Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 1278 ggr
horzeharmony
0

Hovar...

Nu behöver jag hjälp från er duktiga hästmänniskor där ute! :)

Är det någon som vet varför hästen utvecklade hovar? För från början hade de ju tre tår och sedan när åren gick och evolutionen rullade på så utvecklade de hovarna de har idag, men varför? Är det någon som vet, har funderat en hel del på det nu!

Emma :)

Gyllir
0

Evulutionens slump? Jag har inegn aning :-)

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

horzeharmony
0

Började forska lite kring det och har hittat en del intressanta saker, får tala om det sen när jag är färdig :) Det hade med evolutionen att göra men det var ingen slump utan det handlade om anpassning till miljön! :)

Zaphix
0

Antagligen för att det är så svårare att sätta på skor när hästen har tre tår, än det är att slå fast dom på en hov.

Den teorin tror jag stenhårt på.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Dela gärna med dig om dina fynder sen!

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

horzeharmony
0

Absolut! :D

yadhayezibas
1

#3 hahahahaha Flört

CelsiusT
0

Jag har för mig att jag läst att det har att göra med miljön. Dvs dom lever på stäppen och där passar deras hov perfekt. Flera tår passar bättre på mjukare underlag.

Medarbetare på westernridning.ifokus

horzeharmony
0

#7 Alldeles riktigt! :-) Den första hästen, eller ja den hästen som dagens hästar härstammar ifrån, hette Eohippus (eller gryningshästen) och den var inte mycket större än en räv och levde i skogen på bär och blad. Eohippus hade fem tår på frambenen och fyra på bakbenen, något som passade utmärkt i det habitat som den levde i. Men sen när tiden gick och klimatet förändrades så flyttade "hästen" och började bosätta sig på stäppen. Här var det dels hårdare underlag och även stora öppna ytor vilket innebar att det inte var lika lätt att gömma sig från rovdjur som det hade varit när den tidigare levt i skogen. Det nya habitatet krävde att den utvecklade sin flyktteknik för att kunna överleva, den var helt enkel tvungen att bli snabbare och mer uthållig. Längre ben och hovar istället för tår visade sig vara det bästa för att bli snabbare och mer uthållig och därmed överleva. Så genom naturigt urval (mutationer, starkast överlever etc…) så evolverade hästen och fick hovar istället för tår! Och de som brukar vara skeptiska till att denna förändring faktiskt har ägt rum kan man motbevisa genom att visa hästen kastanjer (som ju är ett spår från tårna) samt gräva lite i cellerna och kika på dna:t, för hästen har nämligen fortfarande kvar anlag för att få sidotår! Glad

CelsiusT
0

#8 Ja den berättelse känner jag igen att jag har läst (eler iaf något liknande). Intressant att dess dna bär anlag för flera tår, tänk om det uppstår plötlsigt i dag =P

Medarbetare på westernridning.ifokus