Shettis vill inte backa
Hejsan!
Tränade lite med min medryttarshettis idag.
Hon följer mig som en valp (i sitt egna tempo) men vet inte vad backa är. Jag kan tjoa och stimma framför för att hon ska ta ett litet stag bakåt men står stilla tills jag måste putta undan henne, vilket jag inte vill göra utan hon ska ju backa om jag tar ett steg bakåt.
Hon bara bryr sig inte, damen är inte lättskrämd. Lugn som en filbunke.
Hur ska jag göra?
En annan sak, hon är inte så jättemotiverad till att "leka" / röra på sig.
Hon travar något litet steg och slutar sen direkt. Galopp så är det också något få språng och en spark för att visa att det är jobbigt.
Hon har visseligen inte kondis och är rund som en boll, så jag ska först och främst försöka få upp kondisen. Kommer lekandet komma när hon har bättre kondis?
Tacksam för svar :)

Har du försökt backa henne med porcupine stilen? (finns här beskrivet som piggsvinsleken.)
Man ska helst börja med det, och därefter med driving game. Det gäller att göra henne mer och mer känslig för signalerna, men då måste du vara effektiv, alltså ha en bra fas 4. (finns artikel om dem 4 faserna också).
Riktig lek från hästens sida kommer beroende på Horsenality. Ge det tid och försök bara hitta ett trevligt sätt att umgås med, så kommer det mer och mer sen när du vet vad hon tycker är kul. Börja med förflyttningarna enligt de 7 lekarna iaf!
Anne
When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli
Hemsida: www.hästiharmoni.se