Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettfreestyle
Läst 3341 ggr
Gyllir
0

The One Rein Stop

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Så här får det bli, en egen liten tråd.

Hittade denna video lite fort på youtube. Kan inte säga att jag tycker den är särskilt bra, men den visar iaf vad som menas med One Rein stop.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Gyllir
0

Förresten hur gör man om man gör som du beskrivit om hästen snurrar runt? Ska man då hålla i tills hästen stannat, men vad gör man om hästen inte stannar? släpper man tygeln och byter tygel eller hur gör man rent praktiskt? Ska man till en början bara dra lite? Spelar det någon roll vilken tygel man drar i i t ex höger galopp?

Detta var frågan från en annan tråd.

Jag tycker det är lämpligt att förbereda hästen inför detta ordentligt från marken, så kommer hästen inte ha så stor tendens till att snurra. Stå brevid hästen och böj halsen så huvudet kommer mot dig. Gör från båda sidor, medans du är kvar på samma sida.

Sen testar du när du sitter upp. Först stillastående, sen skritt, trav, galopp.

Om hästen ändå snurrar, det kommer inte ta flera dagar! Håll kvar bara, (lägg märke: HÅLL kvar, dra inte!) och vänta ut hästen. Var noga med att du själv är avslapnad. Har du snurrat länge, så släpp tygeln så fort han står still, annars väntar man tills hästen stannat, inte drar i tygeln och är avslappnad. Byt inte tygel mitt i det hela, utan var konsekvent.

Det spelar ingen roll vilken tygel du tar, men det är lättare för hästen om du tar vänster tygel i vänster galopp och vice versa.

Anne

filuring
0

#1 Tack snälla nu känner jag mig tryggare att ge mig ut på hästryggen!

Mycket tacksam jag ska definitivt öva på detta!

Som du sa  videon visar poängen och det behövde jag nog se för att faktiskt förstå! Det var ju bra i slutet när man fick se in real action eller hur man ska säga!

En annan fråga är när man ska använda One Rein stop? Är det bara när hästen inte lyssnar eller när denne bockar eller skenar? Inte när man ska stanna normalt eller vara sänka tempot? Endast nödsituatiner så att säga ? :)

Fånga inte dagen släpp den fri!

Att vara modig är inte att vara orädd utan att trots sin rädsla ändå stå kvar!

isabess
0

kom ihåg att även lägga till skänkeln så att hästen korsar bak. Det är när de hamnar kosra bak som vi får kontroll, dvs tar kontroll över "motorn" . Det är jätte viktigt att man tränar det ofta, först i skritt sen trav och sist galopp. för om hästen inte vet så kan det gå dåligt, dvs den spjärnar emot och kan springa omkull. jag  gör nästan varje gång jag rider några One Rein stop i skritt och trav, båda sidorna. har inte gjort det i galopp ännu då vi inte riktigt börjat galoppera ännu då hon e så ung.

jag gör så att jag skrittar fram, låter handen glida ner på tygeln 1, glida ner 2 och då lägger jag i skänkeln och glider ner 3 dje ggn och tar tag och böjer huvudet. så väntar jag tills hästen korsat bak( stannar den så begär jag att den ska korsa och sen först får den stanna) ger huvudet och står lugnt stilla. Börjar den gå igen utan att jag bett om det gör jag om det genast .  :) Hoppas ni förstår det där glida på tygeln, lite svårt att förklara. Varför jag gör det är för att förbereda hästen för böjningen och på så sätt kan den snart börja tänka böjning redan på första "glidningen " .

Zaphix
0

#2: Jag använder alltid One Rein stop när jag ska sakta ned eller göra halt. När jag ska sakta ned farten så tar jag bara lite lätt i ena tygeln, ifall han inte lyssnar till sitshjälperna jag ger innan. Släpper efter så fort han har den fart jag ville att han skulle ha. Är bara i halter jag böjer halsen helt. Annars så tar jag bara lite så att halsen böjs det som behövs för att han ska förstå vad jag vill.

Använder det till halvhalter också, om han inte lyssnar till sitsen, för att få honom mer uppmärksam.

One Rein stop använder jag i körningen också, men då använder jag den bara som nödstopp när han inte lyssnar på rösten eller bettet. Har ett rep genom tömringarna till repgrimman, tar jag i repet så böjer han halsen lite och stannar.

I körningen kan jag inte be om att han ska böja mycket, eftersom ringarna sitter i fel läge för det, så då blir det bara nån decimeter, räcker bra.

Ett tips när man tränar det, innan hästen har greppat konceptet och man bara behöver ta lite för att få börjningen, att man efter att ha glidit med handen på repet sätter sin hand emot låret. Tänk att man sätter ned en kniv i sitt lår. Då blir det ett jämnt tryck på hästen och framförallt så får den eftergift direkt när den böjer in halsen. Annars blir det lätt att man sitter och drar och eftergiften blir senare.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

#2 Använd det när du behöver. Tycker snubben i filmen är lite hårdhänt och bara drar i hästen. Skulle bara dra så hårt i paniksituation eller liknande. Annars kan man vara betydligt mjukare, speciellt när man övar in det.

#3 Jag tycker man ska göra skillnad mellan One Rein stop och det du beskriver med att korsa bakbenen. När man gör One Rein stop så vill man ju stanna, finns ingen anledning att flytta bakdelen då (hästen kommer göra det av sig själv om du har högre fart), det blir bara dubbelt för hästen. Hästen blir lätt stressad om man båda ska hålla i den på detta viset och flytta på den, bättre att själv helt slappna av och verkligen stanna tills hästen blivit lugn. Att flytta på bakdelen så benen korsas är en bra övning, men det är två olika saker.

Anne

filuring
0

Tack alla för bra tips jag ska sätta igång så snart som möjligt!

isabess
0

#5 alla ställen där jag läst om One Rein stop och kurser jag varit på står det att det är just korsa bakbenen som är viktigast. En häst som bara snurrar runt är nog mera stressad än en som trampar i kors och "stannar" motorn ett tag, enligt mig. Och det stressar inte hästen att lugnt lära det med lugn hand och skänkel böja sig och trampa i kors ;). Vet inte vem som lär ut One Rein stop som bara att böja hästen men lägg gärna upp en länk så jag får se :). min fjording som blir 4 i sommar gör det lugnt och stabilt även i traven.hon vet vad som komma skall redan då ja gliderförsta ggn på tygeln och då börjar hon mjukt sakta av och tar in på en volt för att sakta av til skritt , korsar bak och stannar lugnt  böjd och så väntar hon på långa tyglar tills jag ber henne gå igen :).

Gyllir
0

#7 Jo, den saken kanman ju diskutera. Vil kan väl säga att det finns olika sätt helt enkelt. Jag kör Parelli, och det är så jag har lärt mig.

Anne

isabess
0

kan du lägga upp ett parelli clip där det visas? intresserad :) påstår inte att du gör fel men delar bara med mig av det jag lärt mig om One Rein stop ( e ju inte jag som kommit på det ;) ) :D

Zaphix
0

#7: Jag korsar min hästs bakben av två anledningar, antingen för att jag vill träna på att just korsa bakbenen, framdelsvändningar, sidvärts o.s.v. Och den andra är för att få hans fokus och att han ska bli avslappnad.

One Rein stop använder jag bara för att få honom att stanna, halvhalta, sänka farten och sånt. Vill jag att han ska göra en halt har jag inget intresse av att han ska korsa bakbenen, utan i en halt vill jag ha honom på bakbenen. Korsar jag hans bakben så hamnar ju vikten fram, vilket jag inte vill ha i halter och halvhalter.

Det är alltså två olika saker för mig, jag använder mig av att korsa bakbenen, men inte i en halt. I halter är jag bara intresserad av att han sta stå still.

Skulle jag be honom korsa bakbenen varenda gång vi gör One Rein stop hade han nog frågat om jag var tokig kämpigt att flytta bakbenen med vagn bakom sig. Och jag använder som jag skrev One Rein stop i körningen utan problem, men hade han behövt korsa bakbenen så hade jag fått lite problem. :)

Min och Dackes blogg

isabess
0

#10 jo, det föstår  helt klart. vitsen med One Rein stop är ju att den är en "nödbroms", alltså vanligt stop gör jag ju bara med sitsen, röst och sen tar jag i en eller två tyglar om den in te stannar och ber den backa nåt steg :). så One Rein stop är inget man använder som vanligt stop, det är en stop  som man tränar in för att få kontrollen om hästen en  dag skulle bli rädd å sticka tex så då använder man den för att få kontrollen! men som sagt bör man träna in den bra då hästen e lugn å stabil på ett säkert ställe så den kan få in rörelsen i kroppen och förhoppningsvis behöver man inte användaa det sen på riktigt utan kan använda den som en övning :)

isabess
0

så kort sagt One Rein stop har egentligen inget med vanligt stop eller halv halter att göra :)

Zaphix
0

Jag använder alltid One Rein stop som vanligt stopp, jag tar i ena tygeln för att få stopp, en tygel stopp.

Handlar nog snarare om att vi har olika definationer på ordet. :)

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

#9 Jag har tyvärr inget parelli clip där det visas, annars hade jag nog lagt upp det från början :-)

# 10. Precis, som det hela säger, One Rein stop :-D

En riktig RBE kommer nog fortsätta röra på sig i en liten cirkel, och då är det ju jättebra att hästen korsar bakbenen, så han får möjlighet att börja tänka igen. Men det är inget mål i sig. Att hästen faktiskt kan stå still ser jag däremot som något positivt i en sån situation.

Anne

Gyllir
0

Hittade en liten Parelli text som handlar just om One Rein stop (Lateral Flexion) och att korsa bakbenen (Indirect rein).

LATERAL FLEXION VERSUS INDIRECT REIN
Lateral Flexion is a neutral rein position. Its pur-
pose is to stop the horse’s feet when the horse is ready
to stop. It doesn’t force the feet to stop moving immedi-
ately, but it stops them from running off. Once the
horse’s emotions start to come down, the feet will stop.
The Indirect Rein stops the horse from running for-
ward, but unlike Lateral Flexion it asks the horse’s hind
feet to keep moving while the front feet virtually pivot.
It’s an active rein. In both cases the horse crosses his
hind legs as he moves and the constant turning triggers
the left brain to become active. In other words, it gives
the horse time to start thinking again.
The difference between the two is that one is con-
trol (Lateral Flexion) and the other is leadership
(Indirect Rein). So the secret is when to use what!

Anne

isabess
0

isabess
0

nåt som kom upp då jag googlade :)

Gyllir
0

#12 o 13, jag använder One Rein stop bara i krisfall. annars tar jag i båda tyglarna lite granna, speciellt om jag gör en halvhalt och vill ha kvar vikten bak.

Anne

isabess
0

oj då det ska vara så svårt att skriva så nån fattar vad jag menar…. nåmen … pointen är helt enkelt att det man i traditionellt kallar för One Rein stop är just den "nödbroms" stoppen, men det betyder inte att man inte kan stoppa en häst med bara en tygel för det, men om man läser i en nh bok tex så menar de "nödbromsen" då de talar om One Rein stop, vet inte vad man kallar det andra då, asså att bara ta i en tygeln och be hästen sakta av… men men ville bara att man ska förstå skillnaden …

filuring
0

Mycket bra tråd!

Finns det andra tips om hur man återfår kontrollen om hästen skenar eller bockar?

Gyllir
0

#20 Det viktigaste är väl förberedelser, att hästen inte hamnar där från början ens. Jag skulle inte rida en häst som var på det "humöret". Utan jobba med den från marken eller rida i inhängnat område, i långsammare gångarter, tills både jag och hästen känner mig trygg.

Anne

Gyllir
0

#19. Precis vi pratar om tre olika saker ihop blandat. Det som jag kallar One Rein stop är nödbromsen. Sen finns det indirect rein, som är aktiv och flyttar bakbenen. Att bara stanna med en tygel (utan att böja hästen), vet jag faktiskt inte vad det heter, om det ens har ett speciellt namn.

Det blir lite virrigt att prata om begrepp när alla lägger olika saker i det :-)

Anne

Zaphix
0

#21: Fast bli rädd och skena kan en häst göra även om det är en miljötränad och trygg häst.

Jag höll på att få mig en skentur på min vanligtvis trygga häst, kom ett ekipage bakom mig där ryttaren hade en stark pannlampa. Visade sig att Dacke var väldigt rädd när starka lampor kom upp bakom honom och han laddade för att skena iväg. Inget jag direkt kunde förbereda, inte lätt att veta om allt hästen kan vara rädd för.

Men jag fick hänga mig allt jag kunde i ena tygeln och på så sätt tvinga honom med muskelkraft att böja in nacken. Han var verkligen stenhård i musklerna och livrädd, men tillslut lyckades jag svänga in honom i en snödriva och jag kastade mig av då han är tryggare med mig på marken.

Hade han inte kunnat One Rein stop hade jag inte haft en chans.

Min och Dackes blogg

anyberg
0

#23 En "emergency dismount" alltså! :)

Zaphix
0

#24: Japp. :)

Såna gör jag iofs väldigt ofta.. Nästan varje ridtur.. Hoppar för det mesta av så fort han blir spänd för något, så blir mycket avhoppanden. :)

Min och Dackes blogg

anyberg
0

Jag undrar verkligen varför man inte spenderar en eller flera lektioner till sånt på ALLA ridskolor i landet. Barn skulle ju tycka det va hur roligt som helst, dessutom skulle ridläraren alltid ha ett säkerhetskommando att ropa till valfri ryttare om det hettade till i ridhuset.

Zaphix
0

#26: Jo, är bra att kunna i nödsituationer.

Dock är väl ett tips att man tittar först vart man hoppar av och tänker på att sätta ned fötterna bra. Har stukat foten två gåmger efter att ha hoppat av sådär och fotlederna har vikt sig.. Aj aj.

Min och Dackes blogg

filuring
0

Återkoppling:

Jag har övat både från marken och från hästryggen och har gått jätte bra!

Jag har övat på One Rein stop i skritt och släppt ena tygeln och tagit ett stadigt tag i den andra tygeln. Första gången blev hon väldigt fundersam.

Jag "Ooade" eller hur man ska säga! Hon blir lugn då. Så stannade hon och då släppte jag och berömde henne. Gjorde likadant från andra sidan. Alla ggr jag varit ute med henne har vi övat och hon vet att hon ska stanna nu. Så jag ska öva ett anta ggr till!