Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: allmänt
Läst 1974 ggr
Learnmore
1

Hon vänder när det går som bäst.

Hejsan, det känns som att jag bara kommer med problem, men detta problemet handlar om uteritterna.

Jag brukar rida i antingen träns, repgrimma eller halsring. 
Det brukar gå jättebra och min häst brukar gå på framåt utan några konstigheter. Men ibland, speciellt när det går som bäst så bara vänder hon och skrittar hem.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra när detta händer. 
Hon är inte rädd eller någonting och det händer inte på något speciellt ställe, det kan helt enkelt hända när som helst.

Jag vill ju inte gärna dra i henne i varken bettet eller repgrimman.
Och när jag rider med halsringen har jag inte så mycket att säga till om när hon väl bestämt sig för att gå hem.

Varför tror ni hon vänder? Är det för att det roliga har tagit slut eller "saknar" hon bara sin hästkompis? Jag förstår inte varför, för oftast är det när det går som bäst hon vänder.

Hur ska jag göra när detta händer? Som sagt vill jag inte slita och dra i henne på något vis.

Tacksam för svar!

Zaphix
0

Motivation!

Varför vill hon inte fortsätta framåt?

Vad är det som gör att hon hellre är hemma än ute med dig?

Varför lessnar hon?

Min häst gjorde såsom din förut, när vi skrittade på lång tygel utan att göra nåt annat så försökjte han sakta med säkert vända om. Inga tvär vändningar, utan lite lömskt sakta så man kanppt märkte att det hände.

I ridningen löste jag det med att aktivera honom, han tycker det är roligare att göra saker än att skritta rakt fram utan att göras nåt vettigt. Så vi gör övningar, rider på i snabbare tempo och sånt, då är han mycket mer positivt inställd till att ridas ut.

Min häst blir uttråkad av att bara skritta sådär, då tycker han att han hellre kan vara hemma med kompisarna och maten.

I körningen så kan han vara likadan, där märker jag om han vänder lättare såklart, men där så saktar han mest av och stannar, ingen framåtbjudning.

Numera så gör han inte så, därför attg jag har hittat ett sätt att motivera honom på.

Alla vägar vi kör på måste vi vända och köra samma väg tillbaka på, så innan vi vänder så stannar vi alltid upp en stjdn. Han får vila i 5-10 minuter, äta lite av vad som finns i skogen och i vintras fick han äta några nävar havre. Min häst blir motiverad av vila, och mat. Så då är det bara att motivera honom så han ser någon anledning till att vara ute.

Han är tittig av sig, och kan stanna eller vända om därför, men då handlar det om rädsla. I ridningen hoppar jag av, leder honom franåt och visar att jag finns där som trygghet om han behöver det, då han kanske inte känner att jag är en tillräcklig trygghet från ryggen.

I körningen vill jagv av säkerhetsskäl inte kliva ur vagnen och leda honom, så då får jag traggla fram ändå, men ge nängdvis med beröm när han gör rätt. Han gillar beröm en massa.. :)

Just när det händer så får du väl antingen låta hästen gå hem och nästa gång föröka hitta ett sätt att förhindra det innan det händer, hoppa av och leda hästen hemåt, eller så får du nog använda dig av tyglarna ändå.

Ett hett tips, rid inte ut med halsring, spceiellt inte när du faktiskt inte har kontroll över hästen.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Rafflan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Lite läskigt att när din häst väljer kan du inte vända tillbaka den, då saknar du uppenbarligen tillräcklgit med kontroll för att rida utanför inhägnat område ännu, jag föreslår att när du rider i halsring har grimma eller bett på också ifall att.

Nu har dock din häst lärt sig att den kan bestämma = krävs mer jobb för att lösa problemet. Jag skulle vända hästen åt rätt håll och bara hålla den så tills den sluta försöka vända hem, då skulle jag be den gå framåt.

yasminea
0

Förlåt en kanske dum fråga, men vad gör det om du i dessa tillfällen använder dig av bettet som hon ju ibland har i munnen? förstör du något eller?

Bara undrar

Learnmore
0

#1 Det är dessa frågor jag inte har något svar på, jag har försökt ta reda på varför hon gör som hon gör man jag kan inte lista ut det.

När jag rider ut rider jag inte bara på rakspår, vi kör tempoväxlingar, hoppar över stockar, rejsar lite.

Jag har testat använda tyglarna men hon lyssnar ändå inte. Det går inte bättre att rida ut med träns än att rida med halsring, hon lyssnar exakt lika "bra" eller rättare sagt dåligt på halsring, grimma och träns.

#2 Jag har tyvärr inget ingängnat område att rida på, vi saknar paddock och ridhus, ska jag rida i ett inhägnat ställe blir det hagen men det vill jag helst inte eftersom att de andra hästarna är i vägen.

På vilket sätt skulle du vända? Problemet är ju det att när hon vänder och skrittar hem kan jag endast stanna henne, det är omöjligt att vända henne. I så fall får jag nog hoppa av och leda henne till rätta.

#3 Jag vill inte använda bettet som något kontroll redskap, Dessutom gapar hon när jag tar lite hårdare för att visa vart hon ska och då får hon ju ont.

Rafflan
0

#4 när du ska vända tillbaka tar du ett ledande tygeltag, vänder hon inte provar du sätta till skänkel, vänder hon fortfarande inte så tar du mer i tygeln, sen går du tillbaka till att bara hålla ledande sen tar du mer, troligen kommer hon då stanna på tvären och stå still och då fortsätter du bara, du behöver inte vara hård, men va tydlig och låt henne inte slippa unden. 
Glöm inte att ha lagom med stöd i den andra tygeln för håller du för hårt i den andra tyglen när du tar ledande tygeltag blir det dubbla signaler.

Man kan även andvänbda spö och peta med, om man känner för det.

Och ditt sista val, hoppa av, vänd henne rätt och hoppa upp.

Learnmore
0

#4 Tack för ditt svar, jag ska minsann ta och testa detta :)

Zaphix
1

Bättre att vända med henne istället för att vänta tillbaka.

Vänder hon åt höger tills hon kommit åt andra hållet, då fortsätter du att vända med henne, alltså väbder ett halvt varv åt höger igen. Så det blir ett helt varv åt höger alltså.

Vänder hon igen så gör du samma sak, vänder hon åt vänster vänder du åt vänster ett halvt varv till. Backar hon, då ber du henne fortsätta backa.

Din attityd är alltså "Jaha, du ville vända åt höger, vilken bra ide! Då kan du ju vända åt höger en gång till.". Tänk på att le samtidigt, och var lugn med stort tålamod. Inte bli frusterad, utan tänk bara att det är kul att hon tar egna initiativ.

Vänder du såsom Rafflan skriver, då blir hon antagligen bara motsträvig och hittar nya lösningar på hur hon ska kunna vända på. Medan gör du såhär, då blir det inget fokus på att vända tillbaka, utan fokuset blir på att fortsätta be om det hon just gjort. Låta henne vänja vad hon vill göra, men du bara fortsätter be om det hon valt.

Tillslut blir hon less, då hon inser att det hon väljer inte var så roligt ändå, och att det var lättare att göra det du bad om.

Det här är nåt du kan öva på i paddocken, sitt bara på hästen och låt den gå hur den vill. Men varje gång den svänger så svänger du 90 grader till åt det hållet. Den övninger har gjort mycket för oss, han blir mycket mer lyhörd på mig, och kan gå rakt fram istället för att vingla åt olika håll.

Lär in One Rein stop också, ifall hon vänder och du behöver få stopp på henne. Skonsammare för munnen när du tar i ena tygeln istället för drar i båda när du behöver få stopp.

Min och Dackes blogg

Learnmore
0

#7 Tack så hemskt mycket för svaret, det låter faktiskt vettigt =)) 
Vad är One Rein stop? Hur lär man in det? :))

Rafflan
0

#9 risken i ditt fall är att du måste vara snabb att mätta upp med andra tygeln när du kommit runt ett helt varv, annars fortsätter ni bara snurra. + att kommer hästen rakt hemåt så böjer den bara på nacken om den väljer att inte lyssna?

TS: Testa dig fram, kanske kom på någon egen idee och se vilken som funkar bäst för din häst :)

Zaphix
1

#9: Fast väljer hästen att snurra ett halvt varv till, ja då snurrar man hästen ett halvt varv till efter det. Till slut så inser hästen att det inte är någon mening att fortsätta försöka vända, och går framåt sedan.

Fast böjer bara på nacken? Man får väl ha stöd i andra tygeln och andvända sitsen och ytterskänkeln?

På det här sättet slipper man hela tiden vara beredd på att hästen ska vända om, då det är okej att den gör det och handlar istället erfter att hästen handlat. Man kan slappna av mer.

Min och Dackes blogg