Problem.. Rädd för o ramla av.
Hej!
nu har det dykt upp ett problem. Igår var vi och hämtade en häst som jag eventuellt skulle ta hand om och rida tills han blev såld. Han är inriden av en duktig ryttare och till riden av Tommy Arvidsson. Otroligt snäll häst och är trevlig i hanteringen. Förstår han inte så frågar han gärna. Han är för örvigt 7 år.
Eftersom vi bara haft honom en dag så har jag Badat honom, Gått en promenad och longerat honom lite. Inte alls länge. Skulle bara kolla om han visste vad det var. Sen för en halv timme sedan så red jag honom. Det gick bra hade en som ledde mig första varvet och det gick bra och när vi skrittade själva så gick även det bra. Sen skulle hon som ledde hoppa upp på honom.
Kan säga att det inte var planerat att rida på honom idag utan hade tänkt vänta lite med det. Men hon som hjälpte mig ville så gärna prova honom och sånt. Hon är inte så van vid att rida. Men mamma sa att vi kunde testa. Jag tyckte inte det kändes bra men hoppade själv upp först och som sagt gick ju det bra och jag var lite störd och lät henne hoppa upp..
Jag hoppade upp utan pall men hon med. Vet inte exakt vad som hände men det såg ut som om hon hamnade för långt bak med högerbenet och sen knorrade pallen eller något och han for iväg i full fart och hon flög av.
Känner mig lite skyldig men jag sa att jag inte ville att hon skulle riskera det men ah det blev som det blev.
Själv så har jag länge vart rädd för att rammla av men typ kommit över det nu. Men hästen han verkar lita på mig och man såg på honom hur ledsen han var när h an förstått vad han gjort. Hur hade ni gjort? Lix han flög lix upp åoch bockade högt. Kanske bara jag som e feg?? Tacksam för svar.
Jag är så feg av mig så jag hade nog inte vågat satt mig upp på länge med en sån häst.. Jag är väldigt rädd för att ramla av och har alltid varit mesig av mig.
Men träna mycket från marken, öva på att hoppa vid sidan av hästen, hoppa på en pall på sidan, ena foten i stigbygeln och hoppa och flaxa runt. Öva på att ha saker runt benen på hästen så den är bekväm med det, förbered helt enkelt för saker som kan hända innan de händer som en överraskning.
Skulle inte sitta på en häst som var rädd för att ha saker runt benen, onödig säkerhetsrisk då sånt lätt händer,
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
# Okej jo det är det jag funderar på att göra. Känner igen mig i det du beskriver. Även om hästen är van så vill jag vänja den lite extra ändå så att det vet att det är chill. Även om han kanske inte tog detta hårt så vill jag ändå ta det säkra före det osäkra. Även om det inte va mig han kastade av. Vi kan vara mesiga till sammans hehe :)

Jag skulle också se till att få hästen trygg med alla möjliga saker först innan jag ens skulle fudnera på att rida. Sen kan det ju alltid ske en olycka, men då har man ändå gjort allt man kunnat innan iaf. När du lär känna hästen kommer du också kunna läsa den bättre och se när det inte är läge att hoppa upp. Det kan förebygga många olyckor!
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack för bra råd:)
Idag fick jag lite hjälp av en kompis som hjälpte mig med min egna häst när han skulle ridas in. Iallafall så gick det jätte bra. så han blev nog bara rädd igår. Travade lite på honom oxå. Men ska hålla på mest från marken på honom så att jag vet att han lyssnar på mig där oxå. Men det var mer en grej att jag skulle få veta om han var dum eller bara blivit rädd. Visst var han lite spänd men sen var han lugn och trevlig då han förstod att det var hon som alltid är så trevlig och myser med honom. Dok lite halvseg och frågande men det är inte så konstigt:)
Men som sagt nu vet jag att han inte gör något när man skrittar och travar så då behöver jag inte oroa mig för att hoppa upp :) Det kan ju kanppast gå sämre i ridningen efter lite markövningar och lära känna varandra stunder:)