Trickträning med godis
Hej!
Jag har länge funderat över hur man tricktränar på bästa möjliga sätt. Jag trick tränar med godis, men det känns dock som att min häst är mer intresserad av själva godiset än mig och träningen.
Är rätt ny inom detta, men tycker det känns jätte kul och är verkligen något jag vill (ska) börja med.
Hästen jag har är en riktigt dominant kille, och det jag är "rädd" för är att han bara ska tigga godis. Att träna med klick saken är inte aktuellt. Jag tycker att det är Beröm och godis som gäller vilket jag använder.
Men tillbaka till ämnet..
Jag skulle bli jätte glad om någon av er vet hur man fångar hästens uppmärksamhet lättare? Alltså, när jag tränar min häst vill han bara ha godis och bryr sig inte om han har rätt eller fel..
Tack för hjälpen!

Jag tycker att det fungerar bäst att kombinera trickträning med horsemanship. Genom Horsemanshipen får du bra kommunikation och ömsesidig respekt och då kommer ni inte ha något tigg problem sen när ni ska trickträna. Så jag skulle först börja med en NH grund (tex de 7 lekarna) och därefter börja med tricken.
Det gäller att aldrig belöna honom när han tigger och att vara grymt konsekvent i detta. Då kommer han snart ge upp.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Aa, det är nog jag som är för snabb.. Dock lyckades jag lära honom höger, men tror ändå inte riktigt att han är riktigt med på noterna utan bara tänker på godiset.
Tack för hjälpen!
Tycker ändå du ska ge det ett försök att klickerträna, handlar om mycket mer än att bara klicka och ge godis. Man låter hästen prova sig fram, vara engagerad i träningen och hästen tycker det är roligt.
För mig är klickerträning det som fungerar bäst om man ska ge godis.
Men som Gyllir skriver, kombinera detg med NH så kommer du ha bättre koll på hästen.
det är sant, men dock är jag inte helt sams med detdär klicker.. så får se hur jag går till väga :) Tack för svaret! Det uppskattas verkligen :)