Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 1132 ggr
NightShades
0

Skrämd häst?

Hejsan!

Min nordis som jag har haft i över ett år har helt plötsligt från ingenstans börjat vägra att gå ut på bilvägen. Han stenvägrar och börjar backa… Jag kan leda honom på vägen utan problem men inte rida. Överallt annars går han fram som vanligt. Gissar på att han har blivit skrämd av något. Hur går jag nu vidare för att bryta mönstret? Har som sagt lett honom på vägen de två senaste dagarna.

Zaphix
0

Led honom över, men låt honom gå före så att du går strax bakom sadelgjordsläget, eller ännu längre bak. Tömkör över kaneke?

Då får han ta modet till sig att gå först, men du är ändå kvar som ett stöd på marken. När det går utan problem så kan du ju testa rida igen och se om det går bättre.

Att han får gå först ger honom självförtroende, går man före hela tiden så behöver hästen aldrig ta på sig någit ansvar själv på samma sätt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Ge honom tid. Vänta ut honom och be honom ta små steg i taget. Så fort han går fram lite granna, massor med beröm. Ta med godis om det hjälper. Gå fram och tillbaka många gånger, tills han kan gå över igen utan att tveka. Alltid först från marken, sen när det funkar bra, rida. (Bra tips från Zaphix att gå vid sadelläget!)

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se