Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 2019 ggr
Foxtrot
0

Ny häst - Första intryck

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag är rätt ny här och jag har en fråga. 
Jag ska träffa en ny häst på 3 år som jag kanske ska bli halvfodervärd åt. Min fråga är ju vad ska jag tänka på när jag träffar henne för första gången, med mitt kroppsspråk och dylikt?

Jag vill ju att hon ska få ett bra intryck av mig redan från början.

/Jessika

"Do you know why today is called 'present' "
"No, why?"
"Because every day is a gift."

Medarbetare på NH i fokus

LinaN
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

var lugn och trygg i dig själv, var vänlig. Låt hästen hälsa på dig först, kör litet friendly game när ni hälsat ordentligt, smek och klia litet överallt. Var uppmärksam på hästens reaktioner.

det är mitt korta tips ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Foxtrot
0

Lite sunt förnuft alltså? :)
Tack för tipset!

"No, why?"

Birke
0

Tror ni en häst kan få ett första intryck av en människa, dvs känna igen människan när dom möts igen? jag är lite skeptisk faktiskt:P

Foxtrot
0

Hästar ska ju ha sjukt bra minne. 
Om jag inte misstar mig så hälsar väl hästar på varandra genom att andas i varandras närborrar, och i med att alla hästar har en egen lukt, så att säga, så känner de igen varandra via det. Men jag kan ha fel. :P

"No, why?"

Birke
0

#4 Näsborrarna är minsan rätt^^ Bra minne har hästar också, har hört att dom kamn komma ihåg obehagliga upplevelser i många år - eller åtminstonde reagera om en liknande situation dyker upp. Men undrar mer om hästar verkligen lägger så stor vikt vid oss människor, så pass att dom kan känna igen individer utöver de om dom umgås med i vardagen? Hmm..:3

[Emma-Rhino]
0

Det tror jag absolut att de kan. Leffe kommer alltid fram till mig när jag kommer gående. De vet…

Birke
0

#6 Människor dom umgås med känner dom ju uppenbarligen igen, men jag snackar om dom verkligen bryr sig så pass mkt om nya människor för att kunna känna igen dom. Tråden handlar ju om just första mötet, så jag funderar lite:)

[Emma-Rhino]
0

#7 aha, =) jo men det ringer nog en klocka i deras bakhuvuden vid möte nummer två. Om inte annat minns de energier.

Birke
0

#8 Energier vet jag inte mycket om, men hästar är känsliga djur så varför inte:)?

[Emma-Rhino]
0

kommer hon med lugn och bestämd energi, vänlig och respektfull så minns hästen säkert just detta. Det var det jag menade med energier. Kanske inte heter så i hästvärlden men i hundkretsar kallar vi det eneri =)

Zaphix
0

Det är ju ändå ett flyktdjur, min tanke är att de för att överleva behöver kunna minnas nya saker bra så de kommer ihåg om det är farligt eller inte. Speciellt människor kan nog vara bra för dom att komma ihåg, vi är väl ändå rovdjur som i naturen utgör en fara för dom.

Dock känns det väl som att det gör mest intryck om man beter sig som ett rovdjur och skrämmer hästen, kanske till och med slår den och sånt. Fast det intrycket vill du nog inte göra..

Min häst vet jag kommer ihåg nya människor, dock visar han det bara om de gett honom godis första gången. Då går han direkt fram till personen nästa gång, medan personer som inte gett godis första gången bryr han sig inte lika mycket om.
Men å andra sidan har jag en väldigt godisälskande häst..

Jag tror dock det bästa är att bara vara lugn, vänlig, självsäker och visa tydligt vad du vill att hästen ska göra så att den förstår vad du vill. Klappa den mycket, klia i manen och var allmänt vänlig alltså.

Det lägger en grund för framtiden, att ha en bra start från början.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Birke
0

#10 Jaha:)

Foxtrot
0

Tack för alla svar! Jag tror det kommer gå bra!

Hon ska förövrigt vara med i 3års testet nu på söndag så det blir spännande att kolla på!

"No, why?"

kaka1234567
0

sunt förnuft och äftersom de är en yngre häst så ska man ju va EXTRA lugn och trygg och va försiktig . Eftersom de är första gången och kålla på hur den beter sig på med ägeren och hur den riagerar på allt tuntomkring och sen där äfter kan du . Ta te med dig när du te´x ska prova hantera den eller rida mm

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus