Skolarbete, presentation om NH
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag ska hålla en muntlig presentation i skolan på Onsdag (8 Juni) och har valt att prata om Natural Horsemanship.
Tänkte visa en film från YT och prata om NH.
Det är ett ganska stort ämne, men ska prata lite om vad allting "går ut på" och varför jag har fastnat för just NH osv.
Nu är det såhär att jag behöver hjälp, av Er.
Behöver tips på vad jag kan ta upp och prata om under presentationen (som ska vara 5-10min lång).
Säg gärna till om ni vet någon bra sida eller liknande :)
Har en liten fråga också.
Vem "uppfann" Nh?
Fler frågor kommer säkert.
_Kram Evelina
_

Självaste begreppet Natural Horsemanship var Pat Parelli först med på 80 talet. Men inte självaste metoden förstås, den har funnits länge i olika färger och former.
Att sammanfatta NH på 5-10 lär bli en utmaning. Men kanske väldigt generellt att NH är ett svar på hästvärldens "normala" metoder. Love, language and leadership.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
#1: tack!
Jo, jag vet att det kommer bli svårt att sammanfatta det.. Men vill gärna prata om det.. :)
Har kommit så hät långt:
Inledning:
- Visa film. http://www.youtube.com/watch?v=HHLSQ1YILEo (inte säkert att jag tar den filmen.. Den är så lång. förslag på någon annan??)
- Diskussion om filmen
- Varför jag gillar nh-tänket
- Berätta om hur jag har lagt upp min presentation
Huvuddel:
- Vad är Natural Horsemanship?
- Vem """uppfann""" det?
- Hur kommunicerar hästar?
- Redskap
- -
- -
Avslutning:
- -
- -
- "frågestund"
_Måste skriva klart den där "grunden" och sedan skriva ett "manus" med stödord som jag kan ha i handen.
Funderar också på att göra ett bildspel som får rulla medans jag pratar..
_
_Kram Evelina
_

#2 tycker mer den filmen handlar om missbruk av utrustning.
Visa upp den där Honza Blaha-filmen, den får mig attg rysa varje gång och representerar vad NH är tycker jag. :)
Skulle inte rekommendera att ha ett bildspel rullandes medan du pratar förresten, det drar uppmärksamheten ifrån det du säger. Bättre att göra en bra powerpint-presentation som du använder dig av medan du pratar.
När jag gick i gymnasiet hade vi alltid powerpints i alla redovisningar, gör det lättare för lyssnaren att hänga med, och bra för en själv om man glömmer bort vad man ska säga. Så gör en stilren och fåordig sån, alltid bra.
Det gick jätte bra på presentationen och jag hade bildspel och det funkade super 
Är jätte nöjd och mina klasskamrater sa att det var bra!
Men min lärare som skulle sätta betyg på allt gick ut (för att prata med en elev som missköte sig) precis innan jag skulle börja och kom in när jag skulle visa filmen, så hon missade allt.. Så dålig stil..
Men jag är som sagt jätte nöjd och det är ju huvudsaken 
_Kram Evelina
_

Härligt!
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se