Halt?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har ett russto på 8 år som verkar vara halt, men samtidigt är det inte som att hon haltar. Det är mer som att hon inte vill stödja på frambenen. När hon ska ta ett steg frammåt så lägger hon vikten på bakbenen innan hon lyfter på frambenen. Det verkar inte vara fång heller, hon har inte hög puls och står inte i fångställning. Hon har varit såhär för ca 1 och en halv månad sen, då var hon nästan värre dessutom. Men efter ca 2 veckors vila så var hon bra igen och galopperade runt som en galning. Det konstiga är att hon inte verkar det minsta sjuk eller trött, utan hon har fortfarande den där busiga, pigga uppsynen och försöker alltid stapla fram till mig i hagen när jag kommer. Jag rider inte på henne, vi tränar mest från marken. Vi tränar aldrig särskilt hårt så jag tror inte att hon är överansträngd. Väldigt tacksam för era tankar och åsikter!

Det där låter inte alls bra! Det kan absolut vara fångkänningar om hon har ont i framhovarna. Något är fel i alla fall. Ring en veterinär idag skulle jag säga.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Nåt stämmer inte iaf, och som Gyllir skrev så är det bäst att prata med en veterinär. Är inte alls roligt om man skulle missa fångkänningar och få ett rejält fånganfall senare istället.

Det du beskriver låter precis som när min ponny är på väg att få ett fång anfall. Det är väldigt ofta som man inte märker någonting på sin häst/ponny att de är en fång känning på gång annat än att de är lite ömma och försöker avlasta framhovarna genom att lägga mer vikt bak. Det är inte alltid som de behöver vara varma, ha puls eller stå i fångställning. Sen är det så klart inte säkert att din ponny har en fångkänning, men som Zaphix och Gyllir redan skrivit så skulle jag definitivt ta ut en veterinär eller åka till en klinik för att reda ut det ordentligt.
Lycka till och hoppas att det inte är något allvarligt!

Veterinären kommer ut imorgon, får hoppas att det inte är någon större fara. Min pappa som är hovslagare trodde inte att det var fång, han trodde att det var en sten som hade suttit fast i hoven och att det var därför hon ömmade. Det konstiga var att igår när jag tog in henne så var hon superbusig och hoppade och ville galoppera och allt. Men när vi kom på stengolvet i stallet så började hon ömma igen.
Tack för att ni delar med er av era kunskaper och efarenheter! Och nu får jag hoppas att det inte är fång bara!
De låtter som ovan sagt bra att du ska ta ut en vet hoppas hon blir bra. Och om hon går på bete så kanske kan de va bra med en munkorg så att hon inte får i sig på samma sätt många ponnyer sträsar i sig maten.
Sen kan de va att hon är öm i hovarna ?? Eller går de bra att gå på asvalt och hårdagrus vägar ??
Vissa är ju ömfotade och even sul öma

Veterinären skulle kommit den här veckan, men så går hon helt fläckfritt helt plötsligt?!
Det var så som min pappa trodde, för när han verkade henne så hittade han en sten som satt djupare än att man hittar den när man kratsar. När hon gick efteråt fortsatte hon ömma, men efter kanske två dagar Försvann det helt! Så nu måste jag kolla hovarna supernogrant varje dag. Sikken tur man hade att det inte var något farligare!

Jag har helt glömt bort att uppdatera här.
Jag tog ut veterinären i alla fall. Och det visade sig vara mycket lindrig fång. Så hon nu går hon på smärtstillande och boxvila i 1-2 veckor. Om det på riktigt var fång får vi först veta om ca 5 veckor, då man först då kommer se en "fångrand" i hoven. Så sa min veterinär i alla fall.
Han sa att det inte var någon fara alls med henne, bara hon slipper belasta framhovarna allt för mycket de närmsta veckorna. Men jag får ta ut henne på promenad varje dag.