Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettoff-topic
Läst 1054 ggr
xMobilexD
0

Skriver av mig lite..

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ibland känns det totalt som att jag misslyckas med allt och alla. Hästar som människor. Jag jobbar på detta att bli bättre och det har jag oxå blivit. Istället för att tappa kontrollen jämt och ständigt så händer det bara någon gång ibland. Och när jag väl gör det mår jag så otroligt dåligt så jag vill bara sälja min häst och göra mig av med allt och alla så alla slipper mig. Men sen när jag går ut nästa dag till min lilla plutt så äre som om han säger "Det e lugnt matte det är en ny dag i dag.. vi löser det här." Han lär mig så otroligt mycket. Bara jag som ska hålla kontrollen på mig sj. Senast idag så skulle jag behandla muggen på honom och då kickade han mig. Vet inte om det helt var med meningen men han sparkade mest åt vattnet men träffade mig och eftersom han stod lös så sprang han ut och såklart var stalldörrarna öppna så han sprang ut där oxå. Alla hästar tycker ju alltid att dte är kul att springa en stund innan dem kommer. Och han är sån att han kommer till mig. Men jag var helt borta typ och fattar inte varför jag gjorde som jag gjorde men jag tappade helt kontrollen på mig sj och han fick några ryck i grimman och blev sen longerade i paddocken en stund. Min tanke var väll. jaha vill du springa men spring då! … Vet inte vad jag tänkte med helt.. nu i eftertanke så mår jag sjukt dåligt över detta och vet inte vad jag ska göra. Iaf när jag tog in honom sen för att fortsätta med mugg grejjen så typ kom kontrollen tillbaka och jag berömde honom så fort han gjorde minsta rätt till något.. tog allt lugnt och stilla smekte honom med mjuka drag med handen.. , Lite som att okej det e bra nu.. Glöm det dumma matte gjorde. Han kommer ju såklart inte glömma det. Men han förlåter… Önskar seriöst att han satte ner foten och sa ifrån när jag tappar kontrollen över mig så jag vaknar upp regält. Men det vågar han ju såklart inte säkert för han tror att matte blir argare så. Men usch…. Skulle själv behöva lite stryk känner jag. Kan ärligt säga att jag har vart lite i den elaka hästhållningen och nu vill eller börjar gå över till att behandla en häst som den borde bli behandlad. Många tycker att jag kommit en bra bit men eftersom att dem jag är med tycker att man ska bryta ner hästar så upmuntrar dem det lite oxå.. Men jag vill inte slå min häst.. jag vill vara en bra hästmänniska… Antar att det tar lite tid innan man kommer ur sitt gammla mönster helt….. Om någon känner igen sig lite så vore det skön o få höra så man inte är helt ensam att kämpa med människolivet till o anpassa sig till o vara en bra människa mot hästarna och inte dominera dem..

Zaphix
0

Äh, alla gör vi misstag, det är mänskligt. Det som betyder något är att man strävar efter och försöker göra sitt bästa, att man misslyckas spelar ingen roll, bara man lär sig något av sina misstag.

Jag har adhd, vilket bland annat betyder att jag har mindre lätt för att koncentrera mig och har kass impulskontroll. Jag vet om att jag inte kan hålla fokus på en sak längre än korta stunder, men ändå så blir jag för envis och försöker ändå stretcha min koncentrationsförmåga. Och när jag gör det så tappar jag fokus på vad jag gör, glömmer bort att ha kontakt med hästen, kollar runt på omgivningen istället för hästen när vi gör nåt och sånt. Det resulterar i att jag gör saker som jag sedan ångrar, fasar upp för snabbt så min häst inte hänger med, man blir förbannad och jag blir förbannad, moment 22.

Men jag får så lov att acceptera att jag är mänsklig, jag gör misstag och tappar självkontrollen emellanåt. Jag kan bli arg fast jag borde behålla lugnet och vara den trygga ledaren, agerar rovdjur fast jag vet att det är dumt.

Grejen är väl att jag vet att jag gör misstag, och jag gör mitt bästa för att undvika att hamna i situationer där det blir fel. Och i och med att jag är självmedveten, jag vet mina egna brister, så kan jag hitta andra sätt att lösa sdaker på, sätt som inte leder till att det blir fel.

Dessutom så gör jag mitt bästa för att reparera det som förstört min och hästens relation.

Numera har jag lärt mig att jag verkligen måste göra mitt bästa för att inte bli arg, så jag slutar träna nåt med hästen så fort jag börjar bli ofokuserad och trött och tar en paus för att vila mig. Jag försöker dessutom att om jag ändå skulle tappa humöret gå därifrån, så fort jag blir irriterad så lämnar jag hästen ens tjnd och går iväg, lugnar ned mig och funderar över varför det blev som det blev.

Det jag ville skriva, det var att det är bättre att du lägger energin på att fundera ut vilka metoder du kan ta till för att det inte ska bli så igen, istället för att anklaga dig själv för saker.

På det du skriver verkar det som att du ständigt vill bli bättre för din häst och dessutom försöker det även i praktiken, det räcker. Man kan inte göra mer än så, och fortsätter du som du gör, då kommer du att bli en bättre människa för din häst.

Man måste ta ett steg i taget.. Inte kräva att man ska vara en bra människa rakt igenom på en gång.

Men jag förstår dig, jag anklagar mig själv väldigt mycket och får ofta en massa ångest över hmina misstag med hästen. Kan få panikångest när jag kommer på mig själv med att göra misstag även under tiden jag tränar hästen. Men jag försöker bli bättre på att sluta grubbla på det jag gjort, och istället lägga energi på framtiden.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

xMobilexD
0

Tack <3 Det hjälpte faktist:)  Ska snart ut till hästen och ge honom sin mugg behandling och frukost.

Jag tror nog jag vill bli en bra människa försnabbt. Brukar oxå gå ifrån hästen en stund och fundera varför han gjorde som han gjorde ist för att "Flyga på honom" av rov/människo instinkt.

Alma-G
0

Har samma problem, blir lätt frustrerad men tränar också varje dag vilket ger resultat :) Men ibland faller man tillbaka.. Min snälla ponny förlåter mig men jag förlåter mig aldrig.

Zaphix
0

#2: Bra att det kunde hjälpa lite iaf. :)

Liskom man inte ska gå för snabbt fram och ha för höga krav på hästen, så gäller samma sak med sig själv.

Ber du hästen om saker den inte klarar av eftersom den ännu inte har steget innan väl befäst, då kommer du antagligen bara halka tillbaka i utbildningen. Så har du för höga krav på dig själv, att du ska agera perfekt på en gång, då kommer du bli så besviken på dig själv när du inte lever upp till dina krav att du fokuserar för mycket på det.

Man måste låta saker ta den tid det behöver ta, och ha rimliga krav på sig själv.

Det ska vara roligt att ha häst och det är inte roligt när man ständigt anklagar sig själv för de fel amn gjort, istället för att berömma sig själv för de framsteg man gör.

#3: Fast varför kan inte du förlåta dig själv när till och med din ponny som blir utsatt för det du gör kan förlåta dig?

Det är såklart bra att inse sina misstag, men gå att grubbla på det i evigheter och aldrig släppa dom gör att man heller inte kommer vidare. Bättre att analysera vad som gick fel, inse att det är mänskligt att begå misstag och agera som en rovdjur, förlåta sig själv eftersom man inte gjorde det med avsikt, och sedan försöka lära sig något av sitt misstag och förändra sitt sätt.

Min och Dackes blogg

xMobilexD
0

3# Skönt o höra att andra kämpar med det. Människor är i grunden lite konstiga enligt mig men man kan inte göra så mycket åt att man i grunden är människa och gör på vissa sätt. Gäller väll att dressera sig själv mest och inte hästen så mycket.

4# Du förklarar bra! och kan säga att min häst var lite ledsen på mig imorse men när han insåg att matte var vanliga matte då blev han sitt gammla jag :) Men jag har fortfarande hemska skuldkänslor…

Alma-G
0

#5 Antar att människor är det. Har haft påsklov denna veckan och har gått en promenad utöver ridningen flera dagar vilket har hjälpt mig jättemycket. Han lyssnar och väntar på mig mer. Han har lätt att bli lite "mycket" och ibland istället för att tillrättavisa så händer det att jag blir jättefrustrerad! Så all extraenergi jag har lagt denna vecka har verkligen gett resultat. Vilket förhoppningsvis leder till att vi slipper en del av dessa jobbiga situationer :)

xMobilexD
0

# 5

Okej :) Men det är ju jätte bra :D

Har själv haft lov men eftersom att min häst är 4 år i maj så är han ung och jag har hållt på mycket från marken med honom och sånt. Och nu i dec någon gång så red jag in honom och har är säker att rida på och sånt så hade planerat denna vecka att ta ut honom i skogen mycket och rida. Men det är en prova på tävling i western 1 maj och då tror jag att jag kände lite press.. föräldrar och kompisar till familjen tycker att jag kan brja sätta press på honom så jag tror det var där det krockade lite och han inte tyckte det var kul längre. Så nu har jag lagt ner träningen inför tävlingen och skrittar ut på honom ist. Så får han ta tävlingen som en kul sak och vara där och göra det bästa av situationen. Tror han och jag funkar bäst om vi tar det lugnt så varken han eller jag känner press. idag  får han ha lite vila :)

Måste tygla mig själv lite. Idag blev det nästan att jag tappade kontrollen eller jag gjorde det i ett ögonbliick men kom på mig själv och rättade mig och tog en paus :D jätte stolt över mig sj faktist :)

Känner att jag babblar på om ingenting men ah hehe..

xMobilexD
0

*#6 menade jag xd

Btw jag funderar på att göra en hälsoundersökning på honom och kolla så han inte har ont någonstans. Och även kolla tänderna. Men ekonomin vill inte det samma. så ska kolla om mamma vill hjälpa mig lite där:) btw ingen för övrigt som vet vad en sån konstar?

Zaphix
0

#8: Jag var hos veterinären i mars för att kolla tänderna, hade också känt att hästen var obalanserad i traven, så bad dom kolla efter hälta när vi ändå var där.

Tandkollen gick på 800 kr har jag för mig, nånstans därimkring iaf.

Veterinären kollade på min herre när han longerades, visade orenhet i ena varvet, så vi gick in och sprang på raklt spår och böjde. Han kollade och kände igenom benen och resten av kroppen också. Bara en liten undersökning alltså.

Visade sig vara en gammal förslitningsskada sedan hans travkarriär, inget han hade ont av så vi gjorde ingen vidare koll.

Gick på 8-900 har jag för mig.

Tandläkare vet jag en de andra i mitt stall brukar ta ut, han tra 300 kr. Men har ingen utbildning, men erfarenhet. Men jag kände att jag hellre betalar med för en erkänt bra tandläkare.

Min och Dackes blogg

xMobilexD
0

Okej tack för lite hum om priset :) det borde jag kunna samla ihop till :) Alltid bättre att kolla så man vet :)