Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: träningstips
Läst 3353 ggr
xMobilexD
0

Tjurig häst?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej! tänkte se om jag får några tips och råd här:)

Har nämligen en arab valack på snart fyra år. Han är helt underbar och går med på det mesta. Dok är han små tjurig ibland. Han varken sparkar eller bits utan lägger bara öronen bakåt och försöker se jätte sur ut. kan vifta lite med huvudet. När han gör detta brukar jag strunta i honom och be honom göra det jag skulle be om ex backa. Han hatar när jag håller upp ett "bannande" finger mot honom eller knäpper med fingrarna. Det är typ som "Gör inte sååå matte! jag vill inte nu. säg inte åt mig vad jag ska göra" typ något i den stilen.

Han är en häst som testar mycket. Han började bli tjurig efter kasterationen i höstas. Så jag vet inte om han blev lite depp av det och tyckte vi var idiotiska som gjorde så mot honom.

Sen hatar han vatten. Det är nog det värsta som finns enligt honom. Men vi jobbar på det och det går frammåt. Sen har jag en teori till varför han e småtjurig eller beter sig trottsigt. Jag är mest hemma på helgerna så det kan väll bero på överskotts energi och att han har tråkigt när jag inte är hemma. Han är som värst på en fredag. visst vill han mysa och allt sånt men han vill inte helt göra som jag vill och då blire tjaffs tills vi är överens. Men till hösten ska jag flytta hem så då är jag hos honom varje dag :)

Att uppmuntra med Godis funkar inte utan han blir okoncentrerad och tänker bara på det. Blir ett matvrak istället om man säger så.

nu har jag mest babblat på om säkert tomma saker men hoppas någon har något litet tips eller så :)

LinaN
0

tycker det låter som om du redan diagnosticerat problemet bra :)

Att slänga med huvudet är en dominant handling, som kan leda till bitande, trängande och slutligen springa över dig.

Och jag hade nog gjort som du gör, fortsätter be om det du ber om, att du är konsekvent där och ber honom göra och genomföra det du ber om ger ju förhoppningsvis utdelning i att han ser dig som en konsekvent ledare.

O tyck inte synd om honom när du bannar honom med fingret eller knäpper, att han tjurar då betyder för mig att han är på väg att foga sig men han gillar inte det. Min tjurar också om man säger åt honom något han inte riktigt vill göra. ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

xMobilexD
0

# 1.

Okej skönt att man inte gjort helt fel och att andra har hästar som är lite snåtjuriga :)! Tack ändå för ah :)

anyberg
0

Det är ju en fin balansgång det där, hur man är konsekvent och bestämd men samtidigt inte våldsam eller tjatig/jobbig. Men din häst verkar ju inte särskilt rädd av sig så du kan nog ta i en hel del innan du blir pest och pina i hans ögon. Som Lina säger, om han inte är rädd så behöver du inte tycka synd om honom.

anyberg
0

dubbelt

xMobilexD
0

Okej tack :) Jo han är den sorten som är ah gud nu kommer jag inte på vilken del han är av Horsenality. Men han är inte rädd för mig utan det är mer som : Säg inte åt mig vad jag ska göra! han är nog lite i trotts åldern och hämnas för kasterationen eller något :) men tack! skönt o veta att man gör rätt :)

LinaN
0

Låter som han är litet LBI ^^

xMobilexD
0

#6 har du något som beskriver en sån :)?

LinaN
0

vi har en artikel här om de olika horsenality's som finns ^^

xMobilexD
0

Tack han är nog mera LBE för han är jätte känslig och älskar att pilla med något i munnen :)

Zaphix
0

#9: Så kan LBI's vara också. Har definitivt en övervägande LBI, men han gillar att pilla på saker med munnen. När jag köpte honom varnade ägaren mig för att ha jackor med knappar eller stroppar som han kunde äta upp.. Stoppar allt han hittar i munnen, om det beror på att han är lekfull eller bara vill testa om det går att äta och är gott är väl oklart..

LBI's är känsliga, min uppfattar minsta lilla signal från mig eller från omgivningen. Han ser och hör allt.
Grejen är väl att han inte bryr sig, exakt lika känslig som andra hästar, men han tycker inte att han har någon anledning att bry sig förrän han verkligen måste.

Vet han att jag har havre i fickan så gör han allt på fas 1 utan problem, om han vet att jag inte har havre i fickan, då får man rätt ofta gå upp i fas 3. Och det gör att jag vet att han är känslig, men inte har nåt intresse av att bry sig om han inte tjänar nåt på det.

Min käna häst är sjukt tjurig och envis, säger allt för ofta till mig att "Jag är inte så sugen på att backa idag, men jag gör väl det för att jag måste, men jag gör det väldigt långsamt bara för att visa att jag inte vill flytta på mig för din skull.". Ber man honom backa utan att han är så sugen på det, då kör han upp huvudet i skyn, spänner och drar ut översläppen så det ser ut eom en papegojnäbb och står sedan still så tills man verkligen säger till honom.

Det där med överläppen som min häst pysslar med är en dominanssak, är ett verktyg de använder när hästar står och småtjafsar med huvuden mot varann. Likna det med din häst och bakåtstrukna öron.

Numera så fortsätter jag be honom vacla, samma fart eller snabbare, tills han harf en trevlig attityd och då pausar vi där ett tag. Jag vet att såna saker inte handlar om att han inte förstår, utan han visar mest att jag inte ska komma och flytta på honom. Och den attityden gillar inte jag, utan jag vill ha en trevlig attityd för att jag ska ge eftergift.

Det som är mindre lätt är dock att veta hur mycket press man kan sätta på hästen, inte gå för snabbt fram eller ha för stora krav. För mig är det lätt hänt att det blir så.
Dock berättar min häst när jag pressar för mycket, önskar dock att han kunde berätta på ett trevligare sätt än sparkar..

Jag tränar min häst mycket med havre, använder klickern. Det fungerar i och med att jagbara ger godis när han gjort det jag bett om, och inte tigger godis av mig. Det betyder att jag inte mutar, utan jag belönar.

Så jag ger aldrig min häst godis om han harf en otrevlig attityd och snarare kräver godis, utan det ska varaf just en belöning.

Övar endel med att "vakta maten". Det betyder för oss att jag tar hans hög med mat i hagen, står och filosoferar där och låter inte honom äta igen förrän han inte försöker ta maten ifr¨ån mig, kräva mat alltså.
Försöker han ta maten, då driver jag iväg honom. Efter ett tag så ställer jag högre krav än att han bara ska stå och se trevlig ut och vänta så sin tur. Ber om backande, sidvärts, följa efter mig troys att jag inte är vid höhögen och sånt. Effektivt sätt att belöna på, och effektivt sätt att öva upp att hästen inte ska kräva maten, uatn har den fokus på dig och gör det den ber om, då får den maten sedan.

Gäller att motivera hästen, speciellt med en LB-häst så behöver man hitta vad som motivcverar just den hästen. Fungerar inte så bra att bara be om saker, man måste ge tillbaka också.

Jag använder havre när vi lär in nya saker, med klickern då, eller hö när vi tränar liberty. Annars använder jag långa apuser med vila och kliande, eller så bara nån klapp och lite kliande i öronen eller pannan.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

xMobilexD
0

Känner igen det dära med när man vet att dem förstår men att dem bara protesterar eller låtsas inte förstå. Min är väldigt pillig han vill nog bara leka, Men han har sina "Pmsdagar" (Kallar dem så i brist på annat för man kan missta honom för ett katigt brunstigt sto då hehe)

Jag har börjat ha med mig Godis i fickan nu förtiden då jag håller på med en yngre häst som behöver lära sig att människor kan vara snälla. Och då brukar min plutt få en liten motots bit om han gör något extra bra. Som att ex komma i hagen i fullfart eller bara skritta mot mig när jag kommer. han har blivit lite små lat nu under vintern..

Men han får sällan godis bara för att han är söt. kan hända att man smälter någon gång men jag är hård med det.  och är han tjurig och otrevlig kan han glömma godiset.

Ibland när jag ber honom stå stilla och sen när han tröttnat så börjar han smyga med en fot… Då vill jag att han ska backa den hoven så många steg han gått fram. Men när han har sina pmsdagar så kan han lyfta hoven tjura.. och sen antingen ta ett steg fram eller sätta ner den på samma ställe igen för att lura mig lite. och då går jag på honom lite mera och då blir han jäääätte tjurig men lyfter seeeegt och ställer ner hoven.

Tror nog trottsåldern är nära hehe. Dok protesterar han inte alls med sparkar eller annat. han ser mest sur ut. Men antar att han kan bli farlig för en helnybörjare att hantera utan hästvan människa breve sig.  Det är som om att han försöker skrämma mig men inte lyckas. och om någon som vet om det dära med att "hästar med öronen bakåt är farliga och arga" och han testar det och dem blir rädda. då spinner han vidare på det.. hehe så han är smart. Han vill gärna testa vad som får mig att backa.

han går även med två småtjuriga gammla valacker så han tar nog efter deras tjurighet lite.. hehe

När jag arbetar med honom från marken så är berömmet att han får komma in till mig och stå o bli kliad i pannan. Det älskar han. Sen om det är ex att han hoppat bra över ett hinder eller gjort något annat bra och inte ska komma in, så är orden "BraaaaaDuuktig Cellooo"  han förstår det och blir jätte stolt och travar på i samma takt. Han är välldigt känslig och lyssnar oftast snabbt om han inte ska sega och testa mig vill säga :)

nu skriver jag säkert lite osammanhängande men ah.. Jag e lite som jag e :) Är något otydligt så kan jag förklara.