Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 2035 ggr
[annaaH]
0

Svårt med buga

Hej!

Jag håller på att lära min häst att buga, hållt på ett tag och berömt med godis osv varje gång för småsaker. Men de som är drygt att när man backar med benet uppe, så fortsätter hon att backa med bakbenen ändå. Någon med samma problem och hur löste ni det, tips och råd mottages gärna! =)

Zaphix
0

Tillslut måste hon väl ändå sluta backa med bakbenen?

Svårt att backa jättelångt utan frambenen känns det som.

Vänta ut och använd en klicker och klicka så fort hon står still med bakbenen och lägger vikten bakåt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Jag har samma problem med buga, han lägger vikten bakåt och söker sig ner med knät, men fortsätter backa med bakbenen och tillslut så skuttar han bak med ena frambenet. Har övat detta i en stor box, så han har inte kunnat backa så långt, men jag vill inte att han ska känna sig trängd heller…

Har ärligt talat gett upp lite granna där, så jag är också nyfiken på fler tips. (Använder klicker och godis redan…) Men det känns som vi inte kommer någonstans :-/

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Zaphix
0

#2: Med klickern måste du ju öka kraven allt eftersom, få hästen att testa sig fram vad den ska göra för att få godis, lära den ta eget initiativ till att utvecklas.

Men du är väl som mig, att man belönar ett beteende för mycket och inte har tålamod till att hästen ska testa sig fram själv, utan man hjälper hästen mer istället. Just var det en spm skrev att hjälp är ju förstärkande i sig, gör att hästen slutar ta initiativ till att utvecklas. Och det är ju sant.,

Så just klicker är ju bra, men använder man den rätt går det bättre.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

#3 Där sa du ngt vettigt! Klart jag hjälper honom för mycket. Snacka om att vara direct line thinker! Tack, det var en liten aha-upplevelse :-)

Kanske ska ta tag i dett amed bugning igen ändå… :-)

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

nistlej
0

Jag är inte så haj på trickträning och det enda tricket min ponny kan någorlunda är bergsgeten, med muta. Har försökt mig på buga ett antal gånger, men är ganska fast.

Jag förstår principen att man ska ta upp benet och backa hästen för att på så sätt till slut få en sänkning. Problemet är att när jag ska backa ponnyn med benet uppe blir han upprörd och bara snurrar runt istället. Fortsätter jag att pusha drar han ner benet.

Någon som har något tips att komma med? :)

[annaaH]
0

#5 Skaffa egen tråd! Flört

#1 Grejen är - då vi är i boxen, att hon tillslut backar in i väggen, sen går det ju inte mer och då står hon också ändå alldeles för nära med bakbenen, alltså inte långt bakom..

MEN nu har hon blivit duktigare med att ha ner benet ända till backen, men det går superfort upp, hon känner sig alltså lite nervös/obekväm med att vara där nere, hur ska jag gå tillväga härifrån?

TACKSAM FÖR SVAR! :)

Animal-3
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 antingen beror det på som du säger att hon är obekväm i situationen och gör det fort, då är det ända du kan göra att jobba tilliten. Få henne att lita på att du har koll och att hon är säker i all hantering, öva också på bugan och låt henne gå upp fort om hon vill och beröm massor.
Eller så är det bara det att hon inte orkar, det är en naturligrörelse för hästen men det är sällan da står så speciellt länge. Så det kan helt enkelt vara styrkan, balansen och/eller tekniken hon inte fått in än, hon kan alltså inte stå längre. Det bästa att göra då är att träna vidare på det med låga krav i början och massa beröm och i takt med att hon blir säkrare/starkare öka kraven. 
Det gäller bara att hålla en balans så att man inte "övar sönder" det så hästen tröttnar och att inte öva för lite så man stannar upp.

lycka till.

Stiiiiiina
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej, något jag hört är att denna rörelse eller vad man ska kalla det är ganska stretchande.. ingen aning om det är sant, men något jag hört från andra. Har samma problem att hon backar med bakbenen, sedan hoppar bakåt med andra frambenet. Men ja, kanske är det stretchigt.. :)

Animal-3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#8 du har helt rätt, buga är en stretchande övning. Hästen kan ha svårt att gå ner om den är för stel.
Det kan bero på olika från olika hästar, vissa är förstela, vissa är lite oroliga och tycker det är obehagligt att gå ner, vissa har bara väldigt svårt att koppla att det är neråt de ska, vissa har för dålig balans och i vissa fall kan det vara man själv som tränare som stjälper mer än hjälper. Inte med flit så klart^^

horzeharmony
0

Min ponny har också extremt svårt med bugningen, tidigare förstod jag inte riktigt varför men nu har jag kommit på det. Till att börja med är han inte dirkekt ungdom längre med sina 18 år vilket gör att han är lite små stel och tycker helt enkelt att rörelsen är jobbig på grund av detta. Den andra anledningen till att det går sakta framåt med bugningen är för att han tycker det är mentat jobbigt, han är en mycket dominant häst och att buga är extremt underkastande och att göra det för mig, när jag ber om det vore att släppa taget ordentligt vilket han inte är riktigt redo för ännu, han vill inte riktigt ge mig det ännu. Jag vet att tilliten för att göra det finns där, för han brukar lägga sig ner och sova på sidan nästan med huvudet i mitt knä när jag sitter inne i boxen eller i hagen, så litar på mig gör han men skillnaden är att då är det hans om bestämmer att han vill göra det, säger jag till honom då blir det en annan femma. Så för våran del så jobbar vi vidare på att bygga upp ledarskapet och få den sista dominansen att släppa och vad gäller själva bugningen i sig så tar jag det i extremt små steg och bara så mycket som han accepterar än så länge och berömmer jättemycket varje litet försök. Har märkt att om jag pressar honom lite för mycket så stänger han av helt och blir näst intill apatisk, så det gäller att ta det försiktigt.

WornOut
0

Lånar tråden lite..

Vet inte om jag borde byta "sätt" med min häst i träningen för buga..

Tidigare har jag lockat honom med godis mellan frambenen och han gör cirkusbuga jättefint, men sedan när det gäller vanlig buga och han ska ner på ena knät hamnar ju lixom huvudet under honom och jag förstår mycket väl varför han inte vill gå "ända ner" x)
Kan jag utveckla denna träningen vidare för att nå resultat eller ska jag helt enkelt byta metod? Till vad isåfall?

Kan slänga in en bild senare om någon vill se hur jag menar!

Saiipz
0

vill oxå veta.. .så skriver här :)

Varje chans är en risk. Varje risk är en chans..