Hjälpsam?
När jag ska ta på grimman på min ponny tar hon bak öronen och trycker självmant ner huvudet i grimman. När nackstycket är bakom öronen tar hon fram öronen igen. Hon är inte aggresiv eller hotfull när hon gör detta.
Kan det vara så att hon tar bak öronen för att det ska vara smidigare att ta på grimman och inte fastna och krångla runt öronen? 

Skulle kunna vara så, väldigt hjälpsamt och mysigt!
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Antagligen, hon vet väl att hon ändå måste ta bak öronen för att få på sig den, då är det liksom lika bra att göra det på en gång. :)
Önskar min häst kunde göra det ibland, men hans öron verkar fastlåstna framåt, så får alltid trassla med öron, pannlugg och man och tänker varje gång att han ska få stubbman.. :)

#1 Verkligen! till och med min sambo som inte är så häsrvan kan ta på grimman. =)
#2 Stubbman har min ponny redan. ;)

#2 Jag brukar faktiskt vika öronen framåt får att få på tränset, istället för bakåt. Verkar mera bekvämt så, så slipper man dra i öronen och mosa dem. Men viker hästen själv bakåt, så verför inte.
Har man ett lätt justerbart träns, kan man också länga det lite, sätta på mjukt med massa utrymme för öron och hårtrassel, och sen spänna lite hårdare när allt är på plats.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
#4: Smart tänkt, såna där vardagssaker som man bara gör utan att tänka på det. Är ju mer logiskt att ta öronen framåt, speciellt eftersom min häst alltid har dom framåt redan. (han är alltid så läskigt nöjd med livet)
Apropå att ta på grimman. nåt både jag och hästen har problem med är att repgrimman alltid lyckas dra honom i skägget när man ska få den på plats. När man ska dra upp den på nosryggen så drar det i skägget (han har visserligen långt skägg) vilket han verkar ogilla. Nåt tips? Snor tråden lite bara..

#5 Va?! Snor du min tråd?! Skoja bara, det är ingen fara. 
Med skägg menar du känselhåren eller vanlig päls? Min ponny får lång päls i huvudet på vintern så jag klipper en del med en sax, inte känselhåren då.
Vanlig päls som sitter under ganascherna fram till hakan. Klippa vill jag inte göra, finns ju en anledning till att dom är där, ska ju skydda. Och han är ju kallblod och har lång päls överallt, skulle se lite knepigt ut att klippa bara där.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
De tyder värkligen på att hästen vet vad som gäller så gör min prinns med när de gäller grimman de känns ju bra. Men de är inte heller så många som får på griman så lätt på honnom så jag antar att de gäller mig. Alltså att han gör så.
Men när de gäller tränsning då tar han upp huvudet först för att de ska bli jobbigt och sen ned för att göra de ennu svårare och då bitter han en gärna i benet haha bus häst.
De funkar bra för mig då de inte före kommer mig med de anndra gnäller mycket över de och jag vet inte hur jag ska hjälpa dem. Så fort jag tar över är de inga problem. Och jag gör inget spesielt !!

#8 Min ponny tar gärna bettet, om det är i mässing eller koppar.

#10 Prova att byta bettet om dne inte gillar det. Min ponny öppnar inte munnen självmant för vanliga "silver" bett men gör det om det är koppar eller mässing.
Problemet är att han inte är min enu och de som rider honom har svårt för och fixa honom medan jag gör de med lätt het. När jag tar övet tränsningen är han supper snäll. Men gör en annan ryttare de är de nästan omöjligt

#12 Påminner om en ponny jag skulle rida till i somras, hon sprang över alla och dem försökte rida till henne månader. Det gick inte så dem ringde mig, red henne 2 ggr och 15 minuters träning om vem som bestämde vid stalldörren sen gick hon som en klocka.
Han är inget problem i ridning han är snäll och finn gör alldrig något han är snarare en tröt R-häst. Han orkar inte med anndra är tjurig vid sadling och tränsning även borstning avv andra personer. Gör jag de är de galant inget sådant. Men är jag inte där så gör de på fel sätt och då blir han tjurig av de skulle jag få göra allting själv skulle inte de betendet finnas kvar.
Jag vet inte vad och hur jag ska hjälpa ryttarna. Säger till dem att va lugna, de är dem de gör presis som jag med då är han endå arg.

Hahah en av mina hästar gör likadant med öronen både vid tränsning och när man sätter på grimman hon sänker även huvudet så jag slipper sträcka mig 
Är även så bortskämd med henne för hon öppnar munnen när jag kommer med tränset och har munnen öppen tills bettet är på plats 

#15 Min säker också huvudet och öppnar munnen när jag kommer med tränset. Öppnade även munnen i början när jag red med repgrimma då hon trodde att den också skulle in i munnen. =P
Själv har jag hästar som både tar på och av sig grimmorna själva i princip haha! Bara att ta fram grimman så stoppar de i nosen, och när de är hungriga och kommer in så behöver jag bara ta tag i nackstycket (och knäppa kökremmen) så fixa dem det själva 
Hakuna matata!
Inte för att verka negativ men beteendet kan vara dominant! Ledaren tar alltid initsiativ och hästen tar initsiativ, kanske vill att dte ska gå fort?
Fast det är väldigt mysigt :)
Fånga inte dagen släpp den fri!
Att vara modig är inte att vara orädd utan att trots sin rädsla ändå stå kvar!

#18 Hon är inte domint, hon trängs inte, vill inte gå först, stannar vid grinden m.m. Precis som att hon vet när hon ska lyfta på hovarana-hon har lärt sig det.
#19 Jo jo jag menade inte så! jag menade bara att hästen tar eget initsiativ inget annat. Det kan uppfattas som dominant men behöver inte alls vara så! Bara en tanke.
Och en häst kommer alltid att testa och försöka ta över ledarrollen. Det ligger i hästars natur. Du behöver inte märka det, det kan vara att hästen flyttar en fot och du råkar flytta dig ett steg just då. Du kanske flyttar dig för att du ska gå ut ur boxen men hästen kan fortfarande uppfatta det som om hästen har flyttat på dig. Det kan också vara så att du lägger havre i krubban och vänder dig om och ska gå ut och hästen lägger öronen bakåt och i "hemlighet motar ut dig". Hästar har så många små rörelser som vi inte uppfattar för vi ser dem inte eller vet inte om det. Det räcker också med att en häst drar i läppen eller i näsborren.
Att jag skriver detta är för att en av våra hästar är jätte finurlig. Hon gör precis som vi ber henne om. Lyfter alla fötter, står still och allt sådant. men "små dominerar" när man inte märker det. Detta efter att en annan tjej påpekade detta. T ex om man är i hagen och den ena hästen "hotar" den andra betyder det att hästen dominerar dig också. Det är ledarhästen som sätter de andra på plats. Jag tyckte förut att detta beteende var gulligt eftersom jag trodde att hästen ansåg att jag var hennes. Blev svartsjuk för att den andra hästen ville vara med. Men efter en NH kurs fick jag veta att det inte alls var så. Det handlar snarare om ett dominant beteende.
Detta kräver ständig uppmärksamhet och är jätte svårt men det får inte glömmas bort.
Men som sagt detta med tränset behöver inte vara ett sådant beteende jag kom bara att tänka på det efter att jag läst denna tråd! Jag frågade nämligen min NH tränare om detta och frågade om det var dominant men minns inte vad hon sa. Kommer bara ihåg att ledarhästen tar initsiativen!

Hon är lite rädd om sina öron, man får pilla med dem och så men hon gillar inte om dte skulle krånglas till med öronen när man tar på grimman. Tror det är därför hon kommit på dte, tar hon själv undan öronen och tar ner huvudet så krånglar aldrig grimman vid öronen.
#21 Okey!

Min häst som gör allt själv är inte dominant för 5 öre heller, ingen av mina hästar är dominanta utan det är inlärt dom lyfter nästa hov så fort man släppt första hoven av sig själva oxå :)