Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: träningstips
Läst 1570 ggr
LinaN
0

Hur man tröttar ut en Harry

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

ja, rubriken är väl en sanning med modifikation.

Jag ville hitta ett sätt att få honom att göra av med överskottsenergin på ett sunt sätt som också får honom att tänka. Att springa runt gör inte mycket nytta, han blir bara snabbare och får bättre kondis som Gyllir sa till mig igår på Msn.

Så jag och en väninna kokade ihopa litet djävulsskap. Och här är resultatet! det är inget fel på bilen alls, och den är i friläge och bromsas i nedförsbackarna med hjälp av handbroms/fotbroms. ca vikten vart 1500kg på bilen inkl förare och hund i skuffen. Så han fick verkligen jobba! :)

Han kämpade på och alla kugghjulen i hjärnan snurrade när han försökte lösa dilemmat med att matte säger gå men det säger stopp i selen.

Han började också framemot slutet förstå principen med att sänka huvudet och lägga vikten framåt i selen och inte höja huvudet och sänka ryggen. Så ett par gånger till så kan man ju tro att ha nfått ordning på dragtekniken. :)

Jag är skitstolt över honom!

när vi kom tillbaka till stallet (han drog kanske bilen en 5-700m totalt) så vart det en helt annan häst, han tuggade o slickade, vart lugn och harmonisk och jättetrevlig och verkligen tillfreds med sin tillvaro!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

isabess
0

man tager vad man haver och bra då både häst och ägare är nöjda :)

Zaphix
0

Ser ju så roligt ut. :)

Folk i stallet har bara skrattat åt mig när jag sagt att vi kan spänna för min häst när nån kört i diket. De tror inte att mitt kallblod kan dra så tungt.. Får nog ta och överbevisa dom om jag hittar en lämplig bil. :)

Dragtekniken tar ett tag innan de får till, är ju mycket de måste tänka på för att dra rätt, att verkligen jobba bakifrån i en låg form och lägga sig i bröstan /lokorna.

Min herre har ju varit travare innan och dragit vagn i hela sitt liv, men det är skillnad på att dra en lätt sulky eller rockard framför att dra tungt. Tränade mycket i djupsnö i början av vintern innan det kom för mycket snö, runt 1,20 som det varit på våra lägdor är lite väl mycket.
Men drog rockarden i djupsnön och då fick han ta i ordentligt, tung rockard, en människa plus tungt motstånd i snön blir som en tryckvagn. Tog ett par vackor innan han fick in tekniken riktigt bra, men när han väl fick till den så gick han i så fin forma och jobbade igenom kroppen på ett bra sätt.

Efter träningen med tungt motstånd drar han mycket bättre även utan motstånd.

Så det kan kanske vara bra att köra in med tungt redan från början, lär sig dra rätt då. Dessutom så blir han rädd så kan han ju inte skena iväg, bara att sätta i handbromsen.. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
0

#1 jo, vi kände det med, men vi hade skitroligt medan vi höll på :)

#2 han la sig i bröstan ordentligt ett par gånger, speciellt i den jobbigaste backen vi skulle genom, och då såg man på honom att han liksom hajjade till och insåg att det blev sjukt mycket lättare om man gjorde så. och alla försök till en låg form blev rikligt belönade med klia och positiva tillrop :D

rockarden jag har som jag måste renovera klart väger kring en 60kg nånting nu när den är strippad från allt som behöver bytas ut. Men det ska på nya trädelar, svetsas litet och sådär så den blir fin igen. samt att jag ska försöka fixa dit en broms på något sätt för det insåg jag idag att det är jäkligt smidigt oavsett om man har baksele eller inte :D

Gyllir
0

Det där var ju smart tänkt! Ut och arbeta. Kanske hittar en skog där det ska dras stockar… Annars kan man alltid leka lekar som stimulerar hjärnan. Hade flera elever idag som hade problem med sina hästar. Det blåste och hästarna har nog en del "vårkänslor". Det gäller att få hästen att fokusera sig på något, ge den något att göra med energin, inte försöka lugna den.

Så de fick göra massa sideways (vilket stimulerar höger-vänster kopplingen i hjärnan), backa, flytta undan bakdelen några varv, sideways igen. När man väl låter hästen pusta ut, blir det mycket frustande och slickande, samma effekt som du fick med bilen.

Precis som jag sagt tidiagre, så är det ganska meningslöst att låta hästen springa av sig på en cirkel. Hästen blir då lätt rightbrain, den kan springa varv efter varv utan att behöva tänka. Får bra kondis och om en vecka tar det dubbel så lång tid innan hästen blivit trött och lugn av det. Så det gäller att göra många svängar och korsa benen istället så hästen får tänka. Eller dra en bil förstås, om man nu har den möjligheten :-)

Jag tror att väldigt många av våra hästar får alldeles för mycket mat och för lite motion/stimulans. Tänk att vildhästarna går upp till 3 mil varje dag! Jag är långt ifrån oskyldig, vem har tid att rida flera timmar varje dag? Men jag tycker man ska försöka så gott man kan iaf, för hästens skull.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Anna452
0

Va kul Lina! Och duktigt av Harry!

Jag skulle nog inte vilja dra så tungt med en bröstsele, men det är vad jag lärt mig…. Lokselen slår ju bröstan på alla plan. Och vad menas med om du har baksele eller inte? Såklart du ska ha en baksele på din fina häst.

LinaN
0

#5 jag ska skaffa en baksele, men än sålänge så går foder o strö före i ekonomin. i nya stallet sen så står jag för höet själv då det inte ingår i måandspriset. samma med strö.

Bröstselen är det jag har att tillgå, och man gör det bästa av situationen helt enkelt :) Hästen nöjd, jag glad och stolt. Det räcker gott för mig, och det är ju knappast så att vi ska ut o dra bil varje dag framöver :)

och dra bil är ju inte det primära, utan det är sen att dra rockarden och det ska fungera med denna selen efter litet moodifikationer  :)

#4 jo, arbeta vill han, och jag har ju märkt att om han är fysiskt tillfredsställd så är han mycket MYCKET enklare att arbeta och leka med psykiskt. Han har liksom ro i kroppen till att tänka och lösa problem. Så jag måste hitta balansen där emellan, att motionera kropp o hjärna :D

ska bli spännande o se hur han är idag, om han är energiknippe eller en mysig lugn kallbloding :D

Rafflan
0

Jag tycker det känns onödigt tungt att dra för honom. Men det är som sagt bara vad jag tycker…

I övrigt så om han gilla det skaffa en riktig sele för att dra tungt, någon form av vagn du kan lasta tungt och sen är det bara att promenera/köra med honom lite då och då :)

Zaphix
0

#7: Onödigt tungt? Varför är det onödigt?

Det är en stor och stark häst, ardennerkorsning har jag för mig, tungt för en annan typ av häst är nog inte så tungt för denne.

Nog för att jag också tycker att en annan sele vore bäst om man ska dra tungt, loksele är väl det ultimata, men å andra sidan så känner LinaN sin häst och märker om han tar skada av nåt.

Min och Dackes blogg

Rafflan
0

#8 jo som sagt borde ju TS veta, men ändå, en bil väger endel, så vor emr ulimat med rätt sele och en vagn hon kan lasta med vad som blir passande för hästen, speciellt beroende på hästens kondition för tillfället ;)

Sen enm häst och vagn man kan lasta för att transportera saker vore nog väldigt praktist enligt mig ;)

LinaN
0

#7 onödigt tungt, jo kanske. Men har man stått bredvid honom när han drar järnet i full galopp, eller suttit på när han gör sina skolspårng ovan mark utan att man bett om det så vill man ha vissa garantier för sin säkerhet ^^

Varför en volvo? jo, väninnan är inte rädd om bilen, den har bromsar, den väger mycket.

en bil vart jäkligt bra för dels blev det trafikträning, det blev hjärngympa, det blev muskelträning och han var glad, positiv och framåt. Han försökte till och med trava med bilen efter sig. inte för att springa ifrån den utan för att han hade så jvla skoj :D

skulle han fått tuppjuck, ioavsett anledning hade väninnan kunnat ställa sig på bromsen och han hade inte kunnat dra sin väg som han ibland gör när han får tuppjuck. han hade fått stanna i situationen och reda ut den. Han är inte typen som slåss när han sitter fast, det tränade vi bort när han vart unghäst och trassla in sig i tömmar och longerlinor. Han lugnar ner sig när han sitter fast och tänker sig ur problemet istället.

vi hade med oss kniv ifall något skulle hända så vi kunde skära loss honom.

Och iom att jag haft Harry sedan han vart ett år, vi har hängt ihopa i 5 år nu så har jag lärt mig att läsa honom, ävne om han ibland gör som han gör så hinner jag se det, men inte alltid tillräckligt snabbt för att häva det (tex när han sliter sig)  hade ha nvisat obehag av att dra eller varit motvillig så hade jag inte gjort det.

Han var som sagt positiv, framåt, han "tried his heart out for me" när jag bad honom  gå framåt, han gjorde det jag bad om även om det var jobbigt och han gjorde det gladeligen. Öronen bakåt när han koncentrerade sig, men så fort han kom i rullning så vart det öronen framåt eller aktivt lyssnande kring sig.

Selen vart inte ultimat, det vet jag, den ska sys om till en bättre bröstsele tills jag har råd o köpa en zilco eller liknande. Och det rör sig inte om några timmars dragande. totalt höll vi på kanske 15-20 minuter inklusive pauser för att han skulle få vila och massa beröm i form av kliande och gos.

Vi har en rockard o den ska renoveras, nu när den är utan extrautrustning, dvs inget säte, inget korggolv etc så väger den en god bit över 60 kg ändå. Så när den är färdig kommer den väga minst 100kg skulle jag tro iom att den är byggd på saabaxel.

men var sak har sin tid. vi kommer göra om detta nån gång emellanåt men det är knappast vår vanliga träningsform. :)

filuring
0

Hej!

Detta var ungefär vad jag funderat på!

Det finns en häst i mitt stall som är en arab/halvblodskorsning som är stor och älskar att tänka och arbeta tungt. Exempelvis i djupsnö älskar att springa men blir som sagt aldrig trött!!

Man kan inte hållla på i flera timmar om dagen det blir ju bara mer kondition!

Min fråga är däremot, hur vet man hur mycket en häst orkar dra?

Denna hästen har aldrig dragit förut men jag tror hästen skulle tycka väldigt mycket  om det! Hur börjar man?

Börjar med tömkörning eller en liten tom vagn o gå brevid eller hur gör man? :)

Har ingen erfarenhet av detta alls!

Fånga inte dagen släpp den fri!

Att vara modig är inte att vara orädd utan att trots sin rädsla ändå stå kvar!

LinaN
0

Är hästen ifråga inkörd?

isf är det bara att testa sig fram, börja om från början så att säga, tömkör med draglinor, tömkör med lösa skacklar. Häng på vagnen, sätt fast vagnen o tömkör bredvid. Inne på ridsport finns det en artikelserie om inkörning. OCh med en häst som man inte vet hurlängesedan det var den kördes senast är det alltid bra att gå igenom alla momenten för att kolla av läget.

Beroende på vagnens vikt kan man rätt snabbt stoppa på mer vikt, tex dig själv ^^ och en kompis. en bal med torv om det är en rockard och man får plats med saker på golvet osv.

Jag säger som så att hästen om den är i normalkondition kan dra sin egna vikt.

så säg att den här hästen väger 650kg, så kan man börja med 300kg nånting och sedan öka till 650 kg och allteftersom styrkan växer kan man lägga på mer vikt. För mig är det rimligt att de kan dra sin egna vikt X2 dvs att en 650kg's häst kan dra 1300kg.

Eller som min då mellan 1500-1600kg eller enkelt uttryckt, en volvo ^^

Gyllir
0

Vore så himla kul att ha en inkörd häst! Min väger lite drygt 300kg och är den mest olämpliga hästen att köra in med tanke på att han inte är trafiksäker och RBE. Nästa hästen så…

Anne

filuring
0

#12:

Hon är inte inkörd! Tack för tipset! =)

LinaN
0

#14 då är det en bra idé att börja i den änden :D

filuring
0

#15 Haha ahh!

Zaphix
0

#13: Pratat med endel erfarna kuskar, gamla travtränare med bra hästfilosofi, som säger att många hästar som är stirriga och tittiga blir lugnare och stabilare framför vagn är vid ridning.

Om det har med att det blir tryggt med skaklarna, de kan inte kasta sig hastigt runt utan de måste tänka och fundera ut hur de ska klara situationen istället.

Min tanke är att det har att göra med att hästen vet vad den ska göra, den får ett tydligt mål. Man lämnar över ansvaret att dra vagnen till hästen, den behöver bara fokusera på att gå rakt fram i samma tempo tills kusken ber om annat.

Jag tror att det är nyttigt för hästar att dra vagn, osäkra hästar få ett bättre självförtroende.

Min häst kan vara tittig, spänd och stirrig när man rider ut, men får han dra vagnen så blir han en helt annan häst. Han blir stabil och mycket mer positiv, han behöver inte tveka utan vet vad som väntas av honom.

Ta kontakt med någon duktig kusk (Hans Sidbäck är ett hett tips, bra hästsyn, definitivt NH'ig) och hör med den om du kan få tips om inkörning och kanske få hjälp med det.
Dumt att tänka att dte inte går innan du provat ordentligt.

Att den inte är trafiksäker gör väl inget, man behöver inte köra efter vägar. :)

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Ja, det klart du har rätt om den saken. Hästar mår ju bra av att ha en uppgift. Man kan ju testa. Men ärligt talat är jag mycket tveksam hur som helst. Ska se om man hittar en rockard nånstans billigt…. Han kan ju tömkörning och sånt, fixar att dra pressenningar efter sig, så på så sätt är han ju inte särskilt svår.

Anne

Zaphix
0

#18: Tror lite att du gör det till en större sak än vad det är, bara att testa och se om det fungerar. :)

Rekommenderar dock att ha säkerhetsfästen på vagnen så det bara är att dra ut sprintar och vagnen lossnar, underlättar att kunna göra det snabbt.

Sett en parelli-människa som kör sin häst, hon har en vagn hon står i och man snabbt bara kan kliva ur. Hon har ett rep till sidepullet hon kör med som det bara är att dra i så lossnar det och hon har hästen på en volt runt omkring sig om det går fel.

Finns även en vagn som kallas pullert som har en väldigt praktiska skaklar. Dom är rekade och kan röra sig åt alla håll, hästen kan kasta sig bäst den vill utan att komma över sksklarna på sidan då dom följer med. Går snabbt att kliva ur en sån också, min rockard är inte lika smidig att hoppa ur då järnramen är ivägen.
Dessutom skivbromsar så man kan använda den som tryckvagn, praktiskt både till träning och om hästen blir nrädd och sticker, bara att trycka i bromsen så har den inte lika lätt att få upp fart sedan.. ;)
Är en fyrhjulsvagn.

Det jag menar är att det finns många lösningar du kan kika på för att kunna göra det säkrare och som passar en RB-häst bättre än en vanlig rockard.

Tror du gör det mer komplicerat än det behöver vara. Man rider ju in alla hästar oavsett Horsenality, men på olika sätt som passar just den hästen. Man kör in de allra flesta travare utan problem, visst finns det många stressiga travare som är RB, men det handlar snarare om själva travträningen och hanteringen än att de drar vagn.

Ridfolk säger ofta att deras häst aldrig skulle gå att köra, men de rider utan problem på dom. Jag ser inte riktigt skillnaden faktiskt..

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Du har nog rätt. Det som bekymrar mig mest är väl att vi ibland hamnar lite i diken och skogen, och kan inte alltid hålla os på vägen. Men som du säger, det går ju att rida, så varför inte testa? Kanske kan hitta någon som har en liten vagn här nära som man får låna och se hur det går… Spännande! Tack för att du öppnar lite dörrar!!

Anne

Zaphix
0

Vi hamnar också i diken emellanåt, glömmer lite väl ofta att hålla koll på hur bred vagnen är så inte ena däcket hamnar i diket.. Men Dacke suckar mest åt att han får kämpa för att dra upp mig igen. :)

Dock hamnat i diket när han blev rädd för kossor, han kastade sig åt sidan och la sig ned i diket, stängde av kapitalt. Men tog ett par sekunder så var han helt lugn ogen och funderade ut hur han bäst kunde få upp vagnen.. Spännande med körning ibland.

Har du nån travbana i närheten så brukar de ha ponnytravklubbar. Vet inte hur stor din häst är, om den skulle kunna ha en vagn i russtorlek. Men isf kan du kanske ringa och höra med dom om de vet någon som ska sälja iväg nån vagn. Små vagnar är mycket billigare än stora har jag märkt..

Men ta hjälp av någon som är duktig på inkörning, tror det blir lättare då. Och lyckas du spänna för och det går bra, kör inte ensam första tiden så att du har en medhjälpare som kan hoppa av och leda hästen om det skulle bli något problem. Hoppa aldrig ur vagnen utan att någon sitter kvar när hästen är rädd. Där den stora skillnaden är mot ridning, tappar man en häst med sadel så händer det inget om det inte lyckas bli påkörd eller nåt, men tappar man en häst med vagn så blir det betydligt värre olyckor.

Så gäller att man kan lösa saker ifrån vagnen, därav är det bra att tömköra ute i olika miljör väldigt mycket, så man lär sig att lösa problemen bakifrån.

Min och Dackes blogg

Anna452
0

En sak som är lite dum med Hans Sidbäck är att ibland låter det som det bara tar 25 tim att köra in en häst. Det är ett långt projekt och inget att ta lätt på. Man ska inte utgå från att det är bra med vissa skaklar så att hästen kan kasta sig hur den vill för inget händer. De tycker jag är ett livsfarligt utgångsläge. Hästen ska vara väl förberedd för sin uppgift och tränad sen unga år. Jag säger absolut inte att äldre hästar inte går att köra in men de tidiga åren går inte att få igen, det är där grunden läggs. Det viktigaste med körningen är säkerhetstänket. Allt handlar om säkerhet. Har hört många historier (och sett en del själv) där nån tex bara tänkt sig en enkel söndagsåkning och så har det slutat i diket. Eller en häst som på ett bruksprov bara gick igång efter momentet halt och draglädret lossnade (pga lädret och en lätt ryckig igångsättning) och den hästen slutat hängd över ett staket.

Menar inte att skrämma bort någon med detta!

Om man är nybörjare på körning så måste man få hjälp av någon erfaren, annars kan det sluta illa. Hoppas att många fler får upp ögonen för körning, men det här tänket med genvägar (som ligger lite i tiden) måste bort först. Läser skrämmande saker på forum om folk som övat nån gång med skaklar och sen drar på vagn på hästen. Inte att man sätter upp scenariot för hästen att lyckas direkt…. Och inte en tanke på långvarigt arbete eller säkerhet. Menar inte att dra alla över en kant men man blir orolig av en del saker man ser och hör.

Zaphix
0

#22: Menar inte att använda vissa typer av vagnar istället för förberedelse, självklart ska hästen vara förberedd på det, men man kan ändå göra det ännu säkrare med hjälp av utrustning.

Grunden måste ju finnas, men man måste våga komma vidare också. Finns så många som lätt kan dra saker bakom hästen, men inte vågar ta steget till en vagn.

Man behöver heller inte överdriva säkerhetstänket känner jag, utan man måste våga lämna över lita ansvar till hästen och lita på den också.

Men å andra sidan finns det en anledning till att jag köpte just en travare, lång erfarenhet framför vagnen från unga år.

Min och Dackes blogg