Galopp på cirkel
En av islandshästarna här har svårt för galopp på cirkeln. Han galopperar ute på rakt spår och utan problem i hagen. Använder 22´ linan. Han har fart och vilja, men verkar inte förstå att han ska byta gångart, utan bara springer fortare i tölt. När man "pushar" honom, drar han bara utåt och hänger sig i linan och fortsätter springa fortare i tölt.
Det brukar funka med att "squeeza" hästen och fatta galopp precis vid ett staket eller liknande. Men det hjälper inte honom ett dugg. Han kan galoppera ett kvartsvarv på cirkeln ungefär, men då har han sprungit in i galoppen och det är inte vackert.
Hur kan man lösa detta?
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
behöver också hjälp med detta, dock med min shettis.
_Kram Evelina
_
Över ett litet hinder då?
Annars kanske det är styrkan som saknas, och då gäller det att träna upp den. En bra sak är väl galoppfattningar på rakt spår om det fungerade bra. Kanske man på rakt spår kan lära in ett röstkommando för galoppen som man sedan kan ta hjälp av påbörjt spår.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är viktigt att man inte låter hästen rusa in i galoppen utan lära in att det är byte av gångart som gäller. Jag brukar gå med hästen i lina, få honom att förstå att det ska hända något genom att höja min egen energi men be honom vänta i skritt. Sedan när jag tillåter hästen att gå vill jag ha galopp. Jag höjer handen med repet i så hästen höjer sitt huvud och sina bogar. Helst ger jag signal att gå när han lyfter det yttre bakbenet. (som startar galoppen)
Hoppas du förstår..

#2 Det är väl det som är ett alternativ, att lära ett kommando för galopp… Hästen ifråga är bara 4 år, så han orkar inte bära sig ett dugg förstås och har ännu inte fått lära sig detta med galopphjälper osv. (riden sen i våras…)
#3 När man gör så med en islandshäst blir det tölt. Denna pållen kan tölta fort som attans dessutom. Med min Gyllir skulle det funka väldigt bra dock :-)
Jag vet ju att det handlar om ett byte av gångart och inte fart. Men hur lär man in en unghäst som inte vet vad galopp är? Han måste på något sätt "råka" göra rätt för att man ska kunna belöna honom så han förstår att det är just DET han ska göra. Eller?
Anne
#4: Hade ju faktiskt samma problem med Dacke i vintras, han är travare och trodde bara att han skulle trava. Bad man honom springa snabbare så travade han snabbare. Var samma sak med varmblodet jag tränade innan, valde också att trava framför att galoppera.
Min lösning med Dacke var att använda rätt så djup snö, inte för djup för då ville han mest stå still. Då tog han galoppen istället för traven eftersom det är lättare.
Efter ett par gånger kunde han ta galopp även när det inte var djup snö. Nu tar han hellre galoppen än att trava snabbare (lite tråkigt när man vill leka travkusk när man kör, måste verkligen balansera upp honom för att han ska få bra och snabb trav).
Nu är ju snö svårt om jag inte vill flytta upp till en bergstopp eller skaffa en snömaskin, men finns ju andra jobbiga underlag. Ett par decimeter djupt vatten, högt gräs kanske?
Annars så kanske du har någon bra backe där du kan göra cirklar, be om galopp i uppförsbacke. Vet inte riktigt hur tolk fungerar, men när det är brant uppför brukar de ju välja galopp framför trav iaf.
Utnyttja underlag tror jag på. :)

#5 Det där med underlaget är ju faktiskt ett bra tips! Har övat på det i just en backe, (galopp är en piece of cake uppför) men kanske borde leta efter en backe med massa gräs i. Det borde ju finnas någonstans i närheten….
Anne