Jag behöver hjälp!
Hejsan, jag behöver hjälp med min 21 åriga ponny och jag hoppas ni tar er tid att läsa!
Enligt parellikartorna är hon Left Brain Introvert. Hon är riktigt omotiverad, lat och ingenting jag gör lyckas intressera henne verkar det som.
Hur som helst så har vi ett problem i hagen, och det är att hon aldrig vill komma fram till mig. Jag skulle tycka det hade varit jätte roligt om vi hade kunnat gå och möta varandra när jag kommer.
Men i stället måste jag alltid komma till henne och hon upptäcker aldrig mig före jag står vid hennes huvud. Hon springer ju aldrig ifrån mig och det är ju skönt, men det hade varit roligt om hon kunde uppskatta att jag kommer och bli lite glad.
När jag sedan ska leda ut henne så fryser hon fast, och jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att övertala henne att gå med mig utan att tvinga henne.
Jag misstänker att hennes beteende beror på att hon inte tycker det är kul att vara med mig, i hennes ögon är jag säkert tråkig och jag håller inga intressanta träningar. Sedan känner hon sig säkert trygg med sin hästkompis och den tryggheten kan jag inte erbjuda henne.
Så ni vill jag ha lite hjälp, vad tror ni jag skulle kunna träna med henne som hon möjligtvis skulle kunna uppskatta och tycka är kul? Jag har väldigt dålig fantasi när vi ska träna, även jag tycker att passen blir tråkiga så jag förstår ju henne. Och när jag väl kommit på något kul vi kan hitta på, hur ska jag då kunna övertala henne att följa med utan att tvinga henne? Jag behöver all hjälp jag kan få och så mycket tips som möjligt.
Tack på förhand 
ha alltid godis med dig och ropa hennes namn, gå några steg mot henne stanna och ropa hennes, gå åt höger och vänster ropa hennes namn, gå mot henne, om hon går mot dig stå kvar lite och hå några steg bakåt och sen ge godis och beröm mycket, den metoden kör jag med min häst.. sen så kan du göra några roliga övningar i hagen. Om hon gillar godis så kan du gå iväg och se om hon följer efter dig och sen börja springa lite och se om hon följer efter dig, du kan läsa dom artiklarna här på startsidan, exp gör vardagen till en lek elr dom sju lekarna (: och om hon gillar det kommer hon så småning om komma till dig och du behöver inte tvinga ut henne ur hagen, har med haft lite problem med min att han inte ville komma men nu är det inga problem (:
LYCKA TILL! :D
Tack för svaret. Men blir det inte i längden att hon kommer komma bara för godiset då? Jag vill att hon ska komma för att hon tycker det är roligt att vara med mig, men godis kanske är en bra början? Men jag ska testa och se hur det fungerar!
Det här med träningen då? Vad finns det för intressanta saker man kan göra med sin häst som faktiskt är kul för oss båda. Spelar ingen roll om det är ridövningar eller markövningar

Ja, men om du gör övningar m.m så kommer hon troligtvis tycka att det är kul (: exp på övningar är trixträning, kolla här Trixträning 1 och här Trixträning 2 och här Trixträning 3 där är olika trix och så kan du bara google trixträningar så kommer det fram massa (: sen kan du när du ska ta in henne elr borsta/rida henne kan du gå en omväg där det finns kanske lite roliga saker du kan gå in i elr imellan, sen kan du backa in igenom stallgången och se om hon tkr det är obehagligt elr trivs med det. Då kommer ju hon tycka det är rolig och undrar vad ni ska hitta på denna gång,
sen domhär sju lekarna, läs här De sju lekarna det är första leken sen finns det många mer om du kollar där på artiklar, sen kan du google det så får du upp många sidor (:
jag har lärt mig jättemkt av domhär artiklarna och dom är jättebra! :D och hoppas jag fick länka dom här för ägarna som har gjort dom nu, annars säg bara till! (;
oj, blev lite fel med första länken där! (; här är den http://naturalhorsemanship.ifokus.se/articles/4d714038b9cb462221056aa2-tricktraning-del-1#articles-1 :D
#5 Tack så jättemycket för tipsen och tack för länken =D Jätte snällt av dig! 
det var så lite så! :D