Övningstips
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej! Har ett litet problem, och det är att min ponny inte har någon respekt för mig. Han är snäll att sköta om och man kan göra konstiga saker på hans rygg om man så vill. Dessutom är han verkligen jättesnäll, bara inte så uppfostrad.
I slutet av förra hösten började problemen när man ledde in. Han hoppade ut i diken, hoppade på den som ledde in, travade på stället hela vägen in mm. Han fick till och med igång hans gamla horseman ship hästkompis på 17 år, men hon la snabbt av. Detta ledde till att vi satte på kedja för säkerhetens skull -som han fortfarande behöver ha. När jag leder fram och av innan ridpassen så hänger han nästan över mig emellanåt också.
I stallgången när man sidar honom i så står han fast där han står.
Sen kan jag verkligen inte backa honom vissa dagar! Ibland så får jag hänga på hans bog för att backa.
Han är nu 9 år och en stor grovt byggd c ponny. Hoppas jag kan få några tips som kan hjälpa mig framförallt i vardagen. Står i kollektivstall så det är ett par till som tar in och ut. Vi får inte heller ha dem lösa i manegen så löslongering är inget alternativ. Annars har jag tillgång till det mesta, även lite horse manship folk :)
Alma & Lasse
Lägger till att han älskar att buffa med huvudet, hans mor gör tydligen det också. Uppfödarn sa att hon brukar få buffliga avkommor(?).
För det första, när det gäller att rumpan växer fast på stallgången… Så händer det mig ibland också, och jag har provat att göra piggsvinsleken många gånger, men det funkar inte, så istället har jag gjort en rytmisk driving på sidan av rumpan strax ovanför bärbensknölen eller höftknölen. Då flyttar sig min 800kg's dunderklump på sig.
En häst som bufflar med huvudet bufflar jag tillbaka på, eller avleder uppmärksamheten innan den hinner börja buffla på mig. Många säger att det är respektlöst när de bufflar och jag håller väl med emellanåt.
använder ni repgrimma eller vanlig grimma när ni tar in och ut honom?
Ett alternativ till löslongering är att skaffa sig en riktigt lång lina och fäst den runt halsen på hästen. på bilden håller jag linan upprullad i handen som döljs bakom kroppen. Men det ger dig en idé om hur man kan göra. För såhär så är hästen inte helt lös, men inte heller fast genom en grimma eller bett. :)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Jag tror att de 7 lekarna kan vara en bra början och grund för dig. Tror inte att ett sto kan ge buffliga avkommor, utan avkommor som är trygga och behöver en annan inställning från oss människor så de inte blir buffliga. Som du också sa så tror jag att det handlar om respekt, ömsesidig sådan. Och det får du genom att leka lekarna där ni får ett språk tillsammans.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Jag har samma typ av häst, en ångvält som är van att allt och alla flyttar sig när han kommer gående.
Just backandet är det som han är minst sugen på att göra, vilket jag jobbar med varje dag för att få det att fungera bra. Andra behöver träna sina hästar varje dag för att inte vara rädda för saker, och jag behöver träna backande, inte svårare än så.
Men de sju lekarna rekommenderar jag, men jag kan även tipsa om att hitta en bra tränare som du kan ta hjälp av.
Man kan få reaktioner man inte räknat med när hästen inser att den inte kan driva runt människan lite som den vill längre. Då är det bra att få hjälp och råd.
#2 Tack för flyttningstipset, ska pröva det :) Han går med nylon/luddgrimma i hagen eftersom att de måste ha grimma i hagen. Vi måste ha dem i träns utan när de går in/ut i hagen + mellan stall och spolspilta på ett ungefär -tyvärr.
#3 Har läst om det någon gång, tack för att du skrev det för dom verkar vara toppen! Började idag med att känna över hela honom ute i paddocken (med min kompis som gått på kurs) och han stog stilla så det var en bra början :)
#4 Lasse är både rädd för en hel del och vill inte backa
Men hur ska jag börja träna backandet? Tycker jag backar varje dag utan framgång, men börjar väl inse att jag inte gör det begripeligt för honom.
#5 vidrigt säger jag bara….. vilket jobb! tränsa hästar till ofrån hagen…. hujedamej, och stackars hästar…. :S
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#5 Vilket konstigt stall, att man måste tränsa ut och in från hagen och inte får ha hästen lös i paddock, manege. Vad är det för mening med det?
Mitt tips på hästar som är "brötiga" och buffliga är att vara extremt känslig i sina egna signaler. Det gör att hästen måste vara mer uppmärksam. Tex backande: gör man stora brötiga rörelser och tex hänger på bogen så vill gärna hästen hänga emot, men om man med grimskaft/tygel lite lätt visar vad man menar och ger hästen en chans att reagera så är chansen större att man får den respons man vill ha,
Jag har själv en häst som folk i min omgivning kallar dominant, brötig, osv. Ja hon är envis och inte rädd för mkt, det gör att jag måste backa henne en hel del och det var bannemej inte lätt i början. Men om man jobbar med små små signaler så får man snart en häst som regerar för små signaler.
Det är som när man viskar till en hund, då blir den plötsligt uppmärksam och anstränger sig för att göra rätt, men skriker man kommandon så måste hunden inte anstränga sig och blir därför slarvig, okoncentrerad och ofokuserad.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#6 & #7 Nej såklart de har grimma till och från hagen! Menar att man måste ex. leda dem i träns i paddocken och så. Det är till hagen och mellan stallen/spolspiltan man får leda dem i grimma. Men man får ha dem i repgrimma i paddocken så får ta och skaffa en :)
Ang. backandet så tackar jag för tipset! Ska fortsätta och "nöta" på det, men det är mycket beroende på vilket humör han är på har jag märkt:)
Hm. Det där med att buffa med huvudet är nog ganska vanligt. Har själv haft det problemet. Eftersom jag inte kunde hitta något tips om hur man kunde slippa det problemet så gick jag till våran läromästare - nämligen hästarna själva.
Att analysera hur hästarna beter sig i hagen är ett skitbra tips när det kommer till allt, för övrigt.
Men hur gör våra gnäggisar när de inte vill bli buffade på? De markerar ju sitt space. Blir en häst för närgången så drar de tillbaka öronen, blottar tänder och hotar med flygande hovar. Dom säger typ "kommer du för nära och stör mitt space så tar det hus i helvete." Kanske inte riktigt så brutalt. Men, nått åt det hållet.
Så till problemet. Okej. Lösningen är att markera sitt space. Så. Hur fan gör man det? Jag har inga hovar, öron eller tänder att markera med. Okej. Jag har ju tänder, men att flasha dom känns ju inte som ett.. alternativ.
Så uppstod problemet igen när jag ledde en gänggis från hagen. Han stod och buffade på mig med huvudet som en galning. Så kom jag på det. Grimskaft. Jag höll upp grimskaftet mellan oss och lyckades markera mitt space. Kom han ändå för nära, så var han varnad. Då kunde jag trycka med grimskaftet tillbaka till hans space. Det fungerade. När jag skulle rida så använde jag mig utav spöet istället. Hålla upp det emellan och säga "här är mitt space. Buffa inte på mig. Gör du det så använder jag tryck för att putta tillbaka dig i ditt space."
Till slut så lärde han sig att sluta buffa på mig.
Värt att tillägga att inte göra detta på hästar ni inte känner, tex om de är huvudskygga och liknande. Eller spörädda.
Lycka till! :D
Smile
#9: Endel typer av hästar får man passa sig för att säga till för kraftigt om man inte vet vad man pysslar med, man kan få reaktioner man inte väntar sig. Vet en häst som bjöd på en motattack, tänker och en rumpa snabbt vänd mot en med sparkar måttade när man sa ifrån. Inte nåt jag var beredd på i alla fall.
Ett grimskaft hjälper tyvärr inte så långt om hästen inte vill flytta sig, inte ett spö heller. Min häst hade inte en tanke på att flytta på sig när jag tog hem honom, buffade han och man bad honom flytta på sig så gick han rakt emot en. Då kunde man slå med ett spö bäst man ville utan att han brydde sig nämnvärt.
Jag använder taktiken med att han helt enkelt inte står så när att han kan buffa, numera buffar han inte, men när jag nyss köpt honom gjorde han det. Han ska inte gå så nära mig att han kan buffa, han behöver inte stå så nära mig om vi står och vilar eller nåt. Speciellt inte om han har en lite "häftig" attityd så får han definitivt inte vara inom mitt personliga utrymme. Jag håller honom på avstånd, tills vi ska göra något aktivt, då bjuder jag in honom.
#10 Vad bra att ni har hittat ett sätt som fungerar för er. :)
Det låter ju som att du vet hur du ska göra för att markera ditt space utan grimskaft eller liknande. Jag brukar använda mig av det på tex ridskolehästarna som håller på och ska gnugga på en. Har ju inte samma möjlighet att träna NH som på en privathäst.
Värt att poängtera att jag inte använder spöet på ett våldsamt plan, eller liknande. För i så fall så kanske du missuppfattade mig? Har tidigare varit i kontakt med en häst som "gav igen" om man sa till för kraftigt. Så den läxan har jag lärt mig för länge sen. Haha. Men det är ju bra att bli påmind då och då. :P
Smile
#11: Använder grimskaftet och en carrot stick, men främst kroppsspråket såklart.
Förstod att du inte använder spöt på ett våldsamt sätt, men grejen är väl lite att förstår hästen inte vad man menar med ett viftande spö så fungerar det inte så bra. Hästen förstår det viftande spöt, kan bero på antingen att den vet att ett spö gör ont. eller så vet den att den får belöning om den inte går nära när man viftar med spöt. Oftast så är det för att hästen vet att spöt gör ont. Och då behöver man ha visat att spöt gör ont, annars så har det ingen effekt. Vissa hästar behöver man bara ge små signaler för att de ska förstå vad man vill och göra det, medan andra hästar kan man behöva be kraftfullt, mena det man säger alltså.
Ger jag inte min häst små signaler innan så han hinner förstå vad jag vill, så får jag en srg häst som svar om jag ber mer kraftfullt. Men oftast så lyckas jag med att ge små signaler innan, men förstår han men ändå inte gör, då kan jag be mer kraftfullt utan att få nån negativ reaktion.
Så om man ska hålla på att säga till kraftfullt när hästar bufflar eller sånt, då måste man vara noga att ge hästen en chans att göra rätt innan man säger till skarpare. Endel hästar är inte så snabbtänkta, och då kan de bli förbannade om man råkar gå för fort fram när man ber om nåt.
#12 Men oj. Jag kanske förklarade dåligt. Men tanken är inte att jag ska stå och vifta med spöet i ansiktet på hästen. Om jag leder hästen, och hästen får för sig att gnugga sitt huvud på mig, så tar jag upp spöet och håller det diagonalt mellan oss. Detta för att markera mitt space. "gå inte in i mitt space."
När travhästen jag tränade förstod detta så slutade han att gnugga på mig. :)
I övrigt så håller jag med dig. Man får skicka signalerna dynamiskt i förhållande till hur hästen reagerar. :)
Smile
Min lille bryr sig inte om det är spö eller hand som jag använder;) Men buffandet uppstår i princip bara när jag knäpper remmarna på tränset, som att han tappar tålamodet?
#15 Eller så kanske du har fått mer respekt? Vet inte heller om det stämmer, men har hört att hästar buffar med huvudet när de inte respekterar människan. :)
Smile
#15 Menar du att jag har fått respekt för buffandet? Förstog inte riktigt. Buffarna har blivit mindre kraftfulla (tror jag) förut så gjorde han ibland riktigt kraftfulla så att jag började blöda vid läppen några gånger..
#16 Nej, haha. Har hört att hästar buffar på människor när de inte respekterar dem, när hästen själv anser att han är ledare. Eftersom din häst har slutat buffa på dig så borde det betyda att han ser dig som en ledare. Det var så jag menade. :)
Smile
Jaha tyckte det lät lite konstigt ;) Tack för din åsikt!