vill att han ska vara, en härlig skrittur med en trevlig häst, då kan till och med jag njuta av att rida utan att vara rädd.
Idag så blev det körning, tränade på halter i nedförslut i ett snadtag, bra träning för honom att sätta under sig. Bygger fina muskler på ett naturligt sätt.
Blev sedan trav i kuperad terräng med fokus på övergångar, kändes bra idag. Avslutade med att köra igenom dressyrprogrammet vi ska tävla nsäta helg och lite galoppfattningar.
Är spännande att galoppera i en för liten sandpaddock med en för lätt vagn, man får ligga ned på sidan för att få vikten rätt så den inte välter, och samtidigt kisa så man inte får sand i ögonen. Men roligt.. :)
Märker en otrolig skilnad när jag ger en massa beröm när vi kör och hejar på Dacke, då får han en bra framåtbjudning och är positiv till allt. Beröm ger så mycket tillbaka!
Inser också att jag inte har en ridhäst utan en körhäst, han älskar att bli körd, men ridningen är han inte lika positiv till..Men är roligt att försöka hitta sätt att få till NH-tänket även i körningen, en utmaning då jag inte känner någon annan NH'are som kör.
Senaste dagarna har det varit fokus på körning, men även promenader för hand.
Idag så for vi iväg för att tävla. Var mest nervös inför transporteringen då det gick dåligt sist, men det fanns ingen anledning till oro. Han fick undersöka transporten ett tag innan jag bad honom gå in, gick och och bad honom backa ut ett par gånger. Han fick havre när han var inne, tog inte lång stund innan han beslutade att det var trevligt i transporten och stod lugnt där inne så vi kunde stänga och köra iväg. Smidigt!
Även under resan på 8,5 mil gick bra tittade till honom där bak två gånger, men han stod lugnt och avslappnat. Så skönt.
På tävlingsplatsen insåg vi att vi missuppfattat tiden och var där en timma tidigare, men den timman behövdes då han var stressad när han kom. men efter att ha tittat runt lite och ätit gräs i en timma var han avslappnad och trevlig. Bra att se det, för nu åker vi tidigt till tävlingsplatsen framöver.
Tävlandet kund einte gått bättre, Dacke var så lugn avslappnad under precisionskörningen. Han tyckte det var riktigt rolig, hade en trevlig framåtbjudning och frågade hela tiden vad han skulle göra. Löd minsta lilla tömtag och travade genom portarna som om han visste att det var det han skulle göra. Aldrig varot så fin att köra innan.
Blev felfri och slutade tvåa i precisionen.
Dressyren gick bra den med, inte lika bra dock. Han blev rädd för något utanför staketet i början och ville sedan inte gå nära staketet, lät honom gå lite utåtställd.
Vi kom etta på dressyren, känns kul då det var första gången för oss vi tävlade i det. :)
Otroligt nöjd med Dacke idag, han visade sig från sin bästa sida och var verkligen fantastisk.
Fick höra av en vän som var där att hon knappt kände igen honim när han var inne på banan, för han lyste verkligen upp och såg ut att ha jätteroligt. Lycklig häst helt enkelt. :)
Transporteringen hem gick lika bra, en lättnad för mig.
NH-träningen har verkligen gett resultat, för han var supertrevlig att hantera på tävlingsplatsen och hanterade läskiga saker på ett bra sätt.

GRATTIS! Så himla kul att det gick så bra för er! Blir alltid så lycklig när folk visar upp och tävlar sina NH hästar och vinner! Jätteroligt!
Anne
Definitivt en NH-häst, dissade bettet då han kändes motsträvig med det och körde med repgtimman genom bettringarna. Det fungerar så mycket bättre. Tur det bara var en klubbtävling, för det tillåter inte TR egentligen..

Din häst kanske skulle gilla ett Parelli -Myler bett, det är en kombination med repgrimme-nosgrimma och bettet. Kanske TR tillåter??
Du är grym!
Anne
#71: Gillar idén till det, men han trivs bäst med ett tvådelat bett. Kör mest på tvådelat numera, och han verkar mest bekväm med det. Tycker mylerbetten ger för mycket tryck på lanerna.
Dock gillar jag idén med remmen över nosen, fått för mig att det finns nåt liknande som man använder till travhästar, så ska till vår travbutik och luska nån dag.
Ska köra med repgrimman genom bettet ett tag nu och se om det ger resultat även till körningen med bara bett sedan. Om inte annat så kan jag träna upp lydnaden och röstkommandona bättre, vilket underlättar med bett-träningen sedan.
Känns så tråkigt att man får köra med skarpa stångbett, men man får inte köra bettlöst. Allt traditionellt säkerhetstänkande tycker jag är överdrivet..
Har funderat på det där med säkerhet, om min häst skulle få för sig att kubba iväg så är han troligtvis rädd och då känns det ganska lönlöst att sitta och dra i ett bett? Hur tänker ni? Jag förstår inte riktigt hur man menar när man säger att det är så mkt säkrare, däremot förstår jag mkt väl att det kan vara lättare att få hästen att göra som ryttaren vill på banan, men på en tävling bör väl det vara (och är) ryttarens ansvar att se till att hästen går rätt, och annars har domaren rätt att diska?
#73: Finns en väsentlig skillnad mellan körning och ridning, blir hästen rädd när man rider, då har man flere hjälper att använda sig av än i körningen. Lyssnar hästen inte på rösten, då har man bara tömmen kvar i körning.
En annan skillnad är att det är riktigt dumt att kliva ur vagnen och leda en rädd häst förbi något läskigt, kommer hästen lös med vagn är det stor chans för farliga olyckor. När jag rider hoppar jag av rätt ofta när min häst är rdd, man har annat att sätta emot då, kan jobba med att få honom lugn på ett annat sätt.
Grejen med bett är att det kan göra väldigt ont, man kan sitta och såga allt vad man har med tömmen, och då gör det väldigt ont. Skenar inte hästen, då stannart den antagligen.
Bettlöst fungerar inte så, man kan inte såga kraftigt för att få till den smärtan.
På en körtävling är det väl framför allt maratondelen som är den mest riskfyllda, en lång terrängbana med snabb idealtid är riskfyllt. Och folk i allmänhet har inte vett till att vänta påatt kommunikationen blir så bra att hästen kan lyssna även utan säkerheten i ett bett innan de startar.
Jag har aldrig kört så jag var såklart trångsynt nog att inte tänka på kontexten. Jag förstår vad du menar, tack!
Idag var jag energilös, så det blev bara en halvtimme undemanding time i hagen.
Spenderandes med att sitta och läse, titta på hur hästarna beter sig och traskandes runt i hagen för att kika in om det gjort några nya stigar och deras sovplats. Fotade lite också.. Lyckas aldrig riktigt hitta ron till att inte göra något, eller göra något lugnt längre än två minuter.
Lyckades inte låta bli att peta på Dacke, men petade bara lite.. :)
Bild på Dacke och hans bästa vän, ett russ på 28 år.
Igår var jag och provred en häst som jag ev ska bli medryttare på till hösten. :)
Kallblod (finnhäst av grövre typen), runt 160 hög, rund och omusklad. Det första han gjorde när vi kom in på ridbanan var att stiga på min fot (tack och lov hade jag mina klumpiga stålhätteskor då!), haha. Min tanke var ju att "hur ska det här månne gå", men han var riktigt trevlig i ridningen faktiskt, även om det märktes att han inte fått jobba ordentligt på ett tag (nuvarande ryttaren är väl inte så rutinerad, vad jag förstått). Helt annat steg än vad jag är van vid (ridit maxad d-ponny i två år, så..), speciellt som jag inte ridit på några månader, men lyhörd och framåt, lyssnade bra på skänkel- och vikthjälper och kändes inte så himla stor att rida, faktiskt.
Sen red vi ut på en äng för att galoppera lite, min kompis var med på ungponnyn som hon rider till/utbildar. Rätt som det är sticker ponnyn iväg i full galopp, storpållen försöker sticka efter men lyssnar när jag tar i tygeln och jag lyckas hålla någon sorts kontroll iaf.. tog ca tio minuter att få honom lugn igen.. jobbade lite i skritt och sen fick det räcka :)
Är ganska nöjd ändå, och det verkar vara en trevlig häst att jobba med! Och hej, träningsvärken..
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
#77: Kallblod är oftast väldigt roliga hästar, smartare än man kan tänka sig att en häst kan vara, men alla kallblod jag träffat är roliga. :)
Har själv en grov kallblodstravare på 160, tycker inte han känns stor alls, väldigt lagom för mig på 170.
#78: absolut! Har ingen större erfarenhet av kallblod, men de få jag har lärt känna har varit riktigt trevliga individer, inte alls så tröga och klumpiga som man dumt nog fick för sig som "ung och dum", eller ska man säga "yngre och dummare".. :)
Jag är själv ~170 men då jag är van vid maxad d-ponny så kändes hästen i fråga ganska stor först.. men rent ridmässigt passar jag bäst med hästar runt 160, så denna verkar helt lagom :)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
#79: Min är iofs trög och klumpig, ruskigt smart, aldrig träffat en smartare häst, men inte så snabbtänkt. I vintras var det bara han av de 15 hästarna i stllet som förstod att man kan krossa isen i vattentunnan genom att stampa med hoven, ta bort den och dricka. De andra satte ned mulen i isen, det gick inte, så då gick dom därifrån. Som exempel.. Men han är trög, tar en liten stund från att man ger en hjälp tills han svarar, han måste få tid på sig alltså.
Har uppfattat att många kallblod är såna, smarta, men lite tröga. Så bara man vet om det, att de behöver få tid på sig att reagera, då känns de inte tröga längre. :)
Men sedan finns det såklart hästar av olika sorter även bland kallbloden, men de flesta jag träffat verkar vara LBI's.
Tror jag tar och låser denna tråd och gör en ny, känns som att den blivit lång med alla bilder och sånt.