Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 2987 ggr
[Medelone]
2011-04-02 19:57
0

Sadelgjord

Min häst är snäll och så vid sadling, han har inget emot det egentligen. Men jag märker att han rycker upp med huvudet lite grann varje gång jag ska spänna gjorden, jag vet att det kanske inte är så allvarligt. Men jag vill inte att han ska bli en suris varje gång jag kommer med sadeln.

Gyllir
2011-04-02 20:46
0

Jag har samma problem. Men har rycker bara när han är orolig (RB) eller när jag inte lekt med honom från marken innan.

När han har protesterat har jag dragit åt, hållit och väntat tills han slutat sura, och sen släppt när han såg snäll och mysig ut. Så man aldrig "belönar" det sura beteendet. Men det förutsätter att man är bombsäker på att hästen inte har obehag nånstans. Min pålle har tappat en del ryggmuskler över vintern och jag kan tänka mig att det är därför han har lite jobbigt med sadeln. Då få man ju lösa det på ett bra sätt också.

Tycker du gör helt rätt att lösa "problemet" när det är litet. Dumt att vänta tills det blir allvarligt :-)

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Zaphix
2011-04-02 22:04
0

Kan det vara så att päls kläms emellan någon stans? Är det hår som kläms och dras lite så är det nog rätt obehagligt. Lätt att päls kläms utan att man tänker på det, några strån behövs bara för att det ska vara otrevligt.

Men sedan kan det ju handla om att han känner sig trängd och blir rädd, spänner upp sig. När hästen gör sig redo för att fly så spänner den ju sig först. Därför de spänner ut magen när man drar gjorden innan de blir avslappnade.

Min häst bryr sig inte nämnvärt om gjorden, han är alltid så¨underligt positiv till allt, står alltid lugnt med öronen framåt..

Men hästen jag red innan gillade inte sadelgjorden. Övade med att dra åt ett rem runt honom i sadelgjordsläget, så fort han såg glad ut använde jag klickern och belönade. Han hade tidigare haft spänningar i sadelgjordsläget under magen, så han hade haft ont där innan och den sura minen blev till en vana.
Han högg efter en i början, men efter träning så stod han lugnt med öronen framåt och spände inte ens ut magen. Klickern och massören gjorde ett bra jobb. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
2011-04-02 22:38
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

massage och strykningar där sadelgjorden ska ligga emot är också ett tips, och att sedan "massera" med gjorden. Göra det hela till något positivt. :) något som är skönt o trevligt :D

och framförallt att inte monsterspänna allt på samma gång utan ta ett hål, klia på favoritstället, gå och hämta hjälmen, spänn ett hål, släng in höet i boxen, spänn ett hål. Led ut hästen på gårdsplanen, spänn ett hål. osv osv osv.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

[Medelone]
2011-04-03 12:20
0

Jag ska testa det ni sagt. Tack! :D

Det är mer att han rycker lite innan jag spänner gjorden, mer att han förutspår att, "okej, nu kommer det." Sen är det inget mer med det.

LinaN
2011-04-03 13:49
0

#4 okej, men gör det så trevligt det går. :) så tror jag att detta "problemet" snart är ett minne blott!

Elshira
2011-04-05 09:05
0

Håll koll att inget kommer i kläm där sadelgjorden börjar överlappa sadeln. Är det så att han blir lite "klämd" där ibland så kan han ju mycket väl "förbereda" sig med.

Ett annat tipps om hästar inte riktigt är förtjusta i sadelgjordar är att köpa med ressår (på båda sidor!!!), då blir man ännu "snällare" när man spänner gjorden, och den sitter aldrig helt stummt utan kan alltid flexa lite. Köp helt en med tre lager ressår, de är lite mer hållbara och ressåren töjs inte ut (de allra sämsta får man spänna så hår man kan, och då är ressåren helt uttänjd och fyller inte sin funktion ändå).

Har för mig både börjes och hööks har lädergjordar med tre lager ressår till ett helt ok pris! Själv köpte jag min på granngården och beställde från Hansbo ^^

Men i övrigt så är det bara att ta det lugnt, håll i gjorden och släpp inte efter förrän han lugnar ner sig (=beröm). Spänn gjorden sakta så det inte blir några ryck.

Kolla gärna igenom hästen med, tryck med fingrarna längst ryggraden och lite vid manen och se om han reagerar någonstans. I sådana fall är det kanske lite obehag av sadeln som han reagerar på, och det måste givetvis kollas upp i sådana fall.

Men prova med att bara ta det lite lignt och vänligt så att säga, så ser du ju om det blir bättre eller sämmre!

Hakuna matata!

Taktur
2011-04-05 19:22
0

Jag spänner ett par hål  åt gången och alltid från båda sidor. Har fått höra, om det nu stämmer att hästen har en stor muskel  precis där sadelgjorden ligger. o spänner man till från en sida bara och kanske drar åt hårt från början dras den muskeln snett o det känns obehagligt för hästen. Därför ska man alltid spänna från båda sidor

Elshira
2011-04-05 22:40
0

#7 Har aldrig hört det men spänner alltid ett hål i taget i vilket fall som. Inbillar mig i.af att sadeln borde ge ett jämare tryck om man gör så än om man spänner allt på en sida som många gör… >.<

Hakuna matata!

Anna452
2011-04-07 06:39
0

Har aldrig hört något om en muskel, men däremot har jag hört att det ligger ett stort nervcentrum strax framför sadelgjorden vilket gör att för hastig eller för ryckigt spännande resulterar i obhag för hästen. En del har betydligt mer obehag än andra och det är viktigt att man tar det lugnt i början då hästen vänjs sakta. Om man stressar (vid tillvänjning och inridning) med det kan det ge reaktioner för hästen hela dess liv.

LinaN
2011-04-07 09:33
0

Man spänner sadelgjorden över bröstbenet på bröstkorgen på hästen. Nerver och muskler fäster där under så det är inte så konstigt att det är känsligare där än på andra ställen.

Sammanfattnignsvis kan man ju säga att ta det lugnt, spänn gjorden långsamt och gärna med rörelse emellan spänningarna. och spänn fårn bägge sidorna.