Vad har du gjort idag?
Det var länge sen vi hade en "vad har du gjort idag"-tråd.
Idag har jag verkat hovarna på en Ardenner. Vi hjälptes åt två stycken, och det tog ändå flera timmar. Slitigt, ett riktigt hästjobb! Men bra blev det, och nu gäller det att hålla efter, så de inte blir så övervuxna. Intressant projekt.
Vi har fått hem småmaskiga hönät som vi fodrar i numera. Det funkar jättebra! Ättiden har flerdubblats och det är ingen panik längre när man ska fodra, utan hästarna är lugna och väntar tålmodigt utan att försöka ha ihjäl varandra. Vilken super investering :-D
Ingen ridning hann jag med idag, men imorgon står det lek och handhästridning på programmet.
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se
Idag var jag ute och körde med hästen en kortare tur, typ 45 minuter.
Gjorde inget vettigt, travade mest på och fortsatte med det eviga tjatandet om att han inte får smygöka i traven. Halt så fort han smygökar och sedan trav igen.
Fungerar dock mycket bättre nu än förut, idag behövde jag inte göra halt utan kunde bara be honom sakta ned i traven. Även min tjuriga häst verkar kunna lära sig saker han tycker är onödiga. :)
Körde igår också, då tog han två galoppfattningar från halt, han börjar bli bra på det där nu.
Pratade med veterinären imorse och hörde om de hade tid att kolla hur herrn springer när vi ändå ska dit och kolla tänderna. Anar att nåt är fel bak av olika orsaker.
Men planen är ändå att hålla igång honom tills vi ska dit på tisdag då jag inte vill att han vilar och sedan inte visar något fel hos veterinären. Då kommer jag bara tro att det är därför han inte visade något. Så i slutändan känns det bättre att han får belastas och se hur han rör sig då.
Imorrn är det lite markträning på agendan, "stick to me" är planen, och sedan en tur med vagnen igen. Så roligt att köra. :)
Efter två heldagar med ösregnsnöäckelblandning och vila för Hekla blev det en ridtur idag. Först uteritt 50 minuter och därefter en kvart i paddocken. Det gick riktigt bra, kändes som om Hekla ansträngde sig ordentligt och förstod vad jag ville :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Blev ingen körtur idag, orkade inte sela på och greja, utan vi tog oss en ridtur istället. Promenerade en bit innan jag hoppade upp då det blåste så mycket och herrn brukar vara stirrig då. Vill inte sitta på en strrig häst.
Men idag var han relativt avslappnad så jag kunde hoppa upp efter ett tag.
Fick dock hoppa av efter en bit, squeezing game mellan två lastbilar som tomkörde är lite väl spännande på hästryggen..
Fortsatte preomenera tills vi kom till en vändplan där vi marktränade en stund, mest fokus på avslappning och att ha fokus på mig då det var ett par skotrar som lekte runt en bit bort. Läskigt tycker Dacke.
Red lite också, gick inge bra, varken herrn eller jag var så road av att göra nåtg vettigt idag. Gav upp snabbt och promenerade runt för att kolla snödjupet och se vart man kan rida.
På hemvägen var herrn förbannad på mig att jag inte lät honom springa ikapp en töltande islänning, sedan fick han heller inte sticka iväg sista biten påp hemvägen. Han försöker alltid sticka där, men jag envisas med att göra halt varje gång. Idag blev han arg och lättade lite bak och sparkade i luften lite. Inga problem på ryggen, men han har visat tendenser till det framför vagnen också när jag inte låter honom sticka. Så beslutet att skaffa en slaggjord togs idag, vill inte att han sparkar bakåt med vagnen bakom sig.
Annars var han trevlig idag, härligt attv rida ut i fint väder med bästaste hästen. :)
Fortsätter hålla tråden aktiv.. :)
Idag har jag promenerat i timmar..
Fick ett mindre trevlig uppvaknande i morse där den som hade utsläppet berättade att Dacke varit lös i stallet. Betyder att han ätit nästan 20 kg kraftfoder och typ fem-sex liter betfor, dessutom hunnit med att sluka många kilo hö.
Fick stressa bort till stallet och herrn verkade må bra, men magen lät inte så mycket som den brukar, var ute och prómenerade nästan tre timmar. Han bajsade och letade mat, åt hö när han kom hem igen som tur var.
När jag varit hemma ett tag så ringde de från stallet igen, herrn låg ned och ville inte resa sig, blev jätterädd och skyndade till stallet igen. Han hade rest sig och ätit lite hö, men magen lät inte så mycket, så vi promenerade ett tag igen och han var som vanligt och letade mat. Vågade lämna honom igen.
Jobbig och orolig dag, kunde gått riktigt illa, så hade tur iaf.
Igår tränade jag parelli, men varken jag eller Hekla hade särskilt mycket motivation så det gick rätt segt förutom den sista kvarten. Hon hade inte alls lust att göra som jag tänkte i början då vi tränade liberty men sedan funkade det bra både med spinn och slalom. Då slutade vi ;) Vi tränade också på backningar med mer motivation och driv, det går framåt om än långsamt. Idag hann jag bara rida en kort sväng eftersom jag skulle iväg på eftermiddagen. Nu ikväll har jag dock äntligen beställt en 22' lina :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Har varit hos veterinären idag, lastningen gick kasst och jag förstörde nog en hel del idag. Trist att jag inte förberedde mer innan, men blev fel idag och kan inte göra så mycket åt det än att reparera det nu.
Tänderna blev kollade, mycket vassa kanter, men fixat nu.
Kollade också upp hur han rörde sig i och med att jag inte vetat hur fräsch han är.
Visade sig att jag hade rätt, han rörde sig fel. I vänster varv visade han orenhet i vänstra frambenet. Men på rakt spår och på böjprov visade han ingenting alls. Veterinären sa att det antagligen var en rörelsestördning som berodde på att han blivit övertränat som unghäst och frambenen har fått tagit stryk av det. Stora överben och nån förslitning som visar sig i lite kortare steg där. I och med att han inte visade nåt alls på böjprov så sa veterinären att det inte var nåt han hade ont av, utan det var bara så hans rörelsemönster är.
Han kommer inte hålla för hårt arbete, men för ridhästfolk så är hårt arbete inte alls hårt, utan det är snarare snabbjobb andra riktigt krävande saker som räknades som hårt. Så han tyckte jag skulle fortsätta som vi gör nu.
Nu slipper jag oroa mig. Och gladde mig åt att veterinären tyckte att han var så fint musklad, jämnt på båda sidorna och att han var en väldigt fin modell. :)
Idag blev första riddturen på nästan 2 månader. Halt var det på vissa ställen så jag belv tvungen att hoppa av och leda ut en inte allt för medgörlig liten B-ponny i den 1 meter djupa snön xD
Annars var det ett fantiskt fint väder och för första gången så har jag inte haft en jacka på mig när jag var ute!
Hakuna matata!
Idag har jag ridit ut med två stallkompisar. Herrn brukar bli stressad och springig av att annat än att bara skritta med andra, men gick jättebra idag även i traven. Fick sakta av till skritt en gång då han blev stressad när vi kom till en backe vi brukar galoppera i. Men gick bra i skritt upp för backen. :)
Förundrades över vilka fina steg han hade idag, långa kliv i skritten och trevlig framåtbjudning, ärlig och inte stressig. Han har annars pytteså steg, tänk shetlandsponny, och jag brukar knappt kunna rida lätt i och med att han är så markbinden. Sitter ned för det mesta.
Men idag kunde jag rida lätt till och med. Var rätt normal takt i lättridningen, hann med. Han lyckades ha samma tempo som stallkompisens långbenta halvblod som alltid brukar få vänta på min kortbenta shetlandsponny. Och helt utan stress.
Satt och njöt idag, krävde inget alls av honom, utan trivdes så bra med hur fin han var.
Han var dock otrevlig när han skulle gå in i boxen och äta hö, gick rakt in i mig. Fick öva ett tag på att gå lugnt in, innefattade många halter och backanden. Sedan stod han snällt och väntade på att jag lät honom äta.
I söndags var han hemsk mot pappa, gick rakt in i honom flera gånger och försökte sticka när han skulle leda honom.
Han hade varit jobbigare än vanligt mot medryttaren i måndags, höll på att gå över henne och var allmnänt respektlös. Ville inte stå still när hon skulle sitta upp och sånt. Jag harf alödrig preoblem med det, men han kan vara sjukt jobbig och respektlös mot andra.
Så hans beteende mot mig beror nog på det. han har inte försökt gått över mig på väldigt länge nu.
Var kul att rida idag, men det är roligare att köra, så blir vagnen imorrn och får nog med mig en handhäst att hålla i också.