Tandläkare
Har fått tid hos en hästtandläkaren som ska kolla tänderna på hästen. Det är nåt som inte stämmer med dom.
Men vi har förberett oss för transporteringen dit, den kommer nog gå smidigt och lugnt hoppas jag på.
Men själva tandläkarbesöket är jag väl lite mer skeptisk till. Måste ju vara läskigt att få på sig en tandstege och att nån okänd människa ska gräva runt och raspa lite i munnen. Visserligen pelggar dom hästarna, men ändå..
Så nu tänkte jag förbereda hästen även för det. Min tanke är väl friendly game i och utanför munnen. Utanför är inga problem, i mungipor och sånt är också rätt så lugnt. Han gillar dock inte när man tar tag i tungan, blivit tvungen att göra det lite titt som tätt då han och hans förra hagkompis lekte lite väl vilt med varandras huvuden. För att titta efter sår alltså..
Men tanken är väl nu att under de två veckor som är kvar till besöket be andra göra friendly game vid munnen på honom, han är ju bekväm med mig, men tandläkaren är ju en okänd person.
Skulle vlija veta om någon annan förbereder för tandläkaren, eller har gjort. Hur har ni tränat i så fall?
Hur kan man träna hästen att vara bekväm med en munstege..?
Kanske överdriver, men vill ju att de ska bli en bra upplevelse för hästen, inte att han blir rädd av den.
Min hästtandläkare ger lugnande och sen har dert inte varit några problem med munstegen. Mina hästar både den jag har haft o den jag har nu har inte visat rädsla efter tandläkarbesöket.

Mina hästar har också fått lugnande hos tanläkaren, just för att det inte ska bli stressigt och så han kan göra sitt jobb i lugn och ro. Har aldrig förberett på något särskilt sätt. Men träna på att hålla tungan, det kan ju vara ganska bra, så han är van att du håller på med munnen.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
massera tandköttet och insidan av läpparna :) akta fingrarna och ha kortklippta naglar för man rivs lätt om det är några kanter på naglarna.
klappa på tungan, ta inte tag i den till en början med, utan klappa, pilla, klia :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Jag tycker det är jättebra att du tänker på att göra det bästa för din häst, tänk om det var fler som tänke så!
Ett litet tips är att ta carrot sticken och "köra runt" lite med i munnen och på tänderna, lite som en rasp alltså. Hur är din häst att tränsa? Eftersom munstegen är som ett jättestort bett så kan det ju vara bra att träna tränsningen eller snarare betslingen ifall hästen har problem med det. När jag skulle förbereda min ponny inför tandläkarbesöket så lånade jag lite olika bett från storhästarna i stallet och stoppade in i hans lilla mun så att han skulle vänja sig med att ha stora, konstiga och obekväma metallsaker i munnen ;-)
Denne tandläkare vi ska åka till pleggar, stor del därför jag väljer att åka dit då den de andra i stallet har inte gör det. Känns som trevligare för hästen, och såklart att man får bättre överblick över tänderna.
#3: Han har så mycket tänder överallt, stora hingstbetar uppe och nere så inte så lätt att hitta en tandfritt ställe som är tillräckligt stor för att få in handen och klappa tungan.. Men ska testa. :)
#4: Tack för tipset om carrot sticken, ska jag träna på. Har tidigare bara använt det när han velat bita på den, och då har han inte tyckt om det, men jag har sett det som positivt då eftersom han slutade bita på den sedan. :)
Han går bra att betsla, visst gapar han inte för bettet utan får alltid sätta in tummen i mungipan för att han ska gapa. Men det handlar nog mest om motivation, att han inte riktigt ser nån anledning till att ta bettet får han har aldrig visat obehag av att ha bettet i munnen. Han är den typen av häst bara.. Ser ofta lite exalterad ut när man kommer med huvudlaget, just för att han bara har det när han körs och det älskar han. Men sedan har det väl mest blivit ett mösnter vi har, att han inte gapar förrän jag sätter dit tummen.
Men bra tips det där med betten, ska klart testas. Fick med ett mördarbett till honom, tjockt tvådelat, 16 cm långt, han har 11,5-12,5 egentligen.. Men bara stoppat in det i munnen på han en gång för att kunna mäta vilken storlek på bettet jag skulle köpa åt honom..
Kanske äntligen finns en bra användning av det nu då. :)
Ett par i stallet har mängdvis med bett, kanske ska fråga om jag får låna nån låda med bett av dom och träna med. :)
#5 du kan klappa tungan med ett finger om det skulle vara så :) så nog ska du hitta nånstans över lanerna där man får in ett eller två fingrar :D
prova att ta tag i tungan med trefingrarsgrepp, då förslagsvis tumme-pek och långfinger så du inte behöver stoppa in hela handen, bara ta ett lätt tag, o se hurlänge du kan hålla utan att det blir obehagligt för herrn.
om du gör detta innan tränsningen så kanske han tycker det är mindre jobb o gapa för bettet framöver ^^ nytta med nöje kanske?
Övade förresten att avmaska med betforvatten i en spruta som han fick i munnen idag, just pga. att han ska gilla att ha saker i munnen.
Han var skeptisk först, men när han insåg att det smakade gott så gapade han villigt och tiggde mer sedan..
Kanske skulle skaffa nåt sånt där äppelbett, skulle han nog gilla att ha saker i munnen sedan..
#7 haha vad smart! :D kanske så man ska göra, fast jag brukar inte ha några jätteproblem med avmaskningen heller, men finns inget som säger att man inte kan göra avmaskningen till något trevligare :D
#9: Jo?
Har skrivit två gånger att dom pleggar hästarna..
Uppdaterar med att tandläkarbesöket gick hur smidigt som helst.
Behövde inte bli pleggad, utan stod snällt still med munstegen i munnen och lät tandläkaren rota runt och raspa bäst han ville. Joxade väl lite med tungan och sånt, men verkade inte direkt besvärad.
Förberedelserna gav alltså resultat. :)
Dock var väl tänderna inte lika roligt, vassa kanter på båda sidorna och sår och ärr i kinden pga. det. Kändes superjobbigt att se, men nu är tänderna som de ska iaf.
Inga skador från bett alls åtminstone, var visst rätt sällan han inte såg hästar utan såna skador.
Dessutom visade han och förklarade hur olika bett fungerar, hade ett hästskeletthuvud som han visade på och in Dackes mun.
Berättade vilka skador olika bett kan ge, hur de verkar och hur det ser ut när man tar olika tygeltag. Fick många aha-upplevelser och insåg hur mycket fel jag haft innan. Okunskap är mindre bra.
Så ska på travaffären och köpa ett tvådelat bett med lika långa delar, det som är skonsammast mot hästmunnen. Trott tvärtom innan, men han visade att det omöjligt kan åka upp i gommen eller klämma tungan, medan ett tredelat ger skador på lanerna.

Det var intressant! Min häst hade både ärr i kinden och skador efter bettet på dem första kindtänderna…. (skönt att det inte var mitt fel, då jag inte rider med bett, men ändå, stackars pålle…) Min tandläkare (Torbjörn) förespråkade dock tredelat, INTE tvådelat. (Nu kommer denna diskussionen IGEN…) Är väldigt nyfiken på hur de tänker! Vill ju bara det bästa för min pålle, men det är svårt när alla "experter" säger olika…
Just nu rider jag lite lite granna med ett snöre i munnen (savvystring), vilket går sådär… men det är en börja :-)
Anne
#13: Jag skulle gärna vilja kunna förklara och visa tydligt vad han menade, men jag är inte så bra på det.
Men jag ska försöka.. :)
På ett tredelat bett finns det ju två brytpunkter. Dessa brytpunkter är knövliga i och med att de har öglor de sitter ihop med. Nu så är många medvetna om att ihopsättningsringen som delarna är ihopfästa i ska vara liggande. Men det betyder ändå att det blir en skarv eftersom mittendelen går upp och de andra två dlelarna är ju ochså uppåtgående. Hittar inte ord, men de är ju ovala.
I och med att skarven hamnar vid lanerna så drar man i ena tygeln bara lite så åker skarven över lanen, vilket orsakar skador och smärta där. Blir ju lite som en såg, typ.
Även om skarven inte hamnar direkt på lanen så åker den ändå dit när man bara tar lite i tygeln.
Ett tvådelat har jag trott gått upp i gommen, men när tandläkaren visade på skelettet hur det ser ut när huvudet är i olika lägen så åker de inte upp i gommen, det är inte möjligt. Klämmer heller inte tungar eftersom lanerna tar emot innan. Tar man i ena tygeln glider bettet istället för att haka i som det gör i det tredelade bettet.
Ett bett hamnar ju lätt lite åt sidan, och hamnar ett tredelat bett på sidan och skarven hamnar mot lanen är det inte så skönt eller skonsamt mot hästmunnen.
Ett rakt bett är okej, men är lätt att tungan kläms emot lanen eller att lanen får tryckskador. Men har man lätt hand så fungerar det bra om hästen trivs på det.
Var också intressant när han visade att Dacke lätt accepterar ett bett i munnen, men stoppar man in ett finger där så klagar han. Det betyder i princip att han vant sig vid obehaget av bettet, men är det man stoppar i munnen av annat material så klagar han. Uppskattar han då bettet egentligen? Eller han han helt enkelt fått vänja sig vid obehaget.
Pratade också om rörliga respektive fasta bettringar, han sa att de rörliga gör att det blir mindre rörelse i hästens mun av att tygeln åker lite upp och ned när den är lång. Bettplattor rekommenderade han också.
Pratade om bettlöst också och han sa att det lätt ger skador på kinderna i och med att det trycks emot tänderna, allt har helt enkelt nackdelar egentligen.
Han förkastade hur de flesta ryttare rider med bett, tredelade bett som de sitter och drar i hit och dit, oavsett om de kallar det för att såga eller tygeltag så är det inte bra för munnen.
Önskar jag hade filmat när han visade och förklarade, hade varit bra. Han tig död på många myter, och jag kände mig rätt dum då jag trott att jag varit logisk i mitt tänk. Men okunskapen bland hästägare är stor!

Tack för förklaringen, jag fattade inte riktigt det där med tredelat och tvådelat dock.
Håller med om att allt har nackdelar. All tryck, varsomhelst, kan göra skada. Jag har blivit rekommenderad att aldrig rida med samma bett/bettlöst mer än två gånger i rad!
Ska nog försöka komma iväg till tandläkaren med min pålle också… Bra tips att filma det hela! Kanske kan få med sig en liten film-assisten så man kan titta tillbaka på det hela och inte glömma viktig heter, smart!
Anne
Som den tandläkare vi var till idag sa, att visst är det logiskt sätt bäst med tvådelat, om man ser hur mekaniken fungerar i förhållande till hästmunnen. Men det viktigaste är i slutändan att lyssna på vad hästen tycker, att ha sunt förnuft.
Det jag kände gjorde mig tveksam till att använda bett på min häst var att han har mycket tandkött, att det lätt kläms emot tanden om man tar i bettet. Endel har så pass mycket tandkött att han inte rekommenderade bett, Dacke var det inte så illa med, men ändå så att det kunde bli klämt och obehagligt.
Testar att förklara igen.. :)
Tredelat har tre delar, det blir en skarv emellan delarna, dessa skarvar dras emot lanerna när du tar i ena tygeln. Skarvarna hamnar också just på lanerna, vilket i sin tyr betyder att du inte behöver ta mycket i tygeln för att skarven ska dras emot lanerna. Dra bettet över ditt finger så känner du skarven, tänk då att det blir tryck på det och det dras över ett väldigt känsligt ställe, som lanerna.
Ett tvådelat har skarven i mitten, blir alltså ingen skarv som dras emot lanen.
#16 Och rakt bett har ingen skarv alls! 
Men jag är också medveten om det med tredelat. Det jag gör att att kolla efter bridongbett som dels oftast är smalare och sedan har de också oftare en mindre mittdel.
Sedan ska man se till att (tänk dig att du håller upp bettet framför dig med ringarna rakt ut och "ståendes") de två yttre delarna på mundelen har en öggla som ligger ner (dvs motsatt till ringarna som man har tygeln i). De flesta bett är konstruerade så, men ganska så många kan man hitta där dessa också är "stående". Då förlorar man en hel cm (drygt) åt vardera håll ang. detta att skarven tar emot lanerna.
Rätt vridet: http://ponnibrudarna.blogg.se/images/2011/bett_126486948.jpg
Fel vridet: http://brahastfakta.blogg.se/images/2011/500538_011_125235759.jpg
Hakuna matata!
Ett rakt bett ger lätt skador på lanerna sa tandläkaren jag var hos, att det tröck rakt på lanerna, men bättre än tredelat.
Han visade också det dära med hur det tredelade var vridet när jag frågade om det spelade in. Vilket det inte gjorde i speciellt stor grad i och med att skarven som drar emot lanerna fortfarande är där. Man behöver inte ta mycket i bettet alls för att det ska dras åt sidan, och med tanke på vilka stora tygeltag de allra flesta ryttare faktiskt tar så dras det i munnen mot lanerna.
Och en dryg centimeter är inte mycket, inte sett nån som tar så pass små tygeltag att det skulle spela in egentligen.
Tittar man på bettet som du skriver är rätt vridet så finns det fortfarande en skarv där i och med att man drar mittdelen mot lanerna, och på mittdelen går det ändå upp vilket ändå ger samma effekt.
Smalare bett ger mindre tryckyta vilket gör att skador lättare uppstår. Att ha ett väldigt smalt bett är inte så snällt om man inte är väldigt mjuk i handen. Ett väldigt tjockt är heller inte bra, men ett mellanting. Det får plats lite grövre bett i de flesta hästmunnar, behöver inte vara så smalt som bridongbett.
Nu har ju du ponnysar, och då är ju situationen annorlunda med tjockleken, de har ju mindre munnar såklart.

Tack, nu hänger jag med igen.
Har alltid lärt mig att bett inte alls får plats egentligen. När munnen är stängd, finns det inget hålrum, utan allt är fyllt, precis som hos oss. Jag är med där att ett tunnt bett är skarpt, men ett bett överhuvudtaget är ingenting som passar i en mun och gör alltid skador oavsett hur det ser ut (men beroende på vem som håller i tyglarna). Sunt förnuft låter ju vettigt här.
Anne
Så är det ju förståss, att tungan och tandköttet tar upp utrymmet. Men i och med att bettet ändå tar plats och är ivägen i munnen, så spelar det mindre roll om det är lite tjockare. Mellan lanerna, alltså i uppe-lanen och nere-lanen finns det plats för ett tjockare bett än typ bidong, att det inte stör lanerna.
Men en spännande sak han också sa ang, plat i munnen är att han funderar över varför de allra flesta bett är konformade, tjockare ute och smalare i mitten. Det har ju ingen betydelse i och med att det finns lika lite plats överallt i munnen ändå när den är stängd.
Jag kände mig totalt mot bett efter allt det där och frågade om han tyckte man ens skulle ha bett, hans svar var väl att även bettlösa alternativ skadarmunnen. Drar man i repgrimman åt ett håll så hamnar kinden empot tanden. Speciellt kapsoner och såna alternativ som sitter åt jämnt kan ge sår.
Men han har bett på sina hästar, håller på med trav nu, men tidigare varit tävlingsryttare i hoppnign. Allt vi gör med hästar är onaturligt och skadar hästarna, så han tyckte väl att bett gör väl varken till eller från, i och med att allt är onaturligt ändå.

Det var ju ett dumt sätt att resonera. Det klart man vill göra så lite skada som möjligt iaf!
Anne
Jo, och det är väl det han försöker med också i och med att han sett alla skador som blir i munnen.
Men vill man som honom hålla på med trav, då måste man ha bett, inga alternativ.
Och då får man väl överväga vart man själv känner att gränsen går för hur lite skada man vill göra. Och sedan acceptera att visst, det gör skada med bett, men man kan göra det bästa av situationen ändå.
Jag har skor på min häst, jag vet att hovarna och hela kroppen mår bäst att vara barfota, men jag känner inte att jag för tillfället kan ge så pass mycket hänsyn för honom att jag låter honom gå barfota. Ett år innan de vänjer sig brukar man säga, i och med att min häst är väldigt sulöm så skulle det i princip bli hage för honom. Visst, boots är ett alternativ, men det hämmar hovmekanismen mer än skor, iaf de boots jag sett.
Så där går min vilja att kunna köra och rida honom som vanligt framför att göra det jag i slutändan vet att han mår bäst av.
Jag använder bett, visst, det ger skador, men är man medveten om det och därmed försöker tänka på att vara mjuk i handen blir det bättre. Vet att bettlöst gör mindre skada, men i nuläget väljer jag bett, med gör då ett aktivt val och är metveten om det.
Satt och funderade lite på detta med "skarvarna" osv. Borde det kanske inte kuna lösas (eller i.af bli mkt bättre) om man tog ett tredelat (med så liten mittdel som möjligt) och sedan lade på ett lager silikontape (finns speciellt för bett, kolla på tradera t.ex). Då "binder" man ju ihop delarna och skarven blir inte lika tydlig? =)
Hakuna matata!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag kikade på mitt tredelade, där är mittendelen mellan 1½-2 cm lång på längsta måttet (dvs där det fäster i de vanliga bettdelarna s.a.s) och om jag ska dra bettet så långt att det skaver mot lanerna så måste jag ha dragit halva bettet genom munnen på honom först…
och har man dragit så långt innan man får skarven över lanerna så kanske man ska se över sin ridning överlag ^^
Så för min egen del så bekymrar jag mig inte så mycket över det på mitt tredelade :D
#24 Ja IBLAND är det faktiskt en fördel med hästar som har gigantisk munn… En annan har svårt att hitta ett bett som ää 8.5-9.5 o_O
Hakuna matata!
Vad sa tandläkaren om att rida på rakt nova bett? Var det bra eller dåligt. Rider min häst på detta och han går bäst på det.
#26: Han sa att det var bättre än tredelat iaf, och att det ger tydligaste signalerna i jämförelse med ledare bett.
Men han sa också att det är lätt så att det klämmer tungan, har för mig att han sa mot lanerna.
Och visst, ett novabett är relativt mjukt, men det borde ändå kunna klämma tungan mot lanerna.
Min fundering med ett novabett är om det inte sliter på slemhinnorna såsom ett käderbett gör. Känns så när man tar på bettet.
Skulle velat testa ett sånt, men jag vågar inte det när jag kör, dumt att köra utan ett bett i metall. Hästen kan ju om man har otur gnaga på bettet och det går av. Min häst tuggar inte på bett, men lite säkerhet..
Jag byter numera mellan tvådelat och odelat bett, för är man försikttig i handen så fungerar det okej.
Jag tror också att man får passa sig för och vara riktigt vaksam med bett, att man själv tror att hästen gillar et bett mest behöver inte betyda att den gillar bettet. utan bara fått så lov att vänja sig vid det. Tyvärr verkar fallet vara så ofta..
#23: Finns nåt bett utan såna skarvar, kan heta bomber-bett?
Men de har dessutom ett tvådelat med lika långa delar, är klart sugen på att köpa, men vill gärna klämma lite på det innan så ska leta i hästshoparna i stan innan jag köper ett.
27#
okej tack för svar :)
Min häst har också haft problem med tänderna och då han var som värst började vi rida med hackamore och red med det i cirka två år. Numera rider vi någon gång i veckan med bett, någon gång med hackamore och jag har även börjat rida med repgrimma.
Hellre lite fel än helt åt helvete, det är svårt att ha absolut kunskap så jag tror att man ska variera för att göra minst skada.
Det jag har hört stämmer i stort överens med det som sagts, tvådelat är mer milt för munnen än tredelat. Sen rekommenderade tandläkaren även rakt bett. Jag kanske borde bli bättre även på att variera vilket bett jag använder. Tänker även köpa olika typer av bettlöst för att testa.
Om ni bortser från repgrimma, vilket bettlöst alternativ skulle ni rekommendera?
#29: En bosal, ännu tydligare än en repgrimma, och stabilare. :)
Men vill man ha nåt man kan rida "vanlig engelsk ridning" på så skulle jag använt ett sidepull.