Natural Horsemanship iFokus

Natural Horsemanship

Etikett: allmänt
Läst 916 ggr
Zaphix
0

Motsträvig i backande..

Tränade för min tränare igen igår, gick bra, förutom med backning.

Min häst backar, det går bra, han backar snällt när man ber om det. Men det är inte mer än så heller, det går inte snabbt, han sätter inte under sig, och det är rätt motsträvigt.

Haft hästen i snart 8 månader nu, vi har tränat på backande i prinicp varje dag i dessa månader. I början bara på att han skulle backa såklart, men allt eftersom ökat kraven på att sätta under sig med bakbenen i backningen.

Man får gå upp i fas ett par gånger varje dag för att han ska sätta under sig, och då gör han det tillslut. Men grejen är att man behöver övertala honom igen med det nästa dag. Har man tur så fungerar det dagen efter utan övertalning, men dagen efter det är vi tillbaka på samma punkt igen.

Har tränat det på lite olika sätt, men med samma resultat ändå..

Det vi frågade oss igår var om det handlar om motivationen, att han helt enkelt inte är så sugen på att backa, han inte ser anledningen till det, tycker det är tråkigt och liknande.

Det andra alternativet är om han har ont, att det tar emot fysiskt att sätta under sig när han backar. Nån låsning, ont i ryggen, inflammtion i nåt knä, has kotled eller liknande.
Han har exteritörmässigt byggd så att han inte har lika lätt för att sätta under sig som andra hästar har. Korta kotor och rak has, men inget som ska påverka hållbarheten och sånt.

Till det hör väl att jag är osäker på hur ren han är i traven. Märks inget i ridningen eller syns inget från marken, men ber jag om snabb trav med längre steg (tänk travartrav) så är det nåt som inte stämmer. Jag får känslan av att han är obalanserad, inte går rent. Men jag ser egentligen inte så mycket när jag sitter i vagnen och har ingen som kan hjälpa mig att köra så jag kan se. (Han är ingen lätt häst att köra eller rida om han inte känner människan och respekterar den) Men ska be någon filma när jag kör så jag kan se.

I ridningen har han senaste tiden börjat backa bra, sätter under sig ordentligt oftast. Kan också backa i branta uppförsbackar, och då måste han ju sätta under sig.

Men grejen är då att jag klickertränat in det, bara han hör skramlet av klickern så är han villig att göra det mesta eftersom han vet att han får havre.
Men från marken har jag inte klickat backningen något ännu.

Vi har väl insett att vi behöver ändra metoden med backningen, och då är såklart klickern eller annat som höjer motivationen som står överst på listan att prova.
Men frågan är om man bör göra det, om man bör klicka in att han backar bättre, eller om man ska ta hans motsträvighet i backningen som ett tecken på att det tar emot fysiskt.
Han gör annat man tränar även om jag inte klickat in det, visst kan han vara lite motsträvig, men efter att man varit tydlig med vad man vill så fungerar det. Men backningen gör inte det.

Vad skulle ni ha gjort?

Tagit honom till veterinär pga. oviljan att sätta under sig i backandet och min känsla av att han är obalanserad i snabb trav?

Tanken om att ta ut en equiterapeut har slagit mig, men vill inte göra det ifall det nu skulle vara nåt fel som kanske blir värre av knäckande.

Eller ska jag börja klicka backandet, höja hans motivation till det och se hur det går?

Han gör det mesta för lite havre, skulle säkert backa även om det gör ont bara han fick lite havre. Vilket är det som gör mig tveksam till att klicka det..

Mycket text, men nån kanske orkar läsa och har nån tanke om det.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gyllir
0

Jag skulle nog låta någon titta över honom för säkerhets skull. Du vet nog själv bäst ifall det är något som inte stämmer och magkänslan brukar stämma. Lita på din känsla. Sen när du vet hur det står till med honom, kan du alltid ta plan B och klicka in backandet bättre. Men då är du ju helt säker iaf.

Anne

When a horse becomes part of you, there is nothing you can't do! Pat Parelli

Hemsida: www.hästiharmoni.se

Zaphix
0

Blir nog så, ska till veterinären till veckan för att kolla tänderna, ska ringa och höra om de har tid att göra en hältutredning i samband med det. Kanske mest för att stilla min egen oro, lär ju inte kunna koppla av förrän jag vet hur det står till.

Är lite hypokondrisk av mig, tittar alltid efter hältor, rider jag sitter jag ständigt och känner om han känns ren. Tror alltid att det är saker som är fel på honom, så min magkäsnal är väl inget man bör gå efter.. Egentligen.

Men han kan vara tvär av sig, envis som en åsna, så kan lika gärna bara hansla om motivationen. Men är inte alls roligt när han är så motsträvig..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg