RBI, vad gör man?
Insåg min brist på kunskap i ämnet RBI idag.
Friendly game på vänster sida är inte så bra, blivit sämre då jag är urusel på att komma ihåg att göra freindly game efter allt vi gör. Har lite för bråttom.
Så idag skulle jag ta tag i det, och det var sämre än jag trott.
Att smeka med sticken överallt var inga problem, men duttande i marken på vänster sida var väldigt obehagligt. Först ville ha gå iväg ifrån duttandet, men jag hade honom i rep så höll honom kvar och forstatte dutta lugnt och rytmiskt i marken en bit ifrån honom.
Samtidigt som jag duttade i marken klappade jag honom med andra handen lugnade på halsen, han brukar bli mycket lugnare av det.
Efter en liten stund av flyttande så stod han still, men allt annat än avslappnat. Han gick in i sig själv och var RBI.
Han är i grunden en extrem LBI, men slår emellanåt snabbt över till RBE, men han lugnar sig snabbt. Då handlar det mest om ifall han är på ett läskigt ställe, det blåser eller annan yttre grej, men jag kan räkna på ena handen hur många gånger han blivit RBI.
Nu löste jag det genom att fortsätta dutta i marken lugnt och rytmiskt tills han kom tillbaka till LB. Tog drygt tio minuter innan han började andas som vanligt, tugga med öppen mun och efter en lång vila gäspa en massa.
Jag vet att jag gick för snabbt fram, jag borde ha varit längre ifrån honom när jag började dutta i marken och se hur nära jag fick vara, och nu ställde jag för höga krav redan från början.
Men hur skulle ni agerat i situationen?
Tagit bort pressen och börjat om från början med inte lika hög press?
Gjort som jag och väntat ut honom med samma press?
Försökt få honom att bli LB igen och sedan tagit upp pressen?
Med förra hästen så visade min tränare hur man kan gunga huvudet fram och tillbaka för att komma i kontakt med vänsterhjärnan, vilket fungerade. Men jag minns inte i vilka situationer det var lämpligt att använda sig av det..
Skulle vilja ha lite tips så jag vet hur jag kan gå tillväga om han blir RBI igen.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
jag hade fortsatt som du gjort. Kanske minskat pressen, backat några steg men ändå fortsatt dutta helt beroende på hur det kändes. Jag personligen avskyr att backa undan helt i en sån situation för jag upplever att det blir värre nästa gång det händer.
Men mycket mer än så kan jag inte komma med…
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

RBI är jättesvårt! (speciellt när maninte har ngt tålamod som du och jag…) Det handlar mest om att ge tid och retreat. Så jag skulle gå ifrån honom medans jag duttade sticken i marken. Då går det läskiga iväg, samtidigt som han får röra på kroppen vilket gör att han inte får samma tendens till att bli helt introvert.
Så retreat med allt, och vänta ut hästen på första fasen, inte gå upp i fas. Oftast är fas 1 väldigt mycket mindre än med andra hästar som inte är RBI, de är jättekänsliga och upplever det allra minsta lilla som tryck.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
#2: Alltså, ska jag gå iväg utan att be honom följa med?
Böev osäker då du skrev att han då får röra på kroppen, för går jag iväg och han är sådär introvert, då står han nog kvar där jag lämnade honom.
Gå upp i fas gör jag inte iaf, men jag borde sänka mig till fas 1 igen om han blir RBI?
Funderar på hur jag ska gå vidare med friendly game på den sidan nu, det kanske skuulle fungera bättre om jag ledde honom och han fick gå samtidigt som jag duttade på den sidan?
Då får jag ju in rörelsen i honom samtidigt tänkte jag.
Han kanske blir RBI oftare än jag tänkt på förresten, kanske jag som antagit att han inte blir det och därmed inte ser det. I och med att han är LBI så uppskattar han att stå still och halvsova, och halvsovandet kanske inte alltid är halvsovande utan med RBI.
Måste bli bättre på att särskilja..