Busig häst som blir farlig..
Hejsan. En tjej i stallet ha nyligen skaffat sig en ny häst. En unghäst på 2 år.
Denna hästen är supersnäll och mysig. Men saken är den att den blir väldigt lekfull. Hon springer gärna runt och hoppar och bockar om man springer med och leker lite. (Då springer resten av de andra hästarna med också) Men på senaste tiden har hon börjat komma för nära och så gott som hoppa, bocka, sparka bakut och stegra i mot en.
Och detta är ju obehagligt och jag tycker inte att detta är acceptabelt.
Jag ser inget fel på att leka med hästarna om dom visar respekt och håller sig på ett visst avstånd (som de andra hästarna gör)
Men som sagt kommer denna hästen alldeles för nära.
Och när detta händer får jag springa och gömma mig bakom min egna häst som är ledarhästen, annars vet jag inte hur det skulle gå, då hade jag nog blivit mosad.
Och saken är ju den att jag och min häst brukar springa och leka med varandra i hagen då det uppskattas av oss båda, och då följer ju de andra hästarna med. Hade jag kunnat hade jag bara lekt med min häst och de andra hästarna, speciellt inte unghästen.
Och jag vill ju inte sluta ha roligt med min häst.
Så jag behöver hjälp, hur ska jag hålla undan unghästen och visa henne att det inte är acceptabelt att bara gå på. Jag är ju faktiskt ingen häst och tål ju inte speciellt mycket som hon kanske tror. Eller så är det antagligen ren respektlöshet.
Tacksam för hjälp!
Det där tror jag har mycket med respekten att göra. Jag är verkligen inget NH-proffs och de lila jag kan hålla på med NH är på väldigt låg nivå då vi inte kommit längre med islandsstoet jag tar hand om än att hon ska visa respekt, att jag är ledaren och att jag visar respekt mot henne om hon visar mot mig.
Jag har försökt massor olika saker, men något jag upplever fungerar väldigt bra är att flytta bak och framdelen, inkallning och även "följa Jhon". Hon har fått mer respekt, lyssnar på mig och mitt kropsspråk, finns mycket kvar att träna på men vi är en bit på vägen.
Problemet är väl då att det inte är din häst, men om du kanske man prata med hon som äger henne/honom så kanske hon/du/ni börja med ite övningar. Som jag upplever det så har alla ughästar jag varit i närheten av varit väldigt "på" och aningen respektlösa.
Hoppas det hjälpte någonting! (:
//Nikita.S
Through the camera, I see the world in a whole new way... www.NS-photo.weebly.com - www.fotosmurf.webblogg.se
Kan också tillägga att när vi förut busat så har hon också sparkat och hållt på, men det har hon helt sluta med nu.
//Nikita.S
Through the camera, I see the world in a whole new way... www.NS-photo.weebly.com - www.fotosmurf.webblogg.se
#1 Jag ska absolut prata med ägaren nästa gång jag träffar henne. Hon borde ju gå med på att göra lite övningar för att bygga upp respekten.
Tack för ditt svar :)
Du har ingen möjlighet att ta in hästen i stallet eller nåt då?
Jag skulle inte leka med en häst som beter sig sådär, inte en chans att det skulle vara värt det. Livsfarligt ju.
Men ska du absolut leka i hagen med andra hästar skulle jag nog ha fokuserat på min häst och bara lekt med den, kommer andra hästar och vill vara med hade jag ignorerat dom. Men kom det för nära sä gäller det att hålla sitt utrymme, en carrot stick och hålla hästen på det avståndet.
Jag hade dock inte uppskattat om någon leker vilt med sin häst om min häst är i samma hage, han vill gärna leka med än väldigt respektlös i sin lek om man inte vet hur man kommunicerar med honom. Skulle han komma springande och vilja härja runt med nån som leker med sin häst, då hade han antagligen inte brytt sig om ifall någon försökte hålla utrymmet med en carrot stick.
Så även om man har något att "försvara" sig med så kan man inte lita på att hästen bryr sig.
Jag hade inte lekt såsom du gör om en häst försöker leka våldsamt med en, kanske för att jag inte har kunskapen till det. Men det känns för riskabelt.
#4 Tyvärr har jag inte möjlighet till det :/
Tröttnar de andra hästarna om man ignorerar dem då?
Jag har en känsla av att unghästen inte heller skulle bry sig speciellt mycket om man hade en carottstick, annars får man väl bryta av leken med min häst när jag märker att unghästen vill vara med så det inte hinner så långt om man säger så. För det känns som sagt tråkigt att lägga ner lekandet helt och hållet för att jag inte klarar av att hantera unghästen när hon blir för på.
#5: När jag lekt med hästar i flock så har dom andra hästarna fattat rätt snabbt att det inte är dom jag har fokus på, och sedan harf det gått iväg för att äta eller pyssla med nåt annat.
Men dom hästarna har heller inte varit sådär som unghästen i din hage, utan varit respektfulla med en trevlig attityd,
#6 Okej. Då får jag testa att ignorera de andra och bara fokusera på min häst i stället så kanske unghästen tröttnar. Jag har även pratat med unghästens ägare och hon sa att hon skulle vara med nästa gång och sätta hästen på plats om det blir problem. Hon har bättre pli på den hästen än jag :)