Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 1420 ggr
Ponydiaries
1

Aggressiv ponny

Hejsan, jag har lite problem med en ponny jag precis tagit mig an. Har haft henne i snart en vecka och har märkt att hon är extremt aggressiv. Vid hämtning i hagen så kommer hon fram till mig men springades med öronen slickade bakåt och hugger i luften. Ibland vänder hon rumpan till och sparkar bakut. Jag har inte riktigt vågat "stå kvar" utan backar alltid när hon gör på det viset ( vilket förmodligen är fel ). Men undrar om ni hör på NH i fokus har lite tips om vad jag kan göra?

Det är inte bara i hagen hon är aggressiv utan saknar helt respekt för sin ryttare och är lite ouppfostrad. Jag har inga tidigare erafernheter utav aggressiva hästar och skulle behöva lite tips. :)

[Medelone]
0

Personligen skulle jag kräva mycket utrymme och respekt för min bubbla så att säga, och köra 7 games med henne tills du känner att du kan lita på henne. Om du inte vet hur det funkar så finns det mycket att läsa och tränare du kan finna.

Försök också få henne att förknippa dig med något bra, t ex ta med godis och ge henne varje gång du bemöter henne.

Du kan tom börja att jobba med henne utanför staketet så att du känner dig trygg om hon inte respekterar ditt utrymme.

Mycket tålamod och var själv lugn och ta det absolut inte personligt om hon är aggressiv mot dig! Bli aldrig frustrerad och arg på henne, det kommer inte hjälpa dig på vägen.

Om hon kommer emot dig med öronen bak och sparkar mot dig, så kräv ditt utrymme och ignonera henne, kanske vandra omkring i hagen eller intressera dig för en annan häst. Gör henne nyfiken på dig och ge henne godis eller bara låt henne nosa på dig när hon smyger sig fram för att se vad som pågår.