Galopperande uppsuttet
Nu har jag äntligen tagit tag i att träna galopp med hästen även uppsuttet, inte engagerat mig i det förrän nu då jag haft annat som känts viktigare.
Idag tog han galoppen bra, ingen slängtrav alls innan han tog den i ena varvet och ett par steg slängtrav i andra.
Jag fattade galoppen genom ett hörn innan en långsida, hade honom utåtställd då han lättare skulle komma i rätt galopp. Man öppnar ju upp för bogen då.
Det jag gör är väl egentligen bara att samla upp med sitsen lite och sedan bara driva på typ, med en massa energi, lite "kom igen nu, tjohoo!" i tankarna. När jag kör så ger jag kommandot genom att lägga pisken på korset lite lätt och säga "galopp" med en massa energi i rösten, och då tar han den. Så jag använder det ordet om jag känner att han inte kommer ta galoppen.
Han tar inte galoppen om man inte ridit på i snabbare tempo med mycket energi innan, behöver ha honom på G för att det ska gå. Annars blir det bara slängtrav.
Men jag vet inte vad jag borde ge för hjälper för galoppen från ryggen, vilket antagligen också varit ett skäl till att jag inte tagit tag i det.
I skritt och trav så ber jag om det med sitsen först, typ röra sig som man gör i skritt eller trav, och sedan fasar jag upp.
Men jag vet inte riktigt hur man ska röra sig med sitsen i galopp faktiskt, är väl lite gungande rörelse?
Galopperar sällan uppsuttet, och inte hunnit vant in mig i min hästs galopp pga. det. Haft honom sedan i somras, men mest tränat galopp framför vagn, då det känts bättre än att jag ska störa honom med min obalanserade sits.
Hästen jag red innan galopperade jag mycket med, men han hade inte alls likadan galopp som min nuvarande häst. Hans galopp är väldigt flack, så det var mest att sitta och åka. Min nuvarande hästs galopp är mycket gungigare och inte så stora språng.
Och den förra hästen red jag på ett annat sätt än jag rider nuvarande, den förra var rätt utbildad i vanlig ridning så blev att jag använde dom hjälperna. Men nuvarande häst är bara utbildad på parelli-vis, bara skogsriden rakt fram innan jag köpte honom, men han kunde galoppera och tog fattningar. Men jag vet inte hur förra ägaren gjorde, en travtränare utan någon ridutbildning, så jag tror han hade nåt eget hemkok till galopphjälp. Men iaf..
Nu ska vi allt galoppera oftare. :)
Blev mycket skrivet nu.. Men det jag ville fråga var hur ni fattar galopp?
Vilket tänk har ni? Höjer ni er energi?
Hur använder ni sitsen i galoppen?
Några tips på bra sätt att börja galoppera på?
Hur fattar ni höger respektive vänster galopp?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vad kul att du börjat galoppera uppsuttet nu med! :D
sitt på din balanspunkt, inte sittbenen utan punkten som är mellan dem och svanskotan. du kan göra detta på en stol sätt dig med benen i kors och sitt på balanspunkten. Skjut sedan fram ena höften, tex vänster så din högra höft blir bakåtskjuten, gör samma sak med höger höft, och pendla sen mellan dessa.
När du gjort det och hittat hur du skiftar mellan dessa så är det läge att sitta på hästen.
och om jag inte blandar ihopa saker nu (vilket jag ofta gör) så om du rider i vänster varv så skjuter du fram vänster höft och låter höger höft glida bakåt. Höjer energin från traven och galopperar i bäckenet. Så försöker jag göra. Med tonvikt på försöker ^^ istället för att flytta skänklarna hit och dit och överallt…
Sen så såg jag på en Savvyclub-video att Linda också överdriver armrörelsen för dina armar motsvarar hästens framben. Så om du sitter helt stilla med armarna så får du inte med dig frambenen. Och det vart ett AHA-moment för mig ^^ så när man galopperar så ska man även låta armarna och axlarna vara med. :)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Förstår inte riktigt vad du menar med den där stolövningen. Allrså att man ska sitta i skräddarställning? Det klarar inte mina trasiga fotleder tyvärr.
Eller menar du sådär tjejigt i kors? Eller otjejigt i kors?
Jag är väldigt stel i höfterna, jobbar på det, men det är en bit kvar. Men kanske måste jobba lite mer på det för att få galoppen att fungera..
Men hur viftar jag med armarna?
#2 sitt med benen i kors, så bekvämt du nu klarar av, målet är inte hur du korsar benen utan hur du rör bäckenet/höfterna :)
armarna ske gå framåt sitt rakt upp och simulera galopperande framben med dina armar (man ser jättefjantig ut, men gör det hemma för att få ordning på känslan) ^^ och sen när du sitter på hästen så gör du samma sorts rörelse men mindre. :) om du har höger eller vänster galopp med dina armar spelar ingen roll, men du ska ha rätt galopp i ditt bäcken.
och när man hittar känslan, så får man också bättre galopp på hästen och lär sig att känna när det blir fel, tex trav/galopp mellan fram och bak samt korsgalopp.
Jag har fått en del insikt till varför harry korsgalopperade så mycket en period, det vart för att jag själv korsgalopperade i kroppen ^^
Ska prova, tack för tipsen. :)
Just nu känner jag inte ens bom det blir fel galopp, är glad att jag känner om det blir tralopp som dte kan bli för oss ibland.
Igår så tyckte jag att det kändes konstigt en gång, men vi galopperade på, men han var utåtställd och jag lyckades inte ställa honom rätt. När vi brytit av sa en som tittade på att det var ju en väldigt fin förvänd galopp.. Alltid nåt liksom, synd att det inte var tänkt så bara..
Han brukar byta av sig själv, så jag brukar inte behöva tänka så mycket på om det blir rätt eller inte..

Nu blev det Fluidity här, trevligt :-) Håller med dig LinaN, det blir mycket lättare att få galoppkänslan med kroppen än genom skänkel hjälper hit och dit. Har din häst energi (impulsion!) så är det inget problem. Man ska inte byta fart, utan byta gångart.
Om det inte hälper med sitsen och armarna, så se om du kan leda med vänster hand (säg att vi fortfarande galopperar till vänster…), alltså sträcker ut den framåt. Höger bakben måste ta första steget in i galoppen, så du tar höger hand bakåt och duttar på rumpan. Vips, så har du på en gång rätt sits med höfterna. Sen sitter du kvar där, fast lite mjukare när ni väl galopperar. Din vänstra hand gör en rullande framåt cirkel i takt med hans framben, din högra hand kan du bara låta hänga eller göra en likadan, mindre cirkel lite längre bak (precis som om att dina händer vore hand framben).
Skulle inte bry mig så mycket om vad det blir för galopp än. Bara belöna galopp och lära sig fattningarna. Så kommer rätt galopp av sig själv, när ni är mer i harmoni. Är han utåtstäld som du gör och använder rätt hjälper, så kommer han högst förmodligen fatta rätt galopp ändå.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Fluidity är jättespännande! får många aha-upplevelser av att titta på sånt. :)
#5: Komplicerat med sånt där..
Ska nog ta och läsa igenom det när min hjärna är piggare, mycket hit och dit med kroppsdelar i olika formationer.
Känns som att jag skulle behöva galoppera en massa för att lyckas få in känslan i kroppen, men för att göra det måste jag ju få honom i galopp också..
Jag har rannsakat mig endel, och jag tror att största problemet är att jag är så osäker inför att galoppera, när jag ber honom göra det så har jag inte rätt energi för att jag egentligen inte vill galoppera.
Är så otroligt rädd för att han ska snubbla och gå omkull och bryta nacken och sånt. Men pratade med en vän om det idag, och hon sa väl att han går inte omkull när han galopperar varken med mig på backen eller framför vagnen, så min rädsla är obefogad egentligen.
Fast byta fart behöver jag nog.. Vi traskar mest runt i nån mestrav som liknar westernhästarnas jog, lugnt och trevligt tycker jag, men hästen har väl inte direkt nån framåtbjudning.. Och ska jag fatta galopp pmåste jag ha snabb trav med mycket energi, men ändå blir galoppen ännu snabbare då han inte orkar galoppera sakta än.
Även från marken så ökar han farten, och med vagnen går det ofta snabbt i galoppen, fast med vagnen är det väl för att jag tycket det är så roligt när det gå snabbt.. :)
Ska läsa igenom dina beskrivningar och hjälper och se om jag får till nåt vettigt nästa gång jag rider. Blir mycket körning framöver då vi ska tävla, så ridningen får hamna i andrahand just nu.