Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikettträningstips
Läst 2758 ggr
740tjejen
0

Sliter sig loss

Har en camarguehäst som är inriden och utbildad inom western. Haft henne på foder sen januari i år.

Nu har hon börjat rycka bak huvudet när hon står uppbunden så hon kommer loss. Hon går ingenstans, men är ju inte så värst skoj detta. Hon sliter av karbinhaken. Hur ska jag bli av med detta problemet.

Nån som har bra tips. har provat med hönät så hon har nått och pilla med. Funkar inte. Har sagt till henne milt och på skarpen. Funkar inte. Hon har sönder mellan 4-6 grimskafthakar i veckan.

iMAKiTTYCAT
0

Men har du testa att ha henne i gången, fast du håller i henne med ett grimskaft då?

EwaAngantyr
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag brukar trä repet i ringen ett par varv så om hästen drar så går det inte sönder utan går loss.  Då är det bara att sätta fast henne igen på samma sätt. Snart kommer hon på att det inte är någon större idé attt dra.  Sedan kan du ju även öära henne att stå lös :)

740tjejen
0

#1 Har ej stallgång, har utebox och lösdrift. :)

#2 Det kan jag prova.  jo det där med att stå lös är ju jobbigt tycker hon. Hon är ju 5 år nu vet dock inte hur mycket de ska kunna.

Zaphix
0

Gör hon det för att hon blir rädd för något, tycker det är läskigt att sitta fast?

Eller gör hon det för att hon har kommit på att det är ett smart sätt att komma loss på?

Träna på att hon ska ge efter för tryck i nacken, både när du lägger handen där och när du ger tryck i grimman, en massa träning på det eftersom hon inte verkar vara så bra på det. Hon går ju emot trycken när hon tar sig loss.

Många "gamla hästkarlar" säger att man ska sätta på hästen en halsring och knyta fast repet så det inte kan gå sönder. Och sedan får hästen kasta sig bäst den vill utan att den kan komma loss. Efter ett par gånger av det så är det meningen att hästen ska insett att den inte kan komma loss när den kastar sig. Den får direkt eftergick när den inte kastar sig mer, automatiskt.

Och visst, varje gång hästen lyckas slita sig loss så kommer den också lära sig att det fungerar och fortsätta med den om den vill komma loss.

Men å andra sidan finns det väl sätt som är bättre, gå undan för tryck är väl ett.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

740tjejen
0

Hon har bara kommit på att hon kan ta sig loss,  hon är väldigt smart, hon kan även få upp vanliga knutar och såna där special knutar när jag binder upp henne.

Hon lyssnar bra på tryck, hon är super på det där. :)

Just bara att hon tar sig loss och går fram till mig hela tiden. Eller till nån annan som är i närheten. tex sonen eller gubben eller mamma. :)Så hon sticker ju aldrig (peppar peppar).

CelsiusT
0

Min häst gjorde med så när jag fick henne. Det tog inte lång stund innan hon fattat att hon är starkare än karbinhakarna. Hon gick inte iväg utan kunde stå kvar vid bindbommen när jag kom ut, men utan grimskaft. Ibland hade hon gått bort till gräset och stog och åt.

Hon gick undan fint för tryck under normala fall. Men när hon hamnade i pressade situationer så märkte jag att hon där hade en brist i detta. Tex när det blev jobbigt med transportlastningen, jag bad henne om något som var för svårt eller jobbigt osv. Då kunde hon plötsligt lägga emot vikten i grimman och inte gå undan.

Så jag tränade p ådett med att gå undan för tryck som vanligt och ökade dessutom till högre svårighetsgrad.

Dessutom så lärde jag henne minimala förflyttningar vid bindbommen. Låter konstigt, men att lära henne att ta ett steg åt något håll på kommando. Dessuotm tränade jag gå undan för tryck vid bindbommen, när hon satt fast. Jag la helt enkelt tryck i grimskaftet hon var bunden vid och jobbade utifrån det.

Detta uppstor när hon var 3, nu är hon 5 och vet hur man står uppbunden vid bommen. Jag tycker inte man ska bestämma att dom ska kunna vissa skaer vid en viss ålder, saker uppstår av olika orsaker och därför även vid olika tillfällen i livet. Dock tycker jag att är hästen 5 år så finns det inget som säger att man inte bör jobba detta beteende, vid 5 års ålder ska man absolut kunna komma tillrätta med det.

Medarbetare på westernridning.ifokus

740tjejen
0

Jag tränar ju regelbundet på att hon ska kunna stå still. Dock inte längre stunder nu i början, Nu förbereder jag allting om vi ska ut på tur, Har sadelkammaren en bit bort från uppbindningen.

Så när jag hämtar henne från hagen så finns redan allt på plats. Hon även svårt att stå still vid uppsittning då ägaren har slarvat med detta, det har dock blivit bättre. men mycket kvar.

Hon har även svårt och stå still om vi står och pratar med någon på turen. hon vill jobba hela tiden.

Hos ägaren vet ja inte hur det gått med uppbidning.

Gyllir
0

Jag skulle kanske lära hästen att stå still utan att binda upp den alls. Ground tie. Öva på det korta stunder först, sen längre och längre.

Om hon inte har panik när hon drar loss sig, skulle ett rep utan hake också kunna funka, så det inte går sönder. Risken finns dock att hästen går sönder när den försöker komma loss. (nackkotorna är lite känsliga bakom öronen….) Men när hon väl lärt sig att hon inte kommer loss, så kommer hon sluta försöka.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Zaphix
0

#8: Är väl där en bred halsring kommer in, hamnar lite nedanför det känsligaste stället i nacken och har bredare anläggningsyta än en grimma.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

740tjejen
0

Har halsrem hemma, kan ju testa. Hon får ju inte samma styrka då heller. Får prova det nästa gång vi ska ut, just nu är de isgata går inte ens köra med bilen utan att kana åt dikene.

Elshira
0

Ja en halsrem kan säkert vara något att prova!

Hakuna matata!