Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: träningstips
Läst 1307 ggr
[mammamian]
0

Att bli en barnponny

Behöver lite träningstips för vår shettis, som ska bli en trevlig barnponny.

I nuläget är hon en trevlig ponny, men hon är ung (2008) och lite kaxig. Vi har två barn, 3 och 6,5 år, som gärna vill pyssla och i framtiden även rida eller köra. Ponnyn är mycket trygg i sig själv så det kommer inte att bli några problem, men hon är lite sådär med barnen…

Barnen får gärna borsta och klappa, men om den största av dem vill t.ex. leda så blir det sura miner. Sist vi var på promenad och lillmatte gick närmast ponnyn och höll repet (jag gick utanför och höll i änden utifall att) så var det ett grinande, hot om bett i benet och tillslut så vevade ponnyn till med ett framben för att lillmatte skulle släppa. Förvånad Säger jag ifrån, räcker att jag harklar mig lite, så åker öronen fram och hon slutar genast. Hon är annars mycket intresserad av barnen och vill vara med dem, men de får inte försöka bestämma.
I dag när vi promenerade ledde husse henne och då gick hon bakom honom och grinade, öppen mun för ett rejält bett i rumpan, men när han vände sig om såg hon ut som en ängel och hon gjorde inget.
Tror att hon kan vara inne i nån trotsperiod? Mot mig är hon bara snäll och mycket lätthanterlig.

Någon som har bra tips på hur man kan träna denna, i grunden mycket snälla och trygga ponny till att bli en bra och pålitlig barnponny? Mina barn för för små för att kunna t.ex. longera eller göra mer avancerade övningar. Stora flickan har lärt sig att vänligt, men bestämt putta bort ponnyns huvud om hon vänder sig och grinar när hon borstas i stallet. Det räckte med några gånger för att ponnyn slutade grina alls och har inte gjort så mer de senaste gångerna hon blivit borstad.
Finns det små, bra övningar som ett barn klarar av och som en unghäst kan uppleva som positivt?

Hur länge kan unghästhumöret hålla i sig?

Gyllir
0

Jag skulle lära barnen och ponnyn lite av principlekarna. Alltså att kunna flytta på ponnyn genom stadigt tryck och rytmiskt tryck. Om du förbereder ponny på detta, så hon redan kan, kommer det inte vara ngt problem alls, inte ens för det minsta barnet. Bara barnen kan flytta på ponnyn höger vänster framåt och bakåt. Så fort ponnyn är sur och hotar, ska barnen flytta på henne vänligt men bestämt. Det blir mer effektivt när barnen gör det, än när du gör det.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se