Det går framåt...
… för mig om min häst. Men när vi tränar så funderar jag lite över vad jag ska göra när hästen 1 vänder bort huvudet, 2 försöker gå iväg?
Min häst tappar ganska så lät intresset, ska jag bara låta honom vara helt tills han söker kontakt själv, eller ska jag göra mig lite hörd (vicka med grimmskaftet eller något)?
Även med godis är jag tydligen inte världens mest intressanta person, har dock bara börjat använda det på sistone. :)
Hakuna matata!
Flytta bakdelen så får du tillbaka huvudet automatiskt, fungerar bra för mig. Men min häst som gärna drar ne dhuvudet mot marken och går iväg får man ha timing med, hinner han börja gå iväg och han verkligen vill gå så gör han det också.
Men för det mesta är det vad som fungerar bäst och sedan göra sig rolig igen. :)
#1 Han vänder inte bort framdelen, utan endast huvudet.
Vad man gör kvittar väll egentligen så länge man får uppmärksamheten (på ett lugnt sätt).
Det jag undrade var mer om jag skulle stå helt passigt, eller om jag aktivt ska söka hästen uppmärksamhet!
Hakuna matata!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
jag hade flyttat litet på bakdelen, att hästen tittar iväg från mig är ett klart tecken på att allt annat är intressantare än vad jag är ^^
du kan wiggla repet också om du vill, alla bäckar små för att få uppmärksamhet.
Jag kastade en morot efter en häst i hagen idag. Han kom gåendes direkt till mig och undrade vad jag ville, men strunta i moroten ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#2: Fast jag svarade väl på det..?
#4 Nja, jag ville veta om man ska göra något eller inget alls. Flyttar jag baken "tvingar" jag ju ändå honom att säka min uppmärksamhet.
Frågan är bara om jag ska göra det, eller om jag bara ska stå helt still tills dess att han tittar på mig igen? :)
Hakuna matata!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tycker du ska flytta baken OM du akivt söker kommunikation för att tex leka eller göra en övning. Då krävs det ju att hästen har sin uppmärksamhet på dig. Men om du "bara" är ute efter undemanding time så spelar ju uppmärksamheten mindre roll eftersom man spenderar tid ihop oavsett.