Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: utrustning
Läst 2483 ggr
Rafflan
0

Problem vid sadling, hjälp?!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min polle står inte still vid sadling, tips?

När hans sadel ligger rätt och jag tar gjorden för att spänna den går han framåt, bakåt eller i sidled så sadeln hamnar fel så jag måste lägga om den.
Han tjänar ju inget på detta, bara jag som måste lägga om sadeln typ 7 gånger innan det blir rätt.

Tips hur man ska göra?

Att göra stegvis och vänta funkar inte för vid olika punkter tex när jag ska ta gjorden, när jag ska föra upp den eller när jag ska spänna den börjar han, så finns inget mönster. Han är lugn innan jag börjar spänna. När jag väl fått på gjorde på första hålet står han still medans jag spänner resten.

filuring
0

Det är så svårt att ge tips när man inte ser hur hästen ser ut när denne gör det som du beskriver.

Min häst blev mer eller mindre panikslagen när man skulle dra åt sadelgjorden ett tag. Då provade jag att lägga på sadeln utanför stallet och sedan gick jag en bit med hästen och stannade och spände ett snäpp och fortsatte gå. Kollade omgivningen kan man säga. Jag behöver inte göra detta längre nu kan jag dra åt sadelgjorden helt inne i boxen!

Prova att lägg på sadeln någon annanstans än där du vanligtvis lägger på sadeln. Får hästen skavsår av sadelgjorden? Jag vet att vissa hästar behöver bajsa eller kissa innan de är redo att ge sig ut. Jag brukar lägga på sadeln i boxen och sedan ställa mig utanför och ta på mig skyddsutrustningen och under den tiden kissar min häst. Får hon inte göra detta blir hon väldigt stressad och står inte still.

Men om hästen gör detta för att bestämma måste du kanske lägga på sadeln och sedan flytta hästen genom tryck? Har du provat det? Eller dra åt sadelgjorden från andra hållet kan funka? Hästar är ju vanedjur och tänk på att du kan få en helt annan reaktion om du gör något från andra sidan av hästen.

Jag skulle gissa på att hästen blir stressad, utgå ifrån att det  hänt hästen något när sadelgjorden dragits åt. Då brukar jag ivf känna mig mer tålmodig.

Lycka till!

Fånga inte dagen släpp den fri!

Att vara modig är inte att vara orädd utan att trots sin rädsla ändå stå kvar!

LinaN
0

Sadelgjordsmassage säg jag ^^

ta en dag då du inte ska rida eller har bråttom, lägg på sadeln och ta tag i sadelgjorden, samtidigt som du gör detta så håll i stropparna så sadeln inte kan glida runt eller av. Följ efter hästens rörelser, flyttar han sig så flyttar du dig, spegla honom helt enkelt.

Vad ska du då göra med sadelgjorden? jo den ska du hålla upp mot magen, släppa efter, hålla upp mot magen o släppa efter. Gör ett friendly game av det. När sadelgjorden vidrör magen så ska den vidröra tills hästen står stilla.

En annan variant är att du lägger på sadeln, och sedan med kupad hand gör en blandning av att smeka och klappa området där sadelgjorden ska ligga. På så sätt förbereder du hästen på att det kommer något om magen men attdet inte nödvändigtvis kommer vara något obehagligt.

Du kan använda bägge dessa massage-teknikerna vid samma tillfälle. Använd handen först och massera med sadelgjorden sen. Sätt ingen press på att du måste fästa sadelgjorden utan bara grejja med den. :)

Hoppas det hjälper något!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Rafflan
0

#1 min är glad och ivrig, slår med huvudet och vill liksom stressa en typ så man kommer snabbt ut :P
Jag har lagt om sadeln mitt under en uteritt, och då snurrade han bara runt mig och det blev kaos. I normala fall har han inga problem att stå still ute.

Han får inge skva, eller sår, han har inte ont i ryggen heller (så vitt jag kan hitta)

Grejen när han flyttar sig är att sadeln hamnar fel, och jag måste lägga om den.
Kan prova dra gjorden från andra sidan, det var ett bra tips som nog kan funka på honom :D

Han är en gammal travare, så han brukar kunna stå och slå med huvudet, trippa, skrapa med hoven osv när jag gör i ordning honom, jag brukar bara stå och titta tills han står still och sen fortsätta.
Så han har lärt sig att det inte hjälper, när han är pigg och ser mig komma med sadeln börjar han slå med huvudet men så fort jag kommer jämsides med hans bog står han still :P

Problemet med sadeln kom dock upp nyligen, innan han han vart okey lätt att sadla, dock har han även börjat med endel andra dåliga ovanor, tex vill inte lyfta hoven, flytta när jag ber honom osv.

#2 Klappa där gjorden ska vara kan jag göra utan att han börjar, men den med att hålla gjorden tills han står still var ett bra tips :D

filuring
0

#3 Okey han vill att du ska skynda dig? Jag känner igen det då min häst var så förut och och ännu ibland att hon går iväg direkt när man hoppat upp när man inte äns fått i andra foten i stigbygeln!

Hon var så ivrig och glad och ville iväg. men viktigt då att jag inte lät henne gå för att hon ville utan att hon fick gå när hon var lugn och jag sa att hon skulle gå. Svårare med sadel iof. Tror dock att tryck är bra att jobba med. Det blir då positivt att stå still. direkt när hästen flyttar sig flyttar du hästen! Viktigt att det finns gott om utrymme.Det är du som ska ta initsiativ. Det lönar sig att vara tålmodig!

Om hästen flyttar emot dig är det en annan historia och behöver arbetas på ett annat sätt.

Jag håller tummarna för dig!

filuring
0

#3: "Om hästen flyttar emot dig är det en annan historia och behöver arbetas på ett annat sätt." Hoppa över den meningen det blev fel HAHA! Inte annat sätt utan hästen dominerar dig skulle det ju vara…

Rafflan
0

#4 jo jag tror det, eller så vet han inte var han ska göra av energin när han blir så uppspelt ;)

Han brukar gå iväg om han är pigga men då fixar jag i foten, gör halt tills han är avslappnad och sen går vi, i ridhus står han dock oftast stilla ;)

En grej till att slå med hvuudet är att han ibland lyckas slå loss hakarna han sitter fast i, och efter han gjort det står han där och ser förvirrad ut, men han står iaf still (om jag ser honom)

Men jag provat dem tips jag fått får vi se vad han tycker :P

filuring
0

#6 Haha okey lycka till!