Information Level 2?
Tänkte avancera till Level 2, och undrar om vad som ingår och vad som är "speciellt" med just denna level?

Level två Online handlar om längre lina, mer harmoni mellan dig och hästen, mer kvalitet på det ni redan har och mer fart. Dvs tex åttor i trav, byte på cirkeln i trav, gå upp på pidestal, pressenning, sparka på en boll osv.
Level två Freestyle handlar framförallt om dem olika tygeltagen, start stop, kunna leka alla 7 lekar från ryggen. Kunna rida lite med sticken istället för tyglarna. Galoppfattningar. osv.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Okej, då har jag omedvetet redan gått in på level 2 :)
Men vad rekommenderas att göra första gången man hoppar upp på hästen med endast repgrimman? Har inte vågat på mig det ännu..
#2: Böja huvudet mot dig, en början till one-rein-stop. Ta tygeln i ena handen, men andra handen så drar du lätt längs repet lite utåt tre gånger och har inte hästen böjt huvudet mot dig så tar du repet och sätter det mot ditt lår. Knuten näve med lillfingret nedåt så det blir som en kniv i låret typ.
Ge eftergift för bara lite böjning, tänk ställa på volt, till en början och sedan ber du om mer och mer böjning. Det som är bra med att sätta näven som en kniv i låret är att det blir eftergift så fort hästen böjer in huvudet i och med att trycket då släpps i grimman direkt.
Kan ta lång tid innan hästen förstår att den ska gå ifrån trcket på grimman för att komma undan det. Så ta det långsamt i början och låt hästen tänka länge om det behövs. Antagligen försöker hästen trycka emot trycket, men har du handen på låret så kan den inte gå emot trycket utan för att slippa trycket behöver den testa andra alternativ.
Man lär väl ut att ha repet på ena sidan först, kuna kasta den till andra sidan över huvudet på hästen och sånt.
Jag satte repet som tyglar direkt, såg ingen mening med att kasta rep och greja på i och med att min häst inte bryr sig alls om det.

Jag tycker man ska förbereda från marken inför detta. Kan du göra one-rein stop från marken medans du står i sadelläget, åt båda hållen (från samma sida). Kan du kasta över repet från marken? Kan du kasta över repet och lägga det hela vägen runt kroppen och sen dra försiktigt tills hästen snurrat ett varv? Kan ni start, stopp och backa när du går i sadelläget från marken? Kan ni svänga åt båda hållen från samma sida, medans du går där? Är hästen Left Brain? Då kan du hoppa upp :-)
Anne
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#4 det där med att slänga över repet från ena sidan till andra har jag STOORA problem med. Repet fastnar i öronen på Harry och han suckar djupt över mattes krånglande. dvs han bryr sig inte det minsta om att jag kastar med repet men jag lyckas inte få det över öronen på honom…. ^^
Från hästryggen skulle jag kunna det men då har jag litet bättre räckvidd också ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#5 Vad sägs om att lära honom stå med nosen i backen medans du kastar repet??
Anne
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#6 nu är du sådär jobbigt smart ^^ klart man kan göra det :)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

hehe, ledsen. sån är jag :-)
Anne