Vad har du gjort idag?
Jag gör en ny tråd i och med att det var problem med den gamla tråden för Gyllir.
Inläggen i gamla tråden finns kvar, så dom kan man läsa där, orkar någon kopiera över vore det bra. Men så länge så får det vara två, men låser den gamla. :)
Inviger tråden..
Tränade liberty i hagen innan jag tog in herrn. Använde klickern och havre som vanligt, men tror det blev för mycket om han förväntade sig havre.
Övade på att backa, efter lite trixande backade han snällt fem sex meter både ifrån och till mig. Gjorde lite sideway också vilket gick bra, framdelen flyttade han också snällt.
När jag skulle flytta hans bakdel med driving game sa han "nej", stack iväg till ett hörn av hagen med en fin bakutspark en bit ifrån mig. Han stod i hörnet typ tio meter ifrån mig och jag fortsatte med bakdelen, han flyttade rakt emot pressen jag la på honom. Bad jag honom att flytta åt höger så blev det ett helt varv åt vänster. Efter typ tio minuter av snurrande flyttade han och kom sedan till mig. Bad om flyttande av bakdelen igewn och han gjorde ett par tjurrusningar fram och tillbaka med bakutsparkar, jag gick ut och väntade tills han var klar.
Han ställde sig i ett annat hörn och snurrandet fortsatte, efter ytterligare tio minuter gav han med sig och flyttade snällt fram och tillbaka och sedan gick vi in i stallet.
Han är otroligt envis och havren gjorde nog honom dominant, och ber man om nåt han inte vill blir han arg. Men jag är alltid mer envis än honom. :)
Red ut på en nästan två timmar lång ridtur med en stallkompis också, blåste endel och herrn var stirrig och tittig idag. Men hanterbart.
Bockade för första gången på riktigt med mig idag, skulle galoppera ifatt den andra hästen efter den travat ifrån oss en bit och vi väntat för att kunna galoppera ikapp.
Första gången gick bra, andra gången bockade han och sparkade bakut, drog sedan iväg i snabb galopp och stannade snällt vid den andra hästen. Hade inte en chans att få stopp, men han stannade ju tillslut.. :)
Efter det blev det mycket halter när han inte saktade av när jag bad i traven, han lärde sig att han kunde sticka och då försöker han såklart för att se om han kan göra det igen.
Intressant dag idag och jag lärde mig mycket av herrns beteenden, men var roligt fast han sitt jobbiga jag idag.

Tack Zaphix! Kan vl jag börja inviga den nya tråden.
Idag har jag varit hemma hos min kompis och hjälpt henne rida sina hästar. Första svängen var med en 4 åring som fick gå med som handhäst för första gången. Det gick jättebra, hon var superduktig.
Sen red vi en sväng på förstaklass hingsten, som numera är vallack och en vallack som haft boxvila i ett år. Båda hade inte ridits på evigheter. Så det var ju lite ryskroulette och så klart gick det inte så bra. Vi kan väl säga att varken häst eller människa blev skadade och att det var rätt uppfriskande denna ridtur, men inget jag vill göra om.
Sen åkte min kompis hem till mig (vi bor supernära) och jag visade henne lite på Gyllir. Han är så duktig min lilla pålle och visar allting han kan, tyvär hade jag bara kortlinan, så det blev inga galoppombyten som hon gärna velat se. Kompissen fick hjälpa mig lite med tölten (jag är glad och nöjd bara den är fyrtaktig) så där fick jag lite att fundera på. Hon tyckte jag skulle ställa honom mera och länga överlinjen så han blev mer avslappnad i halsmuskulaturen och tölta mjukare. Med lite träning fixar vi det nog med repgrimman. Det är kul att hitta sätt att lösa problemen med på ett naturligt sätt.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se

Vad har du får sadel? Den ser bekväm ut!
Anne
#2: Boxvila i ett år!?
Han måste fått många stressbeteenden? Typ krubbitning, vävning och sånt..?
#3: En chezz iberica, spansk skolsadel med läderbom. Ligger bra på min häst och har fortsatt ligga bra trots att han breddat sig mycket efter att ha byggt upp ryggmusklerna. Mest därför jag har den, för att han trivs i den.
Bekväm är vä inte ett ord jag skulle beskriva den med, skön är inte heller rätt ord. Men jag gillar den ändå, man hamnar lätt i en bra sits, jag som är rädd av mig kämmer mig säker i den eftersom fram- och bakvalvet gör att man lätt sitter kvar i hastiga svängar. Den var värd mycket när herrn bockade idag. :)
Ingen sadel att rida ut och motionera med, framvalvet tar emot när man rider lätt i traven och man behöver så pass långa stigläder att man ändå knappt kan rida lätt för att hamna rätt i den. Jag sitter oftast ned i traven. Det är en dressyrsadel, passar bäst för den typen av ridning.
Den är stabil också, inte som en mjuk bomlös, men man känner hästen tydligt i och med att det bara är läderbom i den.
Ligger bra på breda ryggar utan hög manke, testade på islänningen i stallet idag som är rätt bred, låg bra. :)
Recenserade den lite bara.. :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Idag blev det pormenad och jogging för vår lilla ponny och promenad och ridning för vår häst. Gick bra :)

#4 Yeps, fast han har fått komma ut i en liten hage på dagarna. Men inte gått med andra hästar och det är galler i boxen då det är en hingst som står bredvid honom. Väldigt sorligt. Han har haft stora problem med hovarna, fång och enorma hålväggar. Så han är jätteglad över att få komma ut nu. Det är en stabil häst och han har inte fått några konstiga beteenden alls faktiskt, förutom att han är uttråkad förstås.
Anne
*snörvel,host, rossel, snörvel*
så då vart man hemma från stallet. Vart riktigt friskus idag och gick ut till stallet med hunden. tog en längre stund än vanligt att gå ut då Boss skulle kissa på varenda grässtrå högre än 10 cm, varenda lyktstolpe, lukta på varenda fläck en tik kaaaanske gått förbi osv.
väl i stallet så mockade jag och grejja iordning allt utom höt. Sen började jag förbereda flytten till nya stallet. Har nu gått igenom mitt skåp och kollat så att allt som är därinne är sådant som är lönt o släpa bort eller om det ska tas hem.
ett antal schabrak och andra småsaker har packats med hem för att tvättas. Varför ska jag ha 6 schabrak i stallet varav ett vitt tävlingsschabrak när jag ändå bara använder 3 olika till vardags? Lika bra att ta hem de andra tills vidare.
Transportskydden tog jag med hem då de inte gör nån nytta när vi flyttar honom iom att jag rider bort honom till nya stallet. :)
Så det är vad jag har gjort idag. Alltså inget med hästen över huvud taget. ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Har marktränat idag, märkte när jag lekte lite att han hade mycket energi. Gick upp och hämtade långrepet och gjorde circeling game, gick bra i skritt och trav i ena varvet.
Sedan blev hansom förbytt, luftakrobatik verkar vara hans grej. Bockade och sparkade bakut om vartannat. Galopperade runt runt emellan luftakrobatiken. Det var dock trevlig energi, han försökte inte sticka eller sparka mot mig, utan var bara för att få ut all energi han hade. Så brukar han inte vara, rätt lugn häst vanligtvis.
Men var roligt att se honom. :)
Var ett hinder framme han fick hoppa över, lågt först och han galopperade runt, hoppade högt och såg så lycklig ut. Höjde till 70 cm sedan och han hoppade lika högt och fint över, rev emellanåt när han trasslade till benen, men har aldrig sett honom hoppa så fint. Såg ut att tycka dte var riktigt roligt. Tog in och vilade honom i typ var fjärde femte varv och bytte håll efter vilan.
Tog en stund innan han var lugn och kunde trava på lugnt, tuggade och slickade sig om munnen länge sedan. :)
En stallkompis fick låna honom och rida ut med ett par andra i stallet, en lugn skrittur. Hon berättade dock nyss att han hade varit taggad och småtravat nästan hela tiden när de andra skrittade.. Funderar på om jag fick in fel häst idag, sån brukar han inte vara.
Men roligt att han insett att det är roligare att hoppa än att springa rakt igenom hindren nu. :)
#8 haha! Han säger säkert som Harry brukar säga, är det lägre än 50 cm så är det inte värt o hoppa! Då går man rakt igenom istället! Mysig bild!
Fast det där är ju 40 cm. :)
Men han har senaste tiden bara hoppat över med frambenen och sedan tvärstannat så och gått sidvärts ut från hindret. Mycket normal häst.
Fick prova en sadel som en tjej i stallet skulle sälja, den verkade ligga bra på min herre och jag hurrade för det då jag letat sadel ett tag. :)
Provred med den idag och det kändes riktigt bra, kunde till och med rida lätt i traven i den. Men min vanliga sadel går det inte så bra eftersom den har så högt framvalv och man måste ha så långa stigläder för att sitta bra i den. Spansk sadel.
Eftersom det var en hoppsadel jag provade så blev jag ju tvungen att testa hoppa lite med herrn. Han hoppade ju så bra och fint igår, men då satt ingen och störde på ryggen.
Fick driva på ordentligt mot hindret, men oftat tvärstannade han när han kommit över med frambenen och fick sedan sidvärts ut från hindret. Lite rolig är han allt. :)
Har mest använt bommar till att gå sidvärts över, så det var ju såklart det han trodde han skulle göra och han såg väldigt nöjd ut när han gått fint sidvärts. :)
Men han hoppade helt över fem-sex gånger och fick då vila ett tag efteråt, glömde ta med havre att förstärka med.
Har klart en rolig häst som får en att skratta, men han kommer nog aldrig till världscupen i hoppning. :)
Ingen annan uppdaterar, men jag fortsätter ändå. :)
Dagen ägnades åt att min tränare kom ut för att hjälpa oss lite. Det behövdes insåg vi strax.
Har på senaste haft lite problem med att vända genom volten i circeling game, så det blev vad vi fokuserade på idag.
Min kära häst är en typisk LBI, han tycker det är rätt så skönt att stå still och titta på när andra springer än att springa själv (kanske därför han var en usel travhäst..?), Så hans belöning är att han får vara ifred och ta det lugnt. Så så fort han gjorde rätt idag så fick han vila genom att skritta på volten i circeling game.
Dacke förstod inte vad jag ville när jag badf om att han skulle byta varv, det insåg vi rätt snabbt- Så vi jobbade mycket på att jag skulle bli mer tydlig i mina signaler så att han lättare ska förstå.
När Dacke inte förstår så blir han stresad och sticker ifrån det jobbiga, idag var jag det jobbiga. När han väl har vänt bort huvudet och går iväg så är det rätt kört att stoppa honom om man inte lyckas vända hans bakdel.
Han springer alltså iväg istället för att stanna upp och tänka ut vad det är jag vill att hans ak göra, han har nämligen alltid lyckats med att sticka iväg innan han kom till mig, så det är väl befäst att han slipper pressen då.
Vi använde oss av staketet i paddocken som hjälp för att han skulle få ett stopp och stanna upp ochse att man ber honom om att byta varv om han inte lyssnat på signalerna man gav honom innan staketet.
Innan jag fick honom att börja tänka och byta varv bra ett par gånger åt varje håll tog det ungefär 2,5 timmar. Dacke hade galopperat och travat runt snabbt stor del av tiden, hade alltså inte jagat på honom utan han valde att göra det innan han insåg att han slapp pressen från mig även om han skrittade.
Han hade hunnit sticka iväg en massa gånger, jag hade blivit förbannad och vägrat släppa repet ett åar av gångerna och släpats efter i den blöta snön många meter innan jag släppt. Oftast så fick jag släppa om jag inte fick honom att stanna upp innan han hann sticka. Dock kom han tillbaka till mig de flesta gångerna iaf.
Dacke var blöt av svett, såg ut som han badat och jag var helt slut i huvudet av att ha fokuserat så länge. Svårt med koncentrationen och det var väl mest det som gjort att det tog så lång tid, tappat fokus så mycket och då blev det fel.
Men jag är ändå nöjd med träningen idag, fick en massa hjälp och nu vet jag hur vi ska öva på detta, nu är det sju dagar i rad till som gäller för att befästa det. Hoppas att det går bra.
Men grejen med Dacke är att det är sjukt jobbigt när man lär in det, men när han väl förstått vad han ska göra så gör han det preoblemfritt sedan. Så idag var jättejobbig, imorrn kommer det flyta på utan problem, brukar vara så..
Min kära häst är en rejäl tjurskalle emellanåt, så det är tur att jag har en så underbar tränare som står ut med oss och alltid vet hur man ska lösa allt. :)
jag lekte ju med harry o en bil igår. och det gick super, finns en egen tråd om det. och sen finns det flera bilder på min blogg.
sen får vi se hur det går idag.

Ponnyn blev verkad idag sen ut och rulla sig direkt.=) Lagom kul när man har en skimmel. ;)
Stallägarna där jag har ponnyn inackorderad har en son på ca 6,5 år som samlade ihop hästhåren igår, dem skulle han ta in och tvätta så han kunde göra en peruk av det sedan, undrar hur glad hans pappa blev? =D
Idag så gjorde jag stallet, mocka, blanda foder och packade undan några täcken som inte behöver ligga i stallet.
Men det är underligt att ju närmare flytten man kommer dess snålare med strö blir man ^^ om en vecka står Harry i sin nya hage o busar med de nya kompisarna! :D
så nu är det nedräkning! :D
Stormade idag, så min planering om att fortsätta befästa vändandet på volt fick pausas. Onödigt att göra saker som herrn blir stressad av när han redan är stressad av stormen.
Tog en promenad till ett ställe där vi hade lite undemanding time, satt och hade herrn brevid mig och tog det lugnt ett tag. Mysigt.
På tillbakavägen var herrn spänd så blev mycket backdelsförflyttande och backandet för att få hans fokus.
När vi var tillbaka i stallet så sadlade jag herrn och red i paddocken i 15-20 minuter, mycket bakdelsförflyttande, sidvärts och öppnor för att få honom avslappnad och behålla fokus på mig. Gick okej.
Avslutade med att hjälpa en stallkompis med markträningen, övande porcupine på nacken och driving game. Hästen är tills största del en RBI, så tog det väldigt lugnt och lät honom ta tid på sig att lägga pussel.

Nu har jag kommit hem från Göteborg och äntligen träffat min pålle. Hade inga ambitioner idag, utan ville bara hänga med honom. Så vi lekte lite granna liberty i hagen. Han tränade mig mest i att ge honom godis, vilket han lyckades med riktigt bra. Har tränat hårt på att han inte ska hugga med tänderna när han ska ta godiset, utan tacksamt ta emot med läpparna. Det är svårt tycker han, men börjar förstå att det inte blir någon godis om man inte är försiktig. Imorgon ska det bli ridning, det ser jag framemot :-)
Anne
#17: Lyckas du inte med träningen kan jag tipsa om en lång tång.. :)

#18 Jo, det är ju också en idé.:-)
Idag förväntade jag mig lite trubbel, då Gyllir stått still i en vecka och det stormar. Visst var han lite spänd, men det gick hur bra som helst att rida. Verkade hans hovar lite innan ridningen och ser att han har massa röta i strålarna :-/ Dags för vår och torra hagar…
Håller på med bettet (ja, fortfarande) och han har burit savvystringen i munnen under hela vintern. Nu får han börja bära på bettet, så hoppas jag att han vänjer sig och börjar tycka det är ok. Än så länge tar han bettet i munnen utan problem, men spänner fortfarande upp munnen och vinklar på huvudet så fort man tar i repgrimmetyglarna och ska böja/samla honom. (det gör han även när han inte har bett i munnen iofs).
Har tagit tag i spray-projektet igen också, nu när det inte är så kallt längre. Vi kom rätt långt förra sommaren, kunde spraya ovanför ryggen och han tog ner huvudet. Han gör som han ska, men han är lååångt ifrån avslappnad och tycker fortfarande det är jättejobbigt. Men men, det är väl bara att göra lite varje gång…
Anne
Stormade idag också, mindre roligt.
Var skönt att vara inomhus idag, så Dacke fick sig en lång ryktstund. Han brukar älska att bli ryktad och pysslad med, var så även idag. Men jag tror han är lite öm i pälsen just nu, fällt högvis varje dag i två mpnader nu, men fäller lite extra nu så lär vara därför. När jag ryktar hans mage så backar han nämligen och ställer sig med huvudet i min famn. Han brukar använda den metoden när han vill slippa undan saker, så anledningen tills backandet idag var nog att han var öm i pälsen.
Så han slapp bli ryktad där, han är duktig på att träna mig. :)
Tog en promenad när vi var klara, stannade till vid en vändplan och lekte ett tag. Fortsatte befästa vändandet genom volt och övade på sideway i zon 1 och zon 3. Fokuset idag låg på att få Dacke avslappnad och att han skulle koncentrera sig på mig. Han var spände i och med stormandet.
Blev mängder med bakdelsförflyttande och korsade bakben alltså, la in det i alla övningar så folk han spände sig. Gick helt okej.
Rolig häst idag trots att han var spänd, men emellanåt var han jättetrevlig och gjorde det jag bad om på ett fint sätt.
Måste fortsätta befästa vändandet genom volt många dagar framöver för att få honom att komma bort ifrån hans väl befästa mönster att fly när han inte förstår mig.
Är faktiskt rätt tråkigt att göra, speciellt när jag är väldigt sugen på att köra..
Idag så plockade jag in 1+3 hästar.
Först lilla Sessan som vart upprörd, kall och retlig, sen gick jag o hämta Harry och de bägge shettisarna som försökte tävla om vem av de små som först kom in till stallet. så det blev en del repviftande om näsan på de små och faktiskt två bakutsparkar från min sida när de försökte gå PÅ mig. shettisar är en handfull!
Ökade kraven på det här med att sänka huvudet när man skulle ta av grimman, vill ha mer och snabbare, och fick till det 2 gånger med fas 3 som vart bestämd och kom lagom i takt tyckte jag, han strunta i 1 o 2 och jag tänkte att fas 3 får ju bli ett mellanting av det jag redan tänkt mig att fas 4 blir. så det gick bra :D
Sen så packade jag ytterligare utrustning och fick hjälp o frakta det till nya stallet.
Så nu har vi bara skåpet, en borste och hovkratsen, min hjälm, repgrimman, ett spö, en extra tröja och repgrimman med ledrep kvar i skåpet. :)
Det som är kvar att ordna med nu är att fylla ett gäng extra höpåsar och mina 3 hönät att ta med till nya stallet. Frakta dem o skåpet och sedan börja städa av de ytor där jag haft mina saker. dubbelkolla så att man har med sig allt från stallet också. :)
Idag har jag spenderat hela dagen på hingstpremieringen på Greva. Det var väldigt roligt! Stod i FNH's monter och sen blev jag fanbärare och prisutdelare. Hehe, ibalnd säger man ja för snabbt till saker och ting ;)
Igår hade jag morgonfixet i stallet. Tog en sväng med körkarlens 14-åriga valack. han och jag övade på att lägga lunnbänk och köra långstock. 2 av 5 moment som ingår i de kommande skogskörningstävlingarna vi ska köra. Körde också en tom skogsvagn lite i skogen, mkt att hålla iordning på där. Körde sen en sväng med Caiser med skaklar och däck. Allt gick bra förutom när is bredvid oss knakade i solskenet. Det var skumt tyckte Caiser. Jag kollade in SAVVy Club DVD:n igår. Linda Parelli leker bla med en RBE. Och jag känner igen väldigt mkt från Caiser i den. Men jag trodde han var LBe och när hans självförtroende och nyfikenhet försvinner blir han snabbt RBE. Men nu undrar jag om det faktiskt är så att han är RBE i grunden men har mkt självförtroende och nyfikenhet som väger upp….? Ska kolla på Hosenality-DVD:n nu igen tror jag. Var ju ett år sen ungefär nu. Och nu kan jag se på den med nya ögon!
#22: Vad avundsjuk jag blir, verkar ju så roligt med skogskörning, hade jag gärna lärt mig. :)
Idag jag jag haft en jättehärlig dag med min häst. :)
Hade först en halvtimma undemanding time i hagen, jag satt och fikade macka på ett hästtäcke jag lagt ut på marken. Dacke hade hö att fika, men han var mycket mer sugen på att ficka min macka. Var lite väl närgången så fick vifta bort honom ett par gånger innan han snällt ställde sig och vilade strax brevid mig. Trevligt att bara sitta och finnas till med hästen ett tag.
Red iväg till en paddock ett par kilometer längre bort där vi lekte rätt länge. Gjorde först circeling game och övade vändningar genom volten, idag kändes det som att det lossnade, fick till det helt okej i både skritt och trav. Känns skönt då vi senaste veckan jobbat mycket på detta, handlar egentligen inte om övningen, utan problemet är att bryta Dackes mösnter att sticka iväg när han inte förstår.
Lekte med lastpall också, tänkte få upp alla fyra hovar, men gav upp det då han hela tiden lyckades sätta ned framhovarna fel så han gled av längs med kanten på lastpallen. Gav upp då det bara skulle sluta med att han gjorde illa sig..
Kollade av om han kunde backa upp, flytta framdelen med bakdelen uppe och tvärtom. Bara gjort det en gång tidigare för ett par månader sedan, men var inga som helt problem idag.
Lekte med stora tunnor också, att backa mellan dom, backa mot och välta, välta med sidan och gå sidvärts över och lite sånt. Inga problem alls. Testade hoppa dom också, han är ingen hopptalang direkt. Förut hoppade han med frambenen och stannade sedan halvvägs över, men idag avancerade han till tre ben. Stannade två gånger med tunnan mellan bakbenen, han tyckte det var lite besvärligt att lyckas komma ifrån tunnan sedan, la ned även detta pga. skaderisken.. :)
Hoppade upp och red en stund efter tunnleken, övade på att trava i en stor åttvolt och göra halt varje gång vi passerade mitten där jag ställt två tunnor att göra halt mellan. Gick superbrra, helt avslappnad häst som kunde trava me dlågt huvud i ett lugnt tempo utan att jag ens höll i repet. Bra med ett repetativt mönster. :)
Avslutade med att leka med tunnan igen, denna gång fick han gå runt med den framför sig medan jag satt på ryggen, det tyckte han var jättekul och drev runt den glatt. Fick dock avsluta ännu en gång pga. skaderisk då han försökte ställa sig med framhovarna på tunnan.. Inte en så lysande idé när man är en klumpig häst. :)
Träffade en parelli-kompis på hemvägen som vi stannade till och pratade med en lång stund, alltid lika skönt att prata med någon som har samma hästsyn som en själv.
En helt perfekt dag med en väldigt trevlig häst. :)
Joinar er lite :)
Idag red jag och min kompis ut på en lätt trafikerad väg. I skogen är det is och elände så det funkar inte alls om hästen inte har skor och brodd. Och våra hästar har inte detta. Så det fick bli mjuklerig upptinad grusväg:)
Iallafall min häst är ganska ny inriden och har precis börjat trava när man rider med flera ute,(Har ridit ut mycket sj i alla gångarter) men idag så testade vi Galopp och det gick riktigt bra och jag är stolt över honom :D Sen så har han vart lite osäker på bilar och sånt så vi tänkte att det blir ju en bra övnings runda för honom att möta på lite bilar:) Vi mötte en massa bilar som var ute och söndags åkte höhöhöhöö… men det gick bra :D lite misstänksam men han gjorde inget skutt åt något håll så det har lönat sig att hålla på mycket med honom från marken :) Puss! så kortfattat jag är en stolt mamma heheh :D
#23 Det är väldigt väldigt roligt med skogskörning, tycker defenitivt du ska ge dig på det!
Jag brukar fika i hagen jag med, Cajjan är gärna i knäet på mig men det går ju liksom inte men han är så känslig så det räcker med att bara vifta lätt med handen så backar han undan fint. Pussgurkan!
#25: Min häst är inte så känslig ännu, men numera så flyttar han sig iaf, för ett halvår sedan skulle ha gått rakt över mig och plattat till mig med sina hovar och sedan tagit mackan. Då hade ajg kunnat suttit där och viftat bäst jag ville utan att det gjort någon skillnad. :)
Måste skaffa en loksele och nån som kan lära mig hur man gör först, Dacke skulle nog älska den typen av arbete. Än så länge har vi bara dragit granris och hinderbommar i rockarden.. Men man måste ju starta nån stans. :)

Idag var jag ute och lekte och red. Gyllir var RB ganksa mycket. Skulle göra "Hill Therapy" nu när det finns en backe utan snö. Först får vi lägga en 20 min på yoyo game. När han är RB har han svårt att stå still och ännu svårare att backa rakt. Sen cirklarna i backen. Det blev grisepass nerför och galopp uppför, hm :-/ kan väl säga att det är dags att ta tag i detta! Så fort han travade lite granna, fick han komma in.
Eftersom det var så svårt för honom, bytte jag taktik efter några försök. La två tunnor på lite plattare del och försökte få honom att hoppa dem. Den ena var ingen problem, men av någon anledning var den andre helt omöjlig att hoppa. Men till slut så kom han på att det var värt att göra ett helhjärtad försök. Mycket tugg och slick från hans sida och tålamod från min sida.
Sen red vi en bit på grusvägarna. Han var superpigg och lite besvärlig då han envisades med att springa in på små avstickare där vi brukar springa. Det var väldigt länge sen att han betedde sig på det viset och det var rätt intressant. Så fort han började hetsa, så saktade jag av, backade några steg och började om. Han verkade fatta till slut och kunde hålla den gångart jag bad om.
Jobbar fortfarande med att lära honom ligga ner, vilket äntligen går framåt. Han lägger sig när vi kommer till hagen efter ridturen och han ligger kvar och vntar på godis. La sig flera gånger idag för att få mer (hoppar upp emellan, lite svårt att ligga kvar där när man är en aning RB). Ska bli spännande att se om man kan lägga till ett kommando för det sen.
Anne
Idag blev bara pyssel med Caiser och sen ute på stallplan lekte jag med två hinkar i ett grimskaft. Gick före hästen först med hinkarna. Han är superintresserad av det som släpar, och väldigt på. Nästan lite för på… Sen placerades hinkarna bakom hästen och så gick vi. Första 3 stegen var det lite RBE, han hetsade på lite med höjt huvud, men sa det bara klick och han slappande av fint med huvud och hals och smackade. Nu är jag helt förvirrad ang hans horsenality….
#26 Du har helt rätt, man måste ju börja nånstans. Själv debuterar jag i skogskörningstävling till helgen, det är dags för KM i Tranås. Nästa helg ska jag tävla DM i skogskörning med häst. Är riktigt nervös, man tävlar mot såna som kört i skogen varje dag i 50 år och så kommer jag som varit med någon gång för 5 år sen men har haft ett intensivt halvår i skogen nu. Haha, ja det blir spännande att se vad man kan ha lärt sig!
#28: Men tänk så mycket du kommer att lära dig på att se de andra utföra momenten. :)
Idag har min medryttare tagit hand om herrn, de ska bara markträna ett tag nu för att få upp kommunikationen så ridningen går bättre. Och idag var första gången han lyssnade bra på henne, hade tränat driving game och han hade flyttat sig så bra för henne. Känns skönt att han börjar respektera henne också nu. :)
Och skönt att ha en medryttare som är intresserad av att lära sig PNH, och gillar att bara umgås med min häst, borsta och markträna. :)
Men kan lägga in en film på circeling game sedan igår, fortfarande vill han flytta på mig med bogen som man kan se i filmen. Men han gör ingen ansats till att fly längre, utan förstår vad jag vill, nu gäller det bara att få bort bogen från mig. :)
hade en väninna med mig till stallet idag och hon red igenom Harry litet, fick honom att ge efter litet i sidorna iom att han vart så seg och stel. Så hon hjälpte mig litet på traven där.
Harry vart väldigt kluven, en del av honom tyckte det vart skitskoj att få jobba medan den andre delen av honom inte ville göra som hon bad honom om.
Men i slutet vart han fin och eftergiven i båda varven. Så idag vart det mer tankegympa för honom än jobbande med kroppen. :)

#29 Det ser bra ut, smidigt och lätt! Har dock en fundering. När man ska byta vill man gärna ha skillnad mellan "game over" och byta varv. När du gör game over, flyttar på baken och "disengage" honom, så säger du kom in och vila, nu är det klart. När du ska byta varv, vill du ju ha kvar engagement i bakdelen, så då skapar man bara ett utrymme genom draw, och skickar ut honom på nytt. Det är då du kan få flygande galoppombyten, när bärigheten är kvar.
Det ser ut som du blandar ihop dessa två saker lite. Du tittar på baken, flyttar den och sen skapar draw och skickar ut igen. Kanske funkar bättre så med tanke på att han velat sticka därifrån tidigare? Men iaf ngt jag la märke till när jag såg din filmsnutt…
Anne
#31: Om jag förstår dig rätt menar du att bara dra honom till mig genom att backa på volten?
Det går inte, fungerar inte alls för oss. Det enda han gör då är att springa fortare och jag får inte fatt på hans framdel så jag kan vända honom. Det har jag försökt med i veckor nu utan resultat.
Däremot så är jag just nu för långsam. Jag tittar för mycket på bakdelen och ger honom en paus när han vänt ut den istället för att titta för att få hans uppmärksamhet och kunna dra honom till mig.
Jag vet att jag blandar ihop det nu, men i nuläget så har det inte gått på annat sätt.
Han är en stenhård häst och saker som fungerar på andra har inte fungerat bra på honom, han har mycket bagage med sig som gör att just jobbet på volt blir lite komplicerat.
Det i samband med att jag har mindre lätt att hålla koll på flera saker samtidigt och vara snabb i faserna gör att vi måste ta lite andra vägar. Även om detta blir lite knepigt just nu, så kommer det i slutändan bli som du menar. :)
Kan inte skapa utrymmet och draw'et, han stänger av och bara springer snabbare då och gör att man inte får framdelen mot sig.
Men jag vet hur du menar, men just nu fungerar det inte. Men formar om detta till att bli så. :)
Man får ta lite omvägar med vissa saker tillsammans med Dacke för att nå det målet som är tänkt.
Promenerade bort till stallet på dagen och lekte lite i hagen med Dacke, övade på att backa och gå sideway ifrån zon 1 liberty. Använde en rätt ny metod för oss, att ta hans hög med hö och sedan använda den som belöning. Fick till många meter med backande och flera meter fina sideway åt båda hålln, första gången vi fick till sideway liberty. En bra metod jag ska leka vidare med. :)
På kvällen red vi bort till ridhuset med stallkompisen. Övade mest på att hålla traven och att han skulle gå avslappnat. Han var spänd i början, läskigt i hörden och blev tvungen att undersöka den snygga hästen i spegeln länge. Inte varit i ridhuset många gånger, så bra träning.
Efter ett tag kunde han trava på långt rep och inte sakta av hela tiden. Övade volter in från fyrkantsspåret och sedan åttvolter med halt i en questionbox. Gick bra!
Tog fram cavalettibommar efter en stund och övade på att hålla traven över dom och inte sakta av och gå sidvärts över. Efter ett tag gick det bra och han fick bra framåtbjudning på bommarna när han fattat vad han skulle göra. Duktig häst. :)
Bytte häst med stallkompisen på slutet då hon kanske ska börja träna hoppning med Dacke. Gick dock inge bra för dom, Dacke hade inget intresse av att lyssna på henne utan vill mest stå still inne på mitten.. Hon tyckte han var stark och tungriden, jag har aldrig tyckt han är det. Handlar snarare om teknik och att han måste få chansen att balansera upp sig själv.
Tråkigt att han alltid är sådär när någon annan ska rida, han skiter totalt i vad alla andra säger, men med mig är han numera supertrevlig att rida. Är jobbigt då jag inte vet hur man ska träna honom till att fungera även för andra ryttare..
Trött blev han dock. :)

#32 Jag förstår hur du menar. Kan du inte testa att öka din draw på andra sätt? (isolate, separate, recombine!) Det bästa sättet att minska din draw är att skicka ut honom igen på cirkeln. Istället för att vilja genomföra ett viss moment, skulle jag hellre satsa på relationen i stort och då tror jag att du behöver draw (just i detta moment iaf).
Man brukar ju börja med att skapa utrymme, dra honom till dig från cirkeln, låta honom komma in och vila massor, innan man ska byta varv. När han är riktigt duktig på det, att så fort du börjar backa, så kommer han mot dig, då börjar du med att byta varv istället. Kör varannan in, varannan byte, sen lite då då eller när du behöver.
Om det är svårt från cirkeln kan du alltid göra det på ett annat sätt, i en annan form, för att sedan lägga ihop det med cirkeln.
En annan variant är att lära honom gå böjt inåt (han tittar ut på cirkeln på din filmsnutt), och hela tiden hålla blicken och fokus på dig. När han är mer intresserad av dig och komma in till dig, kommer det också bli lättare att få draw och göra snygga varvbyten.
Jaha, det var dagens fundering iaf :-)
Anne
Idag har jag packat de sista sakerna i gamla stallet. Nu finns bara det jag behöver imorrn när jag rider från stallet. Samt mitt stallskåp då, det ska vi flytta på på fredag eftermiddag. Sen blir jag kvar i stallet och pysslar samt att hovis kommer.
Sen så åkte jag o lämnade de sista pinalerna i nya stallet samt bäddade boxen med två balar torv. Samt hängde upp ett hönät åt lillkillen :)
Idag gjorde jag inget alls med honom, vinkade till honom när jag gick förbi hagen ^^
#34: Draw'et är egentligen rätt bra, förutom när han blir stressad för att han inte förstår vad jag vill, då tappar jag allt draw.
Jobbar med drawet genom att leka liberty, vilket fungerar bra, gör det en stund i hagen varje dag. Då har han bra draw, men då handlar det väl om att jag hela tiden tänker på att balansera upp draw och drive, mindre bra på att tänka på det on-line.
Han springer gärna mot mig när jag backar och sånt, kan byta riktining på honom då. Men problemet är just när han kommer ut på volten, att han blir inne i volttänket och kopplar inte att han ska till mig när jag backlar då, utan blir förbannad och springer vidare på volten i rasande tempo för att han springer istället för tänker.
Lekte förut med att ta in honom sådär som du menar ifrån volten, vilket gick bra men även då måste jag fokusera först på hans bakdel innan jag kan backa. Då går det, men ger jag plats och bara backar går det inte.
Just på filmen så har han dåligt fokus inåt, blåste rejält och gjort det ett par dagar innan så han var spänd. Han brukar ha bättre fokus och vara mer avslappnad. Den dagen kändes det som att jag ville befästa detta, var mest inne på det och tänkte att jag kan ju jobba på avslappning sedan.. Typ. :)
Blir lite väl fokuserad på en sak när jag väl kommer in på det.
Dock så blir han lätt obalanserad på volt, speciellt i ena varvet och går gärna utåtställd för att balansera upp det. Handlar både om styrka och rörelsestörning i ena frambenet, så har låtit honom gått utåtställd pga. det också. Men det är ju såklart även att han blir ofokuserad.
Funderat på att göra som Lichman visade i somras, circeling game i liberty, fast men rep.
Men jag tror dock inte att det för oss bara handlar om brist på draw i detta fall, utan är mycket brist på respekt för mitt utrymme. Han genar gärna över volten med bogen inåt mot mig. Är mycket "Jag är inte så sugen på det där, jag flyttar hellre runt dig lite.".
Äh, jag vet inte hur jag ska förklara. :)
Men bra tips du gav mig iaf, ska fundera lite mer.
#34: Vad tvär jag verkar nu förresten, inte så menat. :)
Dacke är väldigt LBI och rejält envis, jag skulle behöva vara betydligt mer bestämd med honom än vad jag är. Då tror jag att det skulle vara lättare, men jag är rätt mesig och har låg energi, vilket gör att jag blir otydlig.
Antagligen skulle det sätt du skriver om fungera bra, om jag var tydligare. Men jag får helt enkelt inte till det såsom jag skulle behöva, så vi provar lite andra sätt.
Men jag förstår hur du menar och har provat den metoden. Funderar utanför just circeling game, men det är i denna situation det inte fungerar. Behöver få mer koll på hans framdel.. LB som han är.

Liberty cicling fast online, a la Lichman är precis det jag tänkte på! :-)
Annars kanske du ska ha en massa prylar på marken att cirkla över och göra travelling circles, så han inte börjar sping-springa?
Menar verkligen inte att vara besserwisser, utan tycker bara sånna diskussioner är intressanta. Kan väl tillägga också att jag inte har tålamod när det gäller cirklarna och Gyllir och jag är absolut sämst på det, jämfört med dem andra lekarna :-) Genom att diskutera detta så kommer jag på smarta idéer till mig själv också! :-)
Tycker det är bra att du anpassar träningen efter dig och hästen. Men bara för att du har "låg energi och är mesig", betyder inte att du behöver fortsätta vara det. Kanske det Dacke försöker lära dig? Att bli lite tuffare? :-P (gissa vad min häst försökt lära mig år in och år ut??)
Anne
Traveling circelels går bra, har dock inte gjort dom över saker. Ska jag testa, men har i nuläget problem med att få honom att gå över saker (han stannar halvvägs) så ska testa med att gå mellan saker innan vi får fason på att gå över. :)
Jag tror också att meningen med att jag fick Dacke var att jag skulle bli tuffare, man får den häst man behöver helt enkelt. Har blivit mycket tuffare, i början så sprang jag iväg när han kom med bogen emot mig.. Nu vågar jag säga ifrån. :)
Men har lång väg kvar innan jag blir så bestämd och konsekvent som jag skulle behöva bli. Jag är så ofokuserad av mig själv och befinner mig ofta i någon annan stans och glömmer bort vad vi håller på att göra, Men övar på det.
Har bra energi och är inte ett dugg mesig när jag sitter i vagnen och kör honom, så jag försöker att överföra den självsäkerheten till även andra deler. För körningen går jättebra, just för att jag är bestämd och tydlig där.
Som tur är har jag en tränare värd guld jag får mycket hjälp av, hon är duktig på att vara tydlig och har bra energi. Hon har alltid en massa olika lösningar på saker. Vi följer inte riktigt parellis utbildningsstege utan hoppar lite upp och ned allt vartefter saker faller på plats, men än så länge har vi i slutändan hamnat i rätt riktning.

Underbart! Önskar mig en sån tränare jag med. Det är så bra med ett extra par ögon ibland. Bara att få lite feedback och kunna bolla lite tankar kring det hela.
Jag följer inte heller Parellis stege helt slaviskt, utan tar det jag har lust med och behöver för stunden. Sen vill jag gärna levla, och då vet jag att det är bäst att följa, för då blir det bra helt enkelt. Men herregud, det handlar ju om här och nu och det har inte Parelli med att göra :-)
Glöm inte berätta sen hur det går för dig!
Anne
Hade nog aldrig lyckats träna PNH utan en bra tränare faktiskt, behöver praktisk hjälp och någon som kan hitta lösningar man själv inte tänker på. Behöver någon som kan visa på min häst och kan förklara hur jag ska hantera de reaktioner man får och sånt. Är ju så olika på alla hästar, så min tränare är bra då hon är så erfaren och har tränat problemhästar i över 20 år. Hon har redan testat så många metoder på olika hästar, så hon vet vad som fungerar. :)
Men framför allt så tycker jag det är riktigt tråkigt att titta på film, skulle inte palla att sitta still och försöka lära mig NH genom dvd's. Roligare med att ha en tränare som kommer och hjälper en varje/varannan vecka. :)

Du har det lyxigt! Jag får nöja mig med filmerna, en och annan parelli-nörd-vän och en kurs om året.
Anne
#42: Man blir lite bortskämd.. Även fast jag ofta saknar mitt förra stall där alla utom en var parelli-utövare, nu är vi bara två i stallet som är NH-folk.
Kanske ska skriva vad jag gjort idag..
Lekte en kort stund med circeling game, långrepet igen och en större volt. Efter lite skuttande med några fina bakutsparkar från herrns sida gick det helt okej, han måste alltid såga hur jobbigt saker är innan han kan gå med på det och göra det trevligt. Bara att låta honom hållas typ.. :)
Var ute på en lång körtur efteråt, mycket trav och korta galoppintervaller. Pigg och glad häst som var avslappnad, ville smygöka som vanligt i traven, men efter en stunds med halter så fort han ökade så gav han upp och höll det tempo jag bad om. Han måste alltid testa, men ger sig snabbt när han inser att mina regler om smygökningen fortfarande gäller..
Har alltid en motivationsstund innan vi vänder hemåt där han får ett par nävar havre, kliande i mankammen och en stunds vila. La mig och vilade på renskinnet, brukar ha ett sånt på sitsen i rockarden, brevid honom och hade det skönt i vårsolen. Säkerhetstänk har jag väl inget kanske, men han stod så lugnt och halvsov en ett par meter ifrån mig, och jag höll iaf i repet i repgrimman.. :)
Blev lång motivationsstund, en halvtimma, men vi hade det så trevligt i solen.
Tror att våra motivationsstunder gett resultat, numera så är han inte tveksam att lämna stallet, utan lämnar stallet nästan lika glatt som han går tillbaka till det. Han behöver en anledning till att göra saker, varför han ska lämna stallet. Att springa runt på måfå gillar han inte, men har vi ett mål så greppar han idén med att vara ute och springa. Motivationsstunden är vårt mål. :)
Nytt bett idag också, ett tvådelat halfcheek. Han är mer harmonisk på tvådelat än tredelat insåg jag, och ett halfcheek-bett gör att det ligger stabilt i munnen. Tömtagen när vi ska svänga bler mycket tydligare, märkte stor skillnad där jämfört med andra bett.
fint foto! oj, va ja hoppas jag kommer över min skräck för körningen inom de närmaste åren! köra shettis inga problem, köra jätte erfaren och lyhörd russ inga problem men större hästar, hjääälp…..har nog förra vår/vintern "kört in" min lilla Gry, men det var mycket mentalt jobb förmig. jag förberedde så mycket så jag kunde vara nästan säker på att inget skulle gå galet occh ändå fick jag hela tiden påminna mig själv om att andas och ta det lugnt då vi körde på åkerbanan, mest skritt lite trav. Min mamma tyckte att om hästen blir lugnare så är hon död :D he he men då man har rädslor så har man! i år har jag inte kört annat än tömkört mellan varven, e så trött mentalt då min man insjuknade i leukemi i höstas och Gry har varit riktigt trotsig periodvis….men ska ta tag i det nästa vinter igen, tycker det är kul då jag känner mig trygg!
I vinter har vi jobbat mest på volt arbete då det varit jobbigt för henne, men nu går det bra i skritt och trav så galopp nästa och så har vi ridit lite och mycket liberty som det väl heter :). Gry är som en trotsig tonåring för tillfället :). hon vet vad jag vill men tycker mest jag e jobbig men vi slutar alltid på ett positivt ställe och mycket gos :)
I dag har jag inte gjort nåt annat än det vanliga skötande av hästarna, men ska snart gå ut å verka Gry bak, verkade framhovarna igår .
Idag blev det bara lite pyssel och sen lek på stallplan och i omgivningarna runtom. Bla med en presenning. Och så övade lite på sideways. Började för längesen men han har lite svårt för sideways… I september nån vecka efter kastreringen hade han ett tantrum när vi var ute på promenad. Började takta hemåt, stegrade sig och hade väldigt hög energi. Jag gick på som vanligt och lät honom inte gå före mig. Han vände sig då med sidan mot mig och dansade hem i en väldigt vacker sideways. jag blev hänförd! Men när jag ber om det vid ladugården så går det inte så bra… han flyttar huvudet fint men baken följer inte riktigt med. Och när jag går upp i fas på baken så blir han sur, lägger öronen bakåt och vispar med svansen. Men det är väl bara att öva på….
Gårdagen bjöd på en liten runda med kälken. Han drar det så fint, en fröjd att köra! Och han börjar få in sax-tekniken nu (hur man vänder tvärt med kälken, saxa benen över varann), den har vi jobbat på ett tag. Äntligen!
Tränade liberty ett tag i hagen idag, jojo game går riktigt bra nu, backade 10-12 meter idag, nästan rekord. :)
Sideway gick okej, ville inte flytta bakdelen först utan då gick han iväg, men vände bara en bit bort och kom tillbaka på en gång. Höll på så ett par gpnger innan han gav upp och flyttade bakdelen. När han sedan insåg att han fick klick och morotsbit när han gjorde det så var det inga problem sedan.. Fina sideways. :)
Driving på framdelen gick bra, även att gå bakom mig och gömma bakdelen när vi svängde och sånt. Övade lite på att backa emot när jag står en bit bort bakom honom, gick bra och han hade väldigt lågt huvud och såg trevlig ut. Äntligen kopplat ihop mina knackanden med pinne på bakdelen att han ska sänka huvudet och backa samtidigt, innan backat nåt steg, sänkt huvudet frustrerat, backat, stannat och sänkt huvudet och så vidare.. :)
Red efteråt, gick riktigt dåligt. Testade att rida med bett för första gången på typ ett halvår då han var så trevlig att köra med nya bettet igår. Men hans travarhuvud kopplades in och han var stressad, skulle springa ikapp med ridsällskapet hela tiden och gick emot bettet. Ingen rolig häst alls, blir bara repgrimman för mig ett tag till.
Tänkt att stallkompisen ska skola honom med bett framöver och börja hoppträna honom, kan nog vara nyttigt för honom att få lära sig nya saker och behöva tänka till lite. Men framför allt nyttigt för hans bantning, jag är dålig på att hålla högre tempo, vi leker mest lugnt och skrittjobbar när vi inte kör. Och han behöver få bort endel fett sa veterinären för ett par veckor sedan..

#46 Kan inte du berätta hur du lärde honom backa när du knackar på rumpan? Jag har lärt min häst att gå fram när jag knackar på rumpan och går i zone3 eller 5, som en driving game. Men jag vet inte hur vi ska göra skillnad så han förstår både framåt och bakåt. Jag har försökt, men då bli han bara stressad och förstår inte vad han ska göra.
Anne
#47: Lärde från början in att jag knackade på manken och så fort han gjorde en antydan att sänka huvudet fick han klick och godis. Behövdes ett par gånger till så hade han greppat det.
Efter vi tränat det ett par dagar så insåg jag att det spelar ingen roll vart jag knackar, han sänker huvudet ändå.
Det tog därmed lite extra tid att lära in drving ur zon 3 bra, då han till en början bara sänkte huvudet när jag knackade på korset.
Men nu har han förstått skillnaden, när han ska sänka huvudet duttar jag snabba och lätta knackningar, när han ska gå framåt så är det långsammare och lite tygnre knackningar.
Använder knackningar på rumpan även vid körning, knackar jag med pisken i svansroten så ska han backa. Bestämda knackningar på korset betyder galopp om jag innan gett röstkommando för galopp, har jag gett kommando för att gå fortare så betyder det att han ska hålla samma gångart med skynda sig lite.
Knackningar på sidan av rumpan betyder att han inte bara ska böja halsen utan svänga helt, han viker gärna in huvudet bara om han inte har lust att svänga.
Dock så använder jag inte knackandet på rumpan för att backa från marken, utan bara sänka huvudet. Backa gör han när jag gör som när jag ber honom komma in till mig liberty, jag juder in honom när jag står bakom bara. Lägger ofta till röstkommando också. Så själva backandet sker utan att jag har fysisk kontakt med honom, men har velat haft sänkt huvud på honom medan han backar, men nu behöver jag inte dutta för att han ska ha dte längre.
Långt det blev.. :)
Men jag använder duttande på olika sätt och olika ställen som olika saker. Komplicerat, men min kära häst är smart och har inga problem att förstå vad det är jag vill. Han håller utan problem reda på vad olika knackningar betyder.
Men jag har iofs en LBI-häst, han kan bli stressad när han inte förstår, men dåna här saker har jag klickat in. Saker som jag klickat in blir han inte stressad om han inte förstår av, utan då funderar han och testar sig fram istället.
Min klicker är guld värd.

Tack för förklaringen! Jag har också massa olika knackningar som betyder olika saker :-) Sänka huvudet är ju ingen problem, det gör han så fort jag gör friendly game eller knackar på ryggen.
Kanske en idé att knacka i svansroten som du skriver, för att backa honom. Skulle vilja ha lite gas nånstans, så man kan be honom backa fortare, utan att ha rep. Men sen vill man ju ha det så som man gör sieways emot sig, att an bara lyfter sticken och så flyttar hästen si emot en, oavsett var man är någonstans… Nu fick jag massa bra idéer :-)
Anne

Nu har jag äntligen kunnat vara med min häst med än bara klappa och ge godisar (har varit sjuk hela veckan). Både Gyllir och träningshästen Annabelle kom springandes i hagen och bråkade om vem som fick vara närmast mig, Gyllir vann. Han var jättemärklig och RB när jag tog honom från hagen. Hoppade åt sidorna, studsade och höll på. Så jag gav honom något att göra, han fick gå sideways en bra bit och sen backa in i stallet.
Vi fortsatte med Hill Therapy och belönade så fort det blev några travsteg med att ta in honom. Sen blev det lite hopp över tunnorna och det gick bra. Han verkade tycka det var lite skoj tom. Hittade en ingång in i den stora ladan som var öppen, så vi passade på att kika in där bland stora maskiner och gå över läskiga metall galler.
Lite upp och ner på stora stenar och sprayade honom. Det går verkligen framåt! Han tycker det är superjobbigt, men står still och tar ner huvudet. Nu går det fint att spraya hela ryggen och lite på rumpan och på sidorna av kroppen. Resten är fortfarande helt omöjligt dock.
Myste en stund i hagen innan han sprang iväg till sina kompisar som var långt borta på andra sidan kullen. Mysigt var det idag iaf. Bilden är från i måndags när vi tränade bra länge på yoyo leken.
Anne
#50: När jag vill att han backar fortare så höjer jag min energi och skuttar lite på stället.. Fungerar bra. :)
Annars så greppar jag tag i svansen och drar lite då backar han också forttare.. Men då behöver man ju vara rätt nära.
Blev lite lek i paddocken idag, gick helt okej från marken. Planen var att leka "stick to me", men höll på ett par minuter innan jag lessnade, var så tråkigt.. Borde verkligen ta tag i att övar mer på det, men det kryper i kroppen och tappar fokus direkt, så lessnar alltid så fort på det..
Hoppade upp och red istället, lekte mest runt, kände mig omotiverad till att vara seriös. Men bättrade mig på slutet och övade att flytta framdelen utan att flytta bakbenen. Gick riktigt bra idag, gjorde ett varv jättebra åt ena hållet, andra så trampade han runt lite, men stor skillnad mot för innan då han mest gick runt på en liten volt.
Övade på att göra sideway på volt med rumpan inåt, sedan gjorde jag volten mindre och mindre, och nu så pass liten att han går runt bakdelen. :)
Han fick leka med tunna också, men la ned efter han ramlat över den flera gånger, noll koll på fötterna. Funderar lite på vad som kommer först, att han bryter benen eller inser att man inte kan stå på en rund tunna.. Rädd för att frakturen kommer först..
#53: Förresten, vad är det för sadel du har? Ser ut eom en spansk? Det lilla man ser alltså.. :)

Antar att du frågar mig? Har bara en fårskinnssadel dä på bilden, Parelli Theraflex-pad och plastkåpor på stigbyglarna så jag kan rida med gympadojor utan att glida igenom med fötterna. Så, det ser coolare ut än vad det är :-)
Anne
Japp, frågade dig. :)
Okej, bakvalvet såg högt ut så blev nyfiken. Alltid på sadeljakt.. :)

Älskar min fårskinnssadel, men den är inte mycket till stöd, bara en pad. Dock väldigt bra att rida utan stigbyglar i då den är så uppbyggd fram och bak :-) Sålde min bomsadel, så det är bara denna jag har just nu…
Anne
idag har jag fått slåss med min häst. fanns inte utrymme för att nyttja fas 2 och 3 utan att bli totalt nermanglad.
Kom till stallet, hämtade min häst gick in i stallet, skulle binda upp honom. Han reser sig på gången, och han kom högt här iom att det är fritt i tak. Så jag försökte korrigera precis när han reste sig med ett ryck i ledrepet (vanlig grimma men nh-repet) det fungerade sådär.
Tänkte att jag vill inte att han slår över så stoppa in honom i boxen istället. Han försökte ränna över mig, fick tag i grimman, vände honom o skickade in honom i boxen igen. höll på så en halv evighet. Sen försökte han tränga sig och jag fick använda popperänden på ledrepet och daskade till honom åtskilliga gånger rejält och ändå försökte han springa över mig. Tappade honom några gånger. men stallägarens man stängde dörrarna ut så ha ninte kom nånstans.
fick tillsist in honom och stängde dörren. Då reser han sig mot ena väggen och får över frambenen. han kommer loss och sen så reser han sig mot framväggen av boxen så att säga och HOPPAR! han blir hängandes en kort stund över väggen men kommer över. Stallägarens man sa att det där vart rätt häfigt….. jo skitskoj, ha en häst som hoppar 120-130cm stillastående, verkligen skoj.
Tar o stoppar in honom i boxen igen, och vaktar sedan framänden av väggen så han inte försöker hoppa där igen, så det blir några rejäla snurror med poppern igen.
När han sen börjar coola ner litet så knäpper jag fast honom igen och leder ut honom på gårdsplan så han får se de andra hästarna. Han lugnar ner sig litet. Leder in honom i stallet igen och sen ut igen ett par gånger.
Sen ger jag upp och tar hans höpåse och serverar honom hans mat ute i en av sjukhagarna. O då coolar han ner totalt, äter sitt hö o chillar.
Sen kom hovslagaren så jag fick plockat in en annan häst och det gick väl bra. Harry krångla med frambenen som vanligt men bak stod han jämförelsevis som ett ljus. Vi röck av skorna idag, så testar vi o ser om vi kan få ordning på den bakhoven genom verkning istället.
Så nu är jag helt slutkörd igen. man blir så less.

#57 Det där verkar supperjobbigt, skulle inte ens tycka det var särskilt kul med en islänning, men i det formatet du har, herregud. Hoppas det är en övergångsperiod då han precis har flyttat, det är ju en väldigt stor omställning för honom (dock ingen ursäkt heller att bete sig hur som helst…).
Anne
#58 nej ingen höjdare alls…. igår och idag hade jag god lust o sälja honom eller ringa slaktbilen. ingen tillit gentemot mig fårn hans sida. Och idag så ignorerade han mig mest. så jag gav honom samma mynt.
Ska göra så nu i nån vecka. Ignorera honom, han får ju stimulans av de andra hästarna så jag behöver inte ha dåligt samvete, och just nu vill jag inte sitta på honom oavsett sällskap eller ej. Inte förrän det börjar fungera på marken igen och han kan stå i stallet utan att bete sig illa.
Men tror nog han tappat förtroendet för mig en del pga igår iom att det vart så pass skarpt läge som det ändå blev.
Så idag ägnade jag mig åt att få ordning på mina pinaler, har packat en säck med sådant som ska tas hem, tvättas o lagas samt sånt som inte behövs i stallet. Mockade, blanda foder, fixa hö (jag kan göra det själv nu! :) ) och sopade hela stallet för jag hade slut på saker att göra ^^
Så jag kommer nog inte skriva så mycket nu i dagarna framöver i tråden här. Just med tanke på att jag inte ska låtsas om Harry utan ta o snacka litet med de andra hästarna istället.

Idag var en superbra dag! Jag fick en LB Gyllir idag för omväxlingens skull. Han var lugn och följde med i lugn och ro löst från hagen (glömde grimman). För första gången på flera månader var han riktigt lugn i stallet också, tänkte inte på att springa därifrån hela tiden, utan kunde stå och tugga på lite hö och ha det trevligt.
Vi fortsatte vårt lilla projekt i backen, men denna gången med viktboots på. Började först på platt mark för att se hur det gick. Han travade jättefint åt båda hållen. Sen i backen och där kunde han också trava! Travade den största delen av cirkeln, men det blev lite grisepass och galopprollningar då då. Stort framsteg alltså :-)
Fortsatte att hoppa tunnorna också och det gick också bra. Har lagt båda tunnor mot en vägg och gör 8:or över dem.
Han var så cool, så jag tom ville rida en sväng (har inte haft lust att rida då han varit så RB, brukar inte vara så kul då). Han hade kvar bootsen och hade jättefin trav när jag red också. Red bort och hälsade på kossorna hos grannen, där hängde vi lite och hade det gött, innan vi red hem i fullt ös. David Lichman kallade mig för "Speedy" med rätta, det är så kul att rida fort! En underbar dag med en underbar häst :-)
Anne
LinaN: Jobbigt att han reagerar sådär, hoppas verkligen att det bara är stress pga. stallbytet!
Jag har haft undemanding time idag genom att jag mockade ut ett par kärror bajs ur Dackes hage. Han var väldigt nyfiken, ville helst stå precis där jag skulle mocka, men efter många förflyttningar av honom så ställde han sig snällt ett par meter bort och halvsov. :)
Selade på och körde sedan. Temat idag var rumpmuskler och mjölksyreträning.
Övade först på ryggningar och sedan trav dygt tio meter, halt, rygga, trav o.s.v. Gick helt okej. :)
Galoppintervaller i uppförsbacke med skritt emellan galopperna blev det också. Han blev taggad och verkade tycka det var jätteroligt, fattade galopp ifrån halt. :)
Han fick vila en lång stund innan vi körde hem igen, ägnade sig åt att plaska runt i en stor vattenpöl. Fick stoppa honom när han tänkte lägga sig ned, dumt att göra det med vagnen tyckte jag..
Tog en sista galopp innan vi körde hem, dumt gjort.
Skvätter upp mycket grus och lera, jag ahde dglömt travglasögonen i stallet så fick titta bort och småkika lite framåt. Det gjorde tat jag missade vad som hände, hörde hur det dunsade till i vagnen och skramlade till ordentlligt i svängeln. Vagnen hoppade till rejält åt sidan.
När jag stannade Dacke insåg jag att jag ahde rätt i mina teorier, han hade slagit mot vagnen. Han var blå av färg på ena hasen, hade träffat i skskeln med den. Hoppade ur och kände på den, han var varm och öm.
Skrittade hem igen, selade av och skpolade bort att lera. Hasen hade svullnat upp, en bula på sidan som var varm. Stallägaren la på kylbandage och skulle hålla koll på honom ikväll.
Läskigt att inte veta varför han slog, och om han visade nåt innan och varnade. Om han gjorde det för att han var trött eller nåt annat. Drev inte på och hande långa tömmar så höll inte in eller försökte påverka honom, men han kan ju känt sig instängd ändå.
Känns inte alls roligt, men ska skaffa en slaggjord innan vi kör mer för lite säkerhet iaf. Hoppas verklugen att han inte blev skadad utan bara fick ont för att han slog i skakeln. Men jag måste ändå erkänna att jag önskar att han insåg att det gör ont att slå, men det lär han inte ha gjort.
Idag tog faktistk Harry kontakt med mig när jag stod utanför Hagen. Och sen visade ha nväldig tintresse för vad husse höll på med så jag drog fram kameran och "regisserade" husse att reda ut situationen utan att sänka Harrys förtreoden.
Så detta är vad vi gjorde idag. Fick Zelvira intresserad av vad som hände också ^^
Idag tog stallkompisen hand om Dacke, för jag var iväg med pappa på en körkurs. Lärde mig mycket nytt och fick svar på många frågor och funderingar, och vi fick prova på att köra två utbildade ponnysar. Roligt då min häst inte är utbildad. :)
Fick tips om hur jag ska fortsätta med hans utbildning, hur jag ska få honom i en bra takt och hitta en bra form. Att arbeta med honom helt enkelt. :)
Åkte dock bort och klappade lite på Dacke ändå, kände på svullnaden sedan igår då han slor mot vagnen. Var svullet, men inte varmt eller ömt. Han haltade inget heller, så var nog bara en rejäl smäll och vanlig bula typ. Skönt.

Igår var jag hos min kompis och lekte, red och verkade en av hennes 10 hästar. Det var jättekul att rida på en mycket väl-horsemanshippad nordsvensk som var pigg, känslig, superlyhörd, vacker och snäll! Tankarna börjar skena iväg lite här… det kanske är dags att skaffa sig en storhäst?
Vi pratade massor om Parelli och om resan till England. För vi ska åka till Parelli Celebration och vara voluntärer hela helgen. Det ska bli en spännande upplevelse!
Idag red jag min egen pålle. Han var LB och mysig. Testade mina Cavallo Simple Hoof Boots, men tog av dem efter någon km, då det inte kändes bra. Han fick vara barfota istället. Hittade lite gräs i skogen och solade en stund. Skön ridtur!
Anne
#64: Kul att rida en väl utbildad nordsvensk, det hade jag också planerat att få göra nån gång i framtiden, eller ja, nästan. En utbildad kallblodtravare iaf, vet dock inte om Dacke är med på planerna..
Min stallkompis tog hand om Dacke idag och hade ridit ut med medryttaren som rider hennes häst. Han hade som vanligt visat sin värsta sida, alltid så när nån annan rider eller hanterar honom. Hade gått rakt över henne flera gånger, inte lyssnat på när hon bad om halt eller något alls. Rolig häst jag har, smått less på att han inte uppför sig bra med andra.
Många tycker jag överdriver när jag säger att han är tittig av sig och lätt blir stirrig, och att man måste hålla stenhårt på att vara konsekvent. När de väl ridit honom så har de full förståelse för att jag kan tycka att herrn är väldigt jobbig emellanåt. Även om han inte ser spänd och stirrig ut för andra, så känns det. Han kan inte ha huvudet högt som ett halvblod, exteritören tillåter inte det, och då tror många att han är avslappnad fast han är RB..
Idag red jag ut på på honom ensam, han var mer lyhörd än han brukar och kändes så fin. Fick till galopp som inte gick i racerfart för första gången idag, han var lite trött sedan.. Jobbigt för musklerna. :)
#65 men det är ju det, bara för att våra kallblod inte ser ut som hysteriska fullblodsarbaer med huvud o svans rakt upp när de blir RB så är de aldrig stressade. ….. *uhh*
Harry kan lika gärna dra ner huvudet och använda det som murbräcka om det inte passar herrn (tänker på dagen då han hoppade ut ur boxe, då murbräckade han sig förbi mig några gånger)
#64 men gudars vad skoj! Vad krävs för at tman ska bli volontär på sådana saker? hade ju vart klart intressant o åka på nångång i framtiden oavsett om man är volontär eller publik, tror man hinner lära sig både ett o annat ändå :D
Det är denna vecka det händer, skogskörnings-DM går av stapeln på lördag. Jag har tänkt att jag ska lägga en lunnbänk varje kväll fram tills dess. Gårdagens bänk vad bland det sämsta jag lagt, men bra träning ändå. Jag har inte tänkt att lägga den perfekta bänken, men det är ett av de roligaste momenten att träna och dessutom gör jag det för att bli mer samspelt med hästen jag ska låna. Caiser är ännu för ung för att delta och inte heller färdigutbildad för det.
Sen har jag planer på ta med han till vårbrukardagen i början av maj. Vi är flera som ska ha med 2-åringar och så ska vi prova att harva lite med dom. Men för att det ska hända så måste han ju vilja gå in i transporten. Han har varit svårlastad i perioder, speciellt efter veterinärbesök. Och besöket i Skara har satt sina spår. Så igår inleddes Projekt Lastträning. Vi stod 30 minuter vid en transport. Bara stod där. Och transporten var helt igenstängd. Sen tog kvällen slut tyvärr, det blev alldeles för mörkt.

#66 Krävs inte så mycket förutom konskap om Pareli och engagemang! Ska bli så kul att ladda massor med savvy :-D Celebration är bara en gång om året i Engalnd, men kolla Parellis hemsida så hittar du massor med skoj (fast det är ju i USA mest då…).
Idag var jag ute på en sista ridtur inför resan. Fick en LB häst idag igen, skönt :-) Vi red ganska långt och mötte en trevlig farbror i skogen som sågade träd. Gyllir hade träns på sig, som jag dock inte använde mer än att ta upp tyglarna och släppa igen för att vänja honom. Han hade värst bra impulsion idag och var rolig att rida.
Efteråt tog jag för givet att jag kunde ta lite salva i ögat, men det fick jag minsan jobba lite för. Approach and reterat funkade bra, han kände igen det och kom på fort att det brukar gå snabbare om man bara tillåter det hela en stund. Övade på ligg i hagen, vilket går bättre och bättre för varje gång, men inte särskilt bra ändå. Det kommer nog bli ett långtids-projekt :-)
Anne
Körde idag, är ju så roligt. :)
Tog en sväng ute först på typ 30 minuter, mycket trav och fokus på att han skulle hålla den takt och fart jag bad om. han var riktigt tvär emellanåt och gick rakt emot bettet, fick använda repet till repgrimman mycket. Men tillslut kunde han trava lugnt i den takt jag bad om.
Övade också på serpentiner över vägen och att få koll på hans bogar. Han ska inte bara böja på huvudet när jag ber om att han ska svänga, utan han ska flytta bogen. Gick helt okej efter lite envishet från min sida.
Gjorde lite skittövningar i paddocken, fokus på att få koll på hans bogar, ställa på böjt spår och att han ska söka sig nedåt och trampa under sig. Gick riktigt bra emellanåt, men vissa stunder så fick jag tjura på med honom och övertyga honom om att faktiskt svänga.
Vissa stunde ridag kände superbra, kände att han börjar hitta en bra form för körningen nu, roligt. Andra stunder så höll jag på att bli tokig på hans tjurighet, speciellt när han skulle springa ikapp med en häst en bit bort. Fick kämpa för att hålla honom i skritt, inte alls kul när han blir sån.
Spolade av benen efteråt, leriga och grusiga. När han kom till mig i somras fick jag inte spola högre upp än till hans bog. Idag så drack han till och med från slangen. :)
Inte tränat det aktivt, utan inte gjort någon stor sak av det. Spolar av honom nån gång i veckan typ, då har jag spolat så pass högt upp som han klarar av utan att flytta sig iväg från mig. Och har sakta med säkert kunnat spola högre upp, inte lagt nån energi på att öva det, utan bara tagit det i hans takt.
Har honom alltid lös i vattenspiltan så han kan säga till om han blir rädd, då brukar han flytta sig ifrån mig. Alla andra i stallet sätter fast sina hästar och spolar fast de är jätterädda, jag blir lika förbannad på dom varje gång, men numera säger jag inget då det ändå inte ger nåt.. Går bara iväg för atts slippa se hästarna lida.
Idag har jag varit ambitiös, inte Dacke dock, Dacke är inte riktigt den ambitösa typen.
Vi marktränade först, lite övningar innan vi tog tag i circeling game. Gick helt okej att byta varv idag, efter han sprungit runt lite då.. I ena varvet gcik det bra, andra varvet var inte lika lätt, men det gick helt okej ett par gånger.
Till Gyllir: Idag behövde jag kanppt titta på bakdelen utan bara backa för att få till drawet inåt, han har bättre fokus på mig nu. :)
Red sedan iväg till ridskolans stora paddock med en stallkompis och hennes häst. Var inte mycket fart i Dacke idag..
I paddocken ville han mest stå still, men lyckades trava runt lite ändå, gjorde inget vettigt.
Marktränade lite istället, försökte oss på stick to me igen, men la av för det var så tråkigt och blev bara bökigt att få till allt. Gjorde lite sideway, gick sådär, hade låg energi och orkade inte fasa upp.
Cireclinge game blev det dock fart i då de två hästar som var i paddocken red iväg och Dacke ville efter. Han började galoppera och det fick han väl göra om han ville så han galopperade runt på en volt runt mig medan jag stod i mitten och väntade på att han skulle sluta. Borde höjt min energi, men orkade inte.
Han slutade efter ett tag och lugnade sig, jag bad om varvbyte och då sprang han iväg och jag tappade repet. Skrek åt stallkompisen att stå ivägen för utgången, och hon travade dit och kastade sig av fårn hästen och ställde sig ivägen. Hon var inte säker på att han skulle stanna och inte springa över henne, men ahn stannade snällt och jag tog honom och han fick byta varv i circeling en gång innan vi avslutade.
Hoppade upp och innan vi red hem provade jag att ta en galopp uppsuttet, han tog fattningen riktigt bra och vi galopperade ett par varv på en stor volt innan vi red hem.
Gett upp hoppet om att han någonsin ska bli en vettig ridhäst som man kan sitta och rida normalt på utan att han hittar på otyg. Han är inte sån helt enkelt, han passar inte för det. Tar honom för den han är nu, en rolig häst som hela tiden behöver ha rolig för att inte tappa viljan helt. Man måste ta hans alla påhitt och egenheter med humor, annars skulle man bli tokig på honom.
Han är för smart för att tycka om att harva i en paddock, inte hans grej.
Igår var jag ute med lånehästen och la ännu en lunnbänk. Vi börjar bli ett bra team nu, det ska bli så spännande på lördag!
Caiser lasttränades återigen i förrgår. Hade lemmen nere och satt på den, han fick göra vad han ville. Han var väldigt LB när jag tog in han från hagen, han skulle rejsa med sin bästis (som jag ledde samtidigt) och när jag sa nej då gick han med bogen åt mig hela tiden. Kunde inte stanna och korrigera då hon (hans bästis) hade hög energi och ville in till varje pris. Hon är inte NH-hanterad och fattar inte det här med att gå undan för tryck. Gjorde istället så att båda fick göra halt och sen bad jag om ett steg bak. Caiser backar bara man säger "back" så han gick bak ett steg och så fick jag trycka bak henne mha grimman. Det tog några sekunder för långsamt tyckte min häst då, så han kickade ut frambenet sådär hingstigt och surade på mig. Men det nuddade mig inte. Han klarar inte av att bara stå…. Om vi har kört kälke och återvänder till stallplan då kan han stå ganska länge men inte när han har mkt energi och bestämda åsikter.
Vid transporten växlade han på en milli-sekund och blev totalt RBE. Körde approach and retreat och det hjälpte. Var uppe några ggr på en pall och så blev det lite squeeze game också med transporten. Han lugnade sig efter ett tag och då valde jag att sluta träningen.
Idag råkade jag pressa Dacke för mycket, som svar fick jag en hov i ansiktet. Tur jag kastade mig bakåt så jag slapp bli skadad iaf..
Gjorde circeling game i trav på en volt på ridplanen, längre bort var det en moped som lät och Dacke blev spänd. Jag bad honom fortsätta trava, då sneddade han fint rakt igenom volten och la in en fin hoppspark med bakbenen mot mig.
Jag släppte repet, blev väldigt rädd, och väldigt förbannad. Skrek ett par onda ord åt Dacke som sprang till stallet. Svor ett tag i paddocken innan jag kunde samla ihop mig och släppa in honom i boxen.
Jag höll på att få panikångest som vanligt och grät ett tag, funderade på att ringa nödslakt på en gång.. Inte direkt första gången detta händer, men första gången han försökte träffa.
Vet inte om jag orkar med och klarar av den här hästen längre, han är verkligen stenhård. Råkar man pressa bara lite för mycket får man ett gensvar med en spark direkt. Inte så bra för mig som har stora problem med koncentrationen och inte alltid hänger med i svängarna.
Tappat all motivation nu, känner mig riktigt kass som gör misstag hela tiden. Och rädd att jag snart inte kan göra fler misstag, om jag inte hinner akta mig nästa gång.
Måste verkligen hitta en ny väg att gå, så ligger lågt ett tag tills jag kommit på hur jag ska tackla honom.
#72 Vilken tur att du hann undan hoven! Det kunde ju gått hur illa som helst. Förstår att du blev skakis, jag sitter här och skakar bara av att ha läst ditt inlägg.
Du och Dacke är såna förebilder för mig. Ni tränar regelbundet för tränare och du hittar alltid på så roliga, fantasifulla övningar. Hoppas ni kan komma vidare i er relation.
Igår lekte livet! Caiser och jag följde med på en tur när S äntligen orkade följa med ut. Hon körde sin ena fjording med skogsvagnen så jag satt därbak och så fick Caiser gå bakom vagnen. Han blev glad och nyfiken direkt när vi satte iväg. Vid ett elskåp blev han RBE men han är så känslig för vigglandet i repet så det var lätt att lugna honom. På hemvägen passerade vi en soptunna, som han helt sonika bara gick rakt fram och luktade på. Sen tuggade han för fullt och hör och häpna TUNGAN var ute flera ggr helt synlig. Den for runt läpparna!!!! Det är första gången tungan kommer ut. Jag blev så glad så jag fick tårar i ögonen. Vet inte riktigt vad som hänt men nu ett tag har vi haft en sån himla fin relation. Har inte varit så här bra innan mellan oss. Kanske (förmodligen) är det jag som kommit på något undermedvetet…. Önskar jag visste bara ;)
#73; Hoppas också att vi kan det, men kommer aldrig kunna lita på den hästen. Har jag väl aldrig gjort heller iofs. Har varit med om för många lömska påhitt från honom.
tjupp, nyss hemkommen frnå stallet. Ville inte alls åka därifrån idag, vart så gott väder o både stallägaren o hennes syster var där och vi pratade en massa i solen.
fodrade hästarna sitt middagshö och höll på att bli översprungen av en harry som flydde för sitt liv när zelvira högg honom i bakdelen för att det var HENNES hö. Nästa gång jag fodrar i hagen så tar jag carrotsticken med mig ut för Zelvira verkligen crowdade mig och hade inge nrespekt för att jag tog utrymme eller sparkade bakut med ena benet.
Harry fick inte nått skäll direkt utan jag tyckte mest han vart onödigt nära ^^
Men så snart alla hö-högar vart distrubuerade så vart det lugnt och hästarna åt i varsin hög och såg väldigt nöjda ut. Passade på att göra litet friendly med Harry medan han åt, kliade honom på insidan av låret och drog av litet vinterpäls som släpper. Måtte den där pälsen ta slut snart! ;)
Hagen har torkat upp bra så om vädret håller i sig nu så kommer man kunna sitt i stort sett varsomhelst i hagen utan att bli blöt om en vecka. :) undemanding time here i come!
Igår fick herrn vila, jag smörjde selen och annat läder istället, men gick ned till hagen och hade lite undemanding time medan jag dikade upp så vattnet kunde rinna undan. Tycker det är lite roligt att dika på våren. :)
Dacke blev lite borstad på också, men jag var fortfarande less på honom sedan dagen innan, så kände inte för att umgås med honom.
Idag stormade det ute, gjorde att motivationen till att göra nåt var väldigt låg. Men jag kände att jag måste börja bygga upp relationen till Dacke igen, även fast jag fortfarande var lite småsur på honom.
Han gillar att bli körd, det arbete han gillar mest, och jag gillar att köra. Så selade på och spände för rockarden, som äntligen blivit omsvetsad i skaklarna.
Pga. stormen höll vi oss i paddocken intill stallet, var snöslaskigt där, men så länge dte inte är så knöligt så fungerar det bra.
Idag låg fokuset på arr han skulle vara följsam och lyhörd, det var han till slut. Övade på att han ska flytta bogarna bättre när jag tar i tömmen, ställa på volten och söka sig nedåt. Gick helt okej emellanåt, men han gick gärna emot bettet och skö´jöt ut bogarna. Men jag var bestämd och tydlig i början, och efter det så släppte han till och kändes riktigt trevlig.
Han fick agera läromästare också när två stallkompisar fick prova på att köra. Han var duktig trots att han var lite konfunderad över vad de ville emellanåt, han vill gärna att man är tydlig.
Fick upp motuvationen lite idag, han är ju trevlig framför vagn i alla fall..
Heja Zaphix! Kämpa på med relationen!
Funderar på det där otäcka att han slår mot vagnen…. Du känner ju honom väldigt väl och säger att han gillar körning framför allt. Hur kommer det sig att han slår då? Är det hög energi från hans sida, eller kanske bara att han har lätt för att sparka…? Eller några dåliga minnen från lopp och träningar? Om man kan bena ut det kan man kanske förhindra det.
Skogskörnings-DM gick ju av stapeln igår. Jag gjorde en helt ok instats. Vi brukar vara 25 st startande av mkt varierad grad. Men i år var det bara 11 st till start och endast 2 tjejer. Eliten så att säga…. Jag hade som mål att inte bli utesluten på något moment och det lyckades ju fint. Kom 8:a av 11 som sagt. Den andra tjejen är jätteduktig och har en gång varit i det stall jag är nu, hon vann, jippi!
Idag fick Caiser dra skogskälken en runda i skogen. Egentligen är det ju inte klokt, här spänner jag för min 2-åring och går en runda lugnt och fint, precis som om han vore 10 år. Min fina häst!
#77: Bara slagit en gång mot vagnen, och jag har ingen aning om varför. Galopperade upp för en backe, tränade galoppintervaller, skätte upp så mycket grus och jag hade glömt travglasögonen så jag tittade åt sidan och halvblundande.
Hörjde hur det smällde till i vagnen, och han var blå av färgen på rockarden på ena hasen. Så han hade slagit, men jag vet inte varför då jag inte såg vad som hände innan eller om han varnat innan.
Han kan ha tyckt det var fysiskt jobbigt och blivit irriterad, men han brukar alltid stanna när han blir trött. Och jag varken drev på eller höll in honom utan hade lösa tömmar utan nåt i handen.
Däremot vet jag att de haft slagrem på honom när han travtränades, men det tror jag har att göra med att han blir arg när han pressas för hårt. Han är inte ren i högre farter i traven (rörelsestörning pga. övertäning när han var två) och pressas han för mycket och inte kan fly blir han förbannad. Och ber man han springa snabbare än han orkar så är det inte direkt någon mening för honom att springa snabbare för att fly.. Utan då slog han väl istället.
Enda gångerna jag har märkt tendenser till att slå är när vi blivit omkörda av en stressig bloding från grannstallet. Han triggas igång av travhästar och vill springa ikapp, och när jag höll in honom så han inte kunde springa ikapp blev han förbannad på mig och stundsade lite med baken. Men där fanns det ju en tydlig anledning varför han varnade mig att han skulle slå om han inte fick springa ikapp.
Men att han faktiskt slog förra veckan framför vagnen har jag ingen aning om, det som känns jobbigt då jag inte vet hur jag kan göra för att förhindra det. Och som läget är nu så litar jag inte ett dugg på honom, så ska köpa en slagjord som säkerhet. Eftersom jag inte vet vad som blev fel så kan jag inte göra nåt annat än att sätta på en slaggjord känns det som. Slår han kan det bli en ordentlig olycka om han trasslar in sig i draglinorna eller kommer över skakeln, vill jag inte vara med om alls.
#77: Kul att det gick bra att tävla!
Skulle gärna titta på nån tävling i skogskörning, verkar vara roligt att klura på med. Men framförallt så tror jag att Dacke skulle älska det, han tycker om att få ansvar och visa att han kan det man ber om. Dessutom behöver han få ta ut sin energi, och för hans ben skull är det bättre att dra tungt än att springa fort.
Idag har vi varit ute och ridit med en stallkompis för att möta upp en gammal stallkompis. Hon är en riktig parellimänniska numera och hjälper till med min tränares häst, är roligt att prata med likasinnade.
Dacke var trevlig idag, men blir stressad med andra hästar. Två hästar gick framför och vi brevid en annan häst, och Dacke ville hela tiden vara först. Tillslut lessnade han på att jag inte lät honom trava ikapp de andra två och la av en bockning. Han är dålig på att bocka, kastar mest ned huvudet och höjer ryggen snabbt, men tycker ändå inte om att han håller på så.
Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till med att han blir så arg när han inte får göra som han vill. Just nu känns det som att det bara blir sämre på den punkten.
Väl tillbaka i stallet igen tänkte vi trava lite i paddocken då vi mest skrittat ute, men Dacke var inte så sugen på det utan var mest tvär. Så blev bara ett par varv, men han fick stå och vänta på att stallkompisen skulle travat klart iaf, bra träning för honom det med.
idag blev de tundemanding time på riktigt. Kravlade mig ut i leran i hagen och satte mig på en sten med två svansar efter mig. Både Harry och Crux blev supernyfikna när jag kom gåendes, målmedvetet och kröp in i hagen under trådarna i staketet.
Satt där och blev väldigt snabbt kontaktad av både harry och crux. Fic kgöra några jumping-jacks för att få tillbaka mitt utrymme vilket gjorde att bägge hästarna flyttade på sig och gav tillbaka mig mitt utrymme och var mycket mer respektfulla nästa gång de kom in i min sfär.
gångerna därefter räckte det med att jag viftade med armarna för att de skulle backa undan.
Så jag satt väl där i en 15 minnuter med Harry innan han bestämde sig för att gå sin väg, vilket blev väldigt lagom för bara nån minut efteråt ringde min sambo o sa att nu hade jag tio minuter på mig att ta mig till bussen. Så det vart skitbra tajmat.
Igår var jag o Cajjan med den andra tjejen i stallet på en körtur. Hon körde en häst med skogsvagnen och jag satt på vagnen (snälskjuts!) och Cajjan gick bakom. Gick jättefint! Det är nyttigt att komma ut bakom vagnen, den skramlar och kränger på skogsvägen. För j*vligt obekväm att sitta på metallskelettet bara men det får gå.
Idag har Caiser harvat för allra första gången i sitt liv. Han fick gå i par med en äldre, erfaren häst. Och fjäderharven gick inte alls långt ner i jorden. Vi drog den endast 3 mkt små varv och sen fick det var bra. Han tog det hela med ro, gick perfekt med sänkt huvud och fint tramp. Han har haft lite svårt för att saxa i vändningarna, men efter lite träning stämmer även det.
Helt fantastiskt roligt är det att pållen kommer i hetsgalopp nerför berget i hagen när jag ropar. Med sig hade han sin jämnåriga flickvän. Idag fick de vara lite ifrån varandra, mkt nyttigt. När jag återkom med flickvännen hans så stod han vid grinden och väntade. Trodde han skulle gå bort med henne så fort hon kom lös i hagen, men istället vänder han och går fram till mig och lägger mulen nära mitt ansikte fast på min axel. Så stod vi en stund och myste.
Har stalljour i helgen, in- och utsläpp av vilda odjur och fodringar enligt foderstater man emellanåt inte mår så bra av att se.
Men gick bra idag, varmt och soligt ute vilket underlättade för humöret. :)
Red lite i paddocken på förmiddagen, men herrn ville helst stå still, så vi stod mest still, lättast så.. :)
På eftermiddagen red vi till en parellikompis i ett stall längre bort och tog en långpromenad med henne och hennes medryttarhäst. Alltid härligt med NH-människor, såna gillar jag. :)
Herrn var oerhört trevlig dessutom, definitivt den häst jag gillar idag, inte varit det på senaste. Men idag fick jag tillbaka min lugna häst med lite lagomt med humor. Senaste tiden har han tyckt att han varit lite väl rolig..
Helgjour imorrn med, hoppas på bra väder då också.
Red med nya hackamoret idag som LinaN beställt åt mig, tackar för det. :)
#82 vad fint det blev! :D
Hade stalljour imorses, tog bussen ut klockan 06.25 och insåg sedan att det inte kommer någon vändande buss förrän kl 09.25 *suck* Så utan att stressa fodrade jag frukost, klädde på grimmorna på hästarna. Lade ut hö i högar i hagen och började sedan släppa ut odjuren.
Crux gjorde jag litet ledövningar med, för han är väldigt spittig och vill gärna springa ut. Så jag böjde huvudet och halsen mot mig och stannade honom. behövdes göras två gånger sen fattade han att jag inte ville ha bråttom. Gjorde samma sak med Zelvira och hon behövde man bara göra det med en gång. Sen är jag ju som jag är och tar inga grimskaft utan leder i grimman ut i hagen….
Sen mockade jag, blanda foder o fixade. Sen så tog jag tag i mig själv och gick hem… tog nästan exakt en timme, de sista 20 minuterna fick jag sällskap :) sträckanvar tungefär 7km lång ^^
Så jag har vart sådär onödigt hurtig idag ! :D

Jag fick bra besked på hästkliniken i fredags så igår tömkörde jag och idag åkte faktiskt vagnen på, ca 3 år sedan sist. Så kul hon tyckte dte var.=) Satt dock ej i vagnen och blev bara en kort runda, riktigt skönt att hon inte glömt bort det.
Ut på morognen till stallet, älskar söndag morgon. Vi körde hem några vedlass och sen harvade vi med våra unghästar i par med säkra 15-åringen. Underbart att vårbruket är på gång! Nästa år säger körkarlen att jag ska ta ledigt lite från jobbet, Caiser får nämligen så en åker då med såmaskinen. Spännande!
Caiser fick också lite välbehövlig ensamträning i stallet. Det gick väldigt bra idag!
Hade stalljour även idag, gick bra, har lärt mig att det är lättast att bara gå lika snabbt som hästarna man leder då dom ändå inte lyssnar. Jobbigt när man fastnar i leran med stövlarna bara..
Har ridit herrn idag, vi hoppade, inte gjort det många gånger med mig på ryggen. Inte många gånger utan heller iofs..
Idag var har riktigt besvärlig i början. Jag tyckte jag var smart och befäste en questionbox med morötter så jag kunde ha den som belöning. Ett helsike att få honom ifrån den sedan.. Och när han får godis på skallen så gäller bara det, så cavalettibommarna, konor och sockerbitar skulle han gå sidvärts över, fick han inte det så skulle han backa över dom och fick han inte det skulle han stå på dom.. Allt för att han hoppas på att få godis för det.
Han är väldigt duktig på att ta egna initiativ och tänker själv, synd bara att han inte alltid frågar om han ska göra saker, utan bara gör och tackar bestämt nej åt de idéer jag kommer på. Han tycker att hans lekar är mycket roligare än mina, så gäller att jag kommer på roligare saker än honom för att det ska fungera.
Men efter ett tag av tjurandes från bådas håll kunde han hoppa, fick driva rejält över första gången så han inte stannade halvvägs över. Och när han var över fick han mängder av beröm och klappar, det älskar han, så sedan greppade han konceptet med att hoppa.
Tog till och med galopp frivilligt emot hindret flera gånger utan att jag bett om det, framåtbjudning alltså. Inte aktivt tränat galoppfattningar med honom än, så var roligt att han valde att galoppera självmant. :)
#86 jättefint Zaphix!!!! :D
Uppdaterar lite, nån måste ju hålla tråden aktiv. :)
I tisdags var vi ute och körde, hade en medhjälpare med då det sist inte blev någon rolig körtur med en stressad häst. Men i tisdags var han trevlig iaf, om än lite väl pigg. Men fick till en otroligt bra trav på hemvägen, riktigt balanserad och avslappnad. Snabb trav alltså, försöker mest för att det är roligt hitta en bra travartrav, och ibland så visar han sina talanger. Såna ögonblick är så härliga, han har sån kraft i sig!
Igår så lekte vi på ridplan, herrn har en massa energi verkar det som, han galopperade och bockade som en tok länge. Jag övade på att härma hans energinivå, och efter ett tag så insåg han att om han är lugn, så slipper han mitt springande, skuttande och viftande med armar och ben. :)
Gick att kommunicera med honom sedan, och vi lekte de sju lekarna liberty, det mesta gick helt okej. Inte lekt så mycket liberty med honom än.
När han var trevlig så tog jag på långrepet, övande på att byta varv i circeling game, lite stick to me och sideway. Han bjöd för första gången på sideway i trav utan staket framför honom igår, han verkar äntligen ha sakta lagt ned sitt tänk om att försöka smyga framåt hela tiden. Nöjd med det, minst sagt. :)
Idag blev det samma sak, liberty först. Inte lika mycket energi idag, men nästan. Dock kunde han föra en konversation med mig idag, hade koll på mig och lyssnade till vad jag ville, även fast han inte alltid brydde sig. Övade på att matcha energin idag med, resulterade i en massa springande för mig innan han insåg hur han skulle få mig lugn igen.
När han väl gick att föra en vuxen konversation med så fick han vila en lång stund innan vi lekte on-line. Var inte lika seriös idag, men övade på att vända genom volten i circeling, småskutt med driving game och endel sideway. Sideway över hinder ur zon 1 idag, om nån kikar på filmen så kan man tro att han är osäker och därför är seg. Men handlar om att han har fått för sig att det är roligt att stå med bakbenen på hindret och sockerbitarna. Taskigt nog så är han för tung för att stå på sockerbitar, så får backa honom när han ska kliva upp på dom.. Han är totalt orädd för saker runt bakbenen iaf. :)
Vilade länge sedan, och avslutade med ett par minuter oseriös ridning, testade hoppa utan sadel och repgrimma, en gång hoppade han, den andra gånger vinglade han runt så mycket att jag höll på att glida av, så avslutade snabbt där. :)
Min plan just nu är att försöka göra av med hans överskottsenergi och se om han är mer villig att föra en vuxen konversation som inte innefattar bakben då.
En stallkompis filmade oss idag. On-linen blev det. :)
Bild på traven som han kan vinna V75 med.. ;)

Igår kom jag hem igen från Göteborg där jag har haft lektioner i en vecka. Det var som vanligt jättekul att träffa mina elever och se deras framsteg. Har filmat två av dem, en Level 1 och en Level 2 Freestyle. Ska bli spännande att se om de blir godkända…
Idag har jag lagat sommarhagen hela dagen, för imorgon kommer sommar gästerna Nicke och Frodi. Ett varmblod och en islandshingst. Ska bli så kul att få leka och rida med en storhäst igen!
Skickar med en liten film på när en av mina elever lasttränar. Så ska det se ut!
Anne
#89: Vad trevligt det såg ut!
Den eleven ska du vara stolt över. :)
Idag så fortsatte mitt projekt med att se om man kan få bort överskkottsenergi ifrån herrn.
Skulle rida ut med en stallkompis, men kände att jag ville göra en ordentlig pre-flight check. Var smart, för han hade mycket energi idag med. Lekte liberty, övade igen på att matcha hans energi, gick bättre idag, han var öppen för kommunikation redan från början. Men sprang runt en massa i paddocken innan han blev lugn och trevlig. Tog bara tio minuter idag, kortare och kortare tid..
Red ut med två stallkompisar efteråt, var ute i nästan tre timmar. Herrn var stressad i traven, men gick bra att trava först, då vare han lugn. I skritten var han trevlig även när han gick sist.
Skrittade mycket och ledde honom stor del av tiden när vi skrittade. Red på en lång och stenig skigsstig, så ledde honom så fick han sköta sig själv utan att jag stöde på ryggen.
Mycket snö som smält nu, resulterar i mycket vatten i pölar och bäckar. I höstas så var han jätterädd för bäckar, tog 20 minuter innan han vågade sig över.
Samma bäck idag nosade han lite på och tog sesan ett stort kliv över utan att tveka när jag skickade över honom (vill inte gå före, fått en hoppande häst över mig på det sättet). Var riktigt förvånad, då vi inte ens övat på bäckar sedan dess. Han har alltså blivit tryggare i sig själv nu. :)
Djupa vattenpölar ville han lägga sig ned och rulla i, onödigt med sadel och mig på ryggen tyckte jag, så fick driva på honom ordentligt. Han älskar att bada..
Imorrn hoppas jag på att han har mindre energi så vi kan ta det lugnt..

#91 Visst är det häftigt när man utan att veta om det har löst en massa problem? It is not about the… bäck :-)
Idag har jag hämtat sommar hästarna. Först var det varmblodet Nicke. Han är en utmaning när det gäller lastning, så vi tog det lugnt. Joanna som äger honom gjorde ett fint jobb. Det tog två timmar och då var han inne ganska så lugn. Men detta får vi öva på nu i sommar!
Vi släppte ihop Gyllir och Nicke i sommar hagen och det var lugnt. De var mest intresserade i att äta. Sen hämtades islandshingsten Frodi. Han är bara fyra år, men ack så kaxig. Nicke var superrädd för honom och bara sprang därifrån allt han orkade. Gyllir däremot tyckte det var lite skoj att mucka med Frodi. De stod och bet på varandra och vevade på frambenen.
När jag kom lite senare med vatten stod alla i lugn och ro och betade. Men när jag skulle leda dem till vattnet, började Frodi jaga Nicke igen, stackarn. Får väl ha lite is i magen och hoppas att det löser sig. Hagen är stor som attans så han kommer undan utan problem.
Ska bli kul att rida storhäst igen, det var länge sen. Och jag måste erkänna att jag är lite smårädd faktiskt. Nicke är verkligen stor jämfört med Gyllir på 136… spännande!
Anne
#92: Kul att du får chansen att lära känna två nya hästar. :)
Och med varmblodet.. Enda gången det spelar roll om hästen är hög, det är när du ramlar av, och det ska du ju ändå inte pyssla med. :)
Idag har jag pysslat en lång stund med hästen, flätat hans man länge också. Flätar inte främst för att han ska bli fin, utan för att han älskar när man pysslar med manen. Han står och halvsover med huvudet lågt ned och småfipplr med överläppen. Så kan han stå länge, och försöker man gå ifrån honom genom att gå framåt, då viker han halsen och parerar en med huvudet.. Går man balåt så backar han så man kommer i läge med hans man igen.. Han har sina knep ibland.
Selade sedan på och spände för vagnen, planen var intervallträning på en rundbana. Men strax efter vi kommit dit så kom en annan häst dit och sprang runt, herrn blir så stressad när andra hästar springer och känns inte kul när han är sån.
Körde istället upp till paddocken. Övade på att ställa på böjt spår, köra slalom, hörnplaceringar och lite sånt. Han var positiv och lagomt framåt idag, superrolig att köra.
Herrn fick agera lärare idag ocksp när en stallkompis skulle prova köra honom. Han är bra på att lära ut saker, han ger aldrig något gratis utan är man inte väldigt tydlig med vad man vill att han ska göra, då hittar han på egna saker att göra istället. Man lär sig verkligen att göra precis rätt. :)

#93 Jag ska nog inte pyssla så mycket med oplanerade avhoppning direkt, men desto mer att lära mig rida stora rörelser igen. Ser framemot det :-)
Idag var jag och min kompis ut och red våra isisar. Barbacka och med repgrimma förstås. Är så nöjd över att vi kan rida våra hästar på detta viset, trots att de inte känner varandra mer än ett dygn, den ena är hingst och bara 4 år (precis insutten) och aldrig varit där tidigare. Och allt detta i lugn och ro, även om Frodi var rätt så pigg och gnäggade på stona när de ropade på honom. Skoj!
Anne
Idag var jag på förmiddagen ute på en skritt runda med min lilla pojk och det gick jätte bra :) Mötte en älgkalv men han brydde sig inte om den som tur var. Senare nu på kvällen blev det lite löshoppning för han och hans hagkompis och det gick jätte bra det med. Tror han förstår mer vad det går ut på :)
#94: Nu låter jag nog väldigt negativ, men det är modigt att dig att rida ut på en hingst barbacka ändå. Just för att det i slutändan är lättare att ramla av då och det nog inte är allt för roligt om hingsten skuttar iväg till stona han gnäggade efter. Repgrimman ser jag inget fel alls med, jag har mycket bättre koll på min häst med repgrimma än med bett, men just barbacka på en hingst som är på en plats han inte varit på innan och gnäggar efter ston, det är lite väl modigt.
Oavsett väluppfostrad hästen är kan det vara bra med lite säkerhetstänk, och det är väl nåt iaf herr Parelli förespråkar. Förbereda att uppfostra hästen väl är väl det viktigaste, men också att ha sadel för att underlätta att sitta kvar ifall hästen blir rädd och hoppar åt sidan. Eller snubblar till och faller framåt, går för snävt brevid ett träd så ens knän tar i o.s.v.
Nu har jag föreläst klart för idag.. ;)

#96 Men det är just det som är så kul, att det går hur bra som helst! Det borde vara norm med väluppfostrade hingstar.
Vi tog en till liten sväng idag. Först med Gyllir och Frodi, sen med Gyllir och Nicke. Jag hade lite trösklar när jag skulle hoppa upp stora stora Nicke. Men när jag väl satt där så känndes det helt ok. Traven var omöjligt att rida i, men galloppen fungerade bra. Och den stora bonussen med denna fina travare: han kan tölta! Ingen har lärt honom än, men det kommer väldigt naturligt för honom bara jag töltar i kroppen, så hänger han med. Cool häst!
Lekte lite med Gyllir innan den första ridturen och det var jobbigt. Det har blivit klart för mig att han faktiskt är RBI och det är lite svårt att ta. Jag måste helt tänka om när det gäller honom. Så med lite hjälp av min kompis försökte jag ändra min approach, vänta ut honom…länge…. Herregud vad jag tappar tålamodet efter 2 minuter. Det här kommer jag få jobba med mycket framöver! Tur att jag har fått hem varmblodet som är LBE (men blir RBI när han är otrygg), han är skoj att leka med.
Anne
#97: Många varmblod är duktiga töltare, och även passare såklart. Så man bör väl kunna säga att de är islandshästar i större och mindre hårigt format. :)
Idag har jag varit arbetsam och mockat hage tills mina rygg- och armmuskler inte orkade mer. Dacke var väl inte till nån större hjälp, välte kärran lite titt som tätt. Han tränade mig insåg jag dock snabbt då han ofta gör det, välte han kärran kom jag dit och pratade med honom och puttade bort honom. Han gillar uppmärksamhet och hittar alltid nya metoder för att få det, jag tycker han är rolig så jag låter mig glatt tränas.. :)
Blev endel undemanding time idag då jag ryktade honom länge i vårsolen när han stod och åt hö i hagen, mysigt.
Var seriös idag också, övar mycket på att mjuka upp honom och stärka honom just nu, så blev mycket sidvärts. Han bjöd på sidvärts i trav från både zon 1 och 3 idag, inga problem ifrån zon 3 utan staket numera, skönt när man ser framstegen.
Började öva på att han ska sätta under sig me dinre bakbenet på böjt spår också, ställde honom med porcupine när jag gick i zon 3. Behövde aldrig gå från fas 1 utan han ställde sig så fint. Härligt att även porcupine blir bättre, det har herrn varit en aktiv motståndare till länge.
Märkte också att om jag rätade på mig så gick han ifrån att länga överlinjen och söka sig nedåt till att samla upp sig i en högre form. Jag är kass på att räta upp mig utan går för det mesta ihopkrupen medan jag tittar ned i marken typ. Men nu ska jag allt fokusera ännu mer på att räta upp mig.
Lekte lite med circeling game också, även där fokus på att ställa sig efter volten, och det gjorde han mycket bättre än innan. Så övningen vi gjorde tidigare gav resultat. :)
Medan jag väntade på att paddocken skulle bli ledig då herrn och russet han ska gå på magert bete med i sommar skulle få träffa varandra löst första gången så hoppade jag upp och red en stund.
Mjuk och fin häst, för det mesta kändes han mjuk och fin. Öpaved öppnor och lote annat, inte så seriöst. Testade backa över bommar uppsuttet, gick väl inte så bra då han bara ville stå på dom med bakbenen. Och när han inte fick det så skulle han så på dom med framhovarna.. Han är rolig iaf.
Trevlig häst idag, ett par tvära stunder, men för det mesta inga sura miner. Kanske kommit över en gräns igen.. Hoppas friden varar ett tag iaf.
Igår hittade jag en armésele som jag spontanköpte, länge letat just en sån och fick denna så billigt att det kändes elakt mot säljaren, fast det var hon som prutade. Men ja, perfekt iaf. :)
Förmiddagen blev det en timma av undemanding time med Dacke under tiden jag jobbade mig släut genom att mocka hagen. Dacke latade sig som vanligt, men nu när jag har en loksele ska jag allt komma på ett sätt som han kan mocka sin egen hage på.. Ändå hans bajs liskom.
På em när jag farit till stallet med selen så smörjde jag den lite snabbt och provade på Dacke. Jag vet inte hur man ska anpassa den, men den går nog att få bra.
Gick ut med honom på ridplanen, han hade inget emot selen, men när jag satte på skaklar blev han spänd och obekväm, så ska göra mer friendly game med dom innan jag sätter på dom igen.
Tökörde lite, men var så tråkigt så gav upp väldigt snabbt..

Idag har jag ridit ut och invägt tjejjan med myggmedel. Ikväll måste hästarna tyvärr vara inne då jag ska ta bajsprover i morgon :)

Idag har jag verkat hovar och fortsatt jobba på mig själv och mitt tålamod när jag leker med Gyllir. Jag tror det går framåt, men det är supersvårt och inte så jättekul just nu. Tur att Gyllir fortfarande väldigt gärna vill hänga med mig och följer mig överallt. Nu är det bara jag som behöver tycka det är lika kul…
Anne
Idag lånade jag in en hoppryttare till Dacke, en modig ponnyrryttare som rider på en väldigt trevligt sätt. Vill att Dacke ska få lära sig hoppning av någon som är modigare och kan vara tydligare än mig, jag är så otroligt feg och vågar inte rida i dne fart som behövs.
Ryttaren fokuserade på att Dacke skulle få en ärlig farmåtbjudning, och det fick han verkligen. Han behöver ett högt tempo i galoppen för att orka, och jag vågarf inte ha det tempot.
Väldigt imponerad av ryttaren, han fattade utan problem galopp, till och med från skritt tog han den direkt. Imponerande då jag ännu inte övat fattningar, när jag frågade hur han gjorde så sa han att han bara tänkte galopp till Dacke och han tog galoppen. Tyder väl på en bra ryttare. :)
Imponerad av Dacke också, första gången med denna ryttare, första gången han hoppas seriöst under ryttare och andra gången han rids seriöst med bett. Och Dacke tog det så bra, var inte ett dugg osäker, han var en trygg och stabil häst. :)
Hoppandet gick också bra, i och med att han redan hade så bra galopp och framåtbjudning så tvekade han inte ens att hoppa. En gång vek han på sidan av ett hinder, men det var för att han inte kände att ryttaren var med honom och var tydlig med vad han skulle göra. Annars hoppade han så fint, högt över hindren och med en positiv attityd.
Ryttaren rider på ett bra sätt, tydlig i sina sygnaler, inget tjatande utan ber bara hästen om vad den ska göra och ger sedan eftergift direkt. Många sitter och pillar i bettet, gnager med skänklarna och sånt, men detg skulle Dacke bara bli irriterad på. Han vill ha tydlighet, och det fick han. Ryttaren berömde också i mängder då jag sagt att han måste prata med honom som om han var ett barn han ville uppmuntra. Dacke älskar en massa klappar, snabbt beröm direkt när han gjort rätt och mycket hejarrop från ryttaren. Man såg hur han riktigt lyste upp när han insåg att han gjorde rätt, när man är så tydlig med berömet så ger Dacke en massa av sig själv och försöker göra dte man ber om.
Nyttig upplevelse för både Dacke och mig, jag såg vad Dacke är kapabel till att göra, och jag såg saker på ett nytt sätt idag. Jag måste våga mer och vara ännu tydligare, för då går Dacke som en klocka.
Jag är faktiskt jättestolt över Dacke, han är en pärla. Jag är också nöjd över hur jag utbildat honom, att trots att han barra är parelli-tränad, så kan han ridas av någon som inte vet hur han brukar ridas. Det känner jag mig glad över. :)
Bilden är från när han travar som avslutning, avslappnat på lång tygel med bra framåtbjudning. Det gillas. :)
#101: Försök tänka på vad nyttigt det är att se nya sidor hos din häst, och vad mycket du kommer lära dig på det. Och visst, det är jobbigt just nu med Gyllir, men du får ta att det är det just nu och samtidigt ha roligt med var,blodet du tar hand om. :)

#103 Tack. Jag vet egentligen det också. Jag är övertygad om att vår relation kommer få sig ett rejält uppåtshack när detta väl är över. Och ja, jag lär mig så mycket om mig själv! Det är det som är så kul med parelli hästarna egentligen, att man hela tiden blir tvungen att lära sig om sig själv oavsett om det är bra saker eller dåliga saker.
Coolt att se att din häst är trygg och hoppar så bra när inte du sitter på. Ingen nyhet för dig direkt, men intressant. Frågan är väl mest hur du kan bli en trygg ledare för honom? På så sätt är vi alla i samma sits…
Anne
#104: Man får endel självinsikt genom PNH'n, betydligt mer självinsikt än jag fått innan jag började med PNH'n. Till både fördel och nackdel dock.
Alltså.. Han är trygg med mig, men det är när jag står på marken eller sitter på vid tillfällen jag inte är osäker inför. I och med min hopprädsla så ser jag ändå mig själv som en bra ledare, en bra ledare leder inte flocken till något den själv ser som farligt. Utan en bra ledare tar flocken därifrån.. ;)
Däremot så för att hoppningen ska fungera för oss så är det väldigt nyttigt för mig att se någon annan hoppa Dacke, just för att jag då ser att han faktiskt är säker på hinder. Att se att han inte snubblar på sig själv och går omkull, inte tvärstannar innan hindret, inte bockar efter hindret o.s.v. För ser jag hur stabil Dacke faktiskt är, då kommer jag också våga mer.
Jag jobbar med att jag inte ska vara rädd för allt för jämnan egentligen, men sepcifina saker som hoppning, vilket jag är väldigt rädd för, behöver man en konkret strategi.
Och startegin för att jag ska bli modigare i att hoppa är att denna kille ska få hoppa Dacke ett par gånger till och dessutom ska han få stå på marken och hjälpa mig när jag rider och hoppar ett par gånger. Det tror jag kommer göra mycket, att först få se att det faktiskt går bra, och sedan få hjälp av en duktig och framför allt modig ryttare som kan peppa mig.
Tuffa ponnyryttare är nog ovärderliga när det handlar om att göra en sån fegis som mig modig. :)
Jag har en baktanke med hoppningen, för jag har väl inget hoppintresse egentligen utan skulle ha lika roligt med Dacke ändå, är att vågar jag hoppa och blir modugare där så kommer det nog smitta av sig på resten av umgänget med Dacke.
Men å andra sidan gör det väl inte allt för mycket om jag inte lyckas bli en trygg ledare, han är så trygg i sig själv och verkar inte ha nåt emot att ta på sig ledarrollen, så det får väl bli min backup-plan om jag misslyckas. ;)
Bifogar en film ifrån igår, ingen ridning på parellivis eller såsom Dacke är van vid det. Men ändå trevlig ridning tycker jag då han är tydlig och framförallt uppmuntrande mot Dacke. En massa klappar när han gjort rätt, och den gången han vek av vid hindret så red han bara vidare utan att ens bry sig om det och gjorde ett nytt försök.
Vi har haft "hoppträning". Tre bommar och ett skutt på¨kanske 40 cm. Målet var att kunna hoppa med utssträckta armar. Jag fick oxå nöjet att prova en ansürsadel. En bomlös sadel som tillverkas här i USA. Väldigt skön och stabil.
Har tyvärr ingen bild från räningen men jag lägger in en bild på min partner här i Florida.
#106: Modigt av dig!
Följer din blogg, och det verkar som att du utvecklas en massa där borta, och så mycket kunskap du kommer komma hem med.
Blir väldigt inspirerad av att läsa om din resa i dressyren. :)

#104 Undrar bara varför man står och sitter om varannat i galoppen? det har jag aldrig sett förut.
Förstår vad du menar med hoppningen. Jag har ju fått hem en travare med gigantiskt steg. jag är kass på att rida stor häst, så kan jag rida på honom sen på ett bra sätt, kan jag nog rida vad som helst :-)
Anne
#108: Jag har egentligen noll koll på "vanlig ridning" har jag insett, men jag är rätt säker på att han gör det för att lättare få in en jämn takt i galoppen. Att sitta ned ordentligt när man ska rida framåt och hoppa är nog inte så ultimat, och sitter man ned lite bara så man blir lätt i sätet eller står upp helt så kan man nog inte påverka hästens takt lika lätt med hjälp av sitsen. Så att rida lätt i galoppen är nog ett bra mellanting, speciellt eftersom Dacke inte galopperat mycket alls under ryttare så är det nog till hjälp för honom om ryttaren kan visa på ett tydligt sätt vilken takt han ska ha.
Rätt vanligt att hoppryttare rider lätt i galoppen har jag sett.
Varmblodens trav är ju ofta lite speciell, varmblodet jag red innan han en stor och luftig trav, men man kände att han lätt blev obalanserad i traven så man fick göra sitt bästa för att vara balanserad själv.
Ett tips är väl att rida lätt ett par steg, stitta ned ett par om vartannat tills du kan utöka bitarna du sitter ned. Man börjar alltså rida lätt precis innan man själv börjar bli obalanserad, så lärde jag mig sitta ned på blodingen.
Det allra bästa med blodingarnas trav är att den är så otroligt härlig att rida fort i, att ställa sig upp i fältsits med väldigt korta läder och be hästen om en snabb trav är så roligt och det verkar även hästarna gilla då de ändå är byggd aför just den traven. När man känner de låååånga travstegen med svävmoment så tror man inte att det går fort, men när man tittar åt sidan och ser hur världen snabbt far förbi är en häftig känsla. Snabba galopper i all ära, men att leka monté med en bloding är något jag saknar.

Skojsigt :-) Än så länge kan jag inte ens rida lätt i bra balans. Men jag har bara ridit två gånger i 20 min varav mest skritt eller galopp. Han var gallig efter dagens ridtur, undrar varför? Någon som vet varför hästar får galler efter man ridit?
Men Gyllir går det lite framåt. Inte alls lika mycket introvert och skakningar när vi gör yoyo game. Ridningen går bra som vanligt, han är pigg och känslig, speciellt ihop med polarn Frodi :-)
Anne
Hunnit med endel idag..
På förmiddagen så skulle jag träna för min tränare, men innan dess så tänkte jag borsta herrn ordentligt. Men det blev inte så, hittade han liggandes i hagen så jag gick in och satt och myste där med honom blundandes med sitt huvud i mitt knä en lång stund. Kvalitetstid, sånt mår man bra av.
Träningen gick okej, övade först liberty med att få herrns fokus, fick tips på hur jag kunde göra. Kändes bra.
Övade på circeling game, att jag måste höja min energi när jag sänder ut honom och vara mycket mer noga med hans bog.. Samma sak i varvbyten, min energi igen. Urusel på att höja min energi..
På eftermiddagen kom hovslagaren, herrn visade sig ha lite röta i strålarna, varit lerigt länge och hagen är inget att hurra för så är väl därför. Känns tråkigt, men det ordnar sig snabbt.
Medan stallkompisens häst skoddes så klädde jag på herrn lokselen och tömkörde i paddocken. Efter ett tag gick det bra, så gjorde en massa friendly game med en skakel, både stillastående och gåendes. Satte sedan fast en skakel i taget och tömkörde. Gick bra, Dacke var spänd i början med blev avslappnad till slut och då avslutade vi.
Höll väl på i 30 minuter typ, effektiva.
Min tränare gav mig en tanke om att han kanke inte var rädd, utan snarare irriterad över skaklarna mot benen. Hon hade nog rätt, men det visar väl sig längre fram.
Jag tror att jag tar och låser den här tråden och skapar en ny, börjar bli långt att scrolla ned.