Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettallmänt
Läst 1605 ggr
HBKbruden
0

Monty Roberts?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag är ju som sagt hel grön på NH av alla dess slag, men har fått råd från närbekanta att jobba utifrån "join up" med min häst.

Nu undrar jag vad NI tycker om hans träningsmetod?

LinaN
0

join up är i sig en bra sak, det jag inte gillar med MR är att han jagar på hästen runt runt runt tills den börjar tugga och slicka. Jag har själv provat detta med tidigare hästar och det har inte kännts bra för mig.

däremot får jag join up med min häst nu genom de sju lekarna, så väljer han oftast att komma till mig.

Join up enligt MR ger snabbare resultat än 7G med Parelli.

Prova och se vad du själv känner och tycker. sålänge du inte har en jättekänslig och stresskänslig häst så kommer join up MR-style att fungera utan att knäcka hästen. Men en annan nackdel med denna formen av join up är att hästen inte får tänka själv utan bara springer på runt runt runt.

Men i slutändan är det upp till var och en.

MR har gjort skillnad för många hästar speciellt inom galoppsporten där hästar vart rädda för startboxar, svårridna, hästar som vägrat låta sig sadlas osv genom att använda sig av join up metoden.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

HBKbruden
0

Tack för dina synpunkter! Jag tycker inget än därför jag vill höra vad folk som testat tycker. :) Jag har löslongerat vilket fungerar kanon,

Ett problem jag har är att få min hästs uppmärksamhet och få han att söka sig till mig. Fånga han helt enkelt, hittar ingen bra lösning enligt parelli. Tips?

LinaN
0

#2 då är det catching game som gäller :) Det är en lek som tar litet tid men är väldigt roligt när man börjar se skillnaden för skillnaden ser man! :D

Det fungerar som så att du lallar runt i paddocken eller hagen utan att bry dig om hästen, pilla med något, sparka på en sten. Titta på hästen, rör dig mot honom, så fort han tittar rakt på dig med bägge ögonen så le och vänd dig bort från hästen. Lalla runt en vända till gå mot hästen, tittar han på dig med bägge ögonen så vänd igen.

När man gjort detta tillräcklilgt många gånger så börjar hästen bli nyfiken på vad tusan man sysslar med. :)

De som lekt den här leken mer får gärna fylla på eftesom jag inte är i närheten av ett proffs o hade behövt mer tips om det hela :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Zaphix
0

Skrivit en artikel om catching game på sidan, :)

Men i stort sett handlar det om att ge eftergift när hästen visar de beteenden du vill att den ska ha, i detta fall ge dig uppmärksamhet.

Har man problem att fånga hästen och den går iväg så visar den att den inte vill vara med människan och därmed tycker det också att det är irriterande att människan håller på att följa efter den och jaga den. Så då går den vidare eller springer iväg.

Går hästen iväg så går man efter, stannar dne utan att ge människan uppmärksamhet så går man mot bakdelen på hästen, kommer man fram till den utan att den gett människans uppmärksamhet använder man driving game och flyttar den på avstånd. Flyttar den bakdelen  ett kvarts varv kommer huvudet mot människan och den får uppmärksamheten. Då ger man eftergift genom att vända sig om och gå iväg.

Stannar hästen upp och tittar på människan, då ger man alltså eftergift och går åt andra hållet. Så fort hästen tittar bort så går man mot den igen.

Den lär sig att ger den människans uppmärksamhet så slipper den pressen, och blir istället nyfiken och börjar tänka.

Står hästen länge och tittar brukar jag göra stora cirklar runt den som blir mindre och mindre utan att titta på hästen, och när jag är rätt nära men på sidan och hästen inte går runt runt och tittar på mig så flyttar jag bakdelen. Just för att inte bli fast utan få lite rörelse i hästen. Tillslut kommer den förstå leken och testa hur mycket uppmärksamhet den behöver ge och komma efter människan. Och då får den vila, godis, kliande för att det ska vara trevligt.

Gör samma sak när vi tränare liberty på ridplanen, min häst är aldrig svårfångad, men däremot så tycker han ofta att det finns roligare saker än mig och går iväg. Då leker jag på detta sättoch han kommer tillbaka, tillslut inser han att det inte är nån mening att gå iväg, han slipper ju inte mig ändå. Och där har jag resultatet av en "join up", hästen har fokus på mig och vill vara med mig.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg