Stick to me
Jag borde öva på stick to me men det är så vansinnigt tråkigt.. Hästen blir vrång, jag blir vrång, hästen blir ännu mer vrång, och jag lessnar och gör nåt roligt istället. Får fort ifrån att jag börjat och slutat, snittet är väl två minuter..
Min tränare säger att det blir roligt sedan, bara vi får in grunden ordentligt. Och jag tror henne, det blir säkert roligt sedan, men tills dess så håller jag på att krevera av tristess.
GRejen är att så fort min häst tycker att en övning är långtråkig eller händelselös, då hittar han på nya spelregler. Det reuslterar ofta i att han försöker gå in i mig med bogen, och gör vi halt gillar han att försöka ställa sig framför mig, eller försåker gå vidare. Sidvärts in i min har också blivit en av hans favoritlekar, inte min. Inte lärt honom det, skulle jag nog aldrig vilja göra heller.
Försöker med att gå till saker, men då måste sakerna vara väldigt tätt intill varandra, annars hittar han på egna saker på vägen dit.
Går dock när jag har saker han gillar utmärkta, typ tunnor, han älskar att pyssla med såna, däck som han gilalr att ha hoven i, lastpall att stå på, kon att äta upp o.s.v. Men då är problemet att när jag bett honom gå dit, då kan man inte stoppa hans framfart..
Går kasst on-line, men liberty går det bättre, kan det vara för att han känner sig friare då?
Övningen känns så stel, kryper i kroppen bara jag tänker på övningen..
Har ingen lätt häst att hantera, han är viljestark (väldigt viljestark alltså), måste alltid ha motivation till det han ska göra, och behöver nya övningar hela tiden för att han inte ska lessna. Så hans små påhitt blir mycket besvärligare att hantera än man kan tro.
Ett annat problemmed honom är att han alltid är glad, öronen framåt tills han blir riktigt förbannad, och då smäller det och flyger bakhovar i luften. Har mindre lätt för att läsa av vart hans gränser går, och just stick to me är en övning där jag känner mig placerad i ett ställe som inte gör saken lättare.
Han blir förbannad at saker som jag själv tycker är småsaker, men för han är dom såklart jobbiga. Glömmer jag att ge eftergift direkt så bygger det upp hans humör, fasar jag upp för snabbt kan det smälla snabbt. Han ger igen för mitt uppfasande med samma mynt känns det som..
Det här med att han gärma går in i en när han får tråkigt ä'r något vi jobbar på varje dag. Har blivit mycket bättre under dte år jag haft honom, men kommer antagligen alltid vara kvar i en viss mängd. Om jag ena dagen råkat flytta på mig när han kommer, om så bara ett ministeg. då har jag flera dagar av testande får hans sida att kämpa med. Och det gör att stick to me känns jobbigare, eftersom det lätt blir så att jag flyttar mig då..
Tyvärr är det inte bara att hålla ifrån honom med sticken, så lätt är det inte med denna hästen. Blir han uttråkad så verkar det väl roligare att gå in i en hårt svingande stick än att fortsätta med övningen..
Seriöst, hur gör man övningen rolig? Hur undviker frustration från bådas sidor?
Blir det roligare sedan, eller försöker min tränare lura mig bara? :)

Jag älskar stick to me! Men jag har en RBI, och han älskar att vara nära och följa, så det är lätt för oss. Det vore nog ganska trist att bara gå, men det blir lätt roligt när man gör massa övergångar. Först skritt, stanna, backa, skritt, sen trav och galopp. Sen kan man synka stegen exaktare tills man är helt i synk.
Tycker det är skoj att se om det är jag som följer hans tempo eller om det är han som följer mig? Om ni gör det vid ett staket först så kan du lätt se om han knör på dig eller inte. Du kan också göra sideways (utan staket då) så du flyttar på hans bogar och många svängar emot honom, så han får flytta sig ifrån dig.
Men ärligt talat är det ju inget man gör i evigheter direkt, utan några minuter åt gången. Medans du ändå ska gå nånstans, hämta i hagen osv. Men det kanske är mest för att jag inte blir uttråkad, utan är lat och orkar inte springa med honom :-)
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Är roligare om man springer.. Då händer det nåt iaf. :)
Hur menar du vid ett staket? Ska jag stå närmast eller han?
Sideways går jättebra, kan utan problem stå i zon 3 och be om det, han älskar att gå sidvärts, han går gärna sidvärts i flera timmar, Det ställer tll det, för han går gärna sidvärts vad jag än ber om när han väl harf börjat.. Tror han tycker det är lättare att gå sidvärts och hoppas på att jag låter honom göra det, än att gå rakt fram för att jag ber om det.
Han snöar lätt in på saker,,
Brukar göra många svängar mot honom, för från honom är inga problem, han gillar att gå in i mig, så känns onödigt att uppmuntra beteendet tills flyttande fån går som det ska.
Försöker göra det när jahg ändå leder honom, men nu orkar jag verkligen inte det, blir en kamp i och med att han vill till gräset och jag vill att han går på vägen.. Blir lätt att vi börjar tjafsa när gräset är i närheten.
Erkänner att jag ofta går i hans takt bara för att det är lättast så.. Dacke blir så trevlig då, han gillar när man gör som honom.. :)