Ponnyakuten?
Vad tycker ni om programmet?
Är metoderna experterna ger ut rätt?
Såg att en elev där har exakt samma problem som jag hade, att longera. Ganska road blev jag när jag såg att hennes häst betedde sig precis som min gjorde innan jag lärde mig 7 games. Nu är det hur lätt som helst.
Ser vissa problem där jag ser hur enkelt det kan lösas med NH, som med vattnet och longeringen.
Såg ni när de skulle lasta Star, och hur rädd och hur lite den litade på sina ägare? Då står Tobbe och säger att hästen bara är "dum". Tappade lite respekt då han sa det. Visst, han är duktig på vissa plan, men vi har kanske lite olika uppfattning på hästars beteende.
Gillar absoult inte sättet de skulle träna ponnyn som var rädd för vattenslangen på. Kändes väldigt respektlöst mot hästen att sätta fast den i grimskaft och sedan spruta länge medan den fortfarande var rädd. Istället för att vänja i små steg för att slippa komma till stadiet att häsyen är sådär rädd.
Är väl egentligen allmänt skeptisk till att det är lite för lite respekt för hästarnas känslor, att de är rädda, att det gör ont att bli dragen i munnen och sånt.
Men visst, det verkar ju inte direkt kunna bli sämre, så det där sättet är väl bättre att hantera ponnysarna på än sättet de verkar ha hanterat dom på innan.
Och det är väl bra att folk får upp ögonen för hur man hanterar sina hästar och kanske ändrar tankesättet, men frågan är väl om de som har problem med sina hästar är dom som börjar tänka till efter att ha sett programmet.

Precis. Det kan inte bli mycket sämre och Tobbe får väl gjort en del bra saker, men det var det också. Skule vilja se mer respekt för hästarna. Tror verkligen inte det handlar om "dumheter" eller om att vinna situationen. Om det är någon som vinner, måste ju också någon förlora, och det brukar vara hästen då. Hur kan man då bli ett team?
Däremot så håller jag med om att man måste markarbeta och hantera hästen på ett säkert sätt. Men vägen dit är väl lite annorlunda i mitt huvud. Tänk vad många av barnen som blivit skadade, det är ganska sjukt egentligen. Att föräldrarna inte sätter stop….
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Men jag måste ju skriva att jag är imponerad av ponnyn som inte gick att longera, den var ju riktigt duktig på att träna sin ryttare till att göra vad den ville. Den är nog lite smått less på att Tobbe kommer och förstör all den träning som den lagt ned på att forma sin ryttare. ;)

#3 hehe, eller hur. Det där problemet hade man fixat på två sekunder dessutom :-)
Funderar lite kring det western-snubben säger i avsnitt 6. Att man absolut inte ska hålla på med mulen på hingstar och kaxiga hästar… När en fölunge är underlägsen en vuxen häst, så biter den mot mulen. Ett tecken på att den vuxna hästen är överlägsen. Har jag aldrig funderat på tidigare. Intressant! Han verkade vettig den mannen.
Anne
Jag joxar väldigt mycket med mulen på min kaxiga häst, han är väldigt mouthy av sig och älskar att leka med andra hästar med mulen. Sån där lek när de står med huvuden mot varandra och nafsar på den andras huvud.
Han är en sån häst som riktigt drar ut mulen och spänner den rejält, tänkd papegojnäbb, när han blir dominant eller vrång. Ber man han backa eller sånt när han inte är så sugen på det så får han papegojnäbb. Precis den han får när han är dominant mot andra hästar eller lekbråkar med den.
Jag brukar joxa en massa med den när han blir så, beroende på vad vi gör, och leka på samma sätt som han gör med den. Slutar alltid med att han ger upp sin kaxiga papegojnäbb och slutar vara vrång och gör det jag ber om.
Leker alltså med hans mun på samma sätt som han gör med den. Upplever att det fungerar bra på åtminstone honom, han gillar ju att småbråka med hjälp av den, men jag är duktigare än honom och när han inser min överlägsenhet så blir han en trevlig häst ett tag.
Så det är väl olika hur man gör det, av vilken anledning.

#5 Min ponny älskar också när man pillarmed mulen. Särskilt tungan! Hon älskar att man ska försöka fånga tungan med handen och hålla kvar den samtidigt som drar in den i munnen .=)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Gyllir, mena han inte bara vanlig föltuggning?
Alla, Själv tycker jag att lastningen är HELT åt helvete i det där programmet. Alltså hans kroppsspråk gentemot hästen. Han förstör alla stop hästen nånsin haft i sitt huvud som sagt att man inte ska gå in i en människa som är vinklad med kroppen på det där sättet, inte för att man ska gå in i en människa alls men absolut inte i en som står med drivningssidan emot hästen! och absolut inte i en som står och stirrar hästen i ögonen, det är ju ögonen man driver med. Om de bara visste vad ögon kan göra..
Och vad ska den där lilla killen göra när ponnyn börjar trilskas igen? Han har ju ingenting att sätta emot varken om ponnyn hoppar bakåt, åt sidan eller t.o.m rakt fram IN i honom!
Det som är mest synd är att när pojken ska berätta för tv-kameran vad han lärt sej så berättar han om pisken och att man ska peta på hästen med den……….. Kom han ihåg nått mer? Ja kanske en stund men det försvinner nog allteftersom och till slut finns bara petandet med pisken kvar.
Jag tycker också att det är för lite respekt mot hästarnas känslor och jag tycker inte om när Tobbe säger till barnen att ponnyn är dum och du måste visa vem som bestämmer. Det betyder att barnen kommer att tänka att de måste vinna strider mot ponnyerna och samarbetet kommer bli svårare att lyckas med.
#3 Ja, den ponnyn har blivit en riktigt duktig tränare ;)
Jag blev åtminstone lättad över att de i nån av de senaste programmen faktiskt tog upp frågan om att låta en veterinär titta på Star! Det är ju supertydligt hur olycklig den e av någon anledning…
#9 Jag också.
Men tycker samtidigt att det är dåligt att ingen av de andra tränarna eller Tobbe har kommit på det innan.

Funderade på just det och tyckte att alla hästar som är med i programmet borde veterinär undersökas innan de ens är med överhuvudtaget. Bara för att ha det säkra för det osäkra, oavsett vad det är för problem.
Anne
Jag är nog blåögd, för jag tog för givet att de kollat upp hästarna, trodde det var en av de första saker man kollade upp när en häst beter sig som Star.
För mig känns det så naturligt att man kollar sånt först.. Verkar inte som alla tänker så tyvärr.

#12 Då är vi två blåögda. ;) Trodde också att dem kollat upp ponny, undrar hur länge den fått gå och lida? =(
Då är vi 3 :( Ja såg det som en självklarhet..

#14 Verkligen! När min ponny krånglade vid skoning var det direkt in till klinik och kolla, mycket riktning hade hon glidledsinflammation. (Hade tid sedan innan på klinik men hade ändå åkt in och kollat om hon började hålla på.)
I deras ansökan till ponny akuten stod det att Star redan var kollad! Och dom vissade säker något form av bevis på det innan dem blev antagna. Dock har jag hört ryckten om att dem kollade upp Star under programet efter att tränaren bett om det och dem hittade nåt fel, tror han hade ont i ett ben eller nåt sånt.
#16 Aha! ja saker kan kollas och missas så klart. Skönt å höra.
Vi har en ponnyakutstråd på ridsport med, och efter böjprov var Star blockhalt. Tydligen ska programledarens Frieser ersätta honom, vad jag förstått.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.