Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: träningstips
Läst 2132 ggr
Elshira
0

Framåt eller bakåt?

Hur gör ni när ni vill få hästen att gå snabbare eller saktare/samla sig. Lutar ni er framåt eller bakåt?

Tänkte mest på att i engelsk dressyr så lutar man sig ju framåt om man vill det ska gå snabbare och vice versa. Och i akademisk dressyr (och western?) så lutar man sig bakåt när man vill det ska gå snabbare och framåt för att bromsa/samla efter som det är mer enhetligt med hästens balans (om jag förstått det rätt?).

Så hur gör ni när ni rider?

Hakuna matata!

Zaphix
0

Jag ber hästen gå snabbare, och sedan intar jag en neutral sits igen. Alltså använder jag samma hjälper som när jag vill att han ska gå framåt, andas in, spänner rumpan, och spänner vaderna, skänklar mjukt om det behövs. Behövs oftast mer än att jag andas in och spänner rumpan än så länge, men det är väl målet.
Han lyssnar inte alltid på skänklarna heller om han har en "det är rätt skönt att stå still"-dag, och då använder jag stringen och slår rytmiskt från sida till sida på min jacka.

Jag lutar mig inte, han är framtung i sin kroppsbyggnad, och lutar jag mig framåt så blir han bara ännu mer framtung. Ju mer vikt han får på framdelen, desto långsammare springer han. Märks framförallt på hans trav som blir obalanserad och i högre farter hinnar han inte undan tillräckligt med framhovarna så han slår i bakhovarna i dom. Det gör han inte om han kommer upp med framdelen.

När jag vill att han går långsammare gör jag tvärtom, ber om att han ska sakta av och återgår till neutral sits. Andas ut, sätter mig tungt, och nu lutar jag mig lite bakåt, och tar i ena repet lite utåt. Håller liksom emot hästens rörelser lite med höfterna.

Behöver ofta bromsa honom i sidvärtsrörelser, då vill han gärna gå framåt och inte tvära så mycket som jag ber om. Och då bromsar jag ned med sitsen och när han saktar ned sitt ångande framåt så ber jag bara om sidvärts.

Jag ber bara om det jag vill alltså, och när han gör det så blir jag neutral som eftergift.

Men det där med att engelska ryttare lutar sig framåt när det ska gå snabbare är jag tveksam till, tittar man på när de länger traven lutar de ju sig bakåt.  Om det är för att det ska gå snabbare eller bara för att öka steglängden vet jag inte riktigt iofs. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Elshira
0

Jo givetvis använder man skänklarna till att driva framåt. Men annars så säger ju alla "engelska" ridlärare att man ska luta sig bakåt när man saktar av osv.

Att de luter sig långt bak i traven är nog för att det blir ganska så svårt att sitta i en helt lodrät sits när de travar på med så långa och höga steg.

Jag har i.af ridit för en dressyrdommare som tränare, och då är framåt (eller bara skänkla) snabbare och bakåt saktare (samt ta lite i tygeln) i.af xD

Men jag blev mest fundersam när jag läste "Dansa med hästar" där det beskrevs att ju högre samlig ju mer framåtlutad (hästen kompenserar för att vi lutar framåt = de samlar sig mera).

Men ja, skänklarna, och att driva med sitsen var inte det jag frågade efter.

Utan enbart hur ni (om) lutar er vid ökning och avsaktning.

Hakuna matata!

Gyllir
0

Jag tycker det är mer logiskt att luta sig en pytte aning bakåt, där det är där motorn och bärigheten sitter. Jag tror jag gör lite olika. Som islandshästryttare har jag lärt mig att luta framåt är trav, luta bakåt är tölt. Bra när hästen ska lära sig, men något man bör gå ifrån ganska fort tror jag. Lutar definitivt bakåt för galopp, så framdelen kan höja sig.

Håller med om att det är något förvirrande detta med vikter. Men att luta sig fram så som Hempfling gör, tycker jag verkar märkligt.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Elshira
0

Själv har jag alltid haft hästar med så pass mycket gas och så mycket bärighet redan från början att jag aldrig kunnat reflektera över detta själv. Men som jag gör idag så gör jag något mitt emellan, jag lutar mig framåt när det ska gå fortare (eller tja, det är nog mer när jag ska byta gångart till en högre och då är det väll mer att jag "lättar" min sits kanske), men när jag väl går i trav t.ex så får jag ju inte med bakdelen om jag lutar mig framåt tycker jag. Man vill ju ha mer vikt på baken än framdelen i samling så då tycker man ju att luta sig bakåt borde vara det rätta.

Men jag blev ändå lite fundersam när jag läste att framåt = mer samling. Men egentligen låter det ju logiskt om man har ett så pass bra samspel med hästen att den verkligen lyder minsta vink och har den balansen. Liksom Om du bär ett barn på ryggen och det hänger sig bakåt. Då vill du ju luta dig framåt för att "parera" det. Så det låter ju vettigt.

Jag kommer nog fortsätta med taktiken att lägga mer vikt på bakdelen. för att arbeta den mera, men funderar ändå - försöker hästen då lägga mer tygd i fram för att kompensera det baktunga jag gör då istället?

Jag tror det mer är ett komando, att man kan lära in det på vilket vis man vill. Men kanske, KANSKE är det så att luta sig framåt för att samla, är det allra enklaste - om man går hästens väg?

Hakuna matata!

Gyllir
0

Kankse. Är dock viktigt att tänka att det inte handlar om att luta sig åt något håll, men mest en liten liten viktskiftning. Du ska alltid vara ovan balanspunkten. Så som Hempfling lutar sig (det jag sett på bilder/youtube tycker jag är alldeles för mycket och jag tror att det skapar obalans. Klart hästen måste kompensera då. Men de flesta hästar skulle inte samla sig mer, utan lägga sig på framdelen tror jag.

Men testa, vore intressant att veta om det funkar trots mina skepiska tankar… :-)

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se