Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 2801 ggr
[Chayar]
0

Hjälp...Ger stötar?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu börjar min häst bli rädd för mig, hon förknippar ryktningen med något dåligt.

För jag ger henne stötar? igår skulle jag pussa henne på mulen och hon fick en stöt. Hon är inte alls lika avslappnad längre…

Jättetacksam för tips för att bli av med "stötarna"

Zaphix
0

Undvik att ha på dig kläder i syntetmaterial, kläder i fleece är lite dumt, bättre med naturmaterial. Byt ut borstarna emot borstar med naturmaterial istället för plast. Allt för att undvika onödiga stötar..

Ett annat tips är att alltid ha ena handen på hästen när du borstar, och om du ska klappa hästen och sånt så är det bra att ha så mycket kontakt med hästen som möjligt. Alltså om du ska pussa hästen på mulen, lägg först ena armen runt hästen, eller ställ dig intill hästen så din kropp tar emot hästen.

Och förstått, skippa såklart fleecetäcke på hästen. :)

Stötar kan förstöra så mycket på en häst som redan har lite problem med friendly game, just stötarna kan vara det som gör att det blir för mycket om hästen redan är osäker.

Så att reparera det, alltså mycket friendly game så att hästen blir bekväm igen, och göra det man kan för attg undvika fler stötar.

Men det kanske inte bara är stötarna, utan just borstningen kan bero på pälsfällning också. Många hästar blir mer känslig i pälsen vid fällningen, endel blir känsligare även under hela tiden de har vinterpäls. Och jag tycker att det bara är att acceptera det då. tycker hästen det är obehagligt att bli borstad för att det gör ont av borsten, då är det snällast att köpa en så muk borste som möjligt och bara borsta av det värsta. Visa hänsyn mot hästen helt enkelt.

Finns en artikel här på sidan om friendly game, om du inte vet vad det är.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Som Zaphix sa, byt ut alla nylonborstar mot naturmaterial. H**ks har ett helt ok sortiment som inte kostar skjortan.

skippa fleece på dig själv och hästen.

Stötar är ett jäkla elände. :S

Men det är mycket möjligt att din häst blir rädd för dig när "du" ger hennom stötar, det är ju samma sak som elstängsel o sånt ska man ju akta sig för. :S

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Elshira
0

Jag har aldrig fått stötar förr mer än när jag dragit av fleecetäckena. Däremot märkte jag att jag börjat ge min ena 6 åriga katt stötar nästan hela tiden, har det vanliga på mig - bommuls t-shirt och jeans. Aldrig vart förr men nu är det något knas xD

Kanske har det något med pälsfällningen att göra, det blir ju mer motstånd i sträva (gamla) hår antar jag. Kanske en tvätt skulle vara bra, om din häst nu inte går ute dygnet runt ~ :)

Men annars antar jag nog ockås att det bör vara av naturmaterial även om jag själv har de vanliga i plast :P

Hakuna matata!