Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: träningstips
Läst 6240 ggr
HBKbruden
0

Rädd häst - behöver vägledning

Jag sysslar i vanliga fall inte med NH-träning utan med det vanliga sunda förnuftet, men nu har jag ett problem så jag tänkte att vägledning genom NH kan vara en bra lösning.

Jag fick hem en unghäst i julas. 3-år i år 2011. Mkt fullblod och en helt fantastisk individ i sig. MEN han är född och levde sitt första år nere i tyskland och jag misstänker att han blivit rejält slagen där nere eller åtminstonde väldigt felbehandlad. Han är skygg, rädd - helt enkelt inget förtroende för människor. Men han är välhanterad och har respekt ändå, han stroppar inte upp mot en utan drar sig undan. Starkt flyktbeteende, framförallt vid hastiga rörelse.

Mitt sunda förnuft säger att ta det lugn med honom och inte pressa utan hitta ett förtroende igen.

Nu har jag läst om de 7 lekarna och tänkte att första borde ju passa oss exemplariskt? men nu till mig fråga, låt säga att jag tar han på ett ställe, tex huvud där han är rädd, slänger sig och försöker fly. Jag har han i grimskaft så han inte kan försvinna ifrån mig. Men hur ska jag korregera honom i en sådan här situation? Ska jag fortsätta vidröra det "jobbiga" området eller släppa och börja om igen?

Ja helt enkelt ge mig lite vägledning och tips

LinaN
0

I denna tråden pratar vi om jobbiga områden.

skaffa ett längre ledrep och låt honom drifta ifrån dig, men jag hade nog börjat med att låta honom vara, sitt i paddocken eller hagen, ta med varm choklad/kaffe/nyponsoppa, en pall och ett par filtar och bara var, spendera lite quality time med hästen. Titta på honom, och rör inte vid honom förrän han kommer fram till dig och rör dig först.

Det kan ta ett par gånger om han nu har dåliga erfarenheter av människor. men ingen press o låt honom ta kontakten. Förr eller senare tar nyfikenheten överhanden :)

I övrigt så kan jag rekommendera de sju lekarna och framförall friendly nu såhär i början när han inte litar på dig.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

HBKbruden
0

#1 Tack för svar! Vad menar du med drifta?

Ditt förslag gör jag på sätt och vis varje dag. Står utanför hagen, intill staketet varje dag och då kommer han och snuffsar och gósar med mig, social är han! Men så fort jag ska röra han flyr han igen och visa rädsla i ögonen. Håller jag honom i grimman i det läget får jag gosa med honom. Han är både nyfiken och social. Jag vet inte om det är fel, men han får samtidigt en godisbit så han förknippar mig med något bra.

janehellen80
0

prova att gå undan från honom när han kommer fram, låt han komma fram, rör honom inte utan vänd å gå ifrån honom.. gör detta några ggr å prova sen att rröra honom där han accepterar det och gå sen.. utöka genom att ta på jobbiga områden..

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

LinaN
0

#2 flyta ut typ, att när han försöker komma undan så låt honom flyta ut längsmed grimskaftet så han hamnar på ett säkert avstånd där han kan lugna ner sig för att han känner sig trygg.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Jeho
0

Först och främst vill jag tipsa dig om att inte fokusera på något speciellt område! Försök lära känna hästen istället och få hästen att få upp förtroendet för dig. Detta är olika beroende på individ och kan ta allt från 6 månader upp till år.

Jag hade börjat med att bara vara i närheten av honom, både i hagen och i boxen om du nu har han uppstallad. Sitt/stå och prata med honom samtidigt som han äter och bara vara.

När han självmant börjar söka kontakt med dig (finns såklart saker du kan göra för att få honom att söka kontakt) och börjar vänja sig vid att du är lugn och trygg i dig själv i hans närhet så kommer tilliten att komma! Det är då du kan börja med små små steg. Börja klappa lite på honom, ex kan du ge han en godisbit o samtidigt klappa han på mulen, när han är trygg och lugn vid det så börjar du röra dig uppåt, små små steg hela tiden..

Jag har ju själv problem med nacken på min häst men han var precis likadan från början å idasg sitter bara problemet vid tränsning av och på. Och jag har haft honom i snart ett år. Så tålamod!!

Lycka till!!!

HBKbruden
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Uppdatering

Hej igen! Vi jobbar på och får bakslag då och då men jag tycker ändå vi gör framsteg! Nu kan vi äntligen "börja jobba" med problemen på riktigt - Barmark.

Tålamod, jaa tålamod. Jag jobbar på den biten.

Han litar på mig bättre! Jag kan klappa han nu på ett helt annat sätt än innan, (dock inte överrallt). Jag har jobbat en del med "infångning" i hagen och han är mer uppmärksam på mig. När han koncentrera sig på mig, backar jag och han kommer. STORT FRAMSTEG! :)

Det svåraste problemet jag har framför mig är hans starka flyktbeteende. allt är farligt, han flyr för minsta lilla och ibland är det farliga situationer när han tvärvänder och blir rädd. Förtroende kommer jag att finna det känner jag, han litar på mig på ett helt annat sätt, men att få han så pass trygg att han inte ska fly för allt "farligt", hmm.. Vi har mkt att jobba på.